Nekromanti varvulvsvampyrer/vampyrvaruvlar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag tror att jag läste någonstans att nästan alla försök till "omfamning" av varulvar leder till död varulv. Däremot förekom just en sådan i ett äventyr jag spelade i New Orleans. Jag tror att det var en officiell karaktär och inget som min spelledare hade hittat på.

/tobias
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Varulven kan med W:tA's regler spendera 1 poäng tillfällig Gnosis för att motstå Embrace. han dör iaf, men han blir inte Vampyr.
Jag tror även han måste slå ett slag för Willpower, men jag är inte säker.
Misslyckas detta av någon anledning skapas en Abomination. Den har kvar alla tidigare Gifts, Rage, Gnosis, Willpower. Den får en Bloodpool motsvarande sin Generation, och kan lära sig vampyriska diciplines. Den kan inte lära sig nya Gifts, och kan inte återhämta Gnosis. Gnosis kan heller inte ökas med XP.
Den blir extremt morbid och självmordsbenägen då dess band till Gaia klipps av. Enligt gammla regler får den inte dricka blod från sin egen ras (människa eller varg), men dessa är från Second Ed.

Min personliga rekomendation är att glömma bort saken totalt. Abominations heter Abominations av en naturlig anledning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Abomination

En abomination, som de heter, beskrivs i 'Children of the Night' till Vampire: The Masquerade 3rd edition.

- Ymir, informativ.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Några stats lär du få svårt att hitta - i egenskap av en blandning mellan en varulv och en vampyr har Abominations en klan med tillhörande klandiscipliner och klansvagheter, samt en stam, en Auspice och en Breed med tillhörande Gifts. Det är alltså en högst individuell skapelse.

Däremot finns en bra beskrivning om hur det går till och vad Abominations kan och inte kan göra rent regelmässigt i Vampire Storytellers Handbook (ett supplement till tredje utgåvan av Vampire).

går det över huvud taget?

Jodå. Försöker en vampyr omfamna en varulv slår varulven ett Gnosis-slag mot svårighetsgrad 6. Botchar han slaget blir han en Abomination.

- Diomedes
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Abominations

Om jag inte har fel så kallas de abominations. Mycket möjligt att någon annan skrivit detta i tråden, men eftersom jag är en lat jäkel så har jag inte tittat efter :gremgrin:

Jag har däremot ingen aning om vart man kan hitta något om dem, men det är en intressant tanke.

Det ska däremot finnas en karaktär någonstans som är vampyr, varulv, mage och changeling på samma gång. Fråga mig inte vad han heter, eller hur det fungerar, men han finns någonstans.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Abominations

Det ska däremot finnas en karaktär någonstans som är vampyr, varulv, mage och changeling på samma gång. Fråga mig inte vad han heter, eller hur det fungerar, men han finns någonstans.
Min fråga är mest "Varför?!?!!!111oneone"...


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Abominations

Det ska däremot finnas en karaktär någonstans som är vampyr, varulv, mage och changeling på samma gång. Fråga mig inte vad han heter, eller hur det fungerar, men han finns någonstans.
För säkerhets skull, döda honom, gör en mumie av honom och se till att han går igen som en wraith. Då har du nog inte missat något...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Däremot förekom just en sådan i ett äventyr jag spelade i New Orleans. Jag tror att det var en officiell karaktär och inget som min spelledare hade hittat på.
Japp! Han är officiell. Jag kom också att tänka på den karaktären när du nämnde honom. Abominations är något jag som SL för min grupps WoD kampanj inte tillåter.


Tzimisce
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Abominations är något jag som SL för min grupps WoD kampanj inte tillåter.
Iofs så kan de kanske vara intressanta som skurkar. Båda sidor lär väl hata dem, så de blir en naturlig och mäktig fiende.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag håller med Tzimisce här. Jag tilåter dom inte heller, och använer dom inte över huvud taget. Helt enkelt på grund av att dom faktiskt ska vara jäfligt ovanliga.
Dessutom tycker jag mer om små stackars vampyrer som jagas genom skogar av ylande mångalningar är bättre än små stackars vampyrer som jagas av odöda mångalningar längs backgator.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det finns faktiskt en varulv som blev omfamnad och som lyckades klara sig igenom... eller det finns flera... men kanske 5-10st runt om i hela världen...
om man är bekant med reglerna i Werewolf så skall en varulv som blir omfamnad inte bara misslyckas med ett Gnosis slag utan botcha för att omfamningen skall lyckas... det är inte så vanligt så därför är resultatet ovanligt... samt som det sägs i trådar under denna... resultatet är inte välkommet i sin tribe igen, men litas inte på bland vampyrer... de flesta begår självmord när de inser vad de blivit...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Abominations

Jag tror det är Samuel Haight som åsyftas - och han är död sedan länge. Han var med i den tidiga WoD-historien, även om jag faktiskt inte kan minnas någon changeling-anknytning. Däremot började han som kinfolk, blev avundsjuk på att han inte var varulv och sökte sig till magins område. Fuskandet där inne ledde till att han skälde en artefakt av något slag (Mage-äventyr), för att sedan hamna i kontakt med vampyrer (gamla Sabbat-guiderna). Han fann i alla fall en ritual som kunde göra honom till varulv genom att döda andra varulvar. Men i hans framfart skaffade han sig fiender en efter en, tills han nådde slutet i Mage-modulen Chaos Factor (en crossover mellan Mage, Werewolf och Vampire).

Under A Blood Red Moon tror jag vardne modul där Abominations för övrigt togs upp först.
 

SunTzu_UBBT

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
15
Location
Linköping
Stämmer det var den ovan nämnda Samuel Haight ni träffade på, han finns som sagt var beskriven i New Orleans by Night.
/Björn
 
Top