Nekromanti Vem äger D&D?

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Några frågor: Vem äger rättigheterna till alla gamla D&D - prylar numera? Varför gör inte dessa människor något vettigt med allt (rereleaser eller något)? Jag hade tänkt att försöka samla in allt och göra PDF-dokument av så mycket som möjligt. Blir jag arresterad då?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du får nog en hyfsad stor stämning...

Verken är skyddade 70 år efter senaste utgivningen. Då dessa också är ändrade under tiden, så räknas tiden från sista utgåvan, dvs DoD Chronopia i dagsläget.

Riddaren - detta skall du nog låta bli
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Det är strängeligen förbjudet - och som Riddaren skrev så ska du nog låta bli det.

Den som äger DoD är, om jag nu minns rätt, Paradox Entertainment. Och varför de inte gör något vettigt med det? tja, antagligen för att de inte tjänar tillräckligt med pengar på det. Finns inget enklare svar. /images/icons/frown.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Man kan se det ur en annan synvinkel också.

Om du nu mot all förmodan får tillstånd att skriva av allt. Du kommer hur som helst inte få tillstånd att sälja materialet, eller sprida det...

Då förstår jag inte ens vitsen med att göra arbetet att skriva av det, om det ändå hamnar endast hos dig själv.

Enda sättet som jag ser det, är att köpa alla rättigheter till spelet. Och det lär bli dyrt...

Riddaren
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Den som äger DoD är, om jag nu minns rätt, Paradox Entertainment.

Nu kan jag vara ute på hal is, men jag hörde en gång att rättigheterna till materialet tillfaller författaren efter typ fem år. Om så är fallet förklarar det onekligen alla dessa nya versioner. Någon som vet säkert?

Detta gäller naturligtvis inte varumärket DoD.

/Jakob
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nix...enligt de avtal som t.ex. Neogames har så övertar de rättigheterna redan när du lämnat det skrivna till dem.

I Target Games fall så till hör säkerligen rättigheterna Paradox, då detta faktiskt är samma företag, bara de som bytt namn. Normalt gäller upphovsrätten 70 år efter upphovspersonens död, oavsett när verket under personens liv skrevs.

Hur det är med företag vet jag ej, men räkna med minst 70 år, det är samma gräns som gäller om upphovsmannen ej är känd. Då är det 70 år efter verkets tillkomst.

Riddaren
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Jag kanske bara är naiv, men om man letar efter folk som inte bara gör saker för egen vinst, borde man hitta dessa i rollspelskretsar. Min plan var att (med hjälp av sådana där program som läser av text från inscannade bilder) släppa allt löst på nätet, om jag bara fick deras tillstånd. Jag menar, de vinner väl inget på bara förvara allt i garderoben (såvida de inte har några andra planer på rerealeser eller något).

Hursomhelst kan jag ju leta rätt på Paradox Entertainments och fråga. Om någon är interesserad av svaret, kan ja ju posta det här.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Wizards of the Coast...

Vet inte vilka som äger rättigheterna till D&D numera, men jag antar att det är WotC som började ge ut det hela för en herrans massa år sedan?
Eftersom du skrev inlägget på det här forumet antar jag att du menar DoD (dvs. Drakar & Demoner) som ägs av Paradox. D&D är förkortningen av Dungeon & Dragons... /images/icons/wink.gif

/Gollum - som anser att hans förkortningar är bäst

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Re: Wizards of the Coast...

Okay(f ö såg jag nyss Starwars med en gammal översättning där i stort sett det mesta översattes med just "Okay")
Fel av mig, jag menade Drakar och Demoner.
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Nu har jag ingen koll på hur aktiva Paradox är men om de säljer andra spel så lär de inte vilja släppa ett så bra verk som DoD gratis. Lär ju få ett GÄNG eventuella köpare av deras andra alster att spela DoD istället.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Wizards of the Coast...

FEL!
Wotc har köpt TSR företaget som från början gav ut D&D och AD&D så där gick du allt på en nit serrö
inget illa menat med detta men du hade fel bara

Jag är gud
 
Top