Vem slår tärningsslagen?

Vem slår alla tärningsslag?


  • Total voters
    68

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det här är en diskussion som dyker upp ibland och som det kanske kan vara kul att få lite sporadisk wrnu-data på. Ingen åsikt här riktigt, för jag har testat det mesta och kan ha roligt med alla alternativen.

Tärningar är lite speciella också, för rollspelare kan ibland klaga på "brädspeliga" element i sina spel. Och om något borde ju tärningarna vara det mest brädspeliga av allt. Men de har generellt ett fripass i det sammanhanget.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Saknas ett resultat att rösta på , det beror sig på spel och system

Spelar jag nått trad tex DoD så slår både SL och spelare men spelar jag tex numenera så slår bara spelarna .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Saknas ett resultat att rösta på , det beror sig på spel och system

Spelar jag nått trad tex DoD så slår både SL och spelare men spelar jag tex numenera så slår bara spelarna .
Är mer att jag tycker det är en självklarhet i sig. Se det mer som att rösta på en preferens.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är ju olika i olika spel, svårt att ha en princip. Skulle aldrig välja bort ett spel för att det var på enkelhet andra sättet
Behöver inte vara full så drastiskt! Ser det mer som en fingervisning om preferenser. :)

"Beror på spel" skulle ju kunna vara det slutgiltiga svaret i varenda konversation här, trots allt, och hade då gjort många diskussioner en smula kluriga att ha.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag vill helst inte slå mina egna slag som spelare, utan ser hellre att spelledaren gör det.
Har inga synpunkter på om andra spelare gör det dock.

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I 99% av fallen slår spelarna för allt som utförs av deras karaktärer i spelvärlden samt att jag vill som sl inte höra att min karaktär borkar barbaren dog för att sl slog dåligt på hens undvika slag , utan en karaktär står och faller med spelaren .
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Spelare och spelledare slår för rp respektive allt annat. Jag har inte fattat poängen med de spel som låter spelarna sköta alla tärningsslag. I teorin kan jag se en poäng med att bara låta sl rulla, även för rp, men i praktiken tycker både jag och de flesta jag spelar med att det är kul att få rulla sina egna tärningar vilket trumfar frågor om immersion och spelar-vs-rp-kunskap.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag föredrar när spelarna slår alla handlingsslag, medan spelledaren slår alla meta-slag (reaktioner, tabellslag, etc). Som spelledare bryr jag mig inte så mycket, men som spelare känner jag mig inaktiv och avskärmad från rollpersonen om jag inte får slå tärning för min rollpersons handlingar – inklusive att försöka försvara sig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
I det här fallet beror det inte alls på spel för mig, utan jag vill att båda Sl och spelare slår slag. Oavsett om jag är Sl eller spelare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag har inte fattat poängen med de spel som låter spelarna sköta alla tärningsslag.
Vad är det som skaver? Det enda spel som uttryckligen har det i reglerna som jag personligen har erfarenhet av är Dungeon World. Där slår spelarna alla slag, även de som i traditionella spel slås av spelledaren. Om t ex en spelare blir anfallen av ett troll så slår man aldrig för att se ifall trollet träffar utan det avgörs av ifall spelaren lyckas undvika attacken genom ett försvars-/undvikaslag eller ej. Jag kan knappt tänka mig en situation där inte ett slag, oavsett vad det är om, inte kan lämpas över på spelarna. Och det funkar.

Handlar det i ditt fall om att det känns konstigt för att du inte är van att göra så eller är det något annat?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vad är det som skaver? Det enda spel som uttryckligen har det i reglerna som jag personligen har erfarenhet av är Dungeon World. Där slår spelarna alla slag, även de som i traditionella spel slås av spelledaren. Om t ex en spelare blir anfallen av ett troll så slår man aldrig för att se ifall trollet träffar utan det avgörs av ifall spelaren lyckas undvika attacken genom ett försvars-/undvikaslag eller ej. Jag kan knappt tänka mig en situation där inte ett slag, oavsett vad det är om, inte kan lämpas över på spelarna. Och det funkar.

Handlar det i ditt fall om att det känns konstigt för att du inte är van att göra så eller är det något annat?
Det är egentligen ingen stor sak för mig. Om jag gillade allt annat i ett spel skulle jag inte välja bort det pga att jag som sl inte fick rulla tärningar. Men jag känner heller inte att något egentligen är vunnet genom att lägga alla tärningsslag på spelarna. Det är väl mest att det i vissa sammanhang (Symbaroum, Numenera tex) lyfts fram som en innovation eller fördel, och jag har personligen inte upplevt det så - om någon annan gillar det tänker jag så klart inte argumentera mot deras preferens.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Och om något borde ju tärningarna vara det mest brädspeliga av allt.
Måste lägga in en offentlig protest här. Jämför jag min brädspelssamling med min rollspelssamling så kräver nog de flesta rollspelen tärningar, de flesta brädspelen jag äger saknar det. I vart fall ett har en fin garanti att det är "100% dice free" på omslaget. Så, tärningar är rollspeliga.

Edit: Jag vill ha ett val "vem bryr sig" som ett alternativ där uppe också.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det är egentligen ingen stor sak för mig. Om jag gillade allt annat i ett spel skulle jag inte välja bort det pga att jag som sl inte fick rulla tärningar. Men jag känner heller inte att något egentligen är vunnet genom att lägga alla tärningsslag på spelarna. Det är väl mest att det i vissa sammanhang (Symbaroum, Numenera tex) lyfts fram som en innovation eller fördel, och jag har personligen inte upplevt det så - om någon annan gillar det tänker jag så klart inte argumentera mot deras preferens.
Jag är ingen stark förespråkare för det själv. Jag är tradspelare och tycker i de flesta fall att även SL ska få vara med och rulla tärningar. Men enligt min erfarenhet, som som sagt endast består av DW, så fyller "bara spelarna slår" sin funktion i de spel som uttryckligen har det som en feature. Vinsten är att det tydliggör att spelarna är huvudpersoner och att det är kring dem och deras framgångar och misslyckanden allt kretsar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Behöver inte vara full så drastiskt! Ser det mer som en fingervisning om preferenser. :)
I sådana fall byter jag från hur vi brukar köra "spelledare och spelare" till "bara spelarna". Spelledaren har tillräckligt med saker att göra för att sitta och slå tärningar. Detta är givetvis bortsett från slumptabeller som spelledaren kan slå på, men även här hade jag hellre bara slagit i förväg och sedan kört uppifrån och ned från listan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Hur var det egentligen tänkt att man skulle göra i rollspelens barndom? När jag började spela på sagorna och lägereldarnas tid så var det självklart att bara spelledaren rullade tärningar. Spelarna sade vad de gjorde och SL slog och berättade hur det gick. Jag ifrågasatte inte det och idén att man kunde slå sina egna slag fanns inte på kartan. Att man kunde göra på annat sätt smög sig in först ett antal år senare och efter att ha testat det så så blev det standard för mig och min grupp.

Men hur var det för andra? Var detta något som jag tog som självklart bara för att det var så man gjorde bland de som introducerade mig eller var det allmänt spritt? Vad står det t ex i reglerna till de riktigt tidiga spelen? Förväntades SL sköta tärningarna själv eller togs det ens upp? Rollspelen har ju sitt ursprung i krigs-/figurspel och där förväntas alla slå sina egna slag. Var det så självklart att det inte ens nämndes i t ex de första utgåvorna av D&D? När började olika varianter dyka upp?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Alternativ två när tärningar förekommer, alternativ fyra annars. Jag har sedan länge en standard om att spelarna får slå för SLP. Mycket enklare, och de vars RP inte har något att göra kan vara aktiva ändå.

Men jag spelar ju många spel utan tärningar också, förstås.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag har hört talas om att det är spelledaren som slår alla slag, men aldrig upplevt det.

Normalt slår spelarna slag för sina rollpersoner och spelledaren för spelledarpersoner, slumpmässiga möten och liknande.

Man jag gillar system där det är spelarna som slår alla slag. (Så istället för att spelledaren slår för att se om fienden träffar så slår spelaren för att se om rollpersonen lyckas försvara sig.)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
I den bästa av världar slipper jag som spelledare slå tärning, jag tycker inte själva att slå tärning är särskilt givande. Är inte därför jag kommer till spelbordet, även om jag förstår och uppskattar tärningens funktion vid spelbordet.
 
Top