Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning.

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Lite frågor att svara på

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det här. Det känns inte som att det påverkade spelet otroligt mycket, det är klart att man aldrig kan veta om jag hade fått ett drev mot mig i drag 3 om jag inte grönat mig med det här, men det blåste ändå över ganska snabbt. Det ska i vilket fall som helst inte upprepas.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Lite frågor att svara på

Feuflux said:
3. Jag har både den här gången och förra rundan slumpat alla roller hej villt, dvs det är fullt möjligt att de mest erfarna hamnar i ett lag och nybörjarna i ett annat. Anledning till att jag slumpar allting är för att slippa "X var ond förra spelet så det är troligast att han är god nu". Däremot borde jag kanske sätta några erfarna (vet ju knappt vilka det är för den delen, jag vet ju bara om spelen på det här forumet) spelare i varsitt lag från start och sen slumpa resten för balansens skull. Vad tycker ni?
Någon som vore bra om det funkade vore att lagfördelningen viktades efter hur aktiva spelarna är/tror att de kan vara. Dock blir det kanske lite mycket metasnack, och folk luras genom att inte vara aktiva trots att de sagt att de kan för att undgå misstankar osv. Det hade varit bra om det hade gått och lösa på något sätt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite frågor att svara på

1. Vad tyckte ni om rollerna, var det för mycket förmågor (att alla hade något) och var någonting obalanserat?
Det var definitivt välbalanserat. Mest välbalanserade spelet hittills (Både hur det faktiskt spelades och på papperet, tycker jag).

När det gäller förmågorna så hade du väldigt mycket att jonglera med, samtidigt som de allra flesta förmågor var väldigt oviktiga i spelet. Småjusteringar av SAN hit och dit och små meningslösa förmågor såsom den Andersson och Basenanji hade... De hade inte makten att påverka utgången särskilt mycket, men de blev grejer att samtala kring, vilket jag gissar vad var du siktade efter. Och det funkade ju bra; vi kom igång tidigt och det var fullt ös redan från första rundan.

2. Regel 3 säger att man inte får citera sitt roll-PM och det var ju en relaterad incident angående det i runda 1 [...] Vad kan jag bli bättre på här?
Jag tror att man ska skriva om spelreglerna och börja med de allra viktigaste punkterna. Färre punkter, och koncentrera på de viktigaste. Just den här punkten är verkligen viktig, medan det finns andra som inte är lika avgörande.

Själv har jag dock lekt med tanken på att angripa det här problemet på ett helt annat sätt: Genom att helt enkelt i grundreglerna skriva "det här PM:et får vanliga bybor:, och så här ser PM:et ut som varulvarna får:, och varulvarna får dessutom veta hur de PM ser ut som powerrollerna får" så att det liksom aldrig skulle kunna uppstå några problem om folk råkade försäga sig kring deras PM eller om de citerade det rakt av. Liksom, det är så trist när sådana saker får påverka spelet, och det är ju inte så att någon gör det med flit, så det känns som att man skulle kunna tjäna på att helt enkelt ta bort grunden för problemet helt och hållet.

(sen gjorde jag ju bort mig totalt med att inte skriva i de ej inföddas PM att de var utbölingar).
Nää... Det tycker jag inte. Hela poängen med att man ger en liten subkategori av spelare få specialinformation är ju att resten av spelarna inte fattar riktigt vad det är fråga om. Däremot tror jag att du valde en lite för alldaglig grej med "infödd i staden", eftersom det orsakade en del förvirring. Det är nog bättre att välja mer utstuderade saker, så att de tydligare signalerar om att "aha, det här måste vara någon regelgrej som min roll inte vet något om".

3. Jag har både den här gången och förra rundan slumpat alla roller hej villt, dvs det är fullt möjligt att de mest erfarna hamnar i ett lag och nybörjarna i ett annat.
Well... Vad du inte kan göra är att berätta att du inte tänker slumpa i nästa omgång. Du får göra hur du vill, men om du skulle säga att du inte slumpade ut rollerna så skulle det ju påverka hur folk valde att spela. Så; givetvis skall du slumpa ut rollerna, eller åtminstone låtsas att du har gjort det.

4. Har ni förslag till fluff för att få igång mer prat för att slippa en avvaktande första runda. Det gick ju toppen den här rundan med infödingar och yrken som avslöjas olika rundor. Hur kan jag göra nästa spel lika bra utan att göra exakt samma sak igen (variation förnöjer och allt det där).
Jag hade en gång en idé om att alla karaktärer skulle börja spelet med ett antal *rykten*. Det skulle vara saker som

1. Nisse är varulv!
2. Två av Pelles rykten är sanna, resten är osanna.
3. Det finns bara en siare bland byborna.
4. Kalle är en vanlig bybo.

...vilket åtminstone i teorin skulle kunna skapa en enorm informationsspridning i början, där man skulle få shitloads med pusselbrickor att försöka vaska fram något givande ur. Men risken är förstås att det blir mer cluedo än varulvsspel.

---

Annars gillar jag spel där man kan claima i flera nivåer. En bra grej med det här spelet var att man kunde claima ens yrke innan man valde att claima ens roll; det förstnämnda var inte fullt lika riskabelt. Detta var något som inte riktigt gick att göra i WRNU-spelet eftersom det där ju var uppenbart vilka forumiter som satt i redaktionen. Jag gillar när man som bybo kan pressa folk att claima sådan här information utan att behöva vara superrädd för att avslöja byns powerroller.

Skulle vara intressant om man kunde leka med fler nivåer av rollinformation på det här sättet. Typ: "Du är Toad. Du bär på en Bob-Omb. Du är en 1-hit Vig." Rollförmågan är alltså att han är en vigilante. Det hör tematiskt ihop med att han bär på en Bob-Omb. Och Toad... man kan tematiskt rättfärdiga att han mycket väl skulle kunna vara väl lämpad för att kånka omkring på en sådan. Men det är ändå ett ganska stort steg från Toad -> Vigilante. Alltså så skulle byborna kunna känna sig rätt säkra i att pressa folk på rollclaims, fastän de ändå skulle vara noga med att säga "men avslöja inte vad du bär på, än".

Å så finns det förstås ett antal små subspel som man eventuellt skulle kunna addera till varulvsgrunden för att få folk att ha något att diskutera. Jag har exempelvis en idé om att alla deltagare som inte fått en enda röst på sig belönas med guld mellan varje omgång. I slutet på den första omgången så kan de få 2 guld, men i slutet på den andra omgången så blir belöningen 3 guld och sedan 4 guld, osv. Och för dessa guld så kan varje person köpa olika tjänster från en stor prislista mellan dragen. Men i början så vet man inte vad tjänsterna på prislistan innebär för något spelmässigt, så till viss del får man använda sig av trial and error till en början. Då gissar jag att folk får lite mer att prata om, eftersom de kan säga "äh, hörni. Jag köpte ett Blommogram för 5 guld och riktade den åt Arvidos - jag trodde att det var ett siande - men allt som hände var att jag fick veta från Feuflux att från och med nu så är Arvidos och jag *förlovade* och våra röster är värda 0 om vi röstar på två olika personer, medan var och en av våra röster å andra sidan räknas dubbelt om vi röstar på samma person. Så om ni ser några flummiga resultat gällande röstningarna framöver så vet ni vad det beror på."

Skall man avslöja sånt eller låta bli? Och redan från början kanske man skall ha en strategi för hur man skall rösta - skall man sprida ut röster över alla som verkar skumma fram mot slutet av dragen, så att inte skummisarna får några guld, eller skall man koncentrera rösterna så mycket som möjligt så att så många bybor som möjligt kan få belöningar? Och kanske kan några av de erfarnare spelarna ha lite gissningar kring vad som kan förväntas av prislistan? Finns det billiga tjänster som ser lockande ut, eller verkar det bättre att spara kosingen tills man kan köpa de dyraste tjänsterna? Det uppstår alltså saker att diskutera, som man inte brukar ha diskussioner kring i varulvsspel. Det gör att det skulle bli intressant att notera hur folk reagerade och försöka spana efter subtila varulvstecken.

Det är väl lite idéer som jag har haft.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Lite frågor att svara på

Rising said:
Själv har jag dock lekt med tanken på att angripa det här problemet på ett helt annat sätt: Genom att helt enkelt i grundreglerna skriva "det här PM:et får vanliga bybor:, och så här ser PM:et ut som varulvarna får:, och varulvarna får dessutom veta hur de PM ser ut som powerrollerna får" så att det liksom aldrig skulle kunna uppstå några problem om folk råkade försäga sig kring deras PM eller om de citerade det rakt av. Liksom, det är så trist när sådana saker får påverka spelet, och det är ju inte så att någon gör det med flit, så det känns som att man skulle kunna tjäna på att helt enkelt ta bort grunden för problemet helt och hållet.
Smart!

Rising said:
Nää... Det tycker jag inte. Hela poängen med att man ger en liten subkategori av spelare få specialinformation är ju att resten av spelarna inte fattar riktigt vad det är fråga om. Däremot tror jag att du valde en lite för alldaglig grej med "infödd i staden", eftersom det orsakade en del förvirring. Det är nog bättre att välja mer utstuderade saker, så att de tydligare signalerar om att "aha, det här måste vara någon regelgrej som min roll inte vet något om".
Jag tyckte iofs den grejen var hemskt rolig, trots att jag åkte ut på den - just att man inte vet gör att det blir lite klurigare, och det snackas mer - alltså, hela första rundan användes ju till att snacka hit och dit om vad det där betydde. Det gillade jag.
Rising said:
...vilket åtminstone i teorin skulle kunna skapa en enorm informationsspridning i början, där man skulle få shitloads med pusselbrickor att försöka vaska fram något givande ur. Men risken är förstås att det blir mer cluedo än varulvsspel.
Är väl inget fel på att testa en hybrid mellan spelen =)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Lite frågor att svara på

1. Det jag har att anmärka är att jag tyckte det nog blev lite för svårt för två kultisterna att gömma sig bland de övriga (tre) infödda. Jag tror att det hade blivit mer balanserat om det endast varit en kultist bland de infödda.

2. Du har redan påpekat de mest uppenbara felen, och istället för fel så vill jag komma med ett förslag för att om möjligt slippa dessa fel igen. Och det är att när du skriver roll beskrivningarna att du gör en lista över vad som ska nämnas i alla inlägg. Till exempel: födelseort, yrke, förmåga & tillhörighet och på så sätt kan du markera att du fått med det som behövs i varje rollbeskrivning.
Angående PM missen från Pilzeman's håll så har jag svårt att säga om det påverkade spelet eller inte, då jag åkte ut så tidigt som jag gjorde, så där får de andra bedömma resultatet av PM missen.

3. Jag tycker du ska fortsätta slumpa roller även om det kan bli lite obalanserat men som jag ser det så gör det inget då man är tillräckligt paranoid ändå för att misstänka allt och alla. Kommer inte ihåg vem som sa det men och inte heller exakta ordalydelsen men det var något i still med: "Om vi inte har plockat en kultist och Rising är kvar runda tre så tar vi ut honom."
Den troliga anledningen till detta är att Rising ses av många som en skicklig varulvsspelare och om inte varulvarna har tagit ut honom tidigt så måste han vara varulv. Så jag anser att du ska fortsätta slumpa roller.

4. Hur tänker du när du inte vill göra exakt samma sak igen? Menar du då just yrken och födelseort eller menar du allt som är förknippat till såna saker?
Om inte så kan du ju alltid ha med: Kön, politiks åsikt, tro, undernärd/överviktig, PC/Mac, musikstil. Vet inte om alla går att göra något med men en lite lista på förslag i alla fall.

~Vicotnik som inte har läst de andras svar.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Lite frågor att svara på

Feuflux said:
1. Vad tyckte ni om rollerna, var det för mycket förmågor (att alla hade något) och var någonting obalanserat?
Jag föredrar nog att de förmågor som finns med fyller någon funktion. Personligen har jag ingenting emot att spela helt vanlig bybo utan förmåga. Visst kan det vara roligt att ha med många förmågor, men de ska ju inte vara där bara för att. Dessutom är det lätt att ju mer förmågor man stuvar in desto svårare blir spelet att balansera.

Feuflux said:
2. Regel 3 säger att man inte får citera sitt roll-PM och det var ju en relaterad incident angående det i runda 1 (http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post648484) där krank sen anmärkte på att Pilzeman gjort sig helt grön via det påpekandet (men det kom inga proteststormar och jag tyckte att det var på rätt sida så att säga). Min målsättning var att formatera allas inlägg likadant för att minimera risken att kunna avgöra nåt via vad nån säger om sin roll (sen gjorde jag ju bort mig totalt med att inte skriva i de ej inföddas PM att de var utbölingar). Vad kan jag bli bättre på här?
Jag tycker det sköttes bra, när det blev osäkert angående inföddhet gick du in och förklarade. Allra bäst är ju om spelledaren behöver gå in och förklara så lite som möjligt, men den gången gjordes det som sagt bra. Sen är det upp till spelledaren om någon ska dödas för att denne citerar PM. Eftersom det är en så liten krets med varulvsspelare här kan ju statuerande exempel göra rättning i leden framöver om du anser att det behövs. Ett tips är att du bollar roll-PM:en med någon som inte är med i spelet, bara för att se att det ser bra ut.

Apropå inföddhet tycker jag att två av fem var precis lagom. Det blir inte för många som "grönas" om byn råkar ta ut de två kultisterna, samtidigt som det är lätt att tro att det borde vara någon mer infödd och därmed fortsätter med de siarförmågorna, alternativt tvivlar på deras riktighet.

Feuflux said:
3. Jag har både den här gången och förra rundan slumpat alla roller hej villt, dvs det är fullt möjligt att de mest erfarna hamnar i ett lag och nybörjarna i ett annat. Anledning till att jag slumpar allting är för att slippa "X var ond förra spelet så det är troligast att han är god nu". Däremot borde jag kanske sätta några erfarna (vet ju knappt vilka det är för den delen, jag vet ju bara om spelen på det här forumet) spelare i varsitt lag från start och sen slumpa resten för balansens skull. Vad tycker ni?
Slumpa är bäst!

Feuflux said:
4. Har ni förslag till fluff för att få igång mer prat för att slippa en avvaktande första runda. Det gick ju toppen den här rundan med infödingar och yrken som avslöjas olika rundor. Hur kan jag göra nästa spel lika bra utan att göra exakt samma sak igen (variation förnöjer och allt det där).
Det är viktigt att spelarna själva inte kan genomskåda vad som är viktig information och vad som faktiskt inte är det, särskilt nu som du sagt att du ämnar använda dig av meningslös information även fortsättningsvis. Sen kan ju viktig information blandas med meningslös också.


I övrigt har jag ett hett tips:

1. Ta inte in för många spelare bara för att göra alla glada. Ha hellre en kortare lista deltagare och låt de som anmäler sig sent (eller om du väljer att slumpa bland alla deltagarna) få stå på reservlistan. Det är nämligen illa om det finns spelare som inte deltar, de ska då kunna bytas ut, alternativt tas ur spel. Du sa från början att du ville ha 20 spelare, men vi började med 24. Hellre att då ha börjat med 20 spelare och haft fyra reserver att ta till vid behov.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite frågor att svara på

Vicotnic said:
4. Hur tänker du när du inte vill göra exakt samma sak igen? Menar du då just yrken och födelseort eller menar du allt som är förknippat till såna saker?
Om inte så kan du ju alltid ha med: Kön, politiks åsikt, tro, undernärd/överviktig, PC/Mac, musikstil. Vet inte om alla går att göra något med men en lite lista på förslag i alla fall.
Jag menar att om jag har två coola idéer som jag inte kan använda båda två så tar jag hellre den som är minst lik den jag hade sist. :gremsmile:

Äh, jag kan sammanfatta mina frågor med ett postulat istället: "Inspirera mig inför nästa runda redan nu, för när det snart är dags kommer jag inte hinna ta in nya idéer".
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite frågor att svara på

Johoohno said:
Slumpa är bäst!
Ja. Såhär lite efteråt känns det dumt att jag ställde frågan. Givetvis ska rollerna slumpas fullständigt utan "viktning". Nybörjarna (de jag inte vet om de har spelet innan då /brasklapp) den här rundan tyckte jag förresten var mycket mer på hugget än motsvarande var i dungeonröjspelet. Problemet är fortfarande tysta deltagare.

Johoohno said:
I övrigt har jag ett hett tips:

1. Ta inte in för många spelare bara för att göra alla glada. Ha hellre en kortare lista deltagare och låt de som anmäler sig sent (eller om du väljer att slumpa bland alla deltagarna) få stå på reservlistan. Det är nämligen illa om det finns spelare som inte deltar, de ska då kunna bytas ut, alternativt tas ur spel. Du sa från början att du ville ha 20 spelare, men vi började med 24. Hellre att då ha börjat med 20 spelare och haft fyra reserver att ta till vid behov.
Ja jag kommer att sätta ett tak nästa gång. 24 (även om det egentligen bara var 22) var för mycket.

Antagligen kör jag med "Vi startar när vi har 20 deltagare eller om vi har minst 16 deltagare vid datum X" eller nåt sånt.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Lite frågor att svara på

Jag vill bara säga att jag tycker det var mycket bra att alla roller hade förmågor. Om jag inte hade haft någon hade jag blivit mycket mindre inspirerad. Jag är väldigt imponerad av din sammansättning av förmågorna, framförallt vi som siade bybo/icke bybo för det gav så mycket att diskutera i spelet. Det blev dramatiska avslöjanden och mycket, mycket mer. Genialiskt!
Mera subtila förmågor som ger halv information, som när den kan sättas ihop med annat blir hel och potent. Det lockar till mer interaktioner och konspirationer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite frågor att svara på

Problemet är fortfarande tysta deltagare.
Jag tror att en del av problemet är att nya forumiter kan logga in och se "oj, ett spel! Kul! Jag vill vara med!" och sedan - när inget händer på ett par dagar eftersom lekledaren fortfarande söker deltagare - så slutar de att göra det till rutin att besöka sidan.

Jag såg en person på BPT som sökte deltagare till ett spel, och han sade redan från början "till de som anmält sig; jag kommer ställa frågan om huruvida ni fortfarande vill vara med IGEN om ett par dagar; för att försöka gardera mig mot inaktiva deltagare".

Det tycker jag låter som en smart idé.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite frågor att svara på

Zebulon said:
Jag vill bara säga att jag tycker det var mycket bra att alla roller hade förmågor.
Ja det känns helt klart som en bra grej att ge alla någonting i förmåge-väg att analysera kring, hellre än att alla är "vanliga" och så finns det en siare som kan påverka massor på egen hand.

Däremot blir det mycket för mig att hålla reda på när alla har förmågor som går ut på att skicka in måltavlor till mig och där jag sen ska pm:a tillbaka info i samband med starten av nästa runda. Så då gäller det för mig att hitta balansen där jag inte överbelastar mig själv (fasen, Anderssons förmåga blockar ju andras så jag måste ju kolla hans först... backa...) och där jag inte "understimulerar" någon deltagare. Jag ska kolla närmre på det Rising skrev om att låta spelare börja med viss information, eller att splittra upp siandeförmågor (liknande din förmåga att hitta infödda) så att man måste kombinera sin info med andras för att få ut faktisk fakta.

Ps. Namnet Zebulon dök upp i Åter till Cold Mountain som vi såg igår. Ds.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite frågor att svara på

Rising said:
Jag såg en person på BPT som sökte deltagare till ett spel, och han sade redan från början "till de som anmält sig; jag kommer ställa frågan om huruvida ni fortfarande vill vara med IGEN om ett par dagar; för att försöka gardera mig mot inaktiva deltagare".
Ja det är nog smart. Det går ju trots allt flera dagar mellan spelraggning och spelstart, intresseanmälan kom upp 2009-04-19 och spelstart var 2009-04-28 nu senast. Nu har jag varit angelägen om att få till många deltagare, men jag har lärt mig att det är bättre med färre och att alla är aktiva. Jag antecknar.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Lite frågor att svara på

Ja, jag förstår att det är mycket att göra att leda ett sånt här spel. Mitt förslag är att ha ett flödesschema eller körschema som man följer.

ex.
1. Kolla Anderssons förmåga, stryk den som drabbas.
2. Kolla Väktarens förmåga, anteckna namn som hans förmåga riktar sig på.

osv, med de som påverkar andra först, följda av de som har andra förmågor som sköter sig själva.
Det här du kanske redan tänkt på, det skulle vara intressant att veta din metod.

Som projektledare är jag en sucker för att organisera processer, hojta om jag kan hjälpa till med nåt, stort eller smått, även i förberedande syfte.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Lite frågor att svara på

Zebulon said:
ex.
1. Kolla Anderssons förmåga, stryk den som drabbas.
2. Kolla Väktarens förmåga, anteckna namn som hans förmåga riktar sig på.

osv, med de som påverkar andra först, följda av de som har andra förmågor som sköter sig själva.
Det här du kanske redan tänkt på, det skulle vara intressant att veta din metod.
Missade att jag inte svarat här och det var ju oartigt av mig.

Det är precis som du skriver som jag gjorde (fast jag ibland missade de undantag jag inte kunde köra i bokstavsordning). Jag har en lista med allas namn på och så fort jag får in ett pm så skriver jag in vad personer gör den här rundan. När/Om pm 2 kommer så skriver jag bara över föregående notering.

Andersson: jag använder min förmåga på Kalle med Lisa som andrahandsval
Bertilsson:
Claesson: jag använder min förmåga på Sven. Återkommer med andrahandsval.
etc.

Det jag borde gjort var väl att sortera upp de "viktiga" förmågorna först istället för att ha bokstadsordning.

Jag har hursomhelst tre textfiler för att ha koll på saker.
1 med anteckningar över vad som händer i rundan (röster + förmågor)
1 med de kompletta rollbeskrivningarna (de utskickade pm:en)
1 med en kvarvarande spelare, SAN-poäng, fraktionstillhörighet och yrke för en snabb överblick.
 
Top