Nekromanti Vem på Neogames skall stå till svars?!

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
För första gången sitter jag och läser igenom Nippon, efter att vår N2-SL plötsligt fick oss att hoppa av ett äventyr mitt in i ett annat; orsaken var att han tidigare endast läst inledningen, och därefter tänkte spela löst och ledigt som han brukar.

Här visade det sig dock att även för en SL som tenderar att slänga in litet inkosekvent action då och då (ledsen, Micke, men det är sanningen :gremwink: ) så innehöll Nippon-äventyret litet väl mycket... tja... döm själva:

SPOLERS (men tänk inte på det - ni är lyckligare om ni vet i förväg!):

Begrunda följande händelse: Du spelar en klassisk, megacool frilansare i Neotech 2:s grymma semicyberpunkvärld; du har alla atrributen, inklusive dödliga stridsfärdigheter, balla one-liners och fladdrande Neo-trenchcoat. På promenad i Neo-Tokyo hamnar du som vittne till en trafikolycka.
"Tråkigt men sant", tänker den kallhamrade frilansaren. Om han är en sällsynt blödig typ av sin egen lilla Sapien-subgrupp kanske han till och med skakar sorgset på huvudet, ännu litet mer cynisk över den fruktansvärda värld han lever i.

Döm om Cyber-Neo:s förvåning då ambulanspersonalen springer fram med autoinjektorer i högsta hugg, fast beslutna att "lugna ner" honom med droger trots det faktum att han är fullständigt oskadd. Neo är minst sagt överraskad; hans stålblick brukar driva bort lönnmördare på tio mils avstånd, men ambulansmännen är behårda i sin övertygelse, orubbliga i sitt mod.

Än mer överraskande för Neo är det faktum att trots hans spinalacceleratorer, artificiella nervsystem och specialkomandoninjaträning, förmår han inte sätta upp ett uns av motstånd mot dessa Ubermensch, dessa pelare till män. Snabbt finner han sig övermannad och nedsövd; honom oveterligt transporteras han därefter till en privat klinik.
Varför? Ingen vet. Ingen vågar fråga. Ambulansmännens motivationer är deras egna.

Hur fungerar nu sjukvården i NeoTokyo? Personligen föreställer jag mig att det är som USA i dag, med volymen höjd till elva; har du en fullständig (och absurt dyr) försäkring behandlas du som en gud, har du ingen försäkring är du inte värd att få äta sjuksköterskornas fimpar.
Tji fick jag. Faktum är att det tycks vara kutym att slita in oskadda personer, ignorera det faktum att det enda som är fel på dem är den enkla omständighet att det av någon anledning finns droger i deras blodsystem, och därefter operera in slumpvis utvald cybernetik i deras kroppar.

Jag skojar inte; det finns till och med en söt liten tabell för att ta reda på huruvida man får artificiella ben, armar, hud osv. Bra att veta; personalen är inte bara inkompetent och en smula överbeskyddande, de är fullständigt från vettet. Föreställ er kostnaderna för sjukhuset då deras personal konstant sliter in oskyldiga åskådare och proppar dem fulla med cybernetik.

Ni kanske trodde att mardrömmen var över? Tänk igen; den har bara börjat...

Rollpersonerna vaknar nämligen upp på ett privat gods(!). De förväntas inte vara tveksamma till sin situation, men ges generösa 24 timmar till att försöka bli "du" med sina nya kroppsdelar.

Sedan blir de anfallna av ninjas.

Jo, ni läste helt rätt. Godset anfalls av ninjor med terrängfordon, som raskt börjar avrätta vakter innan de raskt bestämmer sig för att strunta i allt som "stealth"-taktik heter och spränger sig genom taket (!) till matsalen där rollpersonerna sitter och äter. Låter det inte lite grann som "The revenge of the Demon Shaolin Ninja 8"?

Litet grann... argh, smärtan fortsätter.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Taget direkt från Nippon-modulen. (Sorgligt, inte sant?) Det vore inte rättvist att anklaga Neogames för vad min SL hittar på, eller hur?
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Det var ju ett tag sedan jag spelade äventyret men av vad jag kommer ihåg så verkar det inte stämma överens med vad som stod skrivet.

Tex så har jag för mig att anledningen att man hamnade i sjukhuset var att 2 kropps bomber placerades i kroppar som råkade passera RP exploderade i ett försök att ta kål på RP det var av skadorna man fick av explosionen man skulle slå på tabellen (äventyret var skrivet för N1 ) för att se vilka man tappade.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Rätt OCH fel - olyckan var mitt misstag, men cybernetiken gäller, enligt äventyret, även för de rollpersoner som är oskadda (och således pacifiseras av den överhurtiga ambulanspersonalen). "Imagine that".

Den lilla ändringen ursäktar dessutom inte den absurt "Action force"-töntiga fortsättningen, som tagen från vilken amerikansk ninjafilm av sämre sort som helst. Är det för mycket begärt att man skall kunna skriva en sammanhållande intrig...?

Det här är nu inte menat som intensiv smutskastning; jag skrattade så att jag grät när jag läste episoden. Låt mig bara få veta att det inte var menat som ett seriöst äventyr... snälla.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det här är nu inte menat som intensiv smutskastning; jag skrattade så att jag grät när jag läste episoden. Låt mig bara få veta att det inte var menat som ett seriöst äventyr... snälla.

Det låter onekligen ganska roligt...

*nyfiken*
har du spelat några av neos andra äventyrsmoduler?
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Neogames äventyr brukar vara raka och fulla med action. Ibland är actionavsnitten välmotiverade, ibland inte. Så det får man vara beredd på om man köper ett äventyr från Neogames. Jag ser inget principiellt fel i att skriva äventyr med mycket action. Personligen gillar jag mer klurig intrig och lite mindre "actionfilmsvåld", men då är det bara för mig som spelledare att ändra i äventyret. Det kräver lite jobb, men om det ökar spelglädjen för gruppen så gör jag det gärna.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Jag har absolut ingenting mot actionfilmsvåld - det är bara det att i ett spel som antränger sig så väldigt hårt för att bidra med ett realistiskt system, så skär det en smula i ögonen att se avsnitt som är som utklippta ur den sämsta sortens lågbudgetaction som Hollywood kan klämma ur sig; American Ninja känns nära i känsla.

Om nu neogames har som ambition att göra ett hightech/technothrillerspel av neotech (som nämnts i tidigare diskussioner), så varför inte göra det? Varför detta hån mot allt som är konsekvens?

Personligen kommer jag (i rollspelens värld) att fortsätta att springa omkring med två Berettor och tappert försöka mig på actionstunts... men satan om jag tänker acceptera storylines som skulle blivit ratade till spel som "HK action theatre" eller "It came from the late,late,late show".
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Så står det inte riktigt i min Nippon bok.
Där står det att en "Slamhound", robothund med inopererad bomb, attackerar rollpersonerna för att spränga dem i småbitar. Sen tar ambulanspersonalen hand om rollspelsbitarna... /images/icons/wink.gif
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
ja, där ser man. Det står det i min Nipponbok också. Var det möjligtvis så att någon halvsov under spelmötet? ;-)
Eller så borde Jerry rikta sin ilska mot sin SL som ändrar saker i äventyret, istället för mot Neogames.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Snälla, läs mina senare inlägg...

Slamhounden är helt korrekt; det faktum att sjukvårdarna kastar sig över och bedövar oskadda rollpersoner (förment för att "lugna ned" dem) var vad som oroade mig.

Så jag fick intro:t fel, okej? Det är INTE min SL som har ändrat - han slet oss ur kurs mycket tidigt i äventyret, och jag bläddrade igenom det för att få reda på varför. Olycke-prylen kom sig av mitt hastiga skummande då jag faktiskt sitter på kontoret och jobbar...

Så:
1) Oskadda rollpersoner blir neddrogade, inslitna i en abulans och opererade: extremt oroande.
2) Ninja Raft Fighter Extreme highlander 17 - mycket, mycket töntigt.

Vilket var min poäng...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Re: Vem på Neogames skall stå till svars?![OT]

Ungefär som när jag läste igenom 3G:s Eon scenario på BSK 01... Ah dessa underbara äventyrsskapare: "Ni ska gå tvers igenom öknen" spelare: "men den här skogen här då, eller den här floden som man kan följa och gå länst kunsten?"
 
Top