Velox

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
När vi inte får ihop det vanliga spelgänget brukar det bli att vi som kan kör något one-shot i stället. Jag körde ett CoC äventyr så helt utan något system alls eftersom vi inte skulle hinna men kände att jag skulle ha velat ha någonting i stället. Några dagar sedan vaknade jag vid 5 på morgonen med en ide i huvudet som jag tyckte var så pass bra att jag var tvungen att gå upp och skriva ner den.
Efter att ha konkretiserat iden lite blev den till spelsystemet Velox, ett extremt lättviktigt rollspelssystem (helt utan stridssystem) som dessutom har fördelen att karaktärsskapandet är begripligt oavsett om man kan reglerna eller inte och till och med om man aldrig spelat rollspel förut. Jag har provspelat det som system i ett Space 1889 äventyr och både jag och de tre spelarna tyckte det fungerade riktigt bra.

Det finns som hemsida i stället för bok, så ta gärna en titt. Om du vill prova att göra en rollperson kan du registrera dig och logga in så finns det en inbyggd karaktärsskapare på sidan.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Om regelsystemet
Concept och Write the description är ascoolt.

Benefit: You have two more skills than other characters.​
Jag hade hellre låtit Jack of All Trades få tillbaka en experience point per spelmöte som den spenderat för att temporärt höjt en skill vid ett slag.

För advantages och disadvantages hade jag hellre sett Characteristics förklaras genom att spelaren får förslag under varje Characteristic.

Physique: Strong, Fighter, Pack Horse, Climber, Tightrope walker​

Like kaka på kaka att advantages både ger en extra tärning vid specifika slag och att den modifierar Characteristics.

Jag hade haft Wealth som en Characteristic, även om jag gillar principen med Wealth som något att luta sig mot, snarare än något att slå emot.

Jag hade tagit bort namnen på skill levels och bara skrivit dem som 6, 5, 4...

If, for example, you are using a skill where you are an expert, you need to get four or less on the dice for it to count as a success.
Då hade du sluppit förklaringar som detta. Hade ändå behålligt namnen på rollformuläret som en vägledning för spelarna.

Jag hade också låtit slå högt är bra, snarare än slå lågt, eftersom pott-system brukar fungera på det sättet.

Jag är lite svag för system som har färdigheter som svårighetsgrad och grundegenskaper som antal tärningar att slå (eller vice versa). Tycker det är en sådan snygg mekanik. Blev glad när The One Ring 2ED ändrade till det, även om en huvudpoäng i det systemet då försvann.

These points can be used to give you a temporary advantage on a roll or to accrue new attributes between adventures.
Jag har svårt att se att spelare använder erfarenhetspoäng som de förlorar om det inte är en permanent ökning. Hade hellre bara låtit de förbättra sig vid behov, snarare än mellan spelmöten.

A more precise skill always wins over a less specific skill.
Snygg regeltillämpning för att främja smalare skills. Jag hade tagit bort den första tiebreaker-regeln - "A named skill always wins over an unnamed skill" - då den i princip säger samma sak. Kanske då lagt till, som ett första alternativ, att den med högst titel alltid vinner vid lika ... som en specialfördel för konceptet Crème de la crème.
 
Last edited:

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Först vill jag bara säga tack för att du tog dig tid att läsa igenom och kommentera systemet, det betyder mycket för mig :)

Concept och Write the description är ascoolt.
Superkul att du gillad, för det var precis den iden jag vaknade med och låg i sängen och funderade ut innan jag gick upp och började jobba med systemet.


Benefit: You have two more skills than other characters.​
Jag hade hellre låtit Jack of All Trades få tillbaka en experience point per spelmöte som den spenderat för att temporärt höjt en skill vid ett slag.
Det är en bra idé men jag vill undvika regler som gör undantag för de olika koncepten efter att rollpersonen är skapad.

För advantages och disadvantages hade jag hellre sett Characteristics förklaras genom att spelaren får förslag under varje Characteristic.

Physique: Strong, Fighter, Pack Horse, Climber, Tightrope walker​
Det här är en väldigt bra idé och jag kommer att lägga till det,men som ett tillägg till beskrivningen snarare än i stället för den.

Like kaka på kaka att advantages både ger en extra tärning vid specifika slag och att den modifierar Characteristics.
Det är helt avsiktligt så för att göra så att de traits man väljer för större genomslag. Men jag förstår din synpunkt och faktum är att samtliga spelare missuppfattade det här när de skapade sina rollpersoner men jag har skrivit om det sedan dess och gjort det tydligare.

Jag hade haft Wealth som en Characteristic, även om jag gillar principen med Wealth som något att luta sig mot, snarare än något att slå emot.
Jag funderade lite i samma bana, men eftersom jag vill att den ska påverkas av så många olika saker och dessutom ha en beskrivning för varje nivå blev den så olik de andra characteristics så jag valde att göra det till något annat.

Jag hade tagit bort namnen på skill levels och bara skrivit dem som 6, 5, 4...

Då hade du sluppit förklaringar som detta. Hade ändå behålligt namnen på rollformuläret som en vägledning för spelarna.
Jo det kanske vore bättre att låta namnet ha en mer sekundär betydelse. Jag insåg när jag läste det här att jag glömt bort att uppdatera pdf-formuläret eftersom jag fokuserat mer på formuläret på hemsidan och där ser det lite annorlunda ut.

Jag hade också låtit slå högt är bra, snarare än slå lågt, eftersom pott-system brukar fungera på det sättet.
Det har jag faktiskt inte tänkt på men eftersom characteristics representerar antalet tärningar och därför är bättre ju högre det är tycker jag det känns logiskt att även en högre nivå på färdigheterna innebär att de är bättre.

Jag har svårt att se att spelare använder erfarenhetspoäng som de förlorar om det inte är en permanent ökning. Hade hellre bara låtit de förbättra sig vid behov, snarare än mellan spelmöten.
Jag tror du har rätt för ingen av mina spelare använde sina erfarenhetspoäng under spelets gång. Ska helt klart titta på det och kanske ändrar det så att det blir som du föreslår.

Snygg regeltillämpning för att främja smalare skills. Jag hade tagit bort den första tiebreaker-regeln - "A named skill always wins over an unnamed skill" - då den i princip säger samma sak. Kanske då lagt till, som ett första alternativ, att den med högst titel alltid vinner vid lika ... som en specialfördel för konceptet Crème de la crème.
Tack, det här är en av de grejerna som jag blev riktigt nöjd med, men du har rätt i att det egentligen går att slå ihop de båda punkterna till en. När det gäller titeln är jag däremot inte helt såld på iden. Som advantage ger den ju en extra tärning i alla sammanhang där du kan dra nytta av den och det tycker jag räcker.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
1704430676777.png

Eftersom man måste vara inloggad för att se formuläret på hemsidan tänket jag att det kunde vara bra med en bild på det som visar hur det ser ut. Här är även en länk till ett formulär som man kan komma åt och redigera utan att vara inloggad. https://zadrith.com/velox/character.php?guid=bc37a5f9-6cd5-4a3e-98f1-76bdafff2f2b Det delas ju av alla med länken så om ni är flera som testar det så kommer ni att skriva över varandras ändringar.
 
Top