Nekromanti Vedervärdiga uppdrag

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"Integritet är en lyx för de som har råd" säger man ju. Eller i alla fall en man. Men det är ganska sant så låt oss säga att man säger så och att det är mer sant än falskt. Så hur får man till den premissen bra i en kampanj?

För ett tag sedan körde jag en mycket lyckad kampanj där rollpersonerna var problemlösare mot betalning, och där det ganska snart visade sig att deras uppdragsgivare och olika uppdrag mer och mer hängde ihop. De fick vid något tillfälle jobbet att hämnas på sina tidigare uppdragsgivare för fanskapet de själva fått betalt för att utföra. Det blev mer och mer uppenbart att deras uppdrag påverkade landets regering. I det här fallet hade jag designat kampanjen och sidorna för att vara ganska likvärdiga moraliskt. Ingen sida var god och ingen sida var ond, så även om vissa uppdrag visade sig lite mer omoraliska än andra så var det ofta otur eller bristande planering och efterforskning som ledde till de verkligt tveksamma händelserna, de där gångerna några spelare ryggar lite tillbaka när de inser vad de faktiskt gjort. Det var ivf mycket lyckat.

Det var bakgrunden, tillbaka till trådens egentliga topic: Nu har tanken slagit mig att jag vill släppa sargen och i en framtida kampanj ha med riktigt vedervärdiga uppdrag. Där rollpersoner/spelare kan känna sig tveksamma till en början, men kanske lite tvingade att acceptera, men där det sen bara blir värre och värre och värre. Utmaningen ligger då i att komma på vedervärdiga uppdrag som får spelarna att må lite illa och inte lurade, dvs inga "ni ska bomba den där byggnaden, haha det visade sig vara ett hem för dövstumma barn och trevliga farmödrar", då kommer ju bara spelarna tycka illa om mig, inte sig själva. Det kan inte heller vara alldeles uppenbart Mr Burns-ondska, ska solen täckas för så måste det gå ihop - uppdragsgivarskurken måste kunna sälja in idén och ha en hyffsat hållbar anledning till att vilja få jobbet utfört annat än "bossen är ju chaotic evil".

Så jag vill ha tips. På uppdrag, bakgrunder till uppdragen och hur det kan presenteras och eskaleras. Se det här som en safe space för era (näst) mest vedervärdiga idéer. Exakt vilken miljö kampanjen kommer utspela sig i är inte klart än, så kör high level concepts som kan anpassas till andra världar snarare än detaljerade tips som bara funkar om det råkar utspela sig i berlin 1981 (men min åsikt är att det inte finns några sådana tips, så även dem går att arbeta om så att de passar in). Anta också att rollpersonerna är problemlösare och att de därför börjar med att vara något desperata för pengar och/eller andra resurser som de kan få som betalning. De klassiska fantasy-äventyrarna eller cyberpunk-runners eller liknande.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Dödspatrull, rollpersonerna skall ’städa upp’ ett slumområde.

indrivare, nån har inte betalat sin skuld, chefen tycker det sätter honom i dålig dager och vill statuera exempel.

Stormning av bräschen, rp är del av en belägrande arme, staden har vägrat att ge upp och skall tas med storm och ges åt tre dagars plundring

Skövvling av landsbyggden, rollpersonernas arme måste ha flanken fri, snabbast och enklast är att förvägra fienden underhåll från ett stort område, allt av värde måste tas därifrån och resten förstöras.

krig, världskommunismen brer ut sig, nva och vietcong måste stoppas från att föra in matriell i sydvietnam. Hemliga massvimbningar av laos och kambodja.

24h Ali bin Bomb har tagit presidenten som gisslan, enbart Jack Bauer och hans ABF diplom i tortyr kan rädda den fria världen och mammas äppelpaj.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Ättlingar till den avlidne kung Horbock skulle kunna göra anspråk på tronen. Den nu sittande drottning Stenhjärna anlitar därför diskreta äventyrare för att spåra upp och likvidera sagda ättlingar oavsett ålder och kön. Om du vill eskalera så ta männen först, sedan kvinnorna och sist barnen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Hantlangare åt en "områdesutvecklare".

Först ska man splittra gängen, röja undar skurkar på mellannivå.
Sen får man uppdrag att jobba som agitatörer för att provocera lokala medborgarorganisationer att ge företaget en ursäkt att ta i med hårdhandskarna.
Till sist så blir man pitchad mot en die-hard grupp av anarkister som bar grävt in sig i området för ett blodigt last-stand.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
obak;n327525 said:
Skövvling av landsbyggden, rollpersonernas arme måste ha flanken fri, snabbast och enklast är att förvägra fienden underhåll från ett stort område, allt av värde måste tas därifrån och resten förstöras.

24h Ali bin Bomb har tagit presidenten som gisslan, enbart Jack Bauer och hans ABF diplom i tortyr kan rädda den fria världen och mammas äppelpaj.
Det här är bra, skövla landsbygd och få tusentals att svälta för att säkra att en grupp på 100 inte får mat eller typ försenas några timmar är asbra.

Tortyr av potentiellt oskyldiga är också mkt bra, precis vad jag var ute efter. Tortyrscener av skyldiga kan ju vara illa nog!

Precis vad jag var ute efter!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
luddwig;n327528 said:
Ättlingar till den avlidne kung Horbock skulle kunna göra anspråk på tronen. Den nu sittande drottning Stenhjärna anlitar därför diskreta äventyrare för att spåra upp och likvidera sagda ättlingar oavsett ålder och kön. Om du vill eskalera så ta männen först, sedan kvinnorna och sist barnen.
Åh, då kan man ju till och med se till att de första offren är riktiga as och inga man vill ska leva. Sen går det utför. Eskaleringstrappan är mycket bra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Cybot;n327529 said:
Hantlangare åt en "områdesutvecklare".

Först ska man splittra gängen, röja undar skurkar på mellannivå.
Sen får man uppdrag att jobba som agitatörer för att provocera lokala medborgarorganisationer att ge företaget en ursäkt att ta i med hårdhandskarna.
Till sist så blir man pitchad mot en die-hard grupp av anarkister som bar grävt in sig i området för ett blodigt last-stand.
Det här behöver nog smutsas ner ordentligt för att få mina spelare att må illa. Hur gör man det utan "åh, det var visst ett barnhem"-tvisten?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
chrull;n327531 said:
Åh, då kan man ju till och med se till att de första offren är riktiga as och inga man vill ska leva. Sen går det utför. Eskaleringstrappan är mycket bra.
Det skulle också kunna vara intressant att öka trycket på uppdragsgivarfronten. Första uppdragsgivaren är nån slumpmässig slusk. Han visar sig sedan jobba för en lägre adelsdam som börjar anlita rollpersonerna direkt. Adelsdamen visar sig sedan ha kontakt med drottningens rådgivare som blir nästa uppdragsgivare. Sista steget blir att ta order direkt från drottningen. På så vis kan rollpersonerna få svårare och svårare att tacka nej till uppdragen samtidigt som själva uppdragen blir mer och mer smaklösa.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
luddwig;n327533 said:
Det skulle också kunna vara intressant att öka trycket på uppdragsgivarfronten. Första uppdragsgivaren är nån slumpmässig slusk. Han visar sig sedan jobba för en lägre adelsdam som börjar anlita rollpersonerna direkt. Adelsdamen visar sig sedan ha kontakt med drottningens rådgivare som blir nästa uppdragsgivare. Sista steget blir att ta order direkt från drottningen. På så vis kan rollpersonerna få svårare och svårare att tacka nej till uppdragen samtidigt som själva uppdragen blir mer och mer smaklösa.
Mycket bra! Allt som kan hjälpa till att öka trycket utan att det blir tvång är bra. Sådär kan man ju också öka belöningen stort utan att det blir allt för konstigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Svartmåla en etnisk grupp så att man kan slå ner på dem med officiella medel som polisen och socialtjänsten.

Bättre om det är deras egen etnicitet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Klienten är en politiker/ företagsledare/annat. Han är också en serievåldtäktsman. Nu hotar någon att stiga fram och vittna. Fler vittnen ser dåligt ut. Mord är för uppenbart. Så spelarna ska hitta utpressningsmaterial på, hota, muta och på andra sätt få kvinnorna att inte vittna. Bonus pengar om man kan driva dem till självmord (ser till att de är tysta och är sexigt för klienten).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Båda mina förslag kan vara för att hålla en bättre politiker än alternativet vid makten.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det går ju alltid tex ha ett rätt ok uppdrag att tex mörda någon som inte direkt är Oskyldig, men som kanske bättrat sig.

Typ en tidigare legoknekt som gjort något rätt dåligt förut och dragit, kanske jobbade han för samma uppdragsgivare också så därför vill de hämnas.

Iaf personen kan ju (jag är lite för trött så du får tolka mig rätt bra här) iaf vara någon sorts boss för ett område i slummen eller en gruvkoloni eller liknande men vara bra ansedd där då denne är rättvis och ser till att allt går rätt till. Inte tillräckligt moraliskt för att stoppa spelarna så klart, han har ju liksom gjort nått hemskt tidigare, använd bomben att just HAN var den som sprängde ett barnhem typ. Så i praktiken är de good guys.

Så varför förslaget? Jo för när de kommer dit nästa gång så är alla som varit på hans sida mördade eller satta i slavläger osv, så att det blir riktig misär. De kanske blev sålda som slavar till ett biolab där. De gentestats till oigenkännlighet (nästan).

Alltså så att spelarna får liksom uppleva konsekvenser av det de gör.

Det behövs lite jobb på det, som sagt aptrött, men jag tänker att det kan va en ganska bra start på den moraliska backen utför. Typ så. Äh. Gonatt.

?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det här kanske är lite utanför spektrat, men kanske RP kan bli indragna av någon vän/släkting som falskt påstår sig blivit utsatt för något och som ber att RP hämnas? Blir kanske inte lika mycket ”må dåligt” som ”f*n också!” ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
chrull;n327534 said:
Mycket bra! Allt som kan hjälpa till att öka trycket utan att det blir tvång är bra. Sådär kan man ju också öka belöningen stort utan att det blir allt för konstigt.
Andra variabler att tänka över är hur folket uppfattar drottning Stenhjärta, och hur hon faktiskt är. Om hon till exempel uppfattas som en ängel men i själva verket är en mordisk galning skulle det kunna förstärka obehaget hos rollpersonerna i sista fasen, då de tar order direkt från drottningen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45;n327561 said:
Båda mina förslag kan vara för att hålla en bättre politiker än alternativet vid makten.
Ah, the lesser of two evils kräver smutsiga handlingar helt enkelt. Mycket bra
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Henke;n327568 said:
Det här kanske är lite utanför spektrat, men kanske RP kan bli indragna av någon vän/släkting som falskt påstår sig blivit utsatt för något och som ber att RP hämnas? Blir kanske inte lika mycket ”må dåligt” som ”f*n också!” ...
Det har risken att spelarna bara känner sig lurade om man inte ger dem chansen att upptäcka det falska, och om de upptäcker det finns det ingen riktig anledning till varför de skulle fortsätta.
Kan ju leda till en spännande twist där de begår hemska handlingar mot sin egen släkt. Men det bygger nog mest på tur att det funkar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
chrull;n327532 said:
Det här behöver nog smutsas ner ordentligt för att få mina spelare att må illa. Hur gör man det utan "åh, det var visst ett barnhem"-tvisten?
Om man inte kan få deltagande i slutfasen av ett generationslångt förtryck och ekonomiskt utnyttjande (redlining, polisterror och auktoritetsmissbruk) att få det att vända sig i magen så vet jag inte vad som skulle få dina spelare att må illa.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Cybot;n327577 said:
Om man inte kan få deltagande i slutfasen av ett generationslångt förtryck och ekonomiskt utnyttjande (redlining, polisterror och auktoritetsmissbruk) att få det att vända sig i magen så vet jag inte vad som skulle få dina spelare att må illa.
Tja, när du skriver det så blir det ju genast mer intressant. Men ingenstans i din första post nämnde du något om generationslångt förtryck eller polisterror.

"vanligt" ekonomiskt förtryck och spöa upp terrorister kan ju ses som ganska vanilj av många. Det bli inte helt olikt vad man gör i en typisk fantasykampanj så länge lokalbefolkningen är orcher.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag är ju för tam för det här känner jag men kanske något om att de först spränger något, en fabrik eller liknande för att sedan skickas dit att rensa upp efteråt då det visar sig att det var nå gift där som spred sig i närområdet så nu måste man röja bort bevisen.

Liksom "ta hand om" några hundra arbetare med familjer som bodde i närheten innan förundersökningen är slut, samt ta hand om läkare och annan personal som just nu kontainar det medan det andra företaget försöker ta reda på exakt vad som hänt.

Släng in en glad vänlig liten hund också, vem fasen mår inte dåligt av det ;)
 
Top