Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 5:e rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Röstningen är avslutad och riddar Snow leder styrkorna mot nästa encounter! En Guludursk Styggelse!!! En varelse som kan suga magisk kraft ur levande varelser! Fyra av riddarna hajjar till när de ser monstret, varför nu en vanlig hederlig riddare skulle göra det?

Riddar Snow leder dock anfallet med bravur, och stupar med bravur. Riddar Arvidos stupar även han i striden, och det ser ut som om en lång hårnål i nackkotan kan ha något med hans dödsfall att göra.

Tatueringar kollas i vanlig ordning efter att Styggelsen förvandlats till ketchup.
- Snow är Zorakier!
- Prisa Gud!
- Arvidos är Kardier!
- Prisa... öh, förbanna Gud!
- Vänta här nu, Arvidos har en tatuering till?
- Den flammande facklan! Han är en fanatiker! Svuren att utrota alla ateister!
- Vad betyder det?
- Han följer sin egen väg, religion är viktigare än att strida för sitt lands fana?
- Är han knäpp?
- Nej (eller ja kanske) men framförallt så leder han en tredje fraktion! Undrar om fler ibland oss är fanatiker?
*Alla ser sig omkring*

Vi tackar Snow och Arvidos för spel. Ni för gärna göra ett sista inlägg.

Styggelsen lämnar två föremål efter sig. En flöjt och en guldring. Arvidos stridsgaffel ryker blå när den förstörs i striden. Snows läderbälte gör det inte. Med dessa ser deltagarlistan och utrustningen ut som följer:

Andersson : Topas-prydd stav, Run-prydd kroksabel
Björn den gode : Smaragd-prydd sköld, Flöjt
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld, Guldring
Feliath : Diamant-prydd stav
Gurgeh : Topas-prydd sköld
Halvtand : Diamant-prydd sköld
krank : Smaragd-prydd stav, Run-prydd stridsklubba
Måns : Vass pinne
Rising : Rubin-prydd stav
Wilmer : Rostig dolk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bwahahahaha...!! *urk*

Det har varit askul, men jag är lättad över att åka ut. Nu kommer kanske min tenta överleva istället.
Go fanatics!
Och i andra hand...
Go kardien!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja jävlar

Då har vi fått förklarat för oss vad ateisttecknen gör, i alla fall...
(Eller ja, jag har det. Det verkar ju inte helt osannolikt att en hel del av er knickedicker som inte är zoraker är fanatiker istället, och att det är fanatikerna (som säkerligen får kommunicera separat) som ligger bakom den halsbrytande mängden kardiska lik.)
Men nu har vi åtminstone tagit ett steg mot seger! Seger för den rättrogna kardiska saken, och fet loot i drakens grotta. (Eller vad det nu är längst in.)
Därför måste jag också genast göra avbön från mina misstankar mot Rising. Vem siade du den här rundan, och vad sade staven?
En av deltagarna betedde sig förresten jävligt misstänkt den förra rundan; det hann jag inte kommentera ordentligt då, så jag skiter i det nu och lägger istället en:
Röst: Andersson



/Feliath — adadabarbacapa
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pust!

Skönt att det inte var något vajsing med min stav, intressant att få höra att det bara är "fyra av riddarna" som hajjar till när de ser den Guludurska styggelsen (ni som är nördigare än jag kan säkert berätta vad det innebär. Var det fyra zorakier från början, eller?) och bra att zorakierna gjorde lite nytta genom att plocka fanatikern Arvidos. Han var visserligen en aktiv och användbar spelare, men han hade börjat göra mig lite orolig och det var förstås bra att de avslöjade fanatikerna.

Jag kommer återigen att vänta med att avslöja mitt siande tills vi har kommit en bit in i partiet. Innan dess är jag särskilt nyfiken på vilka personer som Andersson och Halvtand tycker verkar misstänkta för dagen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Rising said:
...intressant att få höra att det bara är "fyra av riddarna" som hajjar till när de ser den Guludurska styggelsen (ni som är nördigare än jag kan säkert berätta vad det innebär. Var det fyra zorakier från början, eller?)
Det innebär att bara 4 av föremålen verkligen är magiska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
En zorakier! Äntligen! Och en...fanatiker? Well, lyckligtvis granskade jag Snow ordentligt förra rundan och ska så klart kolla ännu mer nu, men först tänker jag röka ut ännu en zorakier!

Röst: Gurgeh
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Måns; jag håller med dig om hur man ska tolka informationen om den guludurska styggelsen.

Vad är egentligen ditt case emot Gurgeh? Anser du att Gurgeh framstår som mer misstänkt nu efter att Snow pingats som zorakier, eller har det med lönnmordet på Arvidos att göra?
Vad tycker du om Andersson, förresten?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Här är vad jag tycker om Gurgeh.

Gurgeh

Dag 1:
- Svär ederna
- Röstar på Bearnie men hävdar att vi är blinda. Vi måste vänta och se.

Dag 2:
- Röstar på Arvidos
- Har mycket att göra på jobbet…
- Hoppar på Lexxtåget som nummer 8.
Dag 3:
- Röstar på Rising eftersom han ” snabbt tog tag i saker och ting”
- Menar att Rising och Björn är zorakier och att han ”slösat alldeles för mycket tid i ett helt ovetenskapligt försök att hitta mönster i röstandet”. Jag undrar vad han kom fram till i den analysen? Gurgeh? Låter sin röst vara kvar på Rising.
- Ser tendenser men hävdar att varken han eller någon annan vet något alls.

Dag 4:
- Röstar tidigt på Rising
- Vill inte att vi ska rösta på Snow, för att nu tycker han att vi inte ska rösta för att få information. Detta trots att sedan dag 2 är det just vad Gurgeh går omkring och vänta på. Information. Äh, han säger det bättre själv ” Vi har definitivt inte råd att slösa en omgång på att testa om någon är zorakier”
- Postar en väldigt intressant lista:
Huvudmisstänkta:
Rising
Björn
Arvidos
Måns

Misstänkta
Andersson
Krank

Inte speciellt misstänkta
Halvtand
Wilmer
Feliath
Dice
Snow
Embergem

Snow ligger väldigt långt ner på listan, och hela McDonaldstrojkan…Å andra sidan fortsätter han att hävda att ingen vet något om något.

- Uppmanar alla som är misstänkta på Arvidos lista att rösta på de riktiga bovarna – Arvidos, Rising och Björn.
- Ägnar ännu ett inlägg åt att misstänka Rising och Björn.
Gurgeh är utan tvekan en av de mest okonstruktiva spelarna. Han dissar allas teorier och håller krampaktigt kvar vid att Rising och Björn (och Arvidos) är zorakier.

Snow friar Gurgeh (tar bort honom från listan över misstänkta efter att först ha sagt att kanske är lite misstänkt) och Gurgeh misstänker inte Snow alls. Arvidos drar igång drevet mot Gurgeh (som är farligt nära att lyckas) och Arvidos lönnmördas.

Återkommer med analys av Andersson.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
För att sammanfatta:

1. Gör ingen nytta. Alls. Tvärtom.
2. Driver tesen med Rising som ledare för zorakierna löjligt långt (Rising bör vara friad efter nattens händelser, eller långt tidigare menar nästan alla andra)
3. Vill avstyra drevet mot Snow.
4. Frias av Snow
5. Arvidos (som nästan får Gurgeh utröstad) lönnmördas.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Det innebär att bara 4 av föremålen verkligen är magiska.</div></div>
Faktum är att det väl innebär att bara tre av de kvarvarande, gamla föremålen är magiska? Tillhajandet händer ju innan Arvid (som hade ett av dem) dör och stash utdelas.
Ett av dessa föremål är vidare Risings rubinstav; således är endast två andra av de gamla föremålen magiska, samt möjligen de två vi just kom över. Det är värt att hålla i minnet när vi betänker saker som Halvtands utsaga om sin sköld.

Eller är det så finurligt uträknat att de riddare som har dåliga prylar inte hajar till, eftersom de skiter i om deras prylar går åt? I så fall befinner vi oss på tre + Risings rubinstav + kanske flöjt och ring, i och med att Arvids föremål knappast kan anses ha varit särskilt bra.


I vart fall anser jag min teori om föremålen (som jag ju drivit från första början) vara bekräftad.



/Feliath — inte för att någon lär ha avvikit från den uppfattningen på ett tag
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Rising said:
Skönt att det inte var något vajsing med min stav
Det tycker jag också. Jag menar, i det här läget vore det nästan bara dumt att inte lite på dig. Om du vore den sorts zorakier som säljer ut sina egna för att vinna förtroende så skulle jag... ja, jag vet inte vad jag skulle göra. Skrika och gråta? Gnissla tänder?

Väl utfört arbete i varje fall, Riddar Rising! Det är så det kardiska stålet ska bita! Och så vidare.

Att ni inte elminierades inatt är nåt jag tycker är lite intressant. Det betyder antingen att zorakierna har något riktigt fuffens på gång, eller att de missade att rösta (eller slumpade sin röst själva) eller att lönnmördandet följer någon reservproncip; "I första hand vill vi ta Rising, i andra Arvidos" (och att du då skyddades, men det säger ju sig självt, så jag ser ingen fara i att nämna den möjligheten). Isåfall bör vi kanske fundera över varför Arvidos var sekundär måltavla...

Rising said:
det var förstås bra att de avslöjade fanatikerna.
Absolut!




Själv får jag väl säga att det enda jag har att gå på innan ditt siande fortfarande är Arv5-teorin. Just nu är dock klockan alldeles för sent och jag ska upp imorgon. Kom just hem från ett skitroligt D&D-möte, men ska upp och jobba imorgon. Har dock ett två timmars hål imorgon mellan min första och andra lektion, så jag borde kunna bidra med nåt så. Kanske en lista över vilka jag litar på och inte, eller nåt i den riktningen. Min förra lista var ju katastrofogenomtänkt, men om jag skiter i alla jag inte har nån uppfattning om kanske det blir bättre.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Fast om den suger magin ur kroppen så borde det ju vara 4 riddare som besitter förmågor ifrån början kan man tänka sig, om man nu ska tolka det bokstavligen.

Orelaterat till just det så har min åsikt om Andersson inte ändrats till denna runda, så jag inleder med en röst på honom. I övriga fältet har dock mina tankar flugit runt som en jävla vante i Katrina. Jag måste analysera mina tankar lite och gå igenom de tidigare rundorna mer detaljerat innan jag uttalar mig vidare, och kvällen börjar gå mot sitt slut, så även detta inlägg.

Röst: Andersson
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Se upp med var ni lägger era röster...

Feliath said:
Faktum är att det väl innebär att bara tre av de kvarvarande, gamla föremålen är magiska?
Precis. Fyra föremål har claimats.

1. Arvidos' gaffel (bekräftad som magiskt föremål)
2. Min rubinstav
3. Halvtands sköld som ger immunitet mot förmågor
4. Anderssons sieriförvirrar-sabel

om vi nu har rätt i vår tolkning av monsterinformationen, så betyder det att alla spelare som ägde ett magiskt föremål redan innan det här draget började måste dra slutsatsen att åtminstone en av mig, Andersson eller Halvtand har ljugit.

Vilket är lite vanskligt, för det betyder att om någon röstar på exempelvis Gurgeh så kommer zorakierna mer eller mindre kunna utgå ifrån att "aha, han har förmodligen inte något magiskt föremål". Om man har förtroende för mig och ändå inte röstar på någon av Halvtand/Andersson så hjälper man alltså zorakierna att lista ut om det finns någon väktare i spel och vem det i så fall kan vara.

Det gör mig ganska rädd. Jag sitter och funderar på om det egentligen är så smart av mig att skriva detta, för jag tror att det kommer minimera informationen vi annars skulle kunnat få under det här draget genom röstningsdrev och liknande, men... fan, jag skriver det ändå.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAhhahaha.. *host*... uhuh... hahahhahah.. gnnn aaaa......

(Äntligen får jag tillbaka min nattsömn, tack för det)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Gud kanske var med honom? [RÖST]

Jag hävdar, som jag gjort hela tiden sedan han lanserade den förra dagen, att Arvidos tänkte rätt i stort i teorin om The Arvidos 5.

Jag tror därför att man åtminstone har tre rätt säkra zorakier i Dice, Wilmer och Gurgeh. Sedan kan det finnas någon till beroende på om de är 4 eller 5 zorakier, men koncentrerar man sig på de tre kommer man nog med stor säkerhet kunna röka ut den sista.

Därför röstar jag igen, med en dåres envishet, såhär:
Röst:Gurgeh
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Se upp med var ni lägger era röster...

Måns said:
Det innebär att bara 4 av föremålen verkligen är magiska.
Alltså, jag är inte säker på tolkningen. Jag är för gammal och Svensson för att minnas vad en Guludursk styggelse är för någonting, men det stämmer inte av två orsaker om man läser Feuflux citat lite noggrannare.

Feuflux said:
En Guludursk Styggelse!!! En varelse som kan suga magisk kraft ur levande varelser! Fyra av riddarna hajjar till när de ser monstret, varför nu en vanlig hederlig riddare skulle göra det?
Dels kan en spelare ha två föremål (jag och krank t ex). Dels är det lite för mycket claimade föremål i spel för att det ska stämma. Om det baseras på innehav av föremål så betyder ju det att alla bärare är claimade (dvs jag, Rising, Halvtand och den nednålade Arvidos) och med tanke på den rika förekomsten av loot verkar det inte rimligt.

Kan det inte finnas en alternativ tolkning? Att de fyra ryckte till inte på grund av något föremål utan av någon personlig egenskap som gör att de är rädda för någonting som "kan suga magisk kraft ur levande varelser" (föremål sägs inget om).

Tänkbara möjligheter är i så fall så vitt jag ser:
4 st Zorakier (men varför skulle de vara särskilt rädd för magi?)
4 st Fanatiker
4 st Ateister (som i så fall skulle varit 6 stycken från början i o m att två strukit med)
(Alternativt sammanlagt 4 Ateister och Fanatiker)
4 st Okända Falangister (vilket inte är troligt, de skulle väl ha märkts vid det här laget).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Re: Se upp med var ni lägger era röster...

Rising said:
om vi nu har rätt i vår tolkning av monsterinformationen, så betyder det att alla spelare som ägde ett magiskt föremål redan innan det här draget började måste dra slutsatsen att åtminstone en av mig, Andersson eller Halvtand har ljugit.
Vilka spelare tänker du på då? Om det bara finns fyra magiska föremål så finns det bara fyra magiska föremål och de finns det inga andra med magiska föremål som kan dra några slutsatser.

Eller vad är det jag missar?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Se upp med var ni lägger era röster...

Han menar, att om någon annan spelare än han själv, Halvtand och Andersson sitter på ett magiskt föremål (ja, som de inte fick den här rundan, då), då vet han ju själv att någon av de där tre ljuger, eftersom han klart och tydligt kan se att han själv är en av de fyra, och att det således finns en claim för mycket. Och det är högst antagligen inte Rising som ljuger, givet förra dragets utveckling...

Vi vet förstås inte att det är så. Det finns inte med nödvändighet någon som trycker på ett oclaimat magiskt föremål. Det hela är ett hypotetiskt resonemang. Men om någon har ett, så är detta en kraftfull poäng som bör mana den spelaren till eftertanke.


Vad det här med »ur levande varelser« beträffar missade jag faktiskt det och trodde att det bara var en magiätare. Men jag tror faktiskt inte att det finns fyra magiker av något slag med oss, det vore ju svårmärkligt så mycket items som vi har hittat (och jag för min del upplevde i alla fall att tanken bakom temat var att ingen skulle ha några mähd skillz från början, utan att allt skulle gå via loot drops).



/Feliath — kan någon men tillgång till dylik posta the fuck up ett statblock (och gärna en bild) på en Styggelse i tråden?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Se upp med var ni lägger era röster...

/Feliath — kan någon men tillgång till dylik posta the fuck up ett statblock (och gärna en bild) på en Styggelse i tråden?
Jag tror bestämt att jag har ett bestiarium i min packning, sir Feliath. Kom här och samlas runt mig, mina vapenbröder, så kan vi närmare studera vidundret vi just har nedgjort!

*slår upp en tjock lunta, blåser bort dammet från sidorna, och håller fram en sida som ser exakt ut så här:

 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Ny dag nya äventyr

Vi börjar bli väldigt få spelare och spänningen stiger således. Sån tur var så hittade vi en onding och vi har enligt mig en till på kroken. Om ni kollar tillbaka på hur Andersson spelade i slutet av gårdagen så borde det vara uppenbart för alla och envar att han är ond. Är det något specifikt ni undrar över (nej inte du Andersson) så ska jag gärna svara, men annars så lär vi rösta ut Andersson idag ifall inte rising hittat ytterligare någon med sin stav.

Sen har vi det här med fanatikerna, jag undrar vad dom har för agenda egentligen, för saken är den att hur många gånger jag än läser mitt urpsrungs pm så kan jag inte få det till att det skulle kunna vara en gruppering med ett eget vinstvillkor.

Jag kan ju inte citera pmet här men jag kan citera ett pm från ett annat spel nämligen gotham som också hade mer än två sidor:
Forumet vinner om alla forumets fiender är borta ur spel.
Ni som hör till den goda sidan kan ju jämföra med hur mycket mer specifikt vinstkriteriet var formulerat i det här spelet.

Men visst, det kan ju vara så att det är ett misstag av spelledaren också, och jag antar att det är dags att börja leta fanatiker också.

Sen när det gäller magiska föremål så är det väl självklart att det är en hint om att det finns fyra bärare av sådana. Eftersom jag är säker på att Andersson och jag tror att även halvtand har ljugit om att deras sköldar är magiska så ser jag inte det som ett orimligt antal utan snarare ett väldigt rimligt antal.

Det finns fortfarande ett antal personer som jag finner misstänkta och jag har tyvärr ingen större möjlighet att analysera speciellt mycket idag. Men jag ska göra mitt bästa, hur som helst så är det inte jättebråttom med det eftersom man hur mycket man analyserar inte kan komma fram till en bättre röst än Röst: Andersson .

Den viktiga analysen just nu känns förövrigt som att det är att analysera vad Snow haft för sig, borde kunna ge en del alltså.
 
Top