Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. THE END. Alla får posta.

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Tankar

Det här var verkligen otroligt spännande. Och jag var själv helt övertygad om att Dice och Embergem var de dåliga pojkarna. En eloge till krank och Halvtand. Och till Feuflux, såklart.

Jag håller med någon av de föregående talarna att varulvsspel blir klart roligare när de är tematiserade, nog för att de får mer djup.

Föremålsidén var rolig, men kanske lite ooptad. Gasthanden hade t ex kunnat få otroligt underliga effekter, speciellt som den kom i spel så sent. Och sedan gjorde de indirekt så att Dice trovärdighet som siare rök all världens väg, trots att han faktiskt hade den som inbyggd förmåga.

Spelet har lidit lite av låg aktivitet de senare dagarna, när det är få spelare kvar och många pratkvarnar trillat av pinn. Kanske skall man ha kortare intervaller mellan dragen mot slutet, så att man kan klämma in tre "Dagar" på en vecka?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Embergem said:
Vi sa ju det.
Dessvärre var nu tysta i 6-7 dagar innan det. :gremsmile:

Embergem said:
När jag precis ringde Dice...
Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte tog era överläggningar i forumet. Jag tror att hela mysteriet kring McD-Trojkan hade varit enklare att lösa om ni gjort det. Som det var nu fanns det inte så mycket att analysera och det fanns ingen som helst anledning att utgå från att någon av er var kardier.

När Halvtand började dumma sig och röstade på krank ringde det en varningsklocka men jag litade på att Gurgeh skulle mördas istället för mig så fanatikerna skulle vinna ändå.

Så, det viktigaste jag har lärt mig är att det är viktigt att alla bybor verkligen jobbar. Lagspelsdelen är viktigare än jag trodde. Faktum är att det är bybornas enda chans (utöver speciella roller och förmågor).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Tankar

Och tack för ett gott samarbete, medfanatiker! Så här i efterhand undrar jag inte Arvidos häxjakt på zorakier låg oss i fatet (men vad vore en fanatiker som inte var fanatisk?). Hade vi legat lägre hade zorakierna mycket väl vunnit åt oss. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Tankar

Tja, Arvidos 5-idén gillade ju vi Zorakier - den var genomtänkt logisk, vacker och symmetrisk - och helt uppåt väggarna. Egentligen var det en bra teori, och om inte vi hade jobbat så hårt på att försöka bete oss på ett sådant sätt att det inte fanns så mycket mönster bland oss (bland annat genom att, som jag skrev, inte mjäka vad gäller att rösta ut varandra om någon gjort ett uppenbart klavertramp) så tror jag att strategin hade funkat.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Tankar

Jo, vi fanatiker hade nog kunnat maximera fanatikernas segerchans mer, men å andra sidan var vi ju kardier också. Med dubbla segermål, så måste man ju även gå på zorakjakt (vilket på sätt och vis är roligare).
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Måns said:
Embergem said:
Vi sa ju det.
Dessvärre var nu tysta i 6-7 dagar innan det. :gremsmile:

Embergem said:
När jag precis ringde Dice...
Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte tog era överläggningar i forumet.
Jag var inaktiv av flera anledningar, t.ex. tidskrävande projekt på högskolan, föreningsaktiviteter och ett mindre spelberoende. Sedan så kände jag att det hela var fullkomligt logiskt, och att det enda en någorlunda smart kardier kunde göra i den situationen var att rösta på krank.

Nu blev det ju tydligen inte så när de två kvarvarande zorakierna började hålla på i sista rundan.

Och angående att jag ringde Dice så var det efter att vi förlorat, och jag ringde honom och sa just det. Dom enda andra gånger jag ringt honom angående varulvspelet var just gånger då jag visste att han inte skulle vara nära en dator tillräckligt länge för att ta sig tid att kolla vad som hänt, men något viktigt inträffat som jag visste att han antagligen behövde läsa. Helt enkelt för att han skulle kunna ta sig tiden att läsa det.

Jag och Dice har inte diskuterat varulvsspelet IRL, vi har båda nämnt att vi misstänkte Halvtand tidigt, men så mycket längre än så gick det inte. Anledningen till att Dice körde på i liknande mönster som mitt torde vara eftersom han tidigt siade mig som kardier, och var medveten om mitt självuttalade "siarsinne" (som jag kommit att kalla det nyligen). Det sinnet visade sig dock inte fungera ordentligt via text, även om det plockade 3 av vad jag trodde var 5.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Tankar

Björn den gode said:
Först vill jag säga grattis Zorakier, det blev ju riktigt spännande till slut.

Rent allmänt så tyckte jag det märktes att väldigt många var nya och/eller relativt ointresserade/upptagna.
Ja väldigt synd, det hade varit pissvårt att komma undan om fler varit aktiva, kände ofta att hålla tyst var ett "billigt" sätt att skaka av sig misstankar. Var 100% säker på att Rising siat mig sista rundan så jag låg lågt för att inte sprida mer ljus. En rolig notis, för att kantstöta ditt självförtroende lite, är att hälften av de zorakiska mailen innehåller något i stil med "Björn är för jävla bra att ha, vi sparar honom till sist" :gremwink:

Forumserver är seg som kokt balle för övrigt, man känner sig inte så sugen att posta när det går 20 sekunder mellan "skriv inlägg" och rutan poppar upp och sedan 1 minut plus krashad IE innan svaret kommit fram. Eller är det bara jag?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Mer analys

Tar och svarar på Rising inlägg här eftersom det är tack vare hans temaspel på forumet som fick mig att alls dra igång det här. Det är också hans högt satta ribba som gjorde att jag kände att jag behövde en tredje fraktion och nåt annat häftigt (utslumpade föremål) för att ha nåt att komma med. Tack för inspirationen alltså, och tack för berömmet alla som gett.

Jag tyckte att systemet med föremål var skithäftigt
Här verkar alla (av de som yttrat sig då) hålla med. Det är faktiskt bara två personer som sågar föremålen. Björn och jag själv. Jag har nämligen hunnit med att ha brutalångest för att avgöra partiet med vad jag slumpar ut. Rising fick siar-staven och var genial (versionen 1 av siarstaven var att den gav tvärtom hela tiden, förutom på de personer som hade föremål som visade tvärtom: dubbel-tvärtom = rätt, men det strök jag).

Fanatikerna hade det tufft, och deras existens i spelet lyckades nog mest förstöra för oss kardier genom att det fick somliga bland oss att bete sig djäkligt mystiskt, varpå vi misstog dem för att vara zorakier.
Jag har klurat massa på fanatikerna och oroat mig för att de tyckte de fick det för svårt och skrev hat-poesi om mig på sina bloggar (ja mitt självförtroende fungerar såhär). Jag har till skillnad från dig noll koll på vad som är vanligt i varulvsspel, utan ville mest se hur det skulle funka med en tredje part som vill starta egna drev mitt i smeten mellan de båda kända fraktionerna. Nu blev det ju inte så mycket av det. De borde kanske fått veta om varandra från start?

Nu blev det så att de aktiva spelarna misstänkliggjordes istället, vilket är ett typiskt nybörjarmisstag
Jag kan säga att jag var rätt sur under runda två faktiskt. Basse (som var en av typ 5 pladdrare under runda 1) hade åkt ut medan halva startfältet inte verkade bry sig så mycket utan var tysta. Det lossnade ju mer sen, men i slutet kände jag att jag borde ha kortat rundorna (men det hade nog inte funkat så bra heller, folk verkade ju helt enkelt upptagna).

Min huvudanledning till att jag inte deltagit i Risings spel är att jag känt att jag inte haft tid. Jobbar man heltid och inte vill lägga 2 timmar om dagen på att analysera loss på 100 inlägg (siffror gripna ut luften) så är det lika bra att låta bli att spela tänkte jag. Nästa varulvsspel (Bearnies Conan-lir?) ska jag absolut vara med på i alla fall. Jag har nämligen bara spelat live och aldrig på nätet (där jag kommer ifrån mitt pokerface som är som ett spädbarns...).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel: Dungeonröj. THE END. Alla får pos

Hot damn!!! Det var en twist. Jag satt och väntade slappt på spelets upplösning, nu när Dice och Embergem var avslöjade, det var ju rent löjligt uppenbart att de var i lag. Faktum är att jag inte började misstänka krank och Halvtand förrän de började rösta på varandra vilket kändes helt bisarrt.

Embergem: Ska be om ursäkt för när jag försökte köra över dig i runda 4. (Väl?)

Nå, jag skrev iallafall inte det här:

Rising said:
Där har vi #2, people. Den som motsäger detta ens för en ynka mikrosekund är antingen zorakier eller så dum att jag kommer peka på dem och hånskratta när det här partiet är över.
I övrigt tyckte jag att det var ett grymt bra parti, jag gladdes stort av introtexterna till varje runda. Kudos!

Att vara fanatiker var snarare för lätt än för svårt. Vi satt och behövde inte göra någonting egentligen, eftersom ateisterna plockades av zorakierna. Vår taktik i slutet för att få ut Björn den Gode och Gurgeh (Som vi visste att vi inte kunde rösta ut) var att försöka få de att framstå som så bortom alla misstankar att zorakierna skulle välja att ha ihjäl dem för att minimera informationen till kardierna. I vår privata mail så utnyttjade vi ju att vi var fanatiker främst till att kunna räkna ut bättre vilka som var zorakier - Och det var svårt att använda den makt man hade, att gå ihop och rösta ut någon. Vi var ju trots allt bara tre. Jag skulle föreslagit någon förmåga också.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Varulvsspel: Dungeonröj. THE END. Alla får pos

Nå, jag skrev iallafall inte det här:

Skrivet av: Rising
Där har vi #2, people. Den som motsäger detta ens för en ynka mikrosekund är antingen zorakier eller så dum att jag kommer peka på dem och hånskratta när det här partiet är över.
Ha ha! Ja, jag suger. Fast han var ju skum, bara inte den sortens skum som jag förväntade mig (och varken in cahoots med Halvtand eller en lögnare om sin förmåga, vilket var vad jag trodde. Äh, jag kan väl hånskratta lite åt mig själv för att jag var så far off, då, men Anderssons inlägg var verkligen helskumt, fast på ett annat sätt än jag trodde).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel: Dungeonröj. THE END. Alla får pos

Rising said:
Nå, jag skrev iallafall inte det här:

Skrivet av: Rising
Där har vi #2, people. Den som motsäger detta ens för en ynka mikrosekund är antingen zorakier eller så dum att jag kommer peka på dem och hånskratta när det här partiet är över.
Ha ha! Ja, jag suger. Fast han var ju skum, bara inte den sortens skum som jag förväntade mig (och varken in cahoots med Halvtand eller en lögnare om sin förmåga, vilket var vad jag trodde. Äh, jag kan väl hånskratta lite åt mig själv för att jag var så far off, då, men Anderssons inlägg var verkligen helskumt, fast på ett annat sätt än jag trodde).
Ganska drygt att läsa det och inte kunna skrika "Han är oskyldig, ditt pucko! Han är ju fanatiker med mig!"

:gremsmile:
 
Top