Varulv [Varulvsspel] - Mellandagsrea

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Hade jag inte börjat nytt jobb nyligt som stjäl all tankeförmåga så hade jag definitivt varit med!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag är på. Spännande senast som nykläckt ulv.
Räknar kallt med att strålande vinna i lätt utklassningsstil denna gång då jag ju har full koll...
Kul att du vill vara med igen!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Sista dagen att anmäla sig till detta är idag (23/12)!

Eftersom det har blivit fler spelare än förväntat har jag grävt fram ett annat upplägg ur byrålådan i GoogleDrive.

Upplägget kommer ha:
  • Tåg-tema som en integrerad del av speldesignen
  • Många förmågor för taktiskt (eller kaotiskt) spel
  • Fluff-pussel som både kan hjälpa och stjälpa byn
  • Dolda överraskningar
  • Påklistrat jul- och nyårsfluff
  • Speltid 26-30 dec. Skulle det inte vara avgjort 30:e dec, pausas spelet till 2:a jan.
Låter det kul? Inte anmäld ännu? Vad väntar du på? Redan de gamla grekerna spelade varulvsspel på WRNU! Majoriteten av Platons dialoger är egentligen utdrag ur gamla varulvsspel.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Sista dagen att anmäla sig till detta är idag (23/12)!

Eftersom det har blivit fler spelare än förväntat har jag grävt fram ett annat upplägg ur byrålådan i GoogleDrive.

Upplägget kommer ha:
  • Tåg-tema som en integrerad del av speldesignen
  • Många förmågor för taktiskt (eller kaotiskt) spel
  • Fluff-pussel som både kan hjälpa och stjälpa byn
  • Dolda överraskningar
  • Påklistrat jul- och nyårsfluff
  • Speltid 26-30 dec. Skulle det inte vara avgjort 30:e dec, pausas spelet till 2:a jan.
Låter det kul? Inte anmäld ännu? Vad väntar du på? Redan de gamla grekerna spelade varulvsspel på WRNU! Majoriteten av Platons dialoger är egentligen utdrag ur gamla varulvsspel.
Men vafan, jag älskar ju tåg och föredrar varulvspel med massa förmågor.

Jag kan inte låta bli att anmäla mig till drt här.
Trots att jag vet att jag kommer ångra mig halvvägs in i runda ett.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Men vafan, jag älskar ju tåg och föredrar varulvspel med massa förmågor.

Jag kan inte låta bli att anmäla mig till drt här.
Trots att jag vet att jag kommer ångra mig halvvägs in i runda ett.
Härligt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
God jul på er! Såhär ser planen ut:

På annandagen (d.v.s. den 26:e) kommer roller skickas ut och spelet startas. Antagligen någon gång mitt under dagen. Första deadline kommer att vara 21:00 den 27:e. Jag räknar med att starta R2 22:00 samma dag. Därefter är tanken att vi följer det mönstret: deadline 21, nästa runda startar 22. Om det inte är avgjort vid deadline den 30:e kommer spelet pausas för att återupptas på förmiddagen den 2:a (med deadline 21:00 den 3:e).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
En fundering på ett fluff-tungt ulvspel. Finns det någon etikett som säger bu eller bä runt att skriva inlägg "in character"?

Vill minnas att det blev lite groll runt detta i ett tidigare spel (som jag bara var med som åskådare i), och jag fattade aldrig om det fanns några meta-aspekter som jag inte fattade, eller om det helt enkelt var så att vissa gillar att prata fluff, och andra inte gör det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
En fundering på ett fluff-tungt ulvspel. Finns det någon etikett som säger bu eller bä runt att skriva inlägg "in character"?

Vill minnas att det blev lite groll runt detta i ett tidigare spel (som jag bara var med som åskådare i), och jag fattade aldrig om det fanns några meta-aspekter som jag inte fattade, eller om det helt enkelt var så att vissa gillar att prata fluff, och andra inte gör det.
Jag tror att metat på WRNU är att spela så effektivt som möjligt och att utrymmet för rollspelande är ganska litet. Det är klart man kan fluffkrydda en del inlägg, men det är nog mer en fråga om stilistik än spelstil.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
En fundering på ett fluff-tungt ulvspel. Finns det någon etikett som säger bu eller bä runt att skriva inlägg "in character"?

Vill minnas att det blev lite groll runt detta i ett tidigare spel (som jag bara var med som åskådare i), och jag fattade aldrig om det fanns några meta-aspekter som jag inte fattade, eller om det helt enkelt var så att vissa gillar att prata fluff, och andra inte gör det.
Ja det gör det, eller tja, etikett och etikett, jag skulle nog snarare säga att det finns en kultur kring det, och att den kulturen ser olika ut i alla olika varulvsspelssammanhang. Sen finns det också spelteoretiska hänsyn, där vissa kulturer helt enkelt är bättre för ulv-laget och vissa är bättre för bybo-laget, och eftersom alla i vart fall i hyfsat 'normala' upplägg låtsas vara bybolaget så är det svårt att argumentera för en kultur som gynnar ulvlaget om inte den redan är etablerad.

Min uppfattning om wrnu-kulturen (med reservation för att jag inte vara med på särskilt många spela senaste åren men sånt där brukar ändras långsamt) är att man i princip inte skriver in-character, men att det är en bra grej att 'brödsmula' kring sitt fluff genom att ge små kryptiska ledtrådar. Exempelvis om jag spelar skogsarbetare (och det av någon anledning är en självklart byroll) så kan jag i ett tidigt inlägg skriva nåt som "jag tycker vi ska hugga ner alla ruttna varulvar så fort som möjligt innan dom växer sig starka!" och sen inte göra en sak om den förrens det blir lägga att visa att jag är skogshuggare då jag kan plocka upp mina inlägg och peka på hur jag smulat att jag faktiskt är skogsarbetare. Det här kan ju förstås ulvarna också göra men fördelen är att dom i princip bara kan lägga upp ett "alibi" och om det sen råkar bli taget eller inte alls passar så kan dom inte längre använda sig av det.
 
Top