Nekromanti Veckans tekniker - status

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag föredrar oftast att inte leka för mycket med status bland spelarna, men det är en intressant teknik och den kan vara kul att använda sig av. Plus att det är bra och nyttigt att vara medveten om den, för nästan alltid finns det ett statusspel i gruppen även om man inte tänker på det. Så här är några av mina tips, och kom gärna med era!

Tvinga fram en ledare
Klassikern i fantasygrupper där man kan få en intressant diskution om någon ber att få tala med gruppens ledare/talesperson

Lyft fram en annan ledare i en grupp med inoffeciell status
När grupperna tror att det inte finns en ledare, så vet man oftast som sl vem som man tror är det. Om man då börjar behandla en annan som ledare så kan det ske rätt roliga saker med gruppen.

Statusresor
Vi har lite sånt i Pendragon där karaktärerna oftast bahandlas efter rang, men ibland efter släktens status och ibland efter glory och då händer det att de gör intressanta temporära resor. Det händer så klart att karaktärer blir befodrade och även att de sjunker i status. Resan nedåt är ofta mer dramatisk än den uppåt.

Olika karaktärer olika statusar
För mig som gillar att spelarna har flera roller, så finns också optionen att låta den ha väldigt olika status i de olika scenerna, bra övning att byta status i gruppen och det ger ofta bra spel.

-Gunnar (lyckas inte posta 'veckans tekniker' fullt så ofta som jag tänkt :p)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Har rang avhandlats? Om inte, motionerar jag att den faller in under denna diskussion. Har ämnet avhadlats, så vore jag djupt tacksam om eventuell moderator kunde flytta mitt inlägg dit.

RESPONS
En vanlig variant hos oss är att använda SLP:er för detta. Den vanlige polisen/palatsvakten/tullkänstemannen beter sig helt enkelt helt olika mot olika rollpersoner, beroende på deras formella status i samhället. Eller att slper förväntar sig olika behandling.

Exempel 1: En flodbåt beslagtogs för att den hade vägrat betala tull, och flodbåtens personal misshandlades - fram till dess att en av rp:s vänner medgav sig vara ägare - då chefen för tullen, som ogärna ville bråka med en mäktig figur, oavsätt hur mycket lagbrott som hade begåtts, genast returnerade båten, personalen, och ett brev med personliga ursäkter - effekten blev att spelarna därefter har börjat behandla lagen som flexibel beroende av rang, vilket var syftet.
Exempel 2: En arvlös prins (slp) som en rp råkade refera till som "den där" i samtal med en annan slp utropade, in game, "den där?! Ert namn och rang, min herre!", vilket utvecklades till en helt underbar scen där de två högadliga stod och balanserade på randen till en omedelbar duell ingen av dem hade tid med. Över en småsak som titulatur i samtal med en annan person. Sedan dess har samtliga spelare varit noga med saken.
Exempel 3 (annan spelgrupp): Spelarna sökte tillträde till en viktig slp, en byråkrat, men vägrades, fram till dess en av dem drog fram ett sigill från en tidigare arbetsgivare - en hertig. Då släpptes denna in. Eftersom kontakten med sagda byråkrat underlättade spelarnas tillvaro markant, så fick rp:n med sigillet en enorm status i gruppen som sambandsofficer - totalt oproportionerlig till spelarens svaga förmåga att hävda sig, och till rp:ns övrigen låga status. Denne spelare förstod den nya situationen och lät sin karaktär bete sig provocerande mot övriga in-game, vilket fick till följd att dessa mördade honom när det kampanjsegmentet var över.

Alla dessa exempel är anekdotiska, men de visar på en generell tendens. Om man som SL konsekvent särbehandlar rp med vissa attribut, och gör motsvarande med SLP:er i rpgruppens närvaro, så kommer spelarna efter ett par sessioner särbehandla personer med sagda attribut.
 
Top