Vem älskar Eberron?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Det händer ibland, jag börjar tänka på Eberron. Nu hände det igen, tror efter tråden om HeroQuest och att spela andra världar med det.

Jag började kolla runt på www, läsa på/ikapp lite, söka efter böckerna (3,5e - rätt dyra nu), störa mig lite på den tydliga steampunk/noir-vibben alla fans verkar vilja spela upp, och bara bli lite mer sugen på att för/söka/medla/valta det där som är kärnan av vad jag själv gillar på nåt sätt, kanske med HQ då.

Så, jag lade inte tråden i D&D för jag är mer nyfiken på om någon spelat med andra regler, och än mer oavsett regler geeka lite om världen - vad har/skulle ni lyft fram fokuserat på?

Jag är lite svag för kosmologin som är rätt kool, och skulle noga vilja fokusera på det, nåt existensiellt/spirituellt kring Drakarna och den 13e månen, kalashtars eller nåt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Åh, och just det, hur här nya boken jämfört med tredje utgåvans, sett till setting, om någon vet?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Jag är ett Eberron fan och är också svag för den unika vibben settingen har. Jag kan först och främst tipsa om podcasten Manifest Zone som täcker nästan allt Ebberon relaterat och har ofta Keith Baker -skaparen av settingen själv- som gäst. Vissa avsnitt hanterar olika tematik som Noir, drakarnas profetia och Pulp etc,l medan andra hanterar delar av loren som The great war, länder och religion.

Jag vet att en av värdarna till podden har gjort ett Savage worlds hack till Eberron som verkar vara spelbart, även om jag inte läst den själv. Jag har även sett någon hemmasnickrad runquest konvertering nånstans på nätet.

Själv har jag 5e utgåvan (Rising form the last war) och den innehåller i princip samma info (vad jag vet) som de tidigare utgåvorna(kanske lite komprimerat), fast uppdaterat för nutiden med massa bra tabeller för hur gruppen hänger ihop och så.

Tipsar även om Keith Bakers blogg, där han också har en del spännande info kring hans syn på settingen.

Lite random tankar från mig, hoppas något går att använda :)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Väldigt bra tips, tack!

Ska nog överväga skaffande av Rising from... ändå. Vet inte varför jag varit skeptisk (kanske för att jag blev överbudad på de gamla böckerna senast jag hade den här känslan...).
 
Top