Nekromanti Vem har mest koll???

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag satt coh tänkte på gamla spelmöten igår kväll och kom att tänka på en kul sak. Det var så att när jag spelledde "Regnsynd" till EON så hände det en liten kul incident som jag tänker dela med mej av:

En bit in i Regnsynd så står rp och pratar med en viss Loke. Detta skulle ske utomhus i ösregn, men rp hade ingen lust att gå ut, så mötet fick ske inomhus. Jag satt då och läste innantill och läste upp allt som denna Loke skulle säga. Då mitt i stycket så står det nåt i stil med " ni känner vattnet söka sig en väg innanför era klädnader ", och jag läste ju upp detta, det stod ju att jag skulle säga så. Spelarna blev lite förbryllade och frågade om det inte var så att vi var inomhus. Då slog det mej att: SPELARNA HADE MER KOLL ÄN SPELLEDAREN...

Anledningen till att jag startade denna tråd var att jag vill höra liknande saker från er andra. Har det hänt något liknande där spelledaren har tabbat till det och spelaren får rätta? (nu när jag läser igenom tråden så är den patetisk, jag vet... men... ...)

//Emil "Kanturi" Nises
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
kan inte komma på nått speciellt tillfälle...men det har hänt nåra gånger..spelledaren har ju rätt mycket o tänka på, så är inte så konstigt tycker jag
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har det hänt något liknande där spelledaren har tabbat till det och spelaren får rätta?
So mjag ser det så tycker jag atrt det är förbaskat skönt om spelarna har lika stor koll som jag när jag SL:ar. Så att prata om tremer om mer eller mindre koll som sl i sådana lägen brukar jag inte direkt änka på. Ser inget fel i att spelrna har koll på vad som händer & fötter.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Jag har ett antal gånger varit helt keff i huvudet som SL. Bland annat så gick mina spelare bärserkargång i en frakktirakisk by i Eon. De stormade in i en hydda och fann ett par förskräckte tirakbarn. Barnen försökte givetvis rädda sig själva och gick till angrepp för att kunna fly. Jag citerar mig själv:

"De anfaller, fast de vågar inte riktigt."

Varav spelarna svarade:

"Öh, va?"
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
spelledaren har ju rätt mycket o tänka på, så är inte så konstigt tycker jag
Precis. Som Sl så vet man ju allt om kampanjen så det är lätt att an försäger sig (hände mej i äventyret "Ulven"till EON)...

//Emil "Kanturi" Nises
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En klassiker:
SL: "Ni kommer in i ett rum som är 5x5 meter, i väggen mitt emot er finns en hemlig dörr...
...men den ser inte ni".
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Rules-lawyering...

Jag kan reglerna till Dungeons & Dragon ganska väl och märkte att DM inte var lika påläst som jag alla gånger. Det blev ett problem då det var ganska stora saker ibland - det kunde röra sig om att en fiende hade skills, powers eller spells som den inte skulle ha eller att de fungerade på annat sätt än vad reglerna sa att de kunde. I D&D har man levels (som ni såklart vet) och om man hamnar efter levelmässigt så har man det ganska svårt. (Och det känns surt också, för man vet att man inte borde ha dött om DM bara hade kunnat reglerna.)

När sedan ett antal chars för min del hade dött för att DM hade fel om regler ett flertal tillfällen så ville jag inte längre ta diskussionen utanför spelmötet om vad som var okej enligt reglerna och började förklara reglerna på spelmötet. Detta ledde till att DM uppfattade detta som konflikt med mig - att jag var en rules-lawyer.

För all del, detta är en smula off target från trådämnet, men handlar delvis om samma sak - när spelaren vet mer om regelmekanik än DM...

(Någon erfaren/kunnig D&D-DM som söker spelare? :gremsmirk:)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Det jag spontant kommer att tänka på när jag läser trådstarten här är ett litet äventyr i DoD som vi lirade för en två-tre år sen. Spelarna hamnade i en stad där det pågick ett litet politiskt triangeldrama. Större delen av speltillfället gick åt till att hinta lite om intriger och det blev alltså viktigt att hålla reda på vem som jobbade för vem osv. Då var det skönt att jag som SL kunde passa på att fråga min betrodda vän "Du... bara så jag vet... vad har jag sagt egentligen...?" :gremcrazy: Det visade sig iaf att jag inte rört ihop nåt även om jag kanske råkat byta ut ett par namn mot varandra och lite sånt. Inget som nån annan hade en aning om alltså. Och ja... slutet gott allting gott efter slutstriden mot en massa zombies, nekromantikerbruttan och hennes livvakter på torget. :gremwink:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ett par gånger har det hänt att jag glömt vilka rollpersoner som agerat/inte agerat i stridrundan. Särskilt när rollpersonerna slåss mot flera motståndare samtidigt. Fast ingen prestige i det, jag låter spelarna rätta mig, sedan kör vi vidare.

Gordeg
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För mig är läget att spelarna har mer pejl inte helt ovanligt, alla har sina ämnen som man är insnöad i och det gör att jag ofta tittar på spelarna och frågar om hur saker funkar. Till de vanligast ämnena där de har mer pejl är t ex bilar, vapen, en del system (men jag tar igen det i andra system).

Sen pratar vi mycket, är jag osäker på vad som hänt tidigare, kollar jag oftast av det med spelarna. Funderar på om man kan använda det för att påminna om saker som de borde påminnas om.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Mitt största problem är namn. Det blir stora mängder improvisation, och oftast ganska korta äventyr, så alla namn hittas på på fläcken.

Mina spelare har fått in vanan att skriva upp saker, men inte jag, och jag är förskräckligt dålig på att komma ihåg vad folk heter, vilket leder till ganska många lustigheter.

Jag har till exempel glömt bort namnet på varenda antagonist i det förhållandevis välplanerade Star Wars äventyret vi spelade för två veckor sen. Som tur är lär vi inte fortsätta förän om ett par veckor, så mina spelare kanske hinner glöma namnen också, så jag kan hitta på nya...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Rules-lawyering...

Det här inlägget blev väldigt ... träffande, om mina slutsater stämmer. Vem som är DM alltså... ,-)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har till exempel glömt bort namnet på varenda antagonist i det förhållandevis välplanerade Star Wars äventyret vi spelade för två veckor sen. Som tur är lär vi inte fortsätta förän om ett par veckor, så mina spelare kanske hinner glöma namnen också, så jag kan hitta på nya...
Fördelen med Star Wars är att där är det väldigt lätt att skapa namn som funkar. Minns i en våg av inspiration (eller brist på sådan) så började jag ta namn från skivor och gjorde om dem lite. Det mest lyckade Star Wars namnet var "Hy Zamet" som var ett namn taget rakt av från en amerikansk sångbok (Han hade översatt en låt som på amerikanska hette "The Partisan").
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rules-lawyering...

Personligen tycker jag det låter rätt så kul/förvånande. Men då gillar jag inte det statiska D&D systemet heller då man genast kan gissa en level på en person efter det att han kastat en fireball osv.
Likaså kan det inte vara en person som är en bondgosse som är en superb bågskytt, för att vara en superb sådan så måste han vara en Fighter lvl 15+. Inte bara en bondgosse som tränat mycket.
Men visst är det dåligt när DM inte kan reglerna. Men att det visar sig att en motståndare har krafter som han "regelmässigt" annars inte skulle kunna ha ser jag bara som ett innovativt sätt att bryta mot ett altför stelt (det stelaste någonsin i min mening) regelsystem.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vem har mest koll??? (OT)

Ja Leonard Cohen har gjort en version av den, en ruskigt bra sådan som skänker melankoli och ståpäls. Men den finns på flera språk och i flera versioner. Men Cohens version är helt klart mest känd (och bäst jämfört med de andra som jag hört).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Vem har mest koll??? (OT)

Ja Leonard Cohen har gjort en version av den
Så Cohen har alltså spelat in en version baserad på översättningen av vad-han-nu-hette? Vet du vem som skrivit orginalet och på vilket språk?

...en ruskigt bra sådan som skänker melankoli och ståpäls. Cohens version är helt klart mest känd
Ja den är fantastiskt bra. Speciellt raderna:

An old woman gave us shelter
She kept us hidden in the garret
Then the soldiers came.
She died vithout a whisper

Det som gör det hela så ruskigt effektivt är att det i låtens uppbyggnad finns plats för en rad till efter den sista men istället får vi ett par "tysta" sekunder med bara musik. Jag ryser när jag tänker på det.

och bäst jämfört med de andra som jag hört.
Vilka är det?

/Anders
 
Top