Nekromanti Vegetarian?

Demolas

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
62
Location
Edsbro
Har en liten enkel fråga.
Äter medlemmarna av Sanari alliansen kött? Om de gör det vad är det för djur.
Det står säkert i alvboken men nu har ju jag inte den så.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Kött!

Klart att de äter kött. Låt mig gissa att det handlar om får, gris, ko, rejäla tamfåglar, mycket vilt (särskilt i Sunari).

"Om det inte skriker när det dör, är det inte mat."
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Förmodligen äter de samma mat som vanliga dödliga. De lever på vad jorden/skogen ger dem.

På den tiden tror jag inte att det fanns så många vegetarianer, med tanke på hur svårt det var att ordna fram mat.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Snarare så käkade alla mest okött, efterssom kött var dyrt. Dessutom så var detta innan den industriella produktionenj av kött som vi har i vårt samhälle idag och som är det som de flesta vegetarianer vänder sig emot. Det är liksom inte lika synd om en ko som levt ett helt normalt liv oxh som slaktas snabbt och smärtlöst än en ko som tvångsgöds under ett par månader till sjuka proportioner för att sedan fraktas lång väg och riskerar både att kvävas och frysa ihjäl för att sen till sist med elstötar tvingas in nånstans där den får en bultpistol i huvudet.

De flesta i Indien är t ex vegetarianer, för att de inte har råd med kött, men skulle de få kött skulle de med all sannolikhet äta det(så länge det inte var ko-kött då).

Således: Alverna äter nog så mycket kött de kan, men mycket mindre än vad vi gör idag.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
rolig liten idé med kossorna, sådär har man blitt vegitarian också, tack för inlägget!!! ^_^

Alverna äter bergis kött som växer på blommor!
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Kött var dyrt, ja, men om man bor nära skogen och liknande, så då äter man ju det man kan få tag på.
Sedan att man föder upp djur idag på ett annat sätt än förr, det har ju inget med deras köttätande att göra.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Jag läste igenom mitt inlägg och inser inte riktigt var du säger emot mig, så visst, du har rätt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,906
Location
Barcelona
Snarare så käkade alla mest okött, efterssom kött var dyrt.

Fast det beror förstås på en massa faktorer, såsom demografiska förhållanden, klimat och dylikt. I kallare klimat tenderar man väl att äta mer kött än i varmare, eftersom att det helt enkelt är en mer effektiv energikälla. Det är svårt att odla den typ av grödor som vi människor kan leva på i kalla trakter.

Personligen har jag alltid betraktat Asharinahalvön som varmtempererat/subtropiskt, alltså typ södra Frankrike/medelhavet. Man kan ju titta på hur kosthållningen historiskt sett ut där. Å andra sidan så bor alverna i skogen, och där borde tillgången till ätliga grödor vara mindre och folk alltså förlita sig i större utsträckning på kött.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Alver och mat

Alver blir ju rätt gamla (och har en stabil kultur), vilket borde göra dem rätt bra på växtförädling. Superekollon kanske? Oavsett Mundanas knepiga demografi så har ju alverna städer i Sunariskogen, vilket borde betyda att de är för trångboddda för att vara en jägarkultur.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Frankrike

Det här skrev Dnalor:
Personligen har jag alltid betraktat Asharinahalvön som varmtempererat/subtropiskt, alltså typ södra Frankrike... (snipp) ...där borde tillgången till ätliga grödor vara mindre

Det här läste jag (min emfas):
Personligen har jag alltid betraktat Asharinahalvön som varmtempererat/subtropiskt, alltså typ södra Frankrike... (snipp) ...där borde tillgången till ätliga grodor vara mindre

"Jaså, så dom kan inte äta grodlår som fransmännen..."

Erik
 
Top