Re: Sex feministiska myter av Per Ström
Om vi ska gå ännu djupare på roller och konstruktioner kan vi anta att Dnalor i akademikervärlden lärt sig att ett smidigt sätt att vinna argument är att ta tillflykten i svåra ord. Om man använder ord som motparten inte förstår blir det svårt att säga emot, precis som att använda härskartekniker (man skulle kunna klassa det som "påförande av skuld och skam"(siktar på att få folk att känna sig dumma) eller förlöjligande), så stärker det den maktposition en akademiker har över en ickeakademiker.
För det första: Det tycks råda en stor förvirring kring vem mitt inlägg var riktat mot. Det var inte ett svar till Vitulv, som inte hade deltagit i tråden innan han började kritisera min stilnivå, utan till
detta inlägg av Bengt-Petter. Bengt-Petter hade i sin tur kommit in i diskussionen med
detta inlägg, där han talar om feminism och genusteori utifrån sin erfarenhet av universitetsvärlden, där han "vistats ett antal år". Han är alltså långt ifrån den stackars klipske men obildade arbetarpojk du tycks föreställa dig i rollen som min meningsmotståndare, utan gjorde från första början anspråk på att vara akademiskt bevandrad, och lade nivån för sitt deltagande därefter.
För det andra: tack för ditt misstänkliggörande. Att svåra ord är ett sätt att utöva makt är en förvisso sann, men också ganska trivial observation. Makt söker vi ständigt utöva i diskussioner och andra sociala sammanhang, och jag vet inte vad din blandning av antydningar, spekulationer, stereotyper och ad hominem* ska klassas som, om inte en "härskarteknik".
Däremot tycker jag det är djupt orättvist att utgå från att jag handlade enligt något slags lömsk, väluttänkt strategi. Precis som Vimes föreslår, skriver jag som jag gör för att det passar ämnet och mitt sätt att tänka, och för att det är den stil jag vant mig vid. Faktum är att det kräver en ansträngning för mig att gå ned i stilnivå, och att jag ser detta som ett tillkortakommande hos mig själv. Att de svåra orden skulle vara en "tillflykt" för att "vinna diskussioner" är absurt. Vari skulle en sådan seger bestå, om motparten inte ens begriper vad jag säger?
* Latin för "mot människan", alltså ett finare och mer akademiskt sätt att säga "personangrepp". Och ja, nu är jag sarkastisk.