Vem åker på konvent?

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Jag åkte på en hel del konvent på sena 90/tidiga 00-talet. Om minnet inte svikit mig helt så var de flesta i min ålder, dvs ca 18-25. Sedan fanns det alltid en del äldre kufar på konventen också.
Så nu när jag är i kuf-åldern undrar jag hur det är på konvent nuförtiden. Är det fortfarande mest "unga" och vi är kufarna (då majoriten här verkar vara i min ålder) eller har medelåldern ökat på konvent så det är samma personer nu som då och alla bara är äldre?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har det ju knappt varit konvent på ett par år så jag tänker mig att vi kan återkomma med observationer efter helgen =)

Men annars är mina intryck från tidigare åt på Gothcon att det är rätt blandat. En hel del äldre kufar, och så en del yngre kufar, och så har en hel del av de äldre kufarna med sig sina kufiga barn. Så det blir en ordentlig spridning…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Men annars är mina intryck från tidigare åt på Gothcon att det är rätt blandat. En hel del äldre kufar, och så en del yngre kufar, och så har en hel del av de äldre kufarna med sig sina kufiga barn. Så det blir en ordentlig spridning…
Instämmer.

Sedan finns det några nyare konvent som är fokuserade på annat än rollspel i första hand. Tex. NärCon i Linköping som kör på cosplay, anime, etc. De drar betydligt lägre medelålder än GothCon gör.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Gothcon numera har utifrån vad jag sett högre medelålder än vad Sydcon hade på 90-talet, så på så vis har konventen åldrats med sin demografi. Vi födda på 1970- och tidiga 1980-talen är fortfarande en stor del av publiken.

Samtidigt är vi inte den "enda" gruppen längre. Besökarna var mycket mer homogena på Sydcon 1995 (killar ca 16 till 27) än på Gothcon 2019.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Då stämmer min misstanke är konvent lite åldras med sina deltagare. Men det ska ju finnas en massa yngre som spelar rollspel, främst då DnD. Varför är inte de på konvent i samma utsträckning? Finns det inte spel som tilltalar dem eller är det något annat?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alltså rent demografiskt tror jag de är där, även om representativiteten är givetvis oklar. Väldigt grova uppskattningar så klart, men säg att folk mellan 30-50 utgör 60-70% (samma människor var nästan 100% av besökarna på 90-talet). Resterande 30-40% är lika delar äldre än 50 och yngre än 30? Och lite så ser väl hobbyn ut i stort? Men som sagt det är bara gissningar.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag har mest LinCon att utgå ifrån. Jag upplever att delatagardemografin har blivit allt bredare både vad gäller ålder, genus och andra grupperingar. Jag har med mina egna barn numera och de är i övre tonåren. Man ser också småknoddar och folk som är äldre än mig. Allt detta är förstås anekdotiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har några kategorier jag brukar sortera konventsfolk i. Väldigt svepande, säkert helt fel om konfronteras med fakta men funkar bra för mig för att bedöma om det kan ge bra spel.

1) Gammelrävar. De tycks alltid ha varit där och lär alltid vara det. Har sitt tighta gäng med konventsbekanta och är mer intresserade av att hänga med dem än att spela spel. Oftast gamla nog att ha kunnat vara med på konventen 10+ år bakåt i tiden.
- Kan vara kul att spela med men förväntar mig inget enormt engagemang.

2) Konventsextremisterna. Statuskåta rackare som använder konvent och andra hobbystrukturer för att känna sig som coolt inne-folk.
- Undvik som pesten (vilket sällan är ett problem då jag inte hänger där det är coolt att hänga).

3) Spelare. De är där för att spela spel och spel spelar de. Hela tiden. Mer fokus på att spela bra/optimalt/konkurrenskraftigt än att vara social(här skulle jag placera mig själv).
- Viktigt att hitta spelare med samma smak som en själv. Förutfattade meningar och konventioner kan annars skapa kollisioner i spelstil.

4) Outsiders. Inte i coola klubben, ofta inte superveteraner och tycks ha ett lite oplanerat konventande med mycket dötid (hänga-tid?). Kommer som regel i grupp. Inte sällan folk som sticker ut lite mot mainstream normer i beteende.
-Lotteri, verkligen hit or miss. Tillräckligt ofta blir det riktigt bra. Spela med dessa men fastna inte med ett gäng som inte fungerar.

5. Turister. De är här för att titta på spektaklet, gå i butiker, etc. Relativt o-nördiga.
- Spela med om chans ges men var noga med att förankra tidsåtgången (vilket ofta är en dealbreaker för dem).

6. Nybörjare. Alla åldrar, men nybörjare vad gäller konvent och rollspel. Påfallande ofta ensamma eller i små grupper.
- Spela absolut med! Hög hit rate, anstränger sig för att förstå och göra rätt och lära sig.


Min optimala konventsspelgrupp är en mix av 3, 5 och 6 med minst en 3:a av rätt sort.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Konventsextremisterna. Statuskåta rackare som använder konvent och andra hobbystrukturer för att känna sig som coolt inne-folk.
- Undvik som pesten (vilket sällan är ett problem då jag inte hänger där det är coolt att hänga).
Då pinkar dom nog i helt fel hink.

Jag vet inte vilken sten du levt under dom senaste åren men att figurera i nördhobbyn och gå på konvent är inte direkt statushöjande och coolt eller vad inne-crowden sysslar med .

Hänga med fotomodeller i stringbikini på en yacht medans man dricker svindyr champagne och snortar kokain och läger upp grymma influencer bilder är vad som anses coolt .

Coola snubbar som jagar status hänger inte på nördkonvent på helgerna dom hänger med kändisar på Stureplan
 
Top