Nekromanti Veckans tekniker - med scenariot som spelledare

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kan scenariot helt ersätta spelledare och system? Jag har bara varit med om ett scenario som helt uppfyllt det, men jag är jättefascinerad av det.

Är det någon mer som gjort det?

Är det någon som har tankar om hur man skulle gjort det annorlunda? Själv skulle jag gjort det kronologiskt och funderar på om det inte bara är i vägen att karaktärer kan byta spelare.

Och bara för att förtydliga, jag menar med den här tråden scenarion som är av samma typ som frispels, inte samberättande forgiga indiesystem eller rent samberättande. Det kan vara trevligt det med, men är inte för den här tråden.

-Gunnar (inser att jag typ varit med om det i mordgåtor också, fast då med en cd som kompliment, där ville jag ändra på massa saker)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Det fanns ett scenario som spelades som drop-in på SSK/Stock-con eller vad det nu hette 199x (4, 5, 6?) som hette Att i döden vila. Det var ett fler-scenat scenario som gick ut på att man i varje scen skulle en av spelarna lida martyrdöden. Karaktärerna hade drabbats av Guds straff och var dömda att återfödas om och om igen. Varje karaktär hade ett antal beskrivande drag ("resurser") och ett fåtal "slut". Målet var att få någon av de övriga att uppfylla det egna målet. Det kunde vara att yttra en specifik fras, att förlåta eller fördöma någon eller att vad det nu var. Därefter lästes en förberedd scenavslutning upp och man gick vidare till nästa scen.

Det är inte helt i målet egentligen då det fanns en spelledare men denne hade tydliga instruktioner att inte säga någonting utan bara validera Sluten.

Det är nog det närmaste jag kommer i det jag har spelat.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
66 demoner äventyrskort kan spelas utan spelledare. Spelarna kan turas om att läsa korten eller låta alla läsa dem tyst.

Tekniken bygger på att det krävs en del arbete att skapa en lek men den är sedan snabbt omladdningsbar och man kan köra den om och om igen utan extrajobb. Gärna med nya spelare.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har du byggt om det utanför tanken som du hade i tråden om det nyligen? För där ville du bygga ett system för att alstra scenarion och det var uttryckligen inte system som jag frågade efter...

Och knåpar man ihop scenariot av kort så är det ju någon form av spelledare med, även om man kan göra det i grupp, fast då blir det väll mer forgigt samberättande. Hur som inte det som jag ville bolla om :gremsmile:

-Gunnar (har hellre inga svar på en tråd, än svar som inte passar ämnet)
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Skall se om jag förstått frågan rätt.

Menar du att scenariot nästan spelar sig självt eller att spelarna tar så pass mycket initiativ att spelledaren helt blir ett slags "ögon" som beskriver verkligheten de befinner sig i?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Scenario som innehåller all information så att spelledare och system blir överflödigt. Så det första du beskrev tror jag.

-Gunnar (som önskar att jag hade mer exempel)
 
Top