Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Chainmail

Chainmail var väl en förlaga till D&D om jag minns rätt. Mer av typen "figurspel med regler om magi och vapen".

Det är riktigt, men det gör ju det inte till ett rollspel, utan bara en av många uppsättningar figurslagsregler från den tiden. Dessutom kom den 1971 om jag inte minns fel (får ta fram mitt exemplar och kolla), så det lär ju inte vara den de syftar på.

Jag förstår att det är lätt att blanda ihop, men min undran är om det är Aftonbladet eller Sverok som står för förvirringen.

/Mikael
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
troliga förrövare anhållna

Ingen direkt koppling till Marcus och ingen synbarlig anknytning till någon form av rollspel. Det senare är i.a.f. föga förvånande...

För alla inblandade (utom den vansinniga rollspelskritikmaffian och sensationssökande journalister) är det ju bra att det inte dragit ut på tiden. Bara nog med tid för att medias lägre element skall framstå som de töntar de är :gremsmile:
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Konsekvenser

Vår spelgrupp har redan stött på problem på grund av detta, en i gruppens föräldrar är skeptiska till rollspel och detta fick droppen att rinna över, hon är sjutton år så vi tycker det är helt rubbat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Konsekvenser

Ni kan ju nu hänvisa till att det faktiskt inte hade med rollspel att göra och att det bara var mediapanik. Det i sin tur kan ju användas som ett argument för att hon kanske borde vara litet skeptisk mot rollspelskritik. Det är ju tydligt att folk gärna skyller på det även när det helt saknas fog för detta.

Kanske kan det hjälpa om hon får träffa alla (de förhoppningsvis trevliga) personerna i gruppen och kanske får sitta med vid något möte eller vid ett spelexempel för att se hur harmlöst det egentligen är. Fördomar och rädsla är ofta grundade i rädsla för det okända...

T.o.m. övermoraliska torrbollar som svenska kyrkan använder ju rollspel i sin konfirmationsundervisning så helt moraliskt förkastligt och satanistiskt kan det ju inte vara :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Konsekvenser

Vår spelgrupp har redan stött på problem på grund av detta, en i gruppens föräldrar är skeptiska till rollspel och detta fick droppen att rinna över, hon är sjutton år så vi tycker det är helt rubbat.
När jag var sjutton skulle något sådant resulterat i något i stil med "Skit på er, jag spelar om jag vill.".
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Sprida information (Obs ej seriöst) OT

Själv är jag också Hassefan, har laddat ner allihopa. Synd bara att det inte har kommit några fler på ett tag...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
addendum

Som min flickvän påpekar är det kanske bättre att prata med en vettig förälder som i sin tur tar kontakt med och förklarar för den ovettige föräldern. Puckade föräldrar lär inte lyssna på folk som är yngre än dem själva :gremfrown:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: addendum

Som min flickvän påpekar är det kanske bättre att prata med en vettig förälder som i sin tur tar kontakt med och förklarar för den ovettige föräldern. Puckade föräldrar lär inte lyssna på folk som är yngre än dem själva
Du har en poäng, men tyvärr är min erfarenhet att puckade människor inte lyssnar på något vettigt. Jag håller på min plan.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
expressen idag

jag tror det var expressen iaf
"hans spelade dracula som sin sista roll i rollspelet" eller ngt i den stilen
orkar inte läsa allt så jag hoppas att dett ainte är upptaget :gremwink:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Konsekvenser

heh, jag hade nog skrattat lite åt mina föräldrar om det kläckt ur sig något sådant.

Idag frågade jag föresten min käre mor, av rent intresse för en "ofrälses" uppfattning, om hur hon uppfattat mediastormen.

Hon sa att hon trodde att det kanske hände att rollspelare inte kunde skilja på fantasi och verklighet, "men jag är ju inte så insatt". Hon trodde dock inte att det skulle vara vanligare bland rollspelare än bland actionfilmsfantaster eller fotbollsspelare. skönt det.

Jag tänker förövrigt införskaffa didi och björns alster och testa den på mina föräldrar för att se hur stor genomslagskraft sådant nonsens egentligen har.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lugna er

Jag tycker mest det är roligt att läsa dessa tämligen intressanta inlägg.Ett av det roligaste var dock när en dam(tror jag det var) jämförde rollspel med narkotika, något i stil med "under LSD-vågen försvarade anhängarna drogen med uttalanden som "drogen gör oss kreativa" och dylikt". Jag tänker lägga mig i debatten där när de kan ta fram några konkreta bevis för att rollspel skulle vara skadligt och att det skulle finnas fler störda människor inom rollspel än någon annanstans. De kan komma dragande med hur många "experter" de vill, det förändrar ändå inte situationen. Fast jag förstår inte att det skall vara så svårt att förstå att V:tM inte är någon livebok(Detta framgår av artiklarna på Aftonbladets hemsida fritt tolkade av mig :gremgrin:)
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Religion, fotboll, etc.

Såvitt jag vet så står det ej i bibeln "rid till det heliga landet och döda all judar ni ser på vägen". Detta var snarare ett svepskäl som så många nadra saker i våran historia. Se bara på Hitler. Han ansåg att gud rättfärdigade att judarna skulle utrotas. Var detta kristendomens fel, knappast. Listan på dylika saker kan göras lång. Vad det gäller fotbollshändelsen så antar jag att det kan jämnställas med 16-årigen som sköt sig själv i gommen med ett hagelgevär eftersom det stod så i äventyret(rollspl, Kult).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Religion, fotboll, etc.

"Vad det gäller fotbollshändelsen så antar jag att det kan jämnställas med 16-årigen som sköt sig själv i gommen med ett hagelgevär eftersom det stod så i äventyret(rollspl, Kult)."

Ajustdet. Det berömda Taxi-mordet (så kallat eftersom det togs upp i programmet Taxi). Där personen var spelledare, inte spelare. Och olyckligt kär, vilket han också skrev i sin avskedsnot.

Det är bara att inse, skulle jag få en vårdepression efter nobben av någon söt flicka och hoppa framför Krysstvåtusen så spelar det ingen roll om jag skriver en avskedsnot med enstaviga ord, stora bokstäver och artonpunkters Times och postar en kopia som öppet brev till varje dagstidning och polisstation i Sverige. Jag tror knappt ens att det spelar någon roll om jag skulle avlida i cancer. Rollspel lär få skulden i alla fall.

Jag kan se rubrikerna i Aftonbladet:

ROLLSPEL ÄR CANCERFRAMKALLANDE!

En 32-årig rollspelare i Skövde avlidit i cancer och flera av hans närmaste kamrater också drabbats av denna förödande sjukdom. Även dessa är rollspelare.

- Det finns uppenbarligen ett samband mellan rollspel och cancer, säger en expert till Aftonbladet. En nationell aktionsplan krävs för att göra något åt saken.
Ja, jag är bitter och jefligt trött på det här.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Konsekvenser

Faktist ganska förståligt, jag själv kommer behöva åtskilligt förberedande arbete på min kycklingoappa till far för att han inte ska sitta i bilen tvärs över gatan med kikarei högast hugg och nummret till polisen som förval på telefonen hela natten när jag ska på vampirelajv i vår, allting på grund av piff och puff och oseriös jornalistik.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Religion, fotboll, etc.

"Såvitt jag vet så står det ej i bibeln "rid till det heliga landet och döda all judar ni ser på vägen". Detta var snarare ett svepskäl som så många nadra saker i våran historia."

Som jag ser det så är det inte vad som religionen säger som skapar religionen. Det är snarare utövarna som skapar den då det är dessa som "tolkar" budskapen och omsätter det nedskrivna i handling. Men nu så blir detta helt OT, och religiösa diskussioner leder aldrig nånvart. *snipp*
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Ammunition

Jag menar att spelen är tillräckligt extrema i sina teman för att ett fåtal personer som kanske inte har alla hjärnceller i ordning kan lockas till att börja rollspela/lajva. Goth- och vampyrkulturen har starka drag av dödsromantik och flörtar med det ockulta, och sannolikheten för att en person med mentala problem återfinns bland dem är större jämfört med den genomsnittlige fantasykonsumenten. Det kan i sin tur få hobbyn att framstå i dålig dager och därmed rasera det PR-arbete Sverok, engagerade rollspelare, journalister och föreningar ägnat sig åt i åratal. Det var jävligt nära den här gången - hur tror ni tidningarna skulle sett ut i morgon om det visat sig att ett par av hans kompisar utfört mordet?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Nu j-vlar...

Förövarna gripna

I övrigt så kan man väl glatt konstatera att fnaskpressen nu står med byxorna nere, att kritikerna framstår som de får de är, att vi rollspelare får en välförtjänt triumf, och att det är jävligt synd att en stackars kille inte bara blivit mördad, utan även smutskastad, misstänkliggjord och utsatt för medial likskändning.

Den rollspelare som har kvar ens ett uns förtroende för kvällspressen efter detta borde få huvudet undersökt. Slaskblaskorna har på ett flagrant sätt visat vad de är - lösnummersmånglande skvallerbyttor utan något som helst äkta engagemang för något annat än profiten.

Jag roade mig med att skicka följande email till Excessen och ett liknande till Skymningsbladet:

"Hej!

Med tanke på den inte helt oväntade vändningen i styckmordsfallet tycker jag följande artikeluppslag borde vara av intresse:

"Sveriges näst största kvällstidning ägnade sig åt spekulationer! Skändade mördads minne och misstänkliggjorde en hel hobbyrörelse. Manipulerad bild fick folk att må illa. Läs allt om hur lösnummerskåta mediahyenor löpte amok!"

Vad tycks?

Mvh,
Björn"

...ja, jag är förbannad och ute efter vedergällning...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Nu j-vlar...

Håller med dig till fullo (om det inte har framgått av all skit jag har hävt över media hittills i denna tråd)! Du har rätt om väldigt mycket och detta är inte ett undantag. Bra gjort! Men jag tror inte att ditt sätt att uttrycka dina (och våra?) känslor ("lösnummerskåta mediahyenor") får en särskilt positiv respons :gremwink:, men det kanske inte var meningen heller...
 
Top