Nekromanti Varulvsspel, tema

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag valde att hoppa på Ankeborg-varulvsspelet på grund av temat, och samma sak kände jag inför Varulv 2089 som nu föreslogs.

Väl i spel har jag inte känt att tema spelet så stor roll, egentligen. Det här med att ha namn från fiktionen verkar vara en lokal tradition här på WRNU, men jag undrar om det tillför så mycket egentligen.

Vad tycker ni? Spelar tema roll?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Supernatural-varulvsspelet jag körde försökte jag göra det ganska tematiskt med förmågor och så vidare (vilket i slutändan gav en spelbalans jag inte var helt nöjd med, oh well :gremwhistle: ).

Har man ett tema tycker jag att det ska spela roll. Hur mycket är såklart en smaksak och något för deltagarna att slita sitt hår över. I annat fall tycker jag nog att man kan skippa det och köra helt tema-löst. Personligen föredrar jag definitivt tema-baserat spel.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xyas said:
Supernatural-varulvsspelet jag körde försökte jag göra det ganska tematiskt med förmågor och så vidare (vilket i slutändan gav en spelbalans jag inte var helt nöjd med, oh well :gremwhistle: ).

Har man ett tema tycker jag att det ska spela roll. Hur mycket är såklart en smaksak och något för deltagarna att slita sitt hår över. I annat fall tycker jag nog att man kan skippa det och köra helt tema-löst. Personligen föredrar jag definitivt tema-baserat spel.
This.

Och för att förtydliga vad jag tycker (och inte nödvändigtvis Xyas som jag citerade) så behöver det inte vara så mycket mer än att det genetligen är namn hämtade ifrån ursprungstemat. Bara för att det är ett tema så måste inte allt vara fluff, och jag gillade hur Vic skötte Varulvs-Ankeborg, hur det var uppbyggt. Man blir så fast i att tänka fluffmässigt hela tiden, så det var en bra övning (som jag fallerade i).
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tema är kul! Det ger en extra dimension att diskutera, som nu senast i Ankeborg då det pratades om ifall det var Barks, Rosa eller Duck Tales.

Vad som är viktigt med tema är dock att man inte ska kunna resonera sig fram till vilka som måste vara maffia utifrån vilka namn de har. Detta kan ju lösas med några lediga namn att låna för elakingarna. Sen är det ju kul om maffian inte får allt serverat utan kanske har namn till två av tre skurkar och blir tvungna att improvisera lite.

I ett X-menspel jag deltog i (på mafiascum.net) var det heller inte så att det var Magneto och kompani som var taskmörtarna, utan helt några av de egna (Jag var skurk och var Storm har jag för mig).

Hur som haver är tema absolut en viktig variabel när jag väljer vilka spel jag vill vara med i. I kalendarietråden har det till exempel föreslagits att Futurama skulle kunna utgöra ett tema, och ett sådant spel låter frestande att delta i.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Som jag ser på teman så är det bara något som finns för att ge spelarna något att diskutera kring. Vist det kan vara roligt/trevligt ifall temat är kopplat tillförmågor eller information men för egen del så anser jag att man ska kunna spela ett maffia spel utan att ha koll på settingen. Krävs det där emot att man har koll på settingen och spelledaren har skapat spelet efter settingen så ger det spelarna med kunskap om settingen ett stort övertag, detta var något som märktes ganska så tydligt när vi körde Mutant Chronicels, där vi var några få som hade koll på temat och där med kunde lista ut vilka som troligtvis hade förmågor eller var minst troliga att vara skurkar.
Det i sin tur leder till att spelet blir obalanserat till antingen ena eller andra sidan.

Personligen så spelar inte temat någon större roll för mig, jag kör maffia spelen för att jag gillar känslan jag får av det, det ger mig en tvist och en kick i vardagen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag tycker tema ger lite sjysst stämning. Inte för att man direkt rollspelar, men det finns ändå där. Jag tror ett spel utan tema skulle kännas lite fattigt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kan bara instämma med Vic. Fluffet hjälper till att starta diskussion och dessutom är det både intresseväckare och trevlig läsning. Men ingen ska behöva ha speciellt mycket information om fluffet från början. I mitt Varulv 2089 kommer jag ge en lättöverskådlig bild av settingen så att de som inte är så vana vid den ska kunna känna sig tillräckligt insatta för att det inte ska bli nån spelmässig nackdel för någon.

Jag gillade skarpt Vics Ankeborg. Det var en klar och tydlig setting som alla hade bra koll på, även om det döljde sig några ankister lite här och där :)

Johoohnos Blood Bowl representerar för mig motsatsen till Vics Ankeborg-lir, men jag tyckte om det också. Jag hade aldrig hört talas om Blood Bowl innan, men fick upp ögonen för det och satte mig in litegrann. Jag har dock aldrig spelat det, men nu vet jag vad det är och typ hur det funkar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skulle nog vilja köra maffia med ett originaltema istället för en etablerad franchise.

Människor och parasiter efter invasionen, till exempel. Det skulle förstås kunna finnas kopplingar mellan information och roller och spelvärlden, som att biologen är siare och den immuna kan inte plockas av parasiterna, men sias däremot som parasit av biologen.

Tankar/känslor/reaktioner kring originaltema?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag gillar mer tanken på ett orginaltema än att man tar världen från något etablerat.
Det gör att ingen vet mer än någon annan.

Då den information vissa har baserar sig på världen och dess fluff så kan de som kan världen bättre oftast dra andra slutsatser än de som inte kan den. Ett orginaltema eliminerar detta.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillar tema-grejen. Det ger en ny dimension att snacka kring och snacka är ju vad spelet går ut på. Jag har ju bara spelat supernatural-spelet och tyckte det var jätteroligt. Sen kanske det vart lite obalans där iom att det på nåt vis lönade att outa allt. Men äsch... Om ulvarna hade känt till att det lönat sig att outa allt så hade de kunnat ljuga in sig nånstans, så det hade kunnat vara mycket mer klurigt då.
 
Top