Nekromanti Vem kan använda magi?

Starvid

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
25
Location
Uppsala
Jag funderar över vem som kan använda magi på Mundana.

Är magi som, säg, en ingenjörsutbildning? Kan alla lära sig magi, men vissa har mer anlag för det än andra?

Eller måste man ha en inneboende magisk "gnista" för att kunna lära sig magi? Och i så fall, hur vanlig är denna "gnista"?

Jag lutar mot det senare alternativet, men jag bygger tyvärr mitt argument på något som inte alltid är så pålitligt på Mundana, nämligen demografi.

Tänk på Thalamur. Inom den medborgarelit som utgör 5 % av landets befolkning finns det ett fåtal sätt att uppnå något slags maktposition, och det överlägsets bästa synes vara att studera magi och gå med i en av Thakalatribunalerna. Andra alternativ är att bli officerare i krigsmakten eller kanske sköta ett handelsbolag, men vill man få en position inom förvaltningen är magi den enda vägen.

Man kan nog dra slutsatsen att alla, eller i alla fall de allra flesta, av Thalamurs medborgare som har den magiska "gnistan" skulle vilja bli magiker. De som inte vill det blir antagligen tvingade till det av sin släkt för att öka släktens prestige och makt.


Thalamur har 4 miljoner invånare. Av dessa är 200.000 medborgare. Av dessa medborgare är nästan 600 magiker. Dessutom finns ett okänt antal magistudenter, så kallade adepter. Dessa bör dock inte vara särskilt många då det bör utexaminera ungefär lika många nya magiker som det dör gamla magiker för att det totala antalet magiker inte ska förändras. Eftersom Thalamur är ett mycket gammalt och konservativt rike bör det ha hunnit uppstå en balans i antalet magiker.

Om man antar att en typisk magiker lever i sextio år innebär det att en sextiondedel av antalet magiker byts ut varje år, det vill säga tio nya magiker om året. Om vi antar att det tar fem år att gå från adept till fullvärdig magiker bör det alltså finnas 650 medborgare med den magiska gnistan, 600 magiker och 50 studenter.

Av 200.000 medborgare har 650 den magiska gnistan. Det är 0,325 %, eller 1 på 307.

Inte särskilt vanligt, men inte heller ovanligt. Skulle till exempel Colonan få för sig att rekrytera magiker ur alla sina samhällsskikt skulle man kunna utbilda 280.000/307= 912 egna magiker (studenter inräknade).

Tur att det inte finns något land som som metodiskt rekryterar människor folk med magisk förmåga till sin stat, ty då skulle vi drunkna i magiker.

Hmm, jag tror jag just fick ett äventyrsuppslag... :gremsmirk:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag skulle nog tro på det första, dvs det är som en ingenjörsutbildning den som har tålamodet och viljan kan lära sig att bruka magi. Dock så kan det kosta en hel del att få tag på en magiker som är villig att lära just dig magi.
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Jag skulle vilja hävda att alla kan lära sig magi, dock så är vissa bättre på det än andra likt allt annat i mundana. Tror dessutom att magikerutbildningen kräver ganska mycket vilja och den typ av ansträngningar går nog inte få ut genom armé mönstring. Det är vad jag tror åtminstånde =)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
I Thalamur handlar det väl om makt?
Man lär inte ut magi till vem som helst därför att det blir ett farligt verktyg i fel händer.

På samma sätt lär man inte ut retorik, etikett, avancerad vapenträning och krigsföring till vem som helst, det är maktmedel och därför håller man det i elitskiktet och släpper inte in kreti och pleti där.

Detta gäller ju både i Mundana och i vår egen värld (i alla fall historiskt)

/Nordan
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Rent regeltekniskt så kan vem som helst bli magiker, till och med extremt korkade grottroll, åtminstånde så finns det inget som säger annorlunda i reglerna. Alla kan ju faktiskt skaffa sig mystiska färdigheter för sina valfria enheter. Sen så har man troligtvis en hel del hjälp av att vara smart, men det gäller nog vad man än vill bli.

Sen i just fallet Thalamur så tycker jag att det faktum att det endast är medborgarna, vilka bara utgör 5% av allt folk, som får bli magiker är ett bevis på att det handlar mera om att ha makt samt de rätta kontakterna än att det finns en magisk "gnista". Att rekrytera folk från alla samhällsskikt skulle alltså vara helt onödigt och det skulle helt förstöra maktbalansen i landet. Och tänk sen vilka otroliga resurser det skulle kräva, det finns ju faktiskt en anledning (förutom att man måste vara väldigt fysiskt stark) att inte alla i en arme utbildas till vapenmästare; nämligen att det skulle kosta för mycket.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Håller med tidigare skribenter om att vem som helst kan bli magiker.
I grund så är det att klara 1 av 3 slag, så är man magiker.
Vidare så har jag inte hittat någon nackdel som liknar... totalt talanglös.

Därremot så låter jag inte spelare spendera sina fria poäng på att köpa in mystiska färdigheter. (Alstra, Transformera, Besvärjelse etc.)
Det får de spendera spel tid att lära sig.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Angående antalet studenter

m man antar att en typisk magiker lever i sextio år innebär det att en sextiondedel av antalet magiker byts ut varje år, det vill säga tio nya magiker om året. Om vi antar att det tar fem år att gå från adept till fullvärdig magiker bör det alltså finnas 650 medborgare med den magiska gnistan, 600 magiker och 50 studenter.
Lite tankar kring antalet studenter i Thalamur:

Det avgörande är inte hur länge en magiker lever utan hur länge en magiker är en magiker. Så låt säga att denne är lite drygt 20 när man blir magiker och lite drygt 60 när man dör så byts 1/40 av alla magiker ut varje år. Jag vet inte om genomsnittsåldern faktiskt är så hög, eftersom många säkert dör betydligt yngre än så, pga okontrollerade dissipationer, stress och lönnmord. :gremwink:

Sedan blir inte alla studenter klara på normal tid - 5 år antar jag. Men låt oss räkna med att 5 år är den utökade genomsnittliga genomloppstiden för en student att bli magiker.

Det finns förmodligen många som i slutändan inte blir magiker alls, även om de är studenter just nu. Precis som med en civilingenjörsutbildning idag.

Det utexamineras alltså åtminstone x=15 magiker per år. Om utbildningen tar i genomsnitt y=5 antal år och antalet magiker som utexamineras i slutändan är ungefär dubbelt så många som påbörjar studier och ungefär lika många hoppar av varje år får vi:

x*y + x*y/2 = 1.5xy = 1.5(15*5) = 112.5 studenter. Och eftersom vi spelar EON så avrundar vi alltid neråt och får 112 studenter.

Kanske är premissen att dubbelt så många påbörjar studierna som hoppar av lite överdriven eftersom studenterna förmodligen har lite mer press hemifrån i Thalamur än studenterna i Sverige har, så kanske är det 100 studenter vid en given tidpunkt i Thalamur.

Lite fler än 60 i vilket fall.

Marcus
-undviker att plugga :gremwink:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Du kan ju låt dem spendera enheter på mystiska men dom får inga effekter/besvärjelser om dom inte är magiker då dessa har egna enheter som du köper dem för. Sen kan det ju vara underhållande med en bonde som har andeförnimelse och inte fattar att han ser och hör andras själar.
 

Starvid

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
25
Location
Uppsala
Ja, men min argumentation handlar ju just om makt.

Det underliga är ju att bara en av trehundrasju thalaskiska medborgare (alltså inte av folket) lär sig magi. Detta trots att magi är det överlägset bästa sättet att nå makt i Thalamur.

Vad gör övriga trehundrasex av trehundrasju thalaskiska medborgare? Varför vill inte de också bli magiker? Vi kan ju knappast anta att bara en av trehundrasju klarar den intellektuella ansträngningen av att bli magiker.

Att bli magiker innebär makt, social status och rikedom. Varför blir då bara en av trehundrasju thalaskiska medborgare magiker?

Svar:

a. För att de saknar den magiska "gnistan".

b. För att thalaskiska medborgare är de mest ödmjuka, ickemaktfullkomliga och minst ambitiösa människorna i hela mänsklighetens historia.

c. För att Neogames än en gång fuckat up demografin.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Din argumentation baseras på att det bara är att spatsera in på någon sorts offentlig anläggning och anmäla sig till en kurs i magi.

De som inte bli utvalda av makteliten blir inte inläppta, helt enkelt. De har ingen tillgång till lärare och har därför inget att utgå ifrån.

Varför lär sig inte folket i vår egen världs u-länder att läsa och räkna, konstruera avancerade maskiner etc? Det handlar om kunskap som byggts upp under flera hundratals år och som bevakas (i thalamurs fall) eller är otillgänglig på platsen(i mitt exempel).

Det är inte bara att sätta sig och börja "öva" på att alstra, knåpa ihop en egen magiteori och väva lite effekter.

Därför handlar det inte om magisk "gnista". Och även om det fanns ett fenomen som en "gnista", skulle det inte betyda att bara för att man hade den så blev man upplärd hur som helst och välkomnad in i maktens korridorer.

In my humble oppinion

/Nordan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Man skulle kunna tolka det som att ungefär 600 thalasker är thakaler, men att detta trots allt är svårt att bli, en titel som endast kan nås genom ganska långa och omfattande studier. Men! Av Thalamurs medborgare kan i princip hur många som helst vara adepter, det vill säga ännu inte fullskolade magiker. De besitter grunderna, men inte mer, eller så väljer de att inte bli thakaler. Jag kan också tänka mig att Thalamur har intressen i att hålla ett begränsat antal fullvärdiga magiker, därför att titeln förlorar sin status om var och varannan går runt med den, eller att man inte vill sprida de arkana kunskaperna till allt för många, kanske av säkerhetsskäl.

Nu har juh jag hursomhelst ändrat så att åtminstone 2% av Thalamurs medborgare är magiker (det vill säga 4000), och att långt fler är magikunniga utan att vara högt uppsatta (=fina titlar) inom tribunalerna, dessa med kunskaper varierande från egentliga mästare till sådana som bara eventuellt har modet att ens försöka alstra ett filament eller två.

-Hjalle, trolleri!
 

Lenzaroth

Veteran
Joined
20 Jul 2004
Messages
12
Location
Strängnäs
förlåt för min obildade fråga men vad är demografi? låter som nått som har me demoner att göra men ur sammanhanget så verkar det handla om magi :gremtongue:
skulle gärna vilja få en förklaring av det ordet
tack på förhand
 

Starvid

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
25
Location
Uppsala
Saken är ju den att det är just makteliten jag talar om!

Att jämföra men analfabeta afrikaner är ju barrockt, jag pratar ju inte om varför det thalaskiska folket inte lär sig magi, utan varför inte makteliten, medborgarna, inte lär sig magi.

Alla thalaskiska medborgare (inte folket!) kan göra just detta, alltså spatsera in på en offentlig anläggning då de har tillgång till thakalatribunalerna, är medlemmar av en ätt och för övrigt har obligatorisk skolgång.

Så för att omformulera frågan: varför är bara en så fantastiskt liten minoritet i den thalaskiska makteliten intresserade av att lära sig magi, trots att man råkar leva i en magikrati?
 

Starvid

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
25
Location
Uppsala
Att det skulle finnas en veritabel hord av adepter jämfört med antalet thakaler (ungefär som antalet fil kand och fil mag jämfört med antalet som doktorerat) finner jag svårt att tro.

Detta eftersom det är relativt enkelt att bli upphöjd till thakal och man får försöka en gång om året.

Man måste klara ett normalt (Ob3T6) slag mot:

* Alstra [aspekt]

* Besvärjelse

* Ritual

* Teoretisk magi

* Transformering

och ett lätt (Ob2T6) slag mot Undervisning

Sex färdighetslag som man borde klara efter några försök, beroende på hur tur man har, om man har säg 13 eller 14 i färdigheterna.

Motivation att studera flitigt och klara proven torde ju inte heller saknas med tanke på de mycket stora fördelar det har att vara thakal i Thalamur.
 

Starvid

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
25
Location
Uppsala
Demografi är från grekiskans demos (folk) och grafein (skriva) och är vetenskapen om befolkningars storlek och sammansättning. Befolkningstatistik alltså, något Neogames är notoriskt dåliga på.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jag kör stramar än så.
Om de inte från grund, via yrke eller bakgrundsslag lyckas komma över färdigheten så går det inte att köpa in fr början.

Har dock inte tagit en funderar om slumpad kontakt med magiker skulle kunna ge "tillträde".
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
"för att bli adept måste man få en inbjudan av någon i sin tribunal för att genomgå adeptprovet" (urdrag ur thalamur under "avancemang")

Det ligger alltså på de redan invalda att besluta vilka som får ingå och lära sig mer om magi. Detta torde fastställa att det inte alls bara är att välja själv att lära sig magi hur som helst och stödjer argumentet jag framförde om att det finns en maktelit (ja, även INOM medborgarnas krets) som inte släpper in vem som helst (vilken medborgare som helst).

Dessutom finns det antagningskrav som regelmässigt innebär att du måste ha en väldans tur eller höga grundegenskaper (psy, vil, bil). Detta innebär i icke-regeltermer att det krävs en viss intelligens, förståelse och vilja för att klara sig igenom utbildningen, något som man naturligtvis inte har bara för att man råkar vara medborgare.

Dessutom...
Även om det inte bara handlade om maktelitens ovilja att dela med sig av sitt maktredskap så skulle det inte funka om alla blev magiker. Det behövs krigare, administratörer, sångmästare, kockar, handelsmän osv osv för att samhället ska fungera. Samhällets traditioner och inneboende funktioner ser därför till att vissa hamnar inom andra ämbeten. Fanns det inget som såg till detta skulle en samhällsapparat snart sluta fungera. (Exakt hur detta sköts tänker jag inte göra någon längre utläggning på, men det kan handla om allt från en naturligt fungerande fördelning på folks viljor och intressen till en reglering av vilka vägar folk "får" ta, som exempelvis genomförs genom att begränsa antalet platser på utbildningar, antagningskrav osv, och varierar från kultur till kultur.)

Jag gör en till jämförelse eftersom att min föregående uppskattades :gremlaugh:

Varför utbildar sig vissa inom teknik, musik, vård och andra ämnen som inte leder till någon direkt "makt" i dagens samhälle? Det är väl knappast så att alla som väljer dessa utbildningar gör det för att de i första hand ville slå sig fram politiskt eller som chefer i något storföretag, men på något sätt "misslyckades"?

/Nordan
 
Top