Nekromanti Veckans tekniker - props

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brukar ni ha det? Vad är bra props och vad är dåliga. Själv så minns jag när jag var yngre och konstaterade att boffer och latexvapen i trånga lägenheter var rätt korkade som props. Men har sedan sett coola saker som; pass för karaktärerna (CoC med stämplar efter hur vi reste runt i MoN), inplastade säkerhetsbrickor, kartor (turistkartan från Bröderna av Schimdts fruktansvärda expriment t.ex), hattar, osv...

-Gunnar (som är nyfiken på vad folk har använt och inte använt)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Brev är ju ganska klassiska; jag gillar handstils- och skrivmaskinstypsnitt. Dagboksanteckningar är också najs.

Även kartor är ganska klassiska; "Ni får dn här pappersrullen" *räcker över en pappersrulle innehållandes en karta*

Sedan hade jag en SL som gav extra XP om man klädde sig som eller hade med sig/på sig något som "tillhörde karaktären" i en vampirekampanj. Det funkade förvånansvärt bra, tyckte jag, att klä ut sig. Det fanns inget tvång eller så, alla inblandade var däremot gamla teaterapor eller liknande och tyckte att det kändes trevligt och spännande. Jag satt med en zippo och svart skinnrock, tjejen i gruppen köpte en röd klänning enkom för spelets skull, och den tredje spelaren investerade i en (begagnad) kostym, en värjkäpp och en hög hatt.

Nu när jag köpt en laminator känner jag att ID-brickor och liknande borde göra entré.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har enbart använt props till just CoC, som tändsticksasken från Stumbling Tiger Bar i Shanghai.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
MrG said:
Brukar ni ha det? Vad är bra props och vad är dåliga.
Inom hemmaspel har vi framförallt använt kartor och brev. Ofta utskrivna, i vissa fall handskrivna, föråldrade (lägg dem i ugnen, funkar bra), etc. En gång körde vi "tidsenlig" mat - eftersom vi spelade dekadenta cirefalier blev det vin, bröd, vindruvor och kex. Det funkade rätt bra!

Problemet med props är förstås att de tar tid. Jag har samlat på mig ett arkiv med möjliga props, men har inte ofta använt dem. Det ordentligaste vi gjort, och mest tidskrävande, var till GothCon-scenariot Heta Linjen där vi moddade två gammaldags telefoner till att kunna ringa varandra (Sovjet och USAs telefonlinje), så att två spelgrupper kunde spela mot varandra. Vi hade också en jäkla massa satellitfoton, rapporter, PM, arkivfoldrar och annat.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Ripper Doc, var det värt det?

Jag tänker mig utifrån min erfarenhet att halvhjärtade props (t.ex en ful karta) inte funkar bra, men bra props alltid gör det. Men det kanske kan bli för mycket av det goda. Och ni tycks ju ha mycket?

Och Mr G, menar du props till innehåll eller form? Props i form av t.ex dagboksanteckningar som inte lämnas ut med åtminstone ett genomtänkt typsnitt, ser jag inte som props utan snarare som en förlängning/förenkling av infon SL ger spelarna.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Nero said:
Och Mr G, menar du props till innehåll eller form? Props i form av t.ex dagboksanteckningar som inte lämnas ut med åtminstone ett genomtänkt typsnitt, ser jag inte som props utan snarare som en förlängning/förenkling av infon SL ger spelarna.
Props är prylar, annars är det handouts :gremwink: Jag gör skillnad vid saker som du bränt i ugnen, vikt till, laminerat, eller typ då gjort en turistkarta i vikt format både på engelska och tyska, är det bara ett vanligt printat A4:a så brukar jag kalla det hand-outs (kan vara en intressant tråd det också, men var inte tanken med den här).

-Gunnar (tackar för bra efterfrågan efter förtydligande)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Mr G/
Ja just ja! Handouts heter det. Jag hittade inte ordet förut.

Någon som har tips på hur man tillverkar eller hittar props?

En klassiker, som många men inte alla säkert känner till är "kaffepapper". För att göra papper grovt och mörkt gulfärgat, lägg i ett bad med kaffe och torka sen i ugnen på plåt. Enkelt, trevligt och rätt snyggt. Skriv ut från dator med ett snyggt fantasy-aktigt typsnitt. Det finns många gratis på internet och det är relativt lätt att installera.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En av de mer lyckade rekvisitorna vi kört med var när jag samlade på mig rekonstruktioner av gamla medelhavsmynt, olika svenska mynt (enkronor, femkronor, tior, båda femtioöringarna, tioöringar) och köpte lite knappar i en butik här och klippte av öglan på baksidan och lät alla pengar i spelet vara fysisk rekvisita. Det blev rätt lätt att symbolisera ett kopparmynt, några sorters silvermynt och ett guldmynt. Rollerna var rätt fattiga proletärer i Terra draconis, väldigt romarinspirerat (de fick faktiskt hålla i ett guldmynt en gång som de fick som tack för ett halvsmutsigt uppdrag de utförde åt en fin affärsman). Det blev en klar förhöjning av en annars tråkig matematik (penninghanterandet), både enklare och roligare och ibland satt spelare verkligen och vände och kände på mynten och ville inte skiljas från dem.

Sedan tog vi det ett steg längre när jag blandade in några sorters silvermynt till som var valuta från en annan ände av den kända världen och började låta spelledarpersoner värdera de olika sorterna silvermynt (med samma nominella värde) olika beroende på vilket förtroende de hade för silverhalten och rykten kring den ena eller andra landsändens ärlighet (inspirerat av romerska kontra grekiska mynt under tider av antiken).

Det blev väldigt lyckat, varje spelare hade en liten penningpung i dassigt tyg som de förvarade mynten i och det blev till och med en grej när de lyckades uppgradera till skinnpungar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Brev är ju ganska klassiska; jag gillar handstils- och skrivmaskinstypsnitt. Dagboksanteckningar är också najs.

Även kartor är ganska klassiska; "Ni får dn här pappersrullen" *räcker över en pappersrulle innehållandes en karta*
Just de prylarna är väl de jag använt/använder. Förövrigt kallar jag alla dokument som delas ut för handouts, hur mycket jobb och pill som än ligger bakom dem. Visst man kan se det som rekvisita, men det handlar mest om tolkning och ordbajseri tycker jag. Tror jag vid något tillfälle möjligen lekt med en tändare, haft en cigg bakom örat och sådana där små saker. Det har fungerat mycket bra eftersom det tillför karaktärens stil och jargong om man använder dem väl.

Vad det gäller ID-brickor och dylika har jag inte testat det men skulle gärna ha med sådana detaljer (fan, behöver en lamineringsmaskin). Det är kul prylar, både att göra och att ha med som detalj. När vi nu pratar om pass och ID och liknande kom jag förresten att tänka på ett par grymt snygga rollformulär som en polare gjort för många år sedan. För att göra en lång historia kort så började han skriva på ett spel där man skulle vara en tysk specialstyrka under kriget (blev tyvärr aldrig klart). Formulären han gjort till en testomgång var dock awesome. Han hade lyckats hitta en massa tyska dokument och photshoppat en del så att formulären var gamla dokument med maskinskrift, stift och gem, naziststämplar, foton och en massa sådana detaljer så att man typ verkligen fick en egen personakt som formulär.

Dåliga props är väl props som stör spelet; det vill säga något man tar för mycket plats, är så skrattretande att ingen kan vara seriös, är motbjudande på något sätt (om nu inte det just är meningen) osv. Alla props som kort och gott tillför spelet utan att ta över men som ändå märks av positivt är bra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kom på en till: i en Mutant Chronicles-kampanj, eller om det var i vår Starcraft-kampanj, så hade jag ibland en airsoft-gun framme. Inte med avsikten att ha den i spel, men vid flera scener blev det att man ändå ryckte upp vapnet och viftade lite med det. Med tanke på att det fanns plastkulor i så hade ingöt det kanske viss respekt för SLPen. Eller inte :gremwink:

(Disclaimer: jag rekommenderar inte att skjuta sina spelare med airsoft (om du måste, ge dem skyddsglasögon) och tar inget ansvar för eventuella skador som uppkommer som resultat av detta inlägg)
 
Top