Vem skapade settingen till gamla mutant?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,224
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!
 
Det stämmer! Väldigt produktiva och kreativa, med väldigt roliga anekdoter också. Och såklart, produktiva än idag minst sagt – och jätteroliga att jobba med!
 
Nu är ju Mutant, så som det först såg ut, en försvenskad version av rollspelet Gamma World, med ett annat regelsystem. (Sedan har Mutant mer och mer blivit sin egen grej, naturligtvis.)
 
Äventyrsspel innoverade mycket, de innoverade Runequest/BRP komplett med ankor till Drakar och Demoner, Gamma World till Mutant (Gamma World, från plastskräpsspelstillverkarna som gjorde Dungeons & Dragons), för att inte tala om Chock, Sagan om Ringen-rollspelet och det unika Stjärnornas Krig.

Egentligen är det väl Chronopia som är det mest unika i Äventyrsspels utgivning.
 
Nisse Gulliksson var också väldigt involverad med sina teckningar, för att sätta stämningen.

/M
 
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!

Delvis Gunilla & Micke, delvis Karin Fredriksson, delvis jag, delvis Nisse, Olle Sahlin och Stefan Thulin. Mutantskandinavien växte fram evolutionärt 1984 till 1988.
 
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!

Finns ingående beskrivet i Fandrakes Mutant-bok om du vill läsa mer.
 
Evokee;n345335 said:
Hörde på red moon roleplaying att det var Gunilla Johnsson och Michael Petersen som gjorde det? Stämmer det? Låter ju helt otroligt att dem skulle ha skapat settingen till både mutant och kult, Sverige två mest innovativa rollspel och settings!

Vad mig anbelangar motsvarar det nog ungefär att vara både Elvis och Beatles.

(Och för att på pin kiv driva liknelsen långt bortom bristningsgränsen: även Elvis byggde väl ofta vidare på andras verk, om än inte just Gamma World?)

Jag tänker för övrigt att även Peter Johnssons illustrationer gör sitt till den ursprungliga spelvärldens eftermäle.
 
DanielSchenström;n345344 said:
Egentligen är det väl Chronopia som är det mest unika i Äventyrsspels utgivning.

Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.
 
entomophobiac;n345426 said:
Jag skulle nog säga KULT '91! I övrigt håller jag med dig.

Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.
 
DanielSchenström;n345432 said:
Kult har ju några tydliga källor. De presenterade dem i en artikel i Sinkadus en gång i tiden. Jag vet inte riktigt vad Chronopia är baserat på. Kan bara vara min egen ignorans som visar sig, men jag blir gärna rättvisad.

Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.
 
Gurgeh;n345433 said:
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.

Chronopia var väldigt inspirerad av japanska manga och animé, har jag för mig. Michael Stenmark var stor fantast av de genrerna, och gjorde gärna mashups.

/Magnus
 
Gurgeh;n345433 said:
Jag antog alltid att tanken bakom Chronopia var att göra en cyberpunk-megastad men i fantasy. Jag vet inte om jag heller sett det någon annanstans.

Det närmaste jag sett är nog Planescape med staden Sigil i centrum av multiversum (enligt vissa). Både Planescape och DoD Chronopia släpptes 1994, så jag är ganska säker på att det är en fråga om konvergent evolution snarare än rip-off.

Många fantasyspel och -världar har ju haft väldigt tongivande städer (Waterdeep, Greyhawk, Sanctuary, med flera), men de har generellt sett inte varit lika tillskruvade som Sigil eller Chronopia. Det har kommit ett par efterföljare såsom Sharn, Penance, eller Ptolus, men det är fortfarande rätt ovanligt att ha en stad i så pass starkt fokus i en värld.
 
Är det någon som vet vem som äger rättigheterna till Chronopia idag? Följde de med när Riot fick licensen på DoD i allmänhet?
 
Khan;n345456 said:
Är det någon som vet vem som äger rättigheterna till Chronopia idag? Följde de med när Riot fick licensen på DoD i allmänhet?

Paradox (eller egentligen Fredrik, genom ett holdingbolag på Malta om jag minns rätt. Det var ett par år sedan jag kollade upp det)

Edit: det är varumärket ”Chronopia” jag pratar om. Rättigheterna till utgivet material tillhör upphovspersonerna.
 
Back
Top