Nekromanti Veckans tekniker - att klippa mellan scener

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
När jag började spela så tillämpade vi mest tekniken:

Och lite tid passerar

Dvs snabbspolande när det gick trögt.

Men med tiden så kom vi på paralellhandlingar och senare multipla karaktärer och mer och mer kom behovet att smidigt klippa mellan scener. Jag har varit med om ett par varianter, men ni har säkert fler tips.

Och över till

Dvs ingen teknik alls utom att spelledaren bara vänder sig fram och tillbaka mellan olika grupper av spelare

Gargaismas scenario Velor lärde mig:
Regitekniken
Där spelledaren agerar regissör och helt sonika ropar bryt var på man slutar spela. Inget behov finns på att man ska följa upp direkt där man slutade heller.

Och Frispels scenario Det ljusnande framtiden är vår lärde mig:
Byt plats och avsluta scenen
Där det fanns två spelytor i rummet och den som skulle avsluta scenen gick helt enkelt till nästa spelyta och man avslutade scenen så smidigt som möjligt efter det.

Samtidig så körde vi i Rollspelsbaren i scenariot Gentlemännen utan skuggor:
Ridå
Och hade en fondbild av en ridå som vi släppte ned framför miljöbilden för scenen för att bryta.

Alla dessa funkar, precis som att låta flera scener fortlöpa samtidigt brevid varandra av olika spelare (även om jag personligen tycker det kan vara lite rörigt), men det känns som det lurar någon bättre teknik som jag inte upptäckt ännu.

-Gunnar (som grunnade på om man skulle länka till scenariona, men den nyfikne kan säkert googla fram dem)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Hm. Vi hade en del funderingar på när man ska klippa, när alla känner sig klara. Vi kom på ett system där man markerar genom att man lutar sig lite mer tillbaka så tycker man som spelare att det är okej att bryta. Men det funkade inte i praktiken. Någon som har något som funkar i praktiken?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hm. Vi hade en del funderingar på när man ska klippa, när alla känner sig klara. Vi kom på ett system där man markerar genom att man lutar sig lite mer tillbaka så tycker man som spelare att det är okej att bryta. Men det funkade inte i praktiken. Någon som har något som funkar i praktiken?
Mycket intressant idé. Vad var det som inte fungerade med detta? Problemet som jag kan se är att tecknet är otydligt och lätt kan leda till misstag och missförstånd. Om nu är det var problemet så kanske man kan lösa det med en spelmarkör, t.ex. att spelaren lägger fram en färgad "token" av något slag.

Om inte annat tycker jag att man som spelledare brukar känna av läget när det är dags. Jag menar det att när man ska byta inte är lika viktigt som hur man byter, eftersom när är något som brukar märkas/kännas.

Jag har däremot svårt med när vad det gäller parallella scener (jag syftar på då rollpersonerna är uppdelade på olika platser eller dylika), där några är här och andra där. Då kan jag råka fastna vid den gruppen som har mycket på G och råkar därav köra över den andra gruppen lite. Jag har faktiskt funderat på timglas för just sådana tillfällen - för att göra det rättvist tidsmässigt. Så kan man sedan skifta mellan de olika grupperna och ge dem lika mycket tid tills de är klara, så blir det dessutom lite fler "klipp" som gör att det kan bli mer spännande med flera cliffhangers.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Och lite tid passerar och Och över till är nog de enda metoder jag kör med, vad jag vet.

Fast jag tycker dock att det är viktigt att ändå summera och beskriva när man till exempel spolar tid. Det får inte bli ett totalt intetsägande tomrum. Det måste finnas lite detaljer och något att säga om det - även om det är rena oväsentligheter så känns det mer levande om man ger all tid som går någon sorts "färg".
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
solvebring said:
Vad var det som inte fungerade med detta? Problemet som jag kan se är att tecknet är otydligt och lätt kan leda till misstag och missförstånd. Om nu är det var problemet så kanske man kan lösa det med en spelmarkör, t.ex. att spelaren lägger fram en färgad "token" av något slag.
Det svåra är att rollen också kan luta sig tillbaka och att man gjärna ändå vill skjuta in en kommentar så länge scenen även om man tycker man kan klippa och alltså om man åter kliver in igen tar bort signal om att man vill klippa. Samt så är det en otydlig signal.

Att problemet uppstod handlade om att vi var i en kampanj med komplicerade problem och hade roller som rätteligen nog diskuterade de i timmar, medan vi som spelare kanske nöjde oss med 20 minuters diskussioner osv. Man ville ha diskussion, men problemen var så komplexa och karaktärerna hade incitament att diskutera i timmar. Men det är ju inte dramatisk intressant.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
w176 said:
solvebring said:
Vad var det som inte fungerade med detta? Problemet som jag kan se är att tecknet är otydligt och lätt kan leda till misstag och missförstånd. Om nu är det var problemet så kanske man kan lösa det med en spelmarkör, t.ex. att spelaren lägger fram en färgad "token" av något slag.
Det svåra är att rollen också kan luta sig tillbaka och att man gjärna ändå vill skjuta in en kommentar så länge scenen även om man tycker man kan klippa och alltså om man åter kliver in igen tar bort signal om att man vill klippa. Samt så är det en otydlig signal.

Att problemet uppstod handlade om att vi var i en kampanj med komplicerade problem och hade roller som rätteligen nog diskuterade de i timmar, medan vi som spelare kanske nöjde oss med 20 minuters diskussioner osv. Man ville ha diskussion, men problemen var så komplexa och karaktärerna hade incitament att diskutera i timmar. Men det är ju inte dramatisk intressant.
Jösses vad jag känner igen det där, det är därför som jag gillar att klippa. Är inte alla klara så kan vi återvända till scenen (i vissa fall, men multipla karaktärer är det inget problem).

När jag inte klipper så såsar tiden iväg, vill vi ha en schysst dramatisk kurva så är klippandet guld.

Men för att helt svara på din fråga så händer det. Det har aldrig varit regeln, men det har funnits lägen där alla karaktärer lämnat scenen och det på så sätt har zoomats ut. Samma sak så har det hänt att spelarna signalerat att de kört fast och klippt själva. Fast vi har aldrig haft någon teknik och jag har nog spelare som inte skulle någonsin bryta i sånna fall :p

-Gunnar (som inser att vissa av hans spelare är pratigare än han själv)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
solvebring said:
Jag har däremot svårt med när vad det gäller parallella scener (jag syftar på då rollpersonerna är uppdelade på olika platser eller dylika), där några är här och andra där. Då kan jag råka fastna vid den gruppen som har mycket på G och råkar därav köra över den andra gruppen lite. Jag har faktiskt funderat på timglas för just sådana tillfällen - för att göra det rättvist tidsmässigt. Så kan man sedan skifta mellan de olika grupperna och ge dem lika mycket tid tills de är klara, så blir det dessutom lite fler "klipp" som gör att det kan bli mer spännande med flera cliffhangers.
Tidsreglering har vi pratat om flera gånger men avfärdat, mest för att ibland så måste folk få ta lite mer tid. Det kanske inte alltid är helt rättvist men vi försöker jämna ut det under kampanjens gång.
Det gick helt snett någon gång när jag var ung och vi spelade MERP och spelledaren bytt scener i realtid och det slutade med att halva gänget spenderade en lång tid spelmässigt på att fritaga resten av gänget, de å andra sidan bröt sig lös själva när väl deras tur kom att spela och plötsligt så hade vi två olika tidslinjer.
Idag hade vi nog spelat vidare och haft kul med parallelverkligheter, men på den tiden tänkte vi inte på sånt, utan surade och tyckte det var synd på förlorade xp:en med mera...

-Gunnar (minns sig tjugo år yngre, drygt)
 
Top