Ackerfors
Kaleidoskop

Mitt sökande efter bortglömda skatter bär ofta frukt, inte sällan av oväntat slag. Fukten låg tjock i min näsa när jag försiktigt tryckte upp den gistna dörren. Rosten i gångjärnen tjöt och jag hörde hur råttorna sprang i väggarna. Där, på en hylla, fann jag en raritet så oanselig att den var lätt att missa. Jag höll skriften i mina darrande händer och läste högt för ingen alls: "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg. Beskrifning af utförandet jämte kort historik öfver Flöteborgs kloakväsen." Alla hemligheter som fanns mellan dessa sidor, mina tankar rusade. Var detta belöningen för åratal av slit?
Nej, så enkelt skulle det förstås inte vara. När jag försiktigt försökte öppna boken märkte jag att sidorna möglat samman. I lyktans sken kunde jag se sporerna virvla omkring mig (det var tur att jag höll andan!). Allt hade multnat och bildade en klump av papper omöjlig att dechiffrera. Allt som gick att tyda var en karta ...
Vid två tillfällen tidigare (tydligen med cirka två års mellanrum) har jag ritat en isometrisk karta och lagt upp den här på Rollspelsmakarforumet i hopp om att villiga medforumiter ska vara sugna på att hjälpa till.
- Vem bor här? (2021-12-11)
- Vem bor här?, eller Halv vätte hos mig (2023-10-03)
Så, vem bor här? Vad finns här? Varför? Och vad sjutton är det jag ritat egentligen?
Ja, det är upp till er. Beskriv ett rum, gör en fyndtabell eller en slumpmötestabell, en prislista. Jag vet inte mer än ni och det är fritt fram att fabulera på. (Flera motstående beskrivningar verkar också helt klart rimligt!)
Denna gång har jag tagit hjälp av @Frippe (TACK! <3) för att samordna lite (och förhoppningvis kan @Magnus Seter (som var så behjälplig förra gången) eller någon annan moderator hjälpa @Frippe att uppdatera listan med länkar till beskrivningar som kommer ligga som första svar på mitt inlägg här) eftersom jag har lite för mycket annat samtidigt, men jag vet att jag kommer skanna om och som minst skugga bilden framöver, dessutom går det att uppdatera en smula efter era beskrivningar (men inga stora grejer).
Och precis som förra gången hoppas jag kunna lägga upp det på DrivethruRPG och Itch.io som pay what you want någon gång i framtiden (trivia: den första dungen har laddats ner 348 gånger och givit $9, Halv vätte hos mig har laddats ner 119 gånger och givit $3). Så lämna gärna någon typ av godkännande att jag får använda det till detta och namnet du vill bli creddad med!
Nuuuuu kör vi!