Nekromanti Vem är den bästa skurken i fantasyvärlden?

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Jag själv tycker nog att det är Darken Rahl (konstigt va :gremsmile: ) eller möjligtvis hans närmaste undersåte (förlåt för att jag har glömt bort hans namn) (Terry Goodkind, The Sword of Truth)

En annan som jag också tycker är bra som kanske inte är ond är Tyrion, the Imp. (George R.R. Martin, The Game of Thrones)

**I am the Seeker of Truth**
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker nog att Sauron ligger ganska bra till när det gäller skurkar i fanstasy.

I SF så tror jag nog att Darth Vader ligger ganskla bra till.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Tengel i "Bröderna Lejonhjärta" Är en riktig höjdare, liksom Furst Nid i Donaldsons böcker om Thomas Covenant. En skurk ska vara riktigt ond annars äe han inget att ha.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Fantasy- Helt klart Sauron. Annars har jag ett litet wild card i form av Rumpelstiltskin, har alltid tyckt att han var en elak liten jävel. Karlsson på taket är ganska osympatisk också, men kanske inte riktigt så ond som Sauron.. :)

SF - Quinn Dexter i Peter F. Hamiltons Night's Dawn Trilogy. En skön ganster som återuppstår från de döda och börjar predika jävulens ord. Mycket sadosex och tortyr på den killen. Han slår nog t.o.om Sauron tror jag.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vet inte riktigt, har alltid haft en förkärlek för dumma och brutala skurkar och vi har ju en helt underbar samling huliganer i ringen-trilogin, Grishnak, Ugluk, Snaga, Gorbag.
Följande stycke i sagan om de två tornen är ju så otroligt underbart helrått;

"Orcherna tjöt och stimmade.
-Kom ner, kom ner! skrek de. Vill du tala med oss så kom ner! För ut er kung. Vi är de stridbara Uruk-Hai och vi skall nog röka ut honom ur hans håla om han inte kommer självmant. Ut med er fege usling till kung!
- Kungen stannar kvar eller kommer som han själv finner för gott, svarade Aragorn.
-Vad står du då och pratar för? skrek de. Varför står du och glor utåt slätten? Vill du kanske se hur stor här vi har? Det är vi som är de kämpande Uruk-Hai!
-Jag ser efter gryningen, sade Aragorn.
-Vad rör oss gryningen? hånflinade de. Vi är Uruk-Hai och vi slutar inte slåss för vare sig dag eller natt, solsken eller storm. Vi kommer för att slå ihjäl - i solsken eller månsken. Vad har vi att göra med gryningen?...
... Så stor makt och kunglighet utstrålade från Aragorn där han stod ensam över den sönderslagna porten framför fiendens otaliga härmassor, att många av vildmännen hejdade sig och såg bakåt över skuldran mot dalen, och andra tittade tvivelsamma upp mot himlen. Men orcherna skrattade med full hals, och en hagelskur av spjut och pilar visslade över muren när Aragorn hoppade ner."

Visst är de enkelspåriga, dumma och inte särskilt sofistikerade skurkar men de har ju trots allt något som gör att man inte kan annat än att älska dem!



"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Exempel ur Tolkien

Flera har sagt Sauron... jag tycker personligen att han är rätt tråkig och personlighetslös. Jag föredrar mina skurkar när de är litet mer mänskliga och förståeliga. Sauruman är det uppenbara exemplet. Denethor är också rätt cool.

En nattsvart skurk som är genomond på alla sätt blir lätt lika platt och trist som Vicotnic i Nidland (eller Darken Rahl för den delen /images/icons/smile.gif).
 

Kinesen

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
9
En bra skurk är en som man lätt kan hata. En riktig ond skurk är Prins Joffrey /images/icons/mad.gif (George R.R. Martin, The Game of Thrones) Jag vet inte hur många gånger när jag läste, A Game of Thrones, A Clash of Kings och Storm of Swords att jag önskade få strypa det lilla krypet. /images/icons/laugh.gif
En annan bra skurk i boken är Gregor Clegane.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, jag måste nog erkänna att jag är lite förtjust i Psykobarbie (aka Callisto) från Xena :gremsmile: . Lite lagom galen och ond, så där, plus att hon passar bra in i serien som Xenas onda spegelbild.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Personligen tycker jag inte Tyrion Lannister är specielt ond av sig. Däremot så får hans syster dela första plats i ondhet med Padan Fain (WOT).

Bela
 

Rynnalawden

Veteran
Joined
30 Dec 2000
Messages
10
Location
Ett slott i skogen
Det är helt klart (enligt mig) en viss Gerald Tarrant som är den underbaraste skurk som finns (även om Darken Rahl inte kommer långt efter). Se bara på mannens sympatiska läggning till hela sin värld helt underbar...

PS De som inte läst "The coldfire trilogy" av CS Friedman bör så snarast göra.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är inte lika förkovrad som många andra här, men jag säger:

Vader och Kejsaren!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, svårt det där....
Sauron är bra... mäkta ond och onåbar (?), mäktig men inte omöjlig. Innebär stort bekymmer.
Sauroman (blir ju ond) och Ormstunga är ju riktiga godingar eftersom dem är mäktiga men ändå har härliga komplex och inte är onåbara när det kommer till kritan.
Nazgulerna är rysligt onda.
Men en personlig favorit från ringen är faktiskt ett visst elakt träd som försöker sluka hobbit. Det är en goseskurk det.

Annars har vi vildvittror som är riktigt elaka tingestar. Tengil och Kato är också godingar.

Det är svårt att komma ihåg alla elakingar. Men de som lämnat mest spår är de som har lite, vad ska vi kalla det - akilleshälar. Alltså dem som till syvende och sist blir besegrade....

Någon som vet om någon skurk som aldrig mött det stora onda ödet?

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
Riddar Kato...

Inte nog med hjärtat... han spelas av Christopher Lee i filmen...
 
Top