Varulv Varulvsjägarna R4

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Varulvsjägarna R4 SLUTSTRIDEN

De sista tre tappra Varulvsjägarna spänner blickarna mot varandra och cirkulerar fåordigt runt det glödande pentagrammet.
Med ett Varulvsvrål kastar sig plötsligt Pyrrhus mot de övriga två och en vild slutstrid tar vid.


Bild.jpeg
Pyrrhus i sin sanna form.

Vimes stegar tappert fram, som den skicklige legoknekt han är, mot Varulven men hamnar i Pyrrhus fruktansvärda käftar och går ett hemskt öde till mötes.
I en sista desperat ansträngning gör Octagonal slut på monstret Pyrrhus som förvandlas till stoft i pentagrammets mörka dimension.

Varulvsjägaren Octagonal står stolt kvar i pentagrammet som bygdens tappra försvarare.


Bild_1.jpeg
Bygden vaknar upp till en ny strålande soluppgång med hotet från Varulvar borta för denna gång.

Grattis byn till segern.

Roller:
Stövelkatten : Varulv.
Pyrrhus : Varulv.
RasmusL : Siare fraktion.
Basenanji : Siare fraktion.
Octagonal : Siare fluff.
Vimes : Siare fluff.
Empiricus : Siare fluff.

Stövelkatten:
Fysik 2
Psyke 2
Hantverk: Bakning 2
Sjukvård 2
Admin 2
Sysselsättning: fysioterapeut (bakning är en bieffekt av allt masserande)

Pyrrhus:
Fysik: 3
Psyke 3
Hantverk snickare 1
Närstrid 1
Vildmarksvana 1
Sjukvård 1
Syssla snickare/cartwright

RasmusL:
Fysik: 3
Psyke: 3
Konst: Gycklarkonst: 2
Socialt: Sång och instrument: 2
Syssla: Bard

Basenanji:
Fysik: 2
Psyke: 2
Konst/kultur/etc [musik]: 2
Närstrid: 2
Vildmarksvana mm: 2
Syssla: Alkemist kan blanda droger och dekokter

Octagonal:
Psyke: 3
Fysik: 3
Avståndsvapen 2
Socialt: 2
Syssla: Brevbärare

Vimes:
Fysik 2
Psyke 3 -1= 2
Styrka 2
Närstrid 2
Första hjälpen 1
Syssla: Legoknekt

Empiricus:
2 fysik
3 psyke.
Ingenjör (2),
Avståndsvapen (1),
Socialt (1),
Admin (1).
Syssla: Trebuchet-ingenjör

R1-Utröstad: RasmusL, Nattmord: Empiricus

R2-Utröstad: Stövelkatten, Nattmord: Basenanji

R3-Utröstad: Pyrrhus, Nattmord: Vimes

Det blev spel även i September och tackar er alla för engagemang. Jag hade roligt och är extra glad över att få med de nya spelarna i vår lilla skara.

På återseende och fridens /Sidd
 
Last edited:

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack och bock för ett kort men ändå kul lir! Snopet att ryka runda ett, men men :)

Vad var tanken med alla egenskaper och förmågor, bara fluff eller nån mekanik?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tack och bock för ett kort men ändå kul lir! Snopet att ryka runda ett, men men :)

Vad var tanken med alla egenskaper och förmågor, bara fluff eller nån mekanik?
Det första jag kom på var att spelarna skulle ingå i organisationen Varulvsjägarna.
Min initiala tanke var ju att byn skulle vara alla former av tokiga Siare men damen hemma påpekade att alla ni bara skulle bli lacka.
Jag tänkte ngr varv påt å landade i att ha falska Siare.
Med tanke på att jag ville ha ett ulvpar som skulle ha lite roligt i egen tråd och att det inte skulle vara med nån Väktare så landade jag i 2 riktiga Siare och övriga fluffSiare.
Det var ju en fåtalig skara till start så jag trodde ju att det skulle bli ett rätt sparsmakat spel med inte så mkt action egentligen.
Jag gillar rollspel och ville ha med fantasy-temat.
Då kom bytänket med olika platser dit som fluff.
Sent la jag till det här med att bygga sin egen karaktär med grundegenskaper, färdigheter och syssla för att få till en massa tematiskt brus att leka med.
Egentligen var det väl ett rätt vanligt ”vanilla”-spel utan Väktare.

I fluffsnacket la jag till att de bybor som gjorde exorsistritualen (utröstning) förlorade 1 Psy.
Och de som Siade fluff fick veta smulor om de de siade: Vimes Siade Stövelkatten och fick veta att denne hade starka nypor och inte riktigt rent mjöl i fickorna. Jag tänkte Stövelkatten skulle försvara sig med att denne var bagare och med det kunna smita undan misstankar.
Förmågor och sysslor användes lite i fluffbeskrivningar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hihi, vilket kul spel! Bra lett och hållet!!!

Jag blev både paff och uppe i varv när INGEN nappade på min claim, men det hade ju sina anledningar 😅
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,267
Tack för bra spel hörn! Spännande upplägg och roligt twist med alla siare 😀
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack alla igen, himla kul! Strongt Sidd att få ihop'et!

Jag blev ganska fort överraskad av alla egenskaper mm och tänkte väl att det nog fanns stor chans att det var något sorts fluff. "Syssla" blev jag särdeles fundersam kring: vad skulle det kunna vara för parameter om alla fick välja fritt?

Sedan började jag fundera på om det kunde ha någon sorts regelmekanisk betydelse och det var spännande! Jag funderade tex på om färdigheterna mm var ett sätt att förhålla sig till sianden/nattmord mm, kanske att ett nattmord bra lyckas om ulven har mer i FYS än det tilltänkta offret och ett siande om siarens PSY var störrre än ulvens etc. Och så kunde färdigheterna hjhälpa till så den som hade FV i Närstrid var bättre än någon med samma värde i FYS. Tänk om röstandet påverkas av en viss färdighet exempelvis "Retorik" eller "Knopar"?

Och det där var ju kul att grubbla kring! Kanske kan bli något för andra spelmakare som vill utveckla varulvsspelandet att inspireras av?

Jätteglad att få se nya spelare: applåder och hurrarop till er @Pyrrhus och @Octagonal ! Bra spelat och hoppas verkligen att ni är med fler gånger! :D

Till sist: det är ganska intressant att "med facit på hand" läsa R1 och R2. Ser ni också mönster i hur ulvarna skrev? Eller är det jag som inbillar mig att det går att utläsa något?

Ses i oktober!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tack alla igen, himla kul! Strongt Sidd att få ihop'et!

Jag blev ganska fort överraskad av alla egenskaper mm och tänkte väl att det nog fanns stor chans att det var något sorts fluff. "Syssla" blev jag särdeles fundersam kring: vad skulle det kunna vara för parameter om alla fick välja fritt?

Sedan började jag fundera på om det kunde ha någon sorts regelmekanisk betydelse och det var spännande! Jag funderade tex på om färdigheterna mm var ett sätt att förhålla sig till sianden/nattmord mm, kanske att ett nattmord bra lyckas om ulven har mer i FYS än det tilltänkta offret och ett siande om siarens PSY var störrre än ulvens etc. Och så kunde färdigheterna hjhälpa till så den som hade FV i Närstrid var bättre än någon med samma värde i FYS. Tänk om röstandet påverkas av en viss färdighet exempelvis "Retorik" eller "Knopar"?

Och det där var ju kul att grubbla kring! Kanske kan bli något för andra spelmakare som vill utveckla varulvsspelandet att inspireras av?

Jätteglad att få se nya spelare: applåder och hurrarop till er @Pyrrhus och @Octagonal ! Bra spelat och hoppas verkligen att ni är med fler gånger! :D

Till sist: det är ganska intressant att "med facit på hand" läsa R1 och R2. Ser ni också mönster i hur ulvarna skrev? Eller är det jag som inbillar mig att det går att utläsa något?

Ses i oktober!
Jag funderade också i dessa banor om att det skulle ha nån form av regelmekanisk betydelse.
Knåpade ihop det här på uppstuds på 2 dygn när Vimes backade ur att arra och hade inget förberett. Svårt dock att föra över rollspelsmekanik på ngr 1-4 rundors Varulvsspel.

Men visst, det här går att utveckla mer.
Varulvsjägarna kanske kommer att behöva samlas igen om det börjar stryka runt läskiga varulvar i bygden igen.

Vad gäller spelet så tyckte jag det var roligt när det skulle till att börja outa powerroller.
Basse började när denne hade röster på sig och alla bybor tänkte då att denne måste vara Väktare och ulvarna vågade då inte försöka nattmörda denne.
Sen när Rasmus desperat outade Siare sista timmen var det ingen som trodde påt å så var kaoset igång. Hade varit roligt med ännu fler spelare i spel… Stiligt av Octa att se ett mönster där alla utom 2 snackade om att de outa Siare…och då ”undrade” vad dessa 2 var för nått…

Vad tyckte ni om balansen då?
Ok eller tokigt?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag tror på att skala ner det till en mekanik. Antingen massa stolliga siare eller rollspelsmekanik. Och då tror jag nästan på den senare för att det är något nytt och kul.
Nu blev det lite kebabpizza special över det, det var liksom så mycket av allt. Möjligen att det blir bättre om man kör ett längre parti.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Skulle kunna göra domaren till lite spelledare och låta rollspelsdelen vara ännu viktigare. Blir förvisso mer godtycke och slump, men typ att varje spelare får göra en handling i rundan som sker via PM och är mer fri, typ "jag försöker klättra ut genom fönstret", "jag pratar med bartender och ser om hen sett något skumt", "jag knycker basses fiol", etc! Lite play by post möter varulvsspel! :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Kom på en miss i hela alltet.
Basse påstod sig ej vara ulv.
Hur mycket jag än försökte lotta om så verkar det stämma….
Måste vara nån bugg i systemet?

Vi kanske inte ska räkna in Basse på vinnande byalaget i allafall👍🤩
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hur mycket ni än försöker kommer ni aldrig kunna bli en sån sexig ulv som jag!
😻
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Kul spel att följa från sidan @Sidd !
Kalabaliken över flera siare var fantastisk! Jag var också övertygad om att fys och psy betydde något men ack så fel jag hade 😅
 
Top