Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 5

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ska ta mig tid att skriva något längre under helgen, men tills dess: grattis! Jag är sjukt imponerad av byn, hands down, ni är elit.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Eeh, oops! Jag trodde rundan inte var slut förrän i morgon... :gremblush: men TJOFRÄS! Det gick ju vägen ändå.

Är rätt stolt över mitt spel trots kass närvaro och dåligt formulerade analyser. Prickade ett par ulvar eller tre. Jag har lite skepsis för flufflösa lir, men det här var ju skitkul.

Basse, bra siat! Det är inte ofta powerrollerna spelar så stor roll som de gjorde här. Skulle vara i förra liret då...

Tack till Vic och alla deltagande!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Empiricus said:
Helvete vad kul jag hade. Men det märks att jag är n00b på spelet fortfarande, men jag är lätt på i nästa.
Egentligen var det ingen ulv som åkte dit på någon storblunder tror jag. Det var mest smågrejer som är väldigt svåra att undvika, även som bybo. Sen hänger det så klart mycket på vad byn hänger upp sig på. För varje noterad scumtell finns det nog åtskilliga obemärkta.

Jag tycker ulvarna lirade bra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Efter att ja spelat o följt det här spelet så kan jag bara konstatera att fluffspel är mer balanserade. Byns är så sjukt duktig så att ha med fler variabler ger mer att tänka på.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
Efter att ja spelat o följt det här spelet så kan jag bara konstatera att fluffspel är mer balanserade. Byns är så sjukt duktig så att ha med fler variabler ger mer att tänka på.
Även om fluffspel kanske är att föredra så var det ändå kul att variera sig lite. Ser fram emot fler flufflösa lir... fast kanske med ovanligare förmågor och roller för att röra om i grytan.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
Efter att ja spelat o följt det här spelet så kan jag bara konstatera att fluffspel är mer balanserade. Byns är så sjukt duktig så att ha med fler variabler ger mer att tänka på.
Fluff brukar väl anses vara till byns fördel, men det beror så klart helt och hållet på hur det läggs upp.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Recca said:
Efter att ja spelat o följt det här spelet så kan jag bara konstatera att fluffspel är mer balanserade. Byns är så sjukt duktig så att ha med fler variabler ger mer att tänka på.
Fluff brukar väl anses vara till byns fördel, men det beror så klart helt och hållet på hur det läggs upp.
Ja precis. Om fluffet är begränsande som i Lex Thibault så blir det ju svårare för ulvarna men om det är mer förvirrande så blir det nog lättare för ulvarna som i Varulv 666.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Recca said:
Efter att ja spelat o följt det här spelet så kan jag bara konstatera att fluffspel är mer balanserade. Byns är så sjukt duktig så att ha med fler variabler ger mer att tänka på.
Även om fluffspel kanske är att föredra så var det ändå kul att variera sig lite. Ser fram emot fler flufflösa lir... fast kanske med ovanligare förmågor och roller för att röra om i grytan.
Jag oxo. :gremsmile:

Och Empiricus kan nog bli en farlig ulv nu; mitt första lir som ulv i Mos Varulv var ju kört redan R1. Hade jag haft den rollen nu hade jag var mycket bättre.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Som ulv vill man ju bli bättre på att spela byboigt och komma undan med det. Jag och K.K har ju en spelstil som är extremt svårt att fejka som ulvar. Vimes' föll ju även på det lite nu i senaste. Att spela flufflöst gör ju att man blir bättre på att se vad man gör fel på. Det är ganska lätt att vara en duktig bybo, svårare att vara en duktig ulv.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Det var ett kul spel att följa! Första rundan så var det väldigt sporadiskt dock, vilket gjorde att jag hade svårt att jaga ulvar på egen hand. Men det kändes ändå tryggt när de hängde Vimes och Nässe. Vimes saknade sin skärpa och Nässe betvivlade jag var väktare. Innerst inne hoppades jag ju förstås på att KK eller Mukwa hade varit den sista ulven. Det hade varit en episk sammandrabbning! Jag hade tyckt så synd om Hastfer i det läget. Men ännu roligare hade det ju varit om Hastfer varit mästerulv i vågmästarläge. :gremtongue:

Grattis byn!
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Missade när det startade så kom in ngn gång i r2 men försökte med bästa förmåga att följa med. jag lyckades nog inte att "pricka in" ngn av ulvarna men det var spännande ändå =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Så.

För det första, åter igen: byn är jävligt bra. Jag tycker inte att vi gjorde några större tabbar i varulvslägret. Det som imponerar på mig har framför allt varit att se hur ni har kryssat runt olika scum tells och misstankar, hur ni har till synes likvärdiga scum tells på både bybor och varulvar och ändå lyckas värdera dem rätt och peka ut vad som är en bybofis och vad som är en ulvprutt. Det är väldigt välkalibrerade näsor ni har. I synnerhet Recca, KK och Brynolf är ju superstars.

Byns offensiva spelstil är extremt svår att hänga med i som ulv tycker jag. Det var en sak att jag kunde charma Basenanji genom att rödvinsfilosofera lite, men jäklar vad svårt det är att verkligen säga något meningsfullt och originellt om spelet när man är ulv. Jag tyckte jag skötte "skådespeleriet" bra, men jag lyckades ju inte formulera tankegångar och resonemang som gav mig grön status. Jag tycker Brynolf är ett bra exempel på skillnaden mellan att vara ulv och att vara bybo i det här spelet. Brynolf var helt ur spel första rundan, och började så sakteliga komma igång först andra. Jag tyckte att han var en perfekt scapegoat i första, men när han väl börjar skriva var det smärtsamt uppenbart att han var bybo. Han var klok. Hade nya tankar. Tog upp vettiga saker. Bedömde dem på ett grönt och smart sätt. Loppet att få ut honom var kört innan Basse fick ett siande på honom, kände jag.

Det är helt enkelt förbannat svårt att vara ulv tycker jag.

---

Lite lösa tankar:
1. Det flufflösa upplägget gjorde att byn behövde visa att den faktiskt kan hantera att väga scum tells mot varandra och inte gå på hård info eller idéer om spelupplägget. Det var inga problem. Givetvis gynnar fluff alltid byn ändå, men jag tror att man kan uttrycka sig så att fluffet, även om det gör spelet lättare för byn, också gör byn lite dummare. Jag vet inte om byn varit så skarp den var i det här spelet tidigare.
2. WRNU-byns offensiva spelstil gör det jävligt svårt att vara ulv. Kanske bör man titta på lösningar kring begränsande deadlines (typ som i Thibaultkoden) eller till och med någon form av inläggstak (inte som i TMNT dock).
3. Det är nästan så att det är svårare att vara fler ulvar. Nu var det nästan så att vi snubblade på varandra i det här spelet. Jag funderar på om 25% verkligen är giltigt i alla lägen, om det kanske snarare är så att 25% är giltigt först när man har kommit upp i en större deltagarskara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Härligt!

Tja, jag gick ju rätt i Vimes fälla, men det för åtminstone med sig det goda att jag nu har kirrat en tvåveckors semester i Roslagen, helpension. :gremwink:

Närå, grymt spelat byn: Björn Den Gode, Brynolf, och goddammit KK! Konrad har verkligen utvecklats från allmänt paranoid till slug taktiker. Imponerande!

Och Recca, min favorit var skarpast som vanligt!

Själv fick jag spader i slutet på första rundan och tyckte att det var jättesvårt att veta huruvida jag skulle gå ut med min siarroll eller låta bli. Till slut vann oron över att rösterna kanske flyttades över min obefintliga coolness. :gremwink:

Jag tyckte att det var kul och blev förvånad att spänningen höll i sig så länge, trots avsaknaden av fluff. Också att byn just nu är oerhört bra, tycker nog inte att ulvarna klantade sig på något sätt.

Tack alla för grymt spel och extra tack till Vico för ett klassiskt, elegant och bra spelupplägg! BRA JOBBAT! :gremlaugh:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Den korrekta formlen för antalet ulvar då byn saknar förmågor kan ni finna här.
Detta gäller dock endast ifall byn saknar förmågor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
För övrigt så ska jag väl passa på att säga att jag kommer dra mig tillbaka från varulvsspelen, min motivation att delta i spel finns inte rikigt längre. Kommer där emot kanske skapa något spel fram över, men kommer som sagt inte delta i några fler spel som det ser ut och känns just nu.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
:gremfrown: näj!

Nåja, man ska ju avgå med flaggan i topp. Och det här liret var en höjdare. Bra jobbat och tack för alla bra lir vi haft med och mot dig!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K´s tankar.

Vico har ju i stort inte gjort någonting förutom att ha arrangerat en varulvsklassiker, men skall ju ha en massa cred för det. Utan Vico hade vi haft fluff tunga lir stup i kvarten, och det är ju så himla mysigt med dessa klassiker!

Bybor+Väktare+Siare mot Ulvar är ju det ultimata testet. Jag tycker ulvarna gjorde det bra och jag svettades igenom hela spelet. Jag var absolut inte 100:a på Empis i R1 och jag svettades fan järnet i väntan på R3 för att få ett kvitto på att jag var hyggligt med i matchen.

Ulv-Vimes gjorde ju det bra. Snyftinlägget var fint avvägt och hade det inte varit för att Vimsen försökt sig på meta-beefen i början hade jag kanske släppt garden helt där. Fyvale!

Ulv-Nässe hade det inte lätt, men bybor som K.K med flera gör det ju rätt tacksamt att sitta i den sits Nässe gjorde. Det skulle kunna gått lite hur som helst för hur mycket jag än var säker på att Emps-Vimes-Nässe var en fin ulvtrio så finns alltid det där osäkra så länge Super-ulv-Mukwa är kvar i spel.

Sista rundan var lite svettig den med trots att jag var rätt säker på att vi gjorde rätt med hängningen av Nässe. Hade jag inte gått tillbaka och byggt ett mini case hade kanske nojan tagit över och så hade flippen kommit. Hastfer räddade byn en aning genom att inte rösta Mukwa. Då vetifan. Eller jo, jag hade högst troligt röstat Mukwa till 21.59 för att sedan skifta tillbaka till Nässe.

På bybo sidan var Recca väldigt bra. Brynolf var lite för såsig för att klassas in som Super-Brynte, men det som kom ur Brynolf var klokt och bra. Att Basse grönade Brynolf tidigt i spelet var nog en avgörande faktor till segern.

Basse skall också plussas! Siar rollen skötte han ju perfekt och även han var en nyckel till seger.

Såpp. Härligt med en vinst! K.K ligger på 11 vinster av 13 som bybo så nog är jag snart förtjänt av epitetet silverback av någon annan än Ulv-Vimes som bara smörade för mig :gremsmile:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Nu så har jag sovit ut och varit på massa kulturellt bjäfs och sånt, så nu kan jag ta mig tid att skriva någon mer rad.

Det var riktigt intressant att vara Ulv, och jag hade verkligen inte väntat mig att sitta och second guessa mig själv hela tiden såpass mycket som jag gjorde.
Det kändes att byn var snabb på att plocka upp på varenda mening som skulle kunna vara ulvig.

Som Ulv så märktes ju alla uttalanden som pekade ut mig som möjlig Ulv mycket mer än de som pekade ut de jag visste var bybor, så jag var rätt nojjig mest hela tiden, och slog mig riktigt hårt för pannan efter min efterkonstruktion. Det var mest ett försök att komma med en typisk Empiricus-teori.
Det var verkligen inget djupare tänkt med det än att "Hum, har man inte fått ett PM så borde man vara bybo. Undrar hur folk svarar på det här?"

Jag har ju inte precis tappat något sug efter varulvsspelen, med så bra spelare som det finns här så har det hittils varit riktigt kul på båda sidorna av staketet. :gremsmile:
 
Top