Nekromanti Veckans tekniker - sorg

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
På förekommen anledning (tråden om tårar och att jag rykte in som spelledare och råkade få spelleda en sorglig dödsscen igår).

Om ni av en eller annan anledning vill få spelarna att känna sorg, det kan vara för en karaktär som dör, få ingivelse i en sorglig kärlekshistoria eller kanske en motivation till ett scenario (eller någon annan anleding), vad har ni för knep och tekniker för att skapa känslan.

Det jag insåg att jag gjorde spontant var:
Säknte tempot och rösten
Min vanliga spelledarröst byttes till en berättarröst med mer långsamt tempo och jag fokuserade mycket mer på detaljer.

Låt tystnaden tala
Efter dödscenen la jag in extra långa pauser av tystnad, spelarna var inte bekväma med att bryta tystnaden och det skapade en tryckt stämmning. Fast på ett bra sätt, så där att det ryste lite.

En reflektion jag hade i efterhand var hur mycket det ofta har varit de sorgligaste ödena som har skapat minnesvärda spelmöten för mig. Jag diggar när stämningen har varit mörk och har dålig pejl på hur man enklast kommer dit, så tips och råd uppskattas.

-Gunnar (på resande fot den här veckan, så jag kommer nog inte kunna posta mycket)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har tyvärr inga sorgesträngar på min lyra, så jag passar bara på att tacka för de här trådarna. "Veckans tekniker" är de intressantaste trådarna på forumet just nu, utan tvekan.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
här borde rimligtvis musik vara ett mäktigt hjälpmedel, dämpad, instrumental och sorglig...
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Sorg är nog svårast att spela/spelleda. Svårare än kärlek t.o.m. Tipset om tystnaden är bra, tackar för det.

Ett sätt som jag tycker att fungerar och som inte ställer krav på teaterinlevelse är att spelarna helt enkelt beskriver vad deras karaktärer gör som tecken på sorg. Karaktärer som drar sig undan, tappar initiativförmågan, alternativt vänder sorg i vrede och så vidare kan skapa rätt känsla utan att spelarna behöver klämma fram krokodiltårar. Lägg till lite ångeststråkar i bakgrunden och låt väldigt lite hända ett tag i spelet, förutom att spelarna ser en massa saker som påminner dem om det som hänt på ett eller annat sätt, så kan det fungera.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Sorg är ofta sammanflätat med ansvar. I vård värld som i rollspel.

Begravning, att meddela de berörda, bodelningar, arv, annonser i tidiningen, testamenten...kan i en rollspelsättning bli skulder, plikter, att meddeela berörda parter, hämnd, att ansvaret måste omfördelas inom gruppen, att en gravrit ska ordnas.

Ansvar är en bra krydda. Saker man måste orka med i sorgen, och hur de andra ska lyckas fylla skornena för de som inte är där.


Rituella handlingar rockar också. Skära av sig håret och smörta in sig i aska osv.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
  • Spelarna hade investerat i andra personer (eller i det här fallet en hund)
  • Uppbyggnad till händelsen
  • Bra insats från spelarna som köpte konceptet
  • Började med att sätta rätt stämning redan i början av spelomgången med begravningen
 
Top