Nekromanti Vatten på Diddi och Björns kvarn?

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det lustiga är ju att polisen har sagt att de ska undersöka kopplingen. Jag menar det är ju nått de måste göra, de måste ju utreda alla möjligheter. Bara synd att Media förstorar det här med Rollspel... Roligt att någon kan skriva nått vettigt i alla fall!

Artiken i DN

/Honken
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: På Aftonbladets chatt skrivs ännu sjukare saker!

Det står lite olika i oilka artiklar så jag tippar på att de har förvrängt hans ord eller tagit dem ur deras sammanhang. I en annan artikel står det att läsa att han inte kan tänka sig att rollspel skulle ha någonting med mordet att göra.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Religion, fotboll, etc.

Sedan kan man fråga sig hur många som mord som tillskrivs fotboll eller religion som orsak. Förmodligen inte så många.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Ammunition

Läste igenom de artiklar du hade skrivit under rollspelskritik. Bra skrivna, förutom att det i den långa som behandlade döa ibland var lite rörigt angånde vem som skrivit vad och vad som var ditt osv. (Det beror dock sannolikt på att jag började läsa den runt fyra.)

I En nypa salt blev jag lite konfunderad över raden. "Jag är ju som sagt själv kritisk till spel som Kult och Vampire..." Har jag missat något? Du verkar i övrigt förstå så väl att det handlar om just fantasi och ingenting annat. Vad är det som gör att du är kritisk?

Med reservation för eventuella skrivfel, hjärnfel och observationsfel, klockan är fem i sju. Dags att gå och lägga mig snart.

//Anders
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Ammunition

God natt! :gremwink: Jag är kritisk till några av de spel som har ockulta inslag, mest av smakskäl, och jag ser det som att det finns personer som hamnar i hobbyn som helst inte borde vara här. Däremot anser jag att det inte bör förekomma någon censur av spel, och att vissa personers uppträdande och personliga problem är symptom på störningar som har andra orsaker än rollspelandet. Jag funderar på att utveckla detta i en längre artikel.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Ammunition

Du är med andra ord inte kritisk till spelens existens, utan du tycker bara inte att det är kul att spela dem.

Med att de drar "fel" personer till hobbyn förstår jag inte. Får man inte tycka om att spela rollspel, även om man offrar getter på fritiden? Om det du är rädd för är att rollspelskritikerna ska måla ut rollspelare som satansdyrkare för att spel som v:tm och kult har dragit sådana till hobbyn tycker jag du ska tänka igen. Religionsfrihet måste gälla även inom rollspelskulturen. Sen att medierna är ena riktiga hejare på att plocka fram enstaka exempel som om de vore en direkt spegling av hela kulturen får man inte bry sig för mycket om. Du, jag och den överhängande majoriteten av rollspelskulturen vet hur det ligger till. Om de vill lyssna på oss så berättar vi gärna. Och, precis som du skrev i någon artikel, är inte rollspel något konstigt och mystiskt längre. De flesta ungdomar har provat, eller vet ungefär vad det är. Så mediernas ofta märkliga vinkling av kulturen är inte ett så stort hot som det var.


//Anders - Har fortfarande inte kommit i säng.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
...och dessutom är de så personliga...

Tyvärr är jag skeptisk till om de ens läst breven de besvarat. De skickade samma svar till alla som skrivit till dem angående artikeln, oavsett vad denne hade för synpunkter.

/tobias
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Expressen förvränger ord!

Jag kan bara säga så här: Det du skall veta när du pratar med en journalist är att de (inte alla men många)tar sig rätten att klippa i det du säger och vända det för att passa sina motiv när det behövs. Det går att få mycket att låta som något annat när man använder sig av tekniken "lösryckta citat".

Om man skulle använda sig av den här metoden så skulle man t.o.m lätt kunna få det att låta som om Bush stod på Saddams sida.

(Och jag vet att detta är vad som har hänt i det här fallet.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Expressen siktar mot amöbastadiet...

December 2002: En 41-årig man från Rotenburg i Tyskland erkänner för polisen att han i april året innan har dödat, styckat och till stora delar ätit upp en 42-årig man. Hela akten filmades, och avslutades med att mannen åt upp 42-åringens penis, vilket de båda hade kommit överrens om innan.
41-åringen hittade sitt offer på internet, och enligt experter så har det sannolikt funnits inslag av rollspel i det bisarra mordet.
Nu är det inte roligt längre! Igår rörde det sig bara om kvällstidningarnas vanliga spekulationer angående ett mord och de dementerades snabbt av polisen. Skribenterna (jag skulle gärna använda ordet journalister, om jag tyckte att de inblandade förtjänade det) på Expressen påstod att de bara skrev om rollspel för att polisen var intresserade av det spåret. Så långt allt väl.
Nu har de uppenbarligen bestämt sig för att det inte händer något intressent i Sverige, så vi försöker skapa en moralpanik istället. Genom att låta några rollspelare uttala sig om att spelen inte är farliga ger man sig själv ett alibi för att skriva vilken dynga som helst. "Artikeln innehöll ju båda sidornas åsikter!" Om man inte kan skilja på spel i de olika formerna "Fia med knuff", "Drakar och demoner" och "Folk som klär sig i sjuksköterskeuniformer och piskar varandra" bör man överväga att skaffa ett mindre intellektuellt krävande jobb!
Det enda som håller mig lugn är att DN inte har hakat på ännu...

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En sak som bör påpekas...

...är att ordet "rollspel" inte bara syftar på våran lilla hobby. Det finns andra, mer... låt oss säga "vuxna" typer av rollspel också. Troligen är det detta som åsyftas i artikeln från Tyskland. Det finns även terapeutiskt rollspel, and andra typer förutom hobbyrollspel.

Inte för att allmänheten bryr sig om att skilja på de olika formerna. Tyvärr.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Lugna er

Det är ju uppenbart att en hel del inlägg på Aftonbladets sajt är ämnade att reta oss, och inte allvarliga inlägg från svensson. Så ta det lugnt, jaga inte upp er i onödan.

Magnus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Rollspel som verkligen ledde till brott...

...är att ordet "rollspel" inte bara syftar på våran lilla hobby. Det finns andra, mer... låt oss säga "vuxna" typer av rollspel också. Troligen är det detta som åsyftas i artikeln från Tyskland. Det finns även terapeutiskt rollspel, and andra typer förutom hobbyrollspel.
Det var precis det jag menade. Artikelförfattarna vet antagligen att det är två helt olika saker det rör sig om, men väljer ändå att blanda ihop dem för att skrämma folk.
Lästa just i DN om en man som våldtagit en kvinna efter att ha låtsas vara hennes pojkvän, viskande på telefon, och lurat henne att låsa upp dörren, klä av sig naken och släcka ljuset. Där kan man snacka om att rollspel leder till brott. Gör er redo för en seriös och djuplodande artikel i morgondagens Expressen.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Mitt förslag till lösning

Det som borde göras är att någon med resurser, exempelvis Sverok, väljer ut en av tidningarna som är värst och startar en rättsprocess mot dem.

Det må vara att det enda man kan hoppas på är en liten notis med en dementi och eventuellt någon symbolisk kompensation, om man ens kan vinna. Det spelar ingen roll. Knepet är att göra det till en mediacirkus som folk märker.

Titta på Poxrättegången och hur förlaget nästan sänktes, trots att man frikändes på alla punkter. Folk hade redan bestämt sig för att tidningen var hemsk efter medias vinklade rapportering.

Man kan utnyttja det för egna syften. Attackera en tidning medan man samarbetar med de andra.

Jag tror det skulle vara väl spenderade pengar.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Mitt förslag till lösning

Jag tror det skulle vara väl spenderade pengar.
Det beror la på hur mycke kalaset kostar, och det blir väl inte speciellt billigt? Men om det kan funka med rimliga kostander så visst, det hade verkligen itne skadat och hade verkligen blivit intressant!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Religion, fotboll, etc.

Religion har vi ju alltid korstågen som skett.
Fotboll har minsann varit orsaken till att folk blivit dödade och även mördade systematiskt. På rak arm kan jag ju nämna en herre ifrån Colombia som missade en straff som innebar missad final. Han och hans familj blev skjutna av några som hade kontakter i maffian samt "ett brinnande intresse för fotboll".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mitt förslag till lösning

Det beror la på hur mycke kalaset kostar, och det blir väl inte speciellt billigt? Men om det kan funka med rimliga kostander så visst, det hade verkligen itne skadat och hade verkligen blivit intressant!
Om inte annat så hade vi pinkat lite revir och visat att vi inte tar sådan skit. Förhoppningsvis skulle de hitta enklare mål nästa gång.

Annars kan man ju lösa det genom att avleda dem. Ingen som har något maffigt om scientologerna eller Livets ord som man kan tipsa pressen om?

Annars kan vi ju lösa det vetenskapligt. Vi har över 4000 rollspelare här. Det är ett statistiskt användbart underlag. Lägg upp en poll om man vid något tillfälle styckmördat något. Det borde få tyst på kritiken. Eller nåt...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Lugna er

Aftonbladet har ju åtminstone valt att byta rubrik på rollspelsdiskussionen. Den heter numera "Vad betyder rollspel för dig?"

Lite mer sansat...

/Mikael
 
Top