Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Nu j-vlar...

Tja, tanken var knappast att berömma dem för lysande omdöme och journalistik... Kan man utdela en sprak i skrevet på dem, så ska man inte försitta chansen - de drar sig banne mig inte för något, så någon gång kan man ju ge igen med samma mynt.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Religion, fotboll, etc.

Men jag står fast vid att religion liksom fotboll inte påverkar folk att begå mord. Lika lite som rollspel. Sedan får man tro vad man vill, fast jag tror nog också det är bäst med en punkt här. Fast jag tror nog at våra OT-inlägg här på forumet kommer skapa en ny sektion i Ö&S nya bok: Rollspel ger utövarna koncentrationsproblem, dels genom problem med sakligheten :gremgrin:.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nu j-vlar...

Rent allmänt så brukar inte tidningars dementier eller rättelser av egna misstag bli särskilt stora - på sin höjd någon liten notis väl gömd i tidningen eller så.

Finns det inget mer kreativt man kan göra? Även medier behöver pengar för att finnas, ska det hända någonting så måste de på något sätt uppleva att deras ekonomi kan ta skada om de beter sig hur illa som helst.

Mvh / Phelan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nu j-vlar...

Rent allmänt så brukar inte tidningars dementier eller rättelser av egna misstag bli särskilt stora - på sin höjd någon liten notis väl gömd i tidningen eller så.

Du har nog rätt... Däremot kan man ju hoppas att händelser som denna, där mediacirkusen drar igång på högvarv ena dagen bara för att visa sig vara inne på helt fel spår dagen därpå, får i.a.f. någon tidigare godtrogen läsare att tillfriskna en aning.

T.o.m. på expressen & aftonbladet svider det nog en aning att vara den som benhårt satsar på en viss linje och nästa dag få en kalldusch av sanningen :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
bra svar

Det var ett välskrivet och sakligt svar från sveroks sida. Saker som detta gör en glad att det faktiskt finns en sådan intresseorganisation.

Jag kanske borde gå med... :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Punchlines...

Det var iofs rätt onda rader, men begåvade. Vilka ligger bakom? Finns det rappare i Halmstad?

/Jonas, överraskad
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Konsekvenser

Jag tänker förövrigt införskaffa didi och björns alster och testa den på mina föräldrar för att se hur stor genomslagskraft sådant nonsens egentligen har.
Även om man normalt sett inte får föreslå sådant här, så tror jag att i detta fallet så kan man se mellan fingrarna om jag föreslår att du låter internets magi förse dig med ett exemplar. Det finns ingen anledning att sponsra deras idiotier.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Konsekvenser

De 'övermoraliska torrbollarna' i svenska kyrkan är en av de liberalaste protestantiska kyrkorna i världen. Homofobi är inte okänt inom kyrkan, t.ex., men faktiskt inte vanligare än utanför - ge mig ärkebiskop Hammar everyday jämfört med diverse sekulära typer!

Erik, Vet Vad Han Talar Om

PS: Jo, jag såg smileyn. Men de anti-klerikala stämningarna bland svenska rollspelare är enbart löjliga. Vi lever i ett land där den mäktigaste politiska religiösa fundamentalisten är en förhållandesvis liberal typ som lyckats bli invald i riksdagen genom att att aldrig nämna Gud eller Jesus i sina politiska tal. Det finns långt fler icke-religiösa bigotta människor att irritera sig på i det här landet.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Konsekvenser

Nej, det stämmer att man inte får föreslå sådant här. Gör det inte igen. Dessutom så är det lite fusk, en tryckt bok har betydligt större trovärdighet än en utskrift från en hemsida.

...det är nämligen lätt att tro att någon har redigerat materialet, även om det är i tryckt form (med tanke på alla fina slutsatser och roliga spekulationer som ryms i boken).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Konsekvenser

lyssna inte till trobergs svar till ditt inlägg.

Däremot är det viktigt att inte ge dem mer pengar, alltså kan du gå och låna boken på ett välutrustat bibliotek. så gjorde jag...

chrull
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
E-postexercis

Bra gjort Björn. Hoppas dom svarar. Mina mail till pressen under denna vecka har tråkigt nog gått obesvarade förbi ...

Det kanske vore en idé (med risk att bli stämplade som en aggressiv hord med psykfall igen) att ansvarig utgivare på Expressen, Aftonbladet och andra berörda tidningar fick ett mail om dagen från (alla) oss. Inte med hot och svordomar, utan med exempelvis sakligt framställda krav på dementi och ursäkt. Det skulle bli en del mail: ca 50 000 mail/dag månaden ut...Fast jag är ju fortfarande förbannad, så jag vet inte om det egentligen är en bra idé....men just nu låter det väldigt vettigt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: E-postexercis

Det kanske vore en idé (med risk att bli stämplade som en aggressiv hord med psykfall igen) att ansvarig utgivare på Expressen, Aftonbladet och andra berörda tidningar fick ett mail om dagen från (alla) oss. Inte med hot och svordomar, utan med exempelvis sakligt framställda krav på dementi och ursäkt. Det skulle bli en del mail: ca 50 000 mail/dag månaden ut...Fast jag är ju fortfarande förbannad, så jag vet inte om det egentligen är en bra idé....men just nu låter det väldigt vettigt...
Jag hade en liknande ide när telia började blocka min inkommande mail. Göra ett program som med visst intervall skickar ett klagomail och sedan släppa programmet som freeware. Intervallet skulle vara ställbart mellan exempelvis ett mail per år ner till hundra per sekund (default).

Sedan kan massor av folk på ett effektivt sätt framföra sina klagomål mot telia.

I slutänden slutade det dock med att jag ringde och avslutade mitt abonnemang med omedelbar verkan, med hänvisning till att de inte levt upp till de åtaganden de furbundit sig till i kontraktet. Vi bråkar fortfarande om sista månadsavgiften, vilken jag inte avser att betala då det var de som bröt kontraktet, inte jag.

Nu har jag bytt till en seriös leverantör.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Konsekvenser

Däremot är det viktigt att inte ge dem mer pengar, alltså kan du gå och låna boken på ett välutrustat bibliotek. så gjorde jag...
Jag har just kollat med min bokförläggande syster och enligt henne får de ersättning om du lånar boken på bilbioteket. Bara en småsumma, men det är ändå pengar. Hon var inte riktigt säker på om det fortfarande är så, men får några år sen var det i alla fall så, så det har nog inte ändrats.

Om du inte är beredd att ge dig in i en moralisk gråzon och låta internet förse dig råder jag dig att hellre låta bli, alternativt läsa den på biblioteket utan att låna den (vilket inte registreras och därmed inte är ersättningsgrundande).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konsekvenser

"De 'övermoraliska torrbollarna' i svenska kyrkan är en av de liberalaste protestantiska kyrkorna i världen."

Å andra sidan finns det ett antal andra religiösa samfund i det här landet som inte är liberala en centimeter.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ehum...

De 'övermoraliska torrbollarna' i svenska kyrkan är en av de liberalaste protestantiska kyrkorna i världen.

Mjo, det finns alltid de som är värre. Det ändrar inget. Svenska kyrkan kan vara övermoraliska torrbollar utan att för den skull vara värst på detta av alla existerande organisationer av liknande slag. Nu var det dock mest en skämtsam generalisering eller anspelning på dess public image och som sådan tycker jag den funkar. När folk tänker på svenska kyrkan i allmänhet är nog "omoraliska lustigkurrar" en av de sista sakerna som dyker upp :gremsmile:

PS: Jo, jag såg smileyn. Men de anti-klerikala stämningarna bland svenska rollspelare är enbart löjliga.

En enhällig extrastämma i sverok har berövat mig mitt mandat att uttala mig å alla svenska rollspelares vägnar. Numera får jag tyvärr bara tala för mig själv.

...och min personliga anti-klerikala stämning är bra mycket värre än vad som går att sätta i tryck, om någon undrar :gremsmile:
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Re: E-postexercis

Nu är ju det väldigt lockande att spamma dagspressen tills deras servrar bryter samman... :gremcool:
Problemet är då att de får sina farhågor (och fördomar) besannade...mitt förslag är att vi skickar seriösa mail till dem....fast det är ju som sagt lockande att förstöra för dom i stället ... :gremwink:

(och jag vill påpeka att jag inte uppviglar till några brott, om det var nån som fattade det så :gremwink: )
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
OT

Lycka till med telia förresten, dom ligger inte på listan över Sveriges kundvänligaste företag direkt, skulle byta om jag kunde... :gremfrown:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: E-postexercis

mitt förslag är att vi skickar seriösa mail till dem...
Det var aldrig mitt förslag att skicka oseriösa mail. Jag avsåg att skicka seriösa mail i massor!

Om ett mail med ett visst innehåll är seriöst så måste väl en miljon mail med det innehållet vara mycket seriösare?
 
Top