Vem är tidernas bästa barnboksförfattare?

Vad är dagens Mommo eller kampen om tiden, Mio min Mio, Häxorna, och till Vildingarnas land?

Har inte egna barn, men har ju syskonbarn som jag ibland kollat efter böcker till, och det känns som mycket av barnboksutbudet nu typ är böcker för barn som handlar om att vara ett barn och gör saker som barn gör, typ (gå i skolan, åka på resa, ha sommarlov, leka med kompisar, bli ledsen osv). Men jag vet ju inte, jag har inte läst dem. Vad är den moderna barn-fantastiken?

Coraline av Neil Gaiman tycker jag kvalar in på klassikerlistan över barn-fantastik. Men den kanske är för gammal för att räknas som "modern"? Min dotter är i varje fall märkt för livet av den!

J.K. Rowling. Jag var vuxen när jag läste Harry Potter. Jag gillade dem då, men framförallt kände jag att det var synd att de inte fanns när jag var barn, för då hade jag blivit fullständigt förtrollad av böckerna. Som barn- och ungdomskultur betraktat kan jag inte komma på någonting som är bättre.

Jag blev rätt besviken över att Rowling visade sig vara en så elak människa. Hon kunde blivit en legendarisk sagotant för många generationer.

Coraline av Neil Gaiman tycker jag kvalar in på klassikerlistan över barn-fantastik. Men den kanske är för gammal för att räknas som "modern"? Min dotter är i varje fall märkt för livet av den!
Nämner man Gaiman så måste man ju också nämna Clive Barker. Visst, det är inte barngrejorna han är mest känd för (utom möjligen Abarat, men den är mer ungdomsbok), men han har skrivit en del bra stuff.

Don Rosa har varit på Skandinavien-turné. Visste inte om det förrän för sent. Han ska vara i Oslo en vecka efter jag är där. :(
Förra året köade jag i flera timmar för att få en autograf och ett handslag.

SÅ. VÄRT. DET!

Don Rosa är en författare/seriekonstnär som hängt med mig, och berört, hela mitt liv.

Jag skulle säga Astrid Lindgren. Hon har en sådan jäkla bredd med sina karaktärer och så. Vore ju inte jättesvårt att göra spin-offs på poliserna Kling & Klang, dagdrivarna och tjuvarna Dunder-Karlsson & Blom. Eller varför inte få följa med på sjörövarkaptenen Efraims eskapader ute på de sju haven?

Tove Jansson står också högt även om vi enbart läst om Toves Mumintroll. Men det är ju samma känsla där. Spin-offs for the win!

Back