Nekromanti veddo/taup

Kanturi

Swordsman
det står i extrakapitlet på neogames hemsida att veddo är en kort männskoras som bor uppe på de norra vidderna och tål köld bättre än andra. Står det nåt om det om det i regelboken? nej, inte vad jag ser... så jag kom på det att dom borde typ ha -ob1t6 på alla slag mot köld och förfrysning...
det står oxå i extrakapitlet att tauper inte har någon iris överhuvudtaget utan att dom bara har ögonvitan och pupillerna... borde inte detta göra att dom har typ ob1t6 svårare att övertala/förföra andra raser? samma sak gäller väl om t.ex. tirak skall förföra en t.ex. människa? :gremconfused:

MongoMan

Swordsman
Är du SL så kan du ju bestäma att det är så
Är man däremot inte SL och SL har fått för sig att det inte är så, då har man ett okristligt jobbigt arbete,
med mycket blod svett och nördar (ehh... det var så han sa, den där Kurkill, eller?) för att övertala SL att lägga till regler.
Någonting som en genomsnittlig SL anser sig ha ensamrätt på.
Men om det inte står i reglerna så är det nog upp till SL.
Gustav! Veddo måste ha något speciellt när det gäller kyla! Du har ju B&M, läs högt!

Hjalle

Swashbuckler
Information om veddo, däribland just det faktum att de har en nivå enklare på slag mot nedkylning, finns i Barbarer & Människofolk.

"det står oxå i extrakapitlet att tauper inte har någon iris överhuvudtaget utan att dom bara har ögonvitan och pupillerna... borde inte detta göra att dom har typ ob1t6 svårare att övertala/förföra andra raser? samma sak gäller väl om t.ex. tirak skall förföra en t.ex. människa?"

Skona mig. Jag blir bara så... trött. Nåja, kanske det. Vem bryr sig? Haka inte upp dig på sånna grejer (vilket också betyder, starta inte en tråd om det).

-Hjalle, ...nrrrh.

MongoMan

Swordsman
Re: veddo/taup (ej OT)

jag ville bara veta vad ni mer erfarna spelare tyckt
Jag kan komma med vad jag tycker;
Ob1t6 är rimligt om det inte är i mörker, vilket det ofta är (i de senare faserna av en romans :gremelak:), däremot är det viktigt att göra ett gott första intryck när man förför någon.
Då är det faktiskt en stor nackdel att ha ögon som är extremt obehagliga att titta in i.
Jag hade nog antingen låta det vara omöjligt (om offret är totalt ovant och oförberett på veddoögon) eller en varierande svårighetsökning (offret ifråga är mer eller mindre vant vid veddo eller andra konstiga varelser eller har hunnit stålsätta sig).

/Mori - Tycker.

Kanturi

Swordsman
Re: veddo/taup (OT)(helt OT)

hur länge har ni hållt på med EON egentligen. Jag och några polare började typ i 5:an eller 6:an, och går nu i 7:an, och så tog vi ett stort uppehåll oxå co hbörjade nu igen för typ 3 veckor sedan. vi är riktigt oerfarna och riktigt kassa (och nu ska inte jabub som är i min spelgrupp komma och säga att bara jag är kass :gremwink:)...

MongoMan

Swordsman

Gurra har hållit på sedan 5:an. Dock träffade jag inte honom förrän i 6:an och där tog mitt rollspelande vid.
Dock är vi på god väg att bli bra rollspelare! :gremlaugh:
En ny era började efter Daakprästkampanjen.

/Mori - Grisodling forever!

Gylf draken

Warrior
Trots att jag själv känner för att låta den här och likanande trådar vara.

Får inte veddo + i TÅL som ska symbolisera deras köldtålighet.

En taup har inten iris (eller en vit sådan) visst ser det kanske märklig ut, men en hel Ob1t6, är inte det att ta i?.
jag menar, ska det då bli typ Ob4-5t6 för de svarthyade att förföra en vanar, för jag menar där är det verkligen skillnad, kan man inte säga att han/hon har märklliga ögon om R/p pratar med en och säga att "motpersoner" stirrar R7p (om han/hon är taup) i ögonen då de talar med varandra.

Föresten Kanturi, vad sägs om att under en veckas tid eller så fundera ut frågor som du sammanställer i ett inlägg.
bara en ide....

VH Jens.L "menar inget illa, bara lite jobbigt med små frågor spridda över 13+ inlägg"

MongoMan

Swordsman
Du likgiltige hund! :) (NT)

Ingen förväntar sig någon text här, så jag tänkte chocka alla med en text samt en bild på Henry Kissinger:

av Miyamoto Musashi said:
Stategy is the craft of the warrior. Commanders must enact the craft, and troopers should know this Way. There is no warrior in the world today who really understands the Way of strategy.

Jaggernaut

Hero
Får inte veddo + i TÅL som ska symbolisera deras köldtålighet.

Jo +2 får men sedan får de faktiskt också en tärning lättare mot köldslag som redan nämnts i den här tråden.

Kanturi

Swordsman

tack för informationen med den var värdelös :gremwink: efter som att jag inte vet hur gamla ni är nu!

Gylf draken

Warrior

Läs på deras profiler......

VH Jens.L "att jag orkar, tror att det stod att han var 14"

Jaggernaut

Hero

Mori_Motonari är 14 eventuellt 15 och GoblinGurra är (om jag nu inte räknade helt fel) 13 eventuellt 14.

En gissning är att båda är 14 (hur många rätt har jag?).

/Jaggernaut svarar egentligen för att upplysa om att det finns profiler man kan kolla på.