Marco Behrmann said:"Skuggjägare"?
Det där var väl ett bra sätt att få in det svenska "jägare" och fortfarande skapa lämpliga associationer?
~Nabu, tycker
Marco Behrmann said:"Skuggjägare"?
Nabu said:Det där var väl ett bra sätt att få in det svenska "jägare" och fortfarande skapa lämpliga associationer?
krank said:Hm. Lite för lökigt, tycker nog jag. Lite för mycket direktöversättning av superhjältenamn, typ. Järven, besten, slamkryparen och skuggjägaren...
Annars skulle "Rising" vara rätt bra. ,-)
krank said:Hm. Lite för lökigt, tycker nog jag. Lite för mycket direktöversättning av superhjältenamn, typ. Järven, besten, slamkryparen och skuggjägaren...
Nabu said:Jag vet inte om du använder "lökigt" som jag skulle ha använt "ostigt," men ifall det är så så får jag erkänna att jag har väldigt lite problem med ostiga saker och klichéer och dylikt. Självklart måste det finnas något bra bakom, men det förutsätter jag att det kommer att finnas.
DeBracy said:Genren du fiskar efter är typ lök personifierat med en tunn tunn yta av sent TV-cool.![]()
krank said:Alltså; här skiljer vi oss. Jag avskyr klichéer, jag avskyr töntighet. Jag har i flera år hållit mig borta från Mutant: Undergångens Arvtagare för att jag inte fixar den kassa buskisnamnhumorn, liksom.
Jag vill att det här ska vara ett spel som man kan ta på allvar. Huruvida man ska ta rollspel "på allvar" är en diskussion som är hur gammal som helst, men i det här fallet är det mitt spel, och jag tycker att man ska kunna ta rollspel på allvar.
krank said:"Lökigt" använder jag i betydelsen "lite lagom medelfjantigt", alltså typ ungefär lika coolt som att gå på stan med alvöron eller posta bilder på sig själv i riddarrustning där man gör sitt bästa för att imitera skrikgrimaserna från 300. Det är den känslan jag vill bort ifrån; jag vill inte att mitt spel ska kännas svenne-banantöntigt, helt enkelt. Det är som när fjortisrollspelare döper sina rollpersoner till "Bloodbeard Skullcrusher". Inte så jävla coolt.
Nabu said:Jag vill dock hävda att man kan ta rollspel på allvar oavsett om klichéer finns där eller ej.
Nabu said:Jag är till exempel en sucker för romantiska filmer, oavsett hur förutsägbara de är, och har också väääldigt sällan faktiskt förutsett något i en film.
krank said:Klart "man" kan. Men jag kan inte. Eller ja, de försvårar för mig.
krank said:Jag förutser saker hela tiden, även om jag försöker låta bli. Jag gillar också romantiska filmer, framförallt romantiska komedier, men - och det här tycker jag är viktigt - rollspel är inte film. Jag letar helt olika saker i de två medierna.
Fast jag tycker att "Avgrunden" är ett mycket bra namn - på ett annat spel.
Snow said:Ditt förslag "Efter midnatt" var inte så dumt. Men vad sägs om kort och gott "Midnatt"? Inte lökigt och tidpunkten är rätt väl förknippad med spöken och annat oknytt. Det är lite mindre långsökt än "Avgrunden".
Det är inte bara du. Jag tycker att det är ganska biffigt.Nabu said:Ah, då är jag med på noterna, och jag håller helt och hållet med om dina exempel. Men, jag håller inte med om att det aningen ostiga "Skuggjägare" är lökigt, men det kanske bara är jag som är konstig.
krank said:Ni är konstiga. Hur kan man inte tycka att "skuggjägare" känns som en direktöversättning av "shadow hunter"? Eller är det nåt medvetet, att ni tycker att det är BRA med en sådan direktöversättning?
krank said:Avgrundsjägare?
krank said:Äh, tyvärr ringer alla svenska skräckord av taffliga skräcknovellsamlingar och liknande. Jag kan inte känna minsta lilla coolhet ur ord som vålnad, gast, fasa, monster etc.
krank said:Fan, jag är nästan nära att gräva fram fusklatinet, så desperat är jag efter ett namn jag inte tycker låter töntigt. "Jägare" och alla ord som sätts ihop med det ordet blir liksom bara pannkaka. Mest för att jägare faktiskt inte är coola. Eller ja, jag tycker inte att de är så värst coola. Dessutom låter de alla som direktöversättningar av olika "hunter"- kombos på engelska. Jag har gått engelsklärarutbildning och läser typ 99% böcker på engelska, så jag antar att jämförelsen mellan språken kommer automatiskt för mig
krank said:Tyvärr är "menagerie" och "avgrunden" fortfarande högoddsare i mina ögon, trots de oönskade associationerna.