Nekromanti Vem skulle ni vilja se som nästa stadsminister?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vem skulle ni vilja se på stadsministerposten efter nästa val? Om ni bara får välja hyfsat etablerade och aktiva politiker? Med andra ord så är svar som "Olof Palme" eller "Jan Guillou" diskade, medan "Gudrun Schyman" och "Gustav Fridolin" helt okej. Observera att jag inte frågar vilket parti eller ens vilken allians ni föredrar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Som jag har förstått det så har Fridolin givit upp politiken, till förmån för journalistik och författande. Så han borde vara diskad från tävlingen.

Jag gillar Margot Wallström väldigt mycket, så hon blir mitt val. Jag är dock rätt övertygad om att hon inte skulle ställa upp som partiledare.

/Rising
röstar dock inte, och verkligen inte på socialdemokraterna, så jag har inte så stort inflytande i frågan
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det är inget moderatinlägg

Fredrik Reinfeldt. Jag tycker han styrt Sverige på ett utmärkt sätt och vill ge honom möjligheten att sätta sitt avtryck på historien med en dubbel mandatperiod.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Det är inget moderatinlägg

Fredrik Reinfeldt. Jag tycker han styrt Sverige på ett utmärkt sätt och vill ge honom möjligheten att sätta sitt avtryck på historien med en dubbel mandatperiod.
Dito. Reinfeldt-Borg är en proffsig duo (sen kan man ju ha åsikter om politiken, men det är en annan sak). Skönt med en stadsminister man inte behöver skämmas för även i internationella sammanhang.

Och jag får panik av tanken på att han skulle ersättas av Mona Sahlin. Hon känns korkad när hon öppnar munnen. Kan verkligen inte ett stort parti som Socialdemokraterna få fram någon bättre nuförtiden?

...snubbar som Palme och Erlandet/Sträng upplevde jag som genier jämfört med henne. Är de så rädda att upplevas som elit? De gjorde de ju inte förr i tiden, då de var "statsbärar-proffs".
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vem skulle ni vilja se som nästa statsminister?

Det är nog ingen hemlighet att jag politiskt tillhör centerrörelsen, så jag skulle ju helst vilja ha en Centerpartist som statsminister. Men jag tycker Fredrik Reinfeldt har varit en utmärkt statsminister och ger honom mitt fortsatta förtroende.

Ifall (hoppas inte, urs nej. Obehagligt faktum.) rödgröna röran tar makten 2010 så hoppas jag de har förståndet att ge Maria Wetterstrand statsministerposten.


Coolast vore dock om Annie Johannson eller Ursula af Drakbane vore en framtida statsminister.


/Marcus som hejjar på stureplanscentern
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Vitulv said:
Vem skulle ni vilja se på stadsministerposten efter nästa val? Om ni bara får välja hyfsat etablerade och aktiva politiker? Med andra ord så är svar som "Olof Palme" eller "Jan Guillou" diskade, medan "Gudrun Schyman" och "Gustav Fridolin" helt okej. Observera att jag inte frågar vilket parti eller ens vilken allians ni föredrar.

Jag har jättesvårt med den här frågan. Inget av de realistiska alternativen (Sahlin/Reinfeldt) lockar så värst mycket, och det är mycket ont om etablerade politiker jag faktiskt har respekt för. Och de politiker jag faktiskt har respekt för, som till exempel Amelia Andersdotter, är jag osäker på om de skulle fixa just statsministerposten.

Det finns politiker jag får direkt panik av tanken på som statsminstrar, men det är samma typer jag drömmer mardrömmar om oavsett vilken ministerpost de får - typ Björklund och Hägglund och liknande skurkar. De flesta högerutsedda ministrar är ju direkt fientliga till allt jag tycker på just de områdena de är ministrar för - En "hårda tag är att bry sig"-typ som dessutom ljuger som en häst gallopperar som skolminister, en konservativt religiös som socialminister, en ickefeminist som jämställdhetsminister. Upp- och nervända världen. Så även om det nu skulle finnas en och annan högerminister jag inte direkt tycker illa om, så får man ju så att säga dras med hela packet om man skulle vilja ha någon av dem.

Maria Wetterstrand hade funkat bättre om hon inte kämpat så hårt för att släpa hela miljöpartiet åt höger. Innan MP backade om alla vettiga idéer var de ju ett reellt alternativ att rösta på, och grejer.


Så, trots att jag absolut inte känner att Amelia skulle funka som statsminister, så känner jag ändå att jag får säga henne. Bara för att alternativen är så jävla dåliga.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle finna det intressant att se Maria Wetterstrand ifrån MP som nästa stadsminister.
Med anledning att hon känns väldigt vettig som politiker & dels är med i MP, som jag röstat förde senaste åren.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lätt OT: ..är det verkligen nödvändigt att benämna politiker man inte gillar som "skurkar" och "pack"? Vafan är det för människosyn?

Ingen kräver att du vare sig behöver gilla dem, men de tycker nog som de gör för att de faktiskt tror på att de på det sättet kan göra landet bättre. Att du inte håller med gör dem inte till "pack".

Jag kan ju tycka att vissa politiker, i vänsterblocket, kan kännas korkade (Sahlin) eller lismande populister (Ohly)... men jag skulle aldrig kalla nån av dem för skurk. Och visst finns det politiker i rödgröna gänget jag respekterar, som Wetterstrand och Wallström, även om jag inte skulle rösta på deras partier.
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
Jonas Sjöstedt.

Jag är rätt hårt vänster, vilket innebär att jag aldrig skulle kunna förespråka en socialdemokrat. Tyvärr har jag inte väldigt höga tankar om vänsterpartiets frontfigurer heller, så Jonas får mitt förtroende. Han jobbade på Volvo, blev fackligt aktiv och kom sedemera in i politiken. Jag upplever honom som väldigt genuin och insatt - samt tillräckligt vänster för att han skall hjälpa upp Sverige på rätt köl igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
Lätt OT: ..är det verkligen nödvändigt att benämna politiker man inte gillar som "skurkar" och "pack"? Vafan är det för människosyn?

Ingen kräver att du vare sig behöver gilla dem, men de tycker nog som de gör för att de faktiskt tror på att de på det sättet kan göra landet bättre. Att du inte håller med gör dem inte till "pack".

Jag kan ju tycka att vissa politiker, i vänsterblocket, kan kännas korkade (Sahlin) eller lismande populister (Ohly)... men jag skulle aldrig kalla nån av dem för skurk. Och visst finns det politiker i rödgröna gänget jag respekterar, som Wetterstrand och Wallström, även om jag inte skulle rösta på deras partier.
Du tillhör å andra sidan, i högre grad än vad jag gör det, de som ser dagens politiska struktur som legitim och i grunden fungerande. Försöker de alla förbättra världen? Tja, de agerar alla i enlighet med vad de själva anser vara rätt. Det gör inbrottstjuvar, seriemördare och diktatorer också, om du ursäktar min hyperbol. Det förhindrar inte att jag tycker ganska illa om det sätt de påverkar samhället.

Jag tycker att det är befogat att kalla en person man anser vara en skurk (eller som åtminstone gör saker man betraktar som skurkaktiga) för en skurk - det är sällan folk är skurkar i sina egna ögon, men om någon genomgående arbetar för att förgöra en massa saker jag gillar, och konsekvent bryter ner och motarbetar alla rörelser och idéer jag ser som nödvändiga - ja, då tycker jag att det är befogat att tala om skurkar och pack.


I mina ögon är det dessutom långt värre att kalla någon korkad än att kalla dem en skurk. Jag föredrar en intelligent skurk framför en korkad hjälte.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert said:
Bor inte Jonas Sjöstedt i New York numera?
Nope, han är tillbaka och kandiderar för riksdagen nu igen. Bara en tidsfråga innan han tar över som partiledare tror jag.

Oavsett politik så gillar jag Sjöstedt, han framstår som kompetent. Men det gör iofs Reinfeldt och Borg också.

Håller med den som sa att det är märkligt att inte sossarna kan ruska fram någon bättre ledare än Mona Sahlin. Förstår inte hur nån kan ha förtroende för en så okarismatisk person.
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
Arfert said:
Bor inte Jonas Sjöstedt i New York numera?
Han flyttar säkert hit igen om vi väljer honom till statsminister. :gremwink:

Skämt åsido, han är förstanamn på vänsterpartiets riksdagslista i Västerbotten, och har uttryckt att han kommer att bo i Stockholm om han blir vald, enligt Wikipedia.

EDIT: Ah, Necross hann före, darnit.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag konstaterar bara att en seriemördare eller tjuv faktiskt är en skurk (och de VET att deras aktiviteter inte anses OK), medan en politiker inte är det. Så länge han eller hon inte bryter mot lagen då. Men det kan ju folk från alla yrkesgrupper göra.

Jag anser ju att en hel del folk på vänsterkanten "genomgående arbetar för att förgöra en massa saker jag gillar, och konsekvent bryter ner och motarbetar alla rörelser och idéer jag ser som nödvändiga" (för att använda ditt uttryck)... men gör det dem till skurkar och pack? Nej, för att det är deras demokratiska rättighet, så länge de jobbar demokratiskt.

Nu har jag sagt mitt i den här frågan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Arfert said:
men gör det dem till skurkar och pack? Nej, för att det är deras demokratiska rättighet, så länge de jobbar demokratiskt.
Så en skurk kan inte jobba demokratiskt?

Nå, du vet vad jag tycker om parlamentarismen; hade jag ansett den vara demokratisk kanske jag också dragit mig en smula för att använda ord som skurk och pack; men nu menar jag att man inte kan arbeta demokratiskt inom en parlamentarism, och att det i dagsläget i praktiken är omöjligt att genomföra någon egentlig demokrati eftersom samtliga tilltänkta riksdagspartier köt samma vridna världsbild.

"Arbetar demokratisk"... peh.


Arfert said:
Jag konstaterar bara att en seriemördare eller tjuv faktiskt är en skurk (och de VET att deras aktiviteter inte anses OK)
Vill bara påpeka att ditt "och" ska vara ett "dvs". Seriemördare och tjuvar vet att andra anser att deras handlingar inte anses OK, vilket är exakt samma sak som att "de vet att de gör fel". "Fel" är som jag ser det inte mer objektivt än "skönhet" eller "bra" eller "trevligt".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Stopp och belägg! …

Jag håller det för osannolikt att det ur denna deltråd kan komma annat än elände.

Låt mig för enkelhets skull tolka mellan krankesiska och arfertin så kan ni lägga ner denna deltråd sedan.

Krank anser att en »skurk« är någon som gör något han anser vara moraliskt fel.

Arfert anser att en »skurk« är någon som bryter mot lagen.

Då var det avklarat. Återgå till ursprungsämnet.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Reinfeldt och company har gjort ett bra jobb se senaste åren. Mona Sahlin är ett skämt och jag vill absolut inte se ett en kommunist i regeringen. Så jag ser gärna att Reinfeldt fortsätter som statsminister ett bra tag framöver.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Arfert said:
Lätt OT: ..är det verkligen nödvändigt att benämna politiker man inte gillar som "skurkar" och "pack"? Vafan är det för människosyn?

Ingen kräver att du vare sig behöver gilla dem, men de tycker nog som de gör för att de faktiskt tror på att de på det sättet kan göra landet bättre. Att du inte håller med gör dem inte till "pack".

Jag kan ju tycka att vissa politiker, i vänsterblocket, kan kännas korkade (Sahlin) eller lismande populister (Ohly)... men jag skulle aldrig kalla nån av dem för skurk. Och visst finns det politiker i rödgröna gänget jag respekterar, som Wetterstrand och Wallström, även om jag inte skulle rösta på deras partier.
Är det verkligen så stor skillnad på att kalla någon korkad eller lismande populist jämfört med att kalla någon för skurk? Jag tror att det är klokt att städa framför sin egen dörr, innan man börjar gnälla på andras ordval.

Ett typiskt waliuminlägg? :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hej Walium, kul att se att du är i form.

(Men Dante har sagt att vi ska sluta diskutera det här, så jag tänker inte svara på din fråga. Även om jag har en hel del att säga, och det kliar i fingrarna.) :gremgrin:
 
Top