Re: Vetenskap?
Men att, som så ofta görs, diskutera olika regelmodeller eller spelstilar i termer av före eller efter varandra är inget annat än snobbism.
Jag tror att jag använde "före" och "efter" för att slippa tala om "bättre" resp. "sämre" -
det hade ju varit snobbigt.
Exempel: Från The Forge har jag sett skillnaden på Fortune (slump), Karma (jämförelse utan slump) och Drama (någon (oftast SL) bestämmer). Det är en trio termer som ligger nära till hands; dels för att vi i vår rollspelshobby idag har en konflikt mellan friformare och regelspelare, och för att system som Amber (ett Karma-spel) verkar ligga i mitten.
Men... går man längre bort från hur rollspelen ser ut idag och istället ser till hur rollspel
av nödvändighet måste se ut, så hamnar det i ett annat läge: Vi kan genom att abstrahera den sortens regler som The Forge talar om (det finns andra typer av regler) likna dem vid
instruktioner; man stoppar in någonting i dem, för att sedan - via en process - få ut något ur dem.
Enligt Fortune så skulle "kan jag hoppa över stupet?" delvis avgöras av ett slumpmoment. Enligt Karma skulle det enbart avgöras av förutsättningarna. Men så länge som spelledaren bestämmer över delar av förutsättningarna (i det här fallet; hur svårt stupet är att hoppa över) efter eget huvud så är det ingen skillnad på Karma och Drama.
Utifrån det kan vi sluta oss till att förutsättningarna (det vi matar in i reglerna) är minst lika viktiga som regelprocessen i sig. De beslut som spelaren fattar kan påverkas väldigt mycket av i vilken utsträckning spelledaren styr över dem båda, och hur öppen han sedan är med de beslut han fattar (på DnD-forumet var det för en stund sedan diskussioner om det rimliga i att använda höglevelkobolder och liknande för att förborga förutsättningarna utifrån vilka spelarna måste göra sina avvägningar).
Detta (bland annat) gör att vi enkelt kan sätta upp en modell som har allt som The Forge har, men som också har en massa annat och som inte behöver dras med de buggar som denna modell från The Forge har. Då tycker jag absolut att man kan säga att den utvecklade idén är längre framskriden.
Däremot är jag noga med att inte kalla den utvecklade modellen för "bättre". Återigen; Newtons gravitationsteori är inte lika utvecklad som Einsteins; men i många fall så räcker den att använda - den är dessutom så mycket snabbare än Einsteins, så i vissa lägen är den bättre - fast den ligger många årtionden efter i utvecklingen.