Vem slår tärningsslagen?

Vem slår alla tärningsslag?


  • Total voters
    68

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Spelaren vinner (lite tursamt faktiskt) sin strid efter 3-4 rundor. Vad gör man då som SL?
a) bara "bestämmer" hur strid (2) gick?
b) spelar strid (2) runda för runda, SL slår alla slag öppet (även om ingen spelare såg vad som hände)?
c) bara slår 1T6 för att avgöra hela striden? (högt bra för den en SLPn, lågt bra för den andre) öppet och redovisar förutsättningarna?
Det finns väl inget färdigt svar för alla situationer. Mitt standardläge hade nog varit d) att spela ut den andra striden parallellt med RPns strid och låta spelaren sköta sin allierade SLPs handlingar. Men om jag nu inte hade gjort det hade jag kunnat använda alla de andra varianterna, det hänger på styrkeförhållanden mellan parterna, tempo i spelpasset och möjligen dramaturgi. Idealiskt är att slå fast förutsättningarna iförväg, men det kan ju glömmas bort.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nu ingår ju jag i samma välfungerande digitala spelgrupp ;) som @luddwig så jag måste ju hålla med i praktiken, det är sällan ett problem att samsas om sådana frågor och det är lika mycket övriga spelares ansvar att balansera världen som det är SLs.

Samtidigt kan jag ge @zo0ok att ibland kan det i trad behövas en viss auktoritet åt SL i det sociala kontraktet att sätta ner foten om hur saker och ting funkar. Speciellt som när det väl blir gnissel (jag har varit med en del om det även om det är länge sedan) handlar det i min erfarenhet sällan om principfrågor som man kan avhandla i förväg eller något som är en spelstilsfråga, utan rena detaljer i spelvärlden eller regeltolkningar.
 
Last edited:
Top