Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 6:e rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Efter kort och intensiv betänketid röstas riddar Andersson fram i tätet när nästa encounter stundar. Ett par dödsgastar!

- Den här fighten kommer bli dödskul!
- Jag tror SL har dålig koll på monsterböckerna och inte har en aning om hurvida man kan skada gastar med vanliga vapen, men kommer att skita i det för att skriva fåniga vitsar på döds-tema.
- Gå och dö!
- Där ser du!
- Nu slåss vi! Geronimooooo!

Dödsgastarna dödas... likvideras? Riddar Andersson omkommer i stridsvimmlet, men till skillnad från alla andra strider så blir det inga andra dödsoffer! Döremot sitter det en zorakisk kaststjärna i Gurgehs sköld och det pyr blå rök ut från hålet som blivit. Skölden förlorar sin magi.

- En dödskaststjärna! Kardien rasar!
- Tyst nu! Kolla tatueringarna på Riddar Andersson istället.
- Han är kardier. OCH fanatiker!
- Precis som Arvidos!
- Dom var säkert i dödspakt... okej, jag är trött och tråkig. Ska vara tyst nu.

Diverse likdelar från gastarna verkar intressanta att ta med (riddare är knepiga, fråga inte) och fördelas enligt nedan. Gastarna har även 13 guldmynt, 418 silvermynt och 198 kopparmynt som ni delar upp mellan er.

Vi tackar Andersson för spel. Du får gärna göra ett sista inlägg.

Björn den gode : Smaragd-prydd sköld, Flöjt
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld, Guldring
Feliath : Diamant-prydd stav
Gurgeh : Topas-prydd sköld, Gast-huvud
Halvtand : Diamant-prydd sköld, Gast-fot
krank : Smaragd-prydd stav, Run-prydd stridsklubba, Gast-hand
Måns : Vass pinne
Rising : Rubin-prydd stav
Wilmer : Rostig dolk

Nu blir nästa runda gastkramande! (Jag suger.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Holy crap, det här blev en märklig etapp. Det var många saker med Andersson's utspel sent på dag 4 som var djäkligt skumma, men att han skulle visa sig vara fanatiker och inte zorakier kom ändå som en chock för mig. Och Gurgeh: Jag tror att du ska berätta för oss vem zorakierna misslyckades med att döda. Skyddade din sköld dig själv, eller skyddade du någon annan, och i så fall vem? (Zorakierna vet ju redan vem de har försökt att lönnmörda, men vi andra kan kanske tjäna på att få veta det)

På sätt och vis är jag glad att vi lyckats plocka en fanatiker, eftersom jag faktiskt är mer rädd för dem än vad jag är för zorakierna. Men det här betyder samtidigt att jag är betydligt mer osäker på Halvtand än vad jag var tidigare.

Det förra draget var något av ett vilodrag för oss, eftersom vi (åtminstone jag) visste redan från allra första början att vi skulle rösta ut Andersson efter det extremt produktiva fjärde draget. Men med den här nya informationen så är det ånyo dags för oss att lägga i turboväxeln. För nu börjar vi närma oss en punkt där vi inte längre har råd med att knuffa fram något annat än en zorakier i täten.

Det enklaste sättet att hjälpa till är som vanligt att slänga fram en röst. Jag kommer som vanligt att vänta till efter ungefär halva draget med att berätta vem jag har siat.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Zorakiska planer avslöjas

Och Gurgeh: Jag tror att du ska berätta för oss vem zorakierna misslyckades med att döda. Skyddade din sköld dig själv, eller skyddade du någon annan, och i så fall vem?
Zorakierna försökte mörda dig (Rising alltså). Jag är glad att skölden äntligen kom till nytta. Jag använde den nämligen för att skydda Pilzeman runda två och bytte sedan mål eftersom jag tänkte mig att zorakierna antagligen ville mörda en annan person, och just då var det Pilzeman som strök med.

Jag återkommer med en röst när jag tänkt lite. Jag vet inte varför jag ska tänka, eftersom det inte har gett mig några resultat hittills i spelet, men det känns som om jag borde försöka.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Zorakiska planer avslöjas

Ääährz... :^(

Det betyder ju att jag definitivt kommer dö efter den här etappen (Well, jag tar helt enkelt för givet att inte gastkroppsdelarna har några skyddande förmågor).

Tack för beskyddandet, iaf. Jag vet redan att du är kardier, så det är inte så viktigt att du kastar fram en tidig röst. Jag är mer nyfiken på vad spelare såsom Halvtand, Måns, krank och Wilmer tycker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Zorakiska planer avslöjas

Fan alltså... Jag blir bara förvirrad av alla dessa fraktioner. Vem ska man vara skraj för egentligen? Hur många fraktioner finns det (zorakier/kardier, fanatiker/ateister, fler?), och hur många kan tänkas finnas i varje?

Min skummislista måste i vilket fall som helst revideras kraftigt. Om Gurgeh skyddade Rising lär ju Gurgeh, antagligen, inte vara zorakier. Om han inte är en helt sjukt knepig zorakier. Det skjutsar ju ner honom ett gäng snäpp. Med på min lista över skummisar var annars mes Andersson, och det visade sig ju vara ett rejält bottennapp men där tröstar jag mig med att jag definitivt inte var ensam. Se bara på Björn, som ju höll på och basha på mig för att få mig att rösta på honom.

Kvar på min skummislista finns bara Halvtand, och även där är jag sjukt osäker. Var det jag tyckte mig se verkligen en nybörjarzorakiers febrila försök att slå ifrån sig eller läste jag in mer än vad som fanns?

Måns och Wilmer hade jag på en "halvljummen" lista, vad nu det kan tänkas betyda. De kan få stå kvar där. Just nu känner jag att jag liksom inte har så mycket att stå på egentligen.


Björn den Gode... tänker jag nog sätta som skummis just nu. Han var väldigt hård på att han tyckte att jag skulle sätta min röst på Andersson och ingen annan.

Även Wilmer var rätt hård på den punkten och kom med flera antydningar om att jag helt enkelt inte varit tillräckligt hård mot Andersson, trots att jag i två rundor så upprepade gånger skrivit kasst om A. Wilmer bor på skummislistan, det är en sak som är säker.



Jag skulle vilja veta vad Björn och Wilmer har att säga om sina kommentarer såhär i efterhand. Om inget bättre alternativ dyker upp går min röst till den av er som har den minst övertygande förklaringen.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det här var bra, förutom att Andersson försvunnit. Kanske är det fanatikerskap som får kardier att dra på sig onda ögon eftersom magkänslan säger att de döljer något? Det som var så bra är iallafall att Gurgeh och Rising är ultrahundraprocentgröna båda två, coolare hade iaf varit om någon annan är Gurgeh sköldat Rising, då hade vi haft 3 gröna.

Du borde inte vara mer rädd för fanatikerna är zorakierna, utrotar vi zorakierna så snabbt vi kan kommer vi garanterat vinna (det lär ju ha funnits mer än 2 ateister). En annan sak: Gurgehs sköld var one shot, vi får därför hoppas att vi har en till med samma sorts magi, vi har ju trots allt tre oidentifierade sköldar (Embergem, Björn, Dice) och Halvtand kanske har ljugit om sin och egentligen har en skyddsförmåga (jag tror absolut inte det, för då hade han när han legat pyrt till skyddat sig själv och låtit zorakierna försöka lönnmörda honom så att han blir grön).

Något annat spännande: Andersson var oskyldig, därför är Halvtand inte automagiskt medskyldig. Jag har honom fortfarande som misstänkt nr1. Tills vidare:

Röst: Halvtand
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Zorakiska planer avslöjas

Förresten, bara så att alla förstår allvaret:

10 spelare kvar.
3/4 zorakier (beroende på om de var 4 eller 5 från början)
7/6 kardier kvar.

Förutsatt att det zorakiska vinstmålet är att vara lika många som kardierna, så innebär detta två rundor - max - innan zorakierna vinner, om vi inte får bort någon av dem. Om någon eller flera av zorakierna har fått extra farliga föremål av något slag så skiftas givetvis situationen till att vara ännu värre.


Så, precis som riddar Rising säger, så har vi inte råd att skicka fram fler kardier, oavsett om de är fanatiker/ateister eller ej. Min misstanke är annars att ateisterna vinner om det inte finns några fanatiker kvar och vice versa. Har vi nån bekräftelse på det?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Zorakiska planer avslöjas

Well, jag hade fel om Andersson. Jag hade också fel om Andy (även fast jag inte röstade ut honom). Jag får nog revidera min åsikt om dig eftersom jag tyckte mig se dig och Snow som allierade (när du och Andersson räddade honom) och jag blev överentusiastisk över det snygga sambandet som hade avslöjat hela två zorakier. Eftersom Andersson tydligen handlat i god tro är det mycket möjligt att du också gjort det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ny dag, nya idéer

Först vill jag notera att det är roligt att krank ber mig vädra mina tankar, som om jag inte hade gjort det annars liksom :gremwink:

Hur som helst så är jag riktigt missnöjd med förra draget, visst var ju Andersson skum men inte på det sättet jag trodde och nu förstår jag verkligen inte varför han agerade som han gjorde i det drag där snow åkte ut. Det var verkligen skitkonstigt.

Dessutom så blev gårdagen rätt värdelös, även om jag hade bestämt mig för att rösta på Andersson så borde jag förstås ha försökt få igång ett annat drev istället, om inte annat för att se vilka som hängde på för att sen byta nån gång mitt under draget. Som det blev nu när ingen skrev nånting, även om jag försökte få igång det lite framåt slutet så blev det ju en helt bortkastad dag, och när vi dessutom hade fel på Andersson, ja, suck.

Jag måste omvärdera hela situationen och tänker därför just nu inte peka ut någon annan, men jag lovar att försöka återkomma med det imorgon måndag, men några andra tankar har jag ändå.

Rising måste nästan med säkerhet vara fanatiker, eftersom han helt och hållet undvikit att resonera kring vad dessa kan ha för mål och huruvida vi kan vinna parallellt med dom (som jag föreslog) eller inte. Eftersom vi vet att han inte är Zorakier, och defintivt är den med mest erfarenhet av temaspel så hade jag förväntat mig en pedagogisk genomgång även av detta, istället har han bara upprepat att vi inte ska bry oss om fanatikerna. Men då jag fortfarande tror att vi inte kan förlora till fanatikerna så ser jag detta som ett mindre problem.

Det är jättebra att även Gurgeh försöker tänka, väldigt synd dock att det var en engångsgrej, men jag tror ändå inte vi ska vara övertygade om att Rising kommer dö, det kan mycket väl finnas flera skyddande sköldar.

Jag ska ge ett par privata svar ikväll också men den långa analysen av de senaste dagarna får ändå vänta lite, men jag ska komma med den så fort som möjligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag förstår hur du tänker, och jag tycker också att Dice har förstört mycket för oss ifall han nu är kardier. Det är dags att han vaknar till tidigare den här gången, skärpning Dice.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Zorakiska planer avslöjas

Förutsatt att det zorakiska vinstmålet är att vara lika många som kardierna,
När krank gör ett sånt här uttalande så finns det två möjligheter, antingen kunde han inte läsa innantill eller så har han inte fått det pm som vi kardier har fått.

Utan att citera det så stod det ju nämligen i det vad zorakiernas vinstkriterium var, nu är ju grejen att är man zorak så stod det naturligtvis även i deras pm vad deras vinstkriterium var, men man kan då inte vara säker på att det stod i kardiernas.

Jag vill ändå tro att krank skulle minnas vad som stod i hans kardiska pm och därför inte behöva gissa zorakiernas vinstvillkor. Krank kommer nu hävda att även det här beror på att han har mycket att göra på jobbet och dessutom att jag märker ord, kanske kommer han tala sanning då, jag tror inte det.

Förutom det så har han förstås rätt i det här meddelandet, vi ligger väldigt nära LYLO, kan vara det redan idag om det fanns 5 zorakier men med tanke på att det även fanns en tredje fraktion så tror jag inte på det, det skulle bli för svårt då.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ny dag, nya idéer

Rising måste nästan med säkerhet vara fanatiker, eftersom han helt och hållet undvikit att resonera kring vad dessa kan ha för mål och huruvida vi kan vinna parallellt med dom (som jag föreslog) eller inte
Intressant. Jag vill gärna höra om det är några andra som stöder den teorin. Blir det tre röster på mig så berättar jag min teori om fanatikerna.

Tills dess så kan du svara på en sak: När du lanserade din teori om att jag skulle kunna vara fanatiker, då trodde vi alla att Andersson skulle flippas som zorakier. Under de omständigheterna så verkade din teori inte särskilt otrolig - det går ju utmärkt för en fanatiker att jaga zorakier. Men nu när Andersson flippats som fanatiker istället så undrar jag hur du egentligen får din teori att gå ihop: Varför startade jag drevet mot Andersson?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Halvtand kanske har ljugit om sin och egentligen har en skyddsförmåga (jag tror absolut inte det, för då hade han när han legat pyrt till skyddat sig själv och låtit zorakierna försöka lönnmörda honom så att han blir grön).
Det vore nog lättare sagt än gjort. Det är förresten ganska vanligt att väktare inte kan skydda sig själva.

Något annat spännande: Andersson var oskyldig, därför är Halvtand inte automagiskt medskyldig. Jag har honom fortfarande som misstänkt nr1.
Tror du inte det är troligare att Halvtand kan vara fanatiker? Eller har du kanske hittat något tänkbart samarbete mellan Halvtand och Snow? Berätta i så fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Zorakiska planer avslöjas

Björn den gode said:
När krank gör ett sånt här uttalande så finns det två möjligheter, antingen kunde han inte läsa innantill eller så har han inte fått det pm som vi kardier har fått.
Eller så kollade han inte vad som exakt stod i PM:et innan han postade, vilket givetvis var hemskt dumt.

Björn den gode said:
Krank kommer nu hävda
Nix.

Jag försökte täcka alla eventualiteter, samtidigt som jag inte tänkte på att kolla det första PM:et, så enkelt var det.
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: Zorakiska planer avslöjas

Jag har hållit inne med detta länge, men vågar ej längre ta den risk som min tystnad medför.

Jag är Paladin, en helig krigare vars band med den allsmäktige herre är synnerligen starkt. Med detta kommer den synnerligen välkomna förmågan att, med helig hjälp, utröna vad, eller snarare vem, mina bröder egentligen är.

Med denna, bortsett från Risings artefakt, unika förmåga har jag fått reda på följande:

Embergem, Gurgeh, Rising och Björn den Gode är Kardier.

Halvtands sköld blockerar magi, då mitt siande ej lyckas på honom.

Alltså, följande personer är, med all säkerhet, oskyldiga:
Gurgeh
Rising
Björn den Gode
Embergem
Jag själv, men det säger sig självt

Det är inte helt omöjligt att detta, i det närmaste, innebär självmord för mig, varför jag ber er, mina kära bröder, att vi samlar våra röster på en person, för att möjliggöra min fortsatta överlevnad, och därmed en fortsatt kontakt med Gud.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Det vore nog lättare sagt än gjort. Det är förresten ganska vanligt att väktare inte kan skydda sig själva.
Jag kunde inte skydda mig själv med min sköld, men det är ju fullt möjligt att andra sköldar fungerar på andra sätt.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Zorakiska planer avslöjas

Förutsatt att det här är sant så är Feliath, Krank, Wilmer och Halvtand zorakier! (vilket jag inte tycker låter ett dugg konstigt)

Röst: Wilmer
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Min hypotes om fanatikerna är att de alla är kardier, men vinner om de lyckas utrota ateisterna innan något annat lag vinner helt. Jag tror alltså att vi visst behöver vara rädda för dem, eftersom en del ateister gått åt redan.
Annars vore det ju en rätt meningslös faktion, eller hur? »Ert jobb är att utrota ateisterna, för att.... uuhhrrr...«


Dices påståenden tycker jag verkar opålitliga, i och med att han mest påstår saker som vi redan vet, och i övrigt skyddar sin polare. Det enda utropstecknet där för min del är Björn, och det trodde väl många redan. Det kan mycket väl vara ett försök av zorakerna att smyga in en eller två av sina egna bland de clearade. Dice har till skillnad från Rising på intet sätt bevisat sin grönhet, snarast tvärtom.



/Feliath — röst senare
 
Top