Nekromanti VARULVSGATE - UPPLÖSNINGEN!!! (alla får skriva!)

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag är sugen på att dra ihop ett. Men det får bli när jag kommer tillbaka efter semestern.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Du är fan inte ensam om att vilja ha nästa spel, jag vill förvirra mig själv så brutalt igen!

Sen måste jag säga att där jag lyckades förvirra mig själv så förvirrade vimes oss alla :gremwink: Från att rösta ut en varulv till att rösta ut en bybo :gremwink:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Smrtihara said:
Hade det kunnat gå bättre, Paxen? Jag tyckte det var aproligt rakt igenom.

Så, när startar nästa spel?
Jag är väldigt kritisk till mig själv. Just nu är det försent för mig att göra en redig redogörelse varför jag tycker så, men jag lovar att göra det till imorgon.

Jag kommer definitivt inte köra nästa spel, finns ju en hel del som har sagt att dom vill leda ett varulvsspel.

Men, jag säger detta: Jag är inte färdig med Varulvsgate.. Jag kan göra det bättre. Mycket bättre.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Era roller

I och med att jag följt spelet vid sidan av så har jag bara följt det halvhjärtat och inte sätta mig in i alla diskutioner under spelets gång.

Där emot så tänkte jag ge mina kommentarer på spelupplägget.

För det första så är förhållandet Varulvar/Bybor/DTF på 3/7/1 enligt mig en obalanserad speluppsättning på 11 spelare, vilket fick ännu kraftigare konsekvenser då 1 spelare helt enkelt inte kom till startlinjen. Vilket bidrog till att på 10 spelare så var det endast 6 bybor + 1 DTF mot 3 varulvar.

Personligen hade jag nog inte haft med DTF om jag valt att ha 3 varulvar i ett spel på 11 personer.
Att du där emot valt att försöka väga upp förhållandet mellan varulvar och bybor genom att ge två bybor förmågan att stå emot ett nattligt dödande väger upp enligt mig ungefär 1 spelare. Vilket man då kan se som att 11 (12-1 en drop out) var av 3 varulvar, vilket är ungefär det utgångsläge som var innan drop out. Nu vet jag inte vilka omständigheter som fanns runt spelaren som inte kom med i spelet. Men jag tror det hade varit jämnare ifall det blivit fullt med spelare + förmågorna.

Sen förstår jag inte rikigt varför varulvarna skulle ha förmågan och kolla upp vilka som har symbioter eller inte, detta bidrar endast till att ge dem ännu mer information än byborna och kan på så sätt lättare fejka "raser" i detta fall om man nu är lite insatt i fluffet.

Sen tänker jag ifråga sätt varför Androiderna över huvudtaget fick vara med? de verkar inte ha fyllt någon direkt funktion annat än att ställa till det för DTF. Förmågorna som androiderna fick kunde även vanliga soldater ha fått (hård träning).

Där emot tycker jag att fördelningen på kön verkat fungerat bra och den kunskap vissa spelare fick om att de har ett svagt minne om att attackerarna var fler kvinnor anser jag varit formulerat på ett sådant sätt att det inte direkt vägt vågskålen över på någon kant.


~Vicotnik som hoppas att hans kritik är mer konstruktiv än negativ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Jag är så jävla arg nu att jag inte ens kan skriva. Ska återkomma med ett fylligare inlägg imorrn typ.

Men tills dess:

* Man SKA lita på magkänslan. Eller jag ska i varje fall. Och jag ska ge fan i att krångla in mig i avancerade teorier. Gå på magkänslan. Vem känns mest varulvig. Liksom, damn, jag hade Xyas i sikte från början. Och K.K. var jag redo att hänga tills jag via teoretiserande fick för mig att han var grön. Jag ska sluta tänka helt enkelt.

* Grattis varulvarna. Ni är total ballers. Sjukt coolt av er att plocka Lukas och lämna Xyas kvar som ensam kvinna. Mind games!

* Tack, Paxen! Känns som ett mycket välbalanserat spel. Dessutom har jag haft hejdlöst kul. Inte minst under min flipp-out under sista rundan (hade jag misstänkt Konrad före Fain hade det kanske till och med fungerat).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Jag tänkte precis säga att jag gärna är med igen, men kom på vad min flickvän ansåg om varulvsspelens inverkan på mitt humör för en halvtimme sedan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Jag tänkte precis säga att jag gärna är med igen, men kom på vad min flickvän ansåg om varulvsspelens inverkan på mitt humör för en halvtimme sedan.
Äh.. det är väl bara att lura med henne i det också så kan hon få se varför ditt humör påverkades.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag vill gärna vara med nästa gång. Men jag åker på semester den 27e så beroende på när det sätter igång kanske jag får stå över... :/

Det har i varje fall jättespännande att följa äventyret och paranoian på håll! :gremlaugh:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag tänkte precis säga att jag gärna är med igen, men kom på vad min flickvän ansåg om varulvsspelens inverkan på mitt humör för en halvtimme sedan.
Jag hade ett par tunga dagar i spelet jag med, och allt berodde på den jag bor med. Jag fick dataförbud..

Men sånt är livet! Det är bara att bita ihop och komma igen. Säg bara: Om du slutar upp med att läsa alla inredningsbloggar, handla kläder på HM, och läsa aftonbladet så lägger jag av med varulvsspelen.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Då jag inte läst allt som skrivits i tidigare trådar men ändå tittat avundsjukt på alla som hade möjlighet att vara med så ska jag inte komma men någon kritik på upplägget, det verkade ändå som att alla hade roligt. Jag ville bara säga:
Jag vill vara med nästa gång!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Era roller

Vicotnik said:
För det första så är förhållandet Varulvar/Bybor/DTF på 3/7/1 enligt mig en obalanserad speluppsättning på 11 spelare, vilket fick ännu kraftigare konsekvenser då 1 spelare helt enkelt inte kom till startlinjen. Vilket bidrog till att på 10 spelare så var det endast 6 bybor + 1 DTF mot 3 varulvar.

Personligen hade jag nog inte haft med DTF om jag valt att ha 3 varulvar i ett spel på 11 personer.
Att du där emot valt att försöka väga upp förhållandet mellan varulvar och bybor genom att ge två bybor förmågan att stå emot ett nattligt dödande väger upp enligt mig ungefär 1 spelare. Vilket man då kan se som att 11 (12-1 en drop out) var av 3 varulvar, vilket är ungefär det utgångsläge som var innan drop out. Nu vet jag inte vilka omständigheter som fanns runt spelaren som inte kom med i spelet. Men jag tror det hade varit jämnare ifall det blivit fullt med spelare + förmågorna.
Håller jag med. Det var dumt att ta med DTF. men det var en mycket viktig läxa.

Möller var en som inte skulle vara med överhuvudtaget! Jag hade förvirrat Vimes svar med Möllers snarlika svar, som dock var ett nej! Fan, det var ett så grovt misstag som jag kommer att minnas mycket väl!

Vicotnik said:
Sen förstår jag inte rikigt varför varulvarna skulle ha förmågan och kolla upp vilka som har symbioter eller inte, detta bidrar endast till att ge dem ännu mer information än byborna och kan på så sätt lättare fejka "raser" i detta fall om man nu är lite insatt i fluffet.
Det här funderade jag länge på. Jag hade tänkt ha med en eller två st som hade markörerna av naqqadah (glömmer jämnt bort hur det stavas), inte någon symbiot. Det föll bort dock när jag gjorde en rensning av rollerna. Såhär i efterhand så skulle jag nog, faktiskt, ha haft med högst en Tok'Ra, och två st med markörerna.


Vicotnik said:
Sen tänker jag ifråga sätt varför Androiderna över huvudtaget fick vara med? de verkar inte ha fyllt någon direkt funktion annat än att ställa till det för DTF. Förmågorna som androiderna fick kunde även vanliga soldater ha fått (hård träning).
Jag ville ha med något som kunde öka bybornas chanser. Androiderna var en bättre idé än vad jag hade tänkt: Jaffas som hade två liv. Det var tänkt att en Jaffa skulle vara på Goa'Uldernas sida, medan två skulle vara på bybornas sida. Jaffa skulle ha två "liv", ett som är deras egna och ett som dom skulle kunna använda på att skydda någon, antingen dem själva eller någon annan. Men, dom föll bort också, då jag tänkte att det var för mycket. Spår av detta finns dock, då barcaii blev en Jaffa, dock utan denna kraft.


Vicotnik said:
Där emot tycker jag att fördelningen på kön verkat fungerat bra och den kunskap vissa spelare fick om att de har ett svagt minne om att attackerarna var fler kvinnor anser jag varit formulerat på ett sådant sätt att det inte direkt vägt vågskålen över på någon kant.
Tack, det här är den enda som jag har varit riktigt stolt på mig själv angående, dock så hade jag tänkt att det skulle vara så att en hade kunskapen om att män var i majoritet. Hade det varit bättre eller sämre?

Vicotnik said:
~Vicotnik som hoppas att hans kritik är mer konstruktiv än negativ.
Första varulvsspelet som SL. nu inser jag hur mycket jobb det är. Och jag inser hur roligt det är också!

Tro mig, jag tar din kritik på allra bästa sätt. Jag blev inte riktigt nöjd med detta. jag gjorde inte Stargate någon rättvisa känner jag. Jag öppnar upp för en del 2 någon gång i framtiden.

Tack alla för bra spelande! Det är så jävla underbart att veta att ni hade roligt!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Era roller

Paxen said:
Vicotnik said:
Där emot tycker jag att fördelningen på kön verkat fungerat bra och den kunskap vissa spelare fick om att de har ett svagt minne om att attackerarna var fler kvinnor anser jag varit formulerat på ett sådant sätt att det inte direkt vägt vågskålen över på någon kant.
Tack, det här är den enda som jag har varit riktigt stolt på mig själv angående, dock så hade jag tänkt att det skulle vara så att en hade kunskapen om att män var i majoritet. Hade det varit bättre eller sämre?
Tror inte det hade det hade påverkat spelet särskillt mycket. I och med att förhållandet män/kvinnor i spelet var: 6/4 (då räknar jag androiden med manligt kön till männen och tagit bort Möllers roll).


Och för övrigt så är jag helt klart med i nästan spel som annordnas.
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Med tanke på så mycket jag har lärt mig, så är jag gärna med nästa gång, fast då ska jag se till att inte boka in en kurs samtidigt som spelet är.

För att citera Unfair.
Jag är gärna med en gång till =)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Kul spel, även om jag åkte ut direkt. Vilket jag misstänkte att jag skulle göra. Såhär i efterhand skulle jag tänkt på att gå ut med att jag va Tok'ra och infon om de 5 symbioterna, det hade nog hjälpt en del.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Okej, nu har jag samlat mig och ska delge mina åsikter om spelet.

För det första: det har varit SKITKUL. Trots att jag som vanligt förlorade måste jag säga att det här är det bästa varulvspelet sedan Mutant: UA. Jag lyfter på hatten på Paxen och alla deltagande.

För det andra: 3+DTF på 11 spelare är nog för mycket. Jag räknade på, när jag höll på med MC-spelet, att det krävdes iaf 13-14 spelare innan man kunde utöka varulvarnas antal från 2 till 3. Sedan kan jag nämna att jag hitintills inte sett en enda DTF-konstruktion som varit intressant eller fungerat.

För det tredje: Jag upplever annars att spelets upplägg har varit mycket bra och intressant. Det har alltid funnits saker att prata om och relevant information har skakats fram. Kön funkade bra, och jag tycker nog att symbiot-siandet var rätt intressant. Siarna kan sia varulvar och varulvar kan sia siare. Inte alls dumt.

Så, nu ska jag orda om vad som faktiskt hände ute på spelplan, så att säga:
* Jag tycker att byn var för dålig på att dreva. Det var i princip bara i sista rundan mot Korpa som det var ett ordentligt drev. Och det lyckades hon fria sig i från. Ett bättre drev mot Fain tidigare hade kunnat varit avgörande i slutet.
* Sedan vill jag vara ful nog att gnälla på två nybörjare. Fain och Maniac hjälpte inte direkt byn när de fick röster på sig. Som bybo måste man fajtas till sista blodsdroppen, och verkligen försöka gröna sig. Det är när rösterna verkligen börjar hopas på en som man måste börja jobba ordentligt. I sista rundan hade jag egentligen lika gärna nypt Xyas, men Fain reagerade som en varulv tyckte jag.
* Jag själv fick någon konstig roll i matchen efter Purg blivit dödad (och jag kommit tillbaka från Polen). Jag upplevde att jag fick oförtjänt mycket makt över vad som hände. Sådant tror jag aldrig är bra. Jag har en rätt dålig varulvsnäsa, och snurrar typ jämt bort mig om jag försöker teoretisera för mycket. Jag har inget emot att vara en bybomotor, men någon måste sköta tänkandet också! :gremsmile:
* Min urflippning i sista rundan var för att göra varulvarna riktigt nervösa. Jag antog att de var två kvar och såklart skulle göra allt för att få ut en bybo i den rundan. Men istället för att de lungt skulle få sitta till slutet och välja det drev som var mot random bybo så ville jag skaka om och skaka fram dem. Xyas var jag helt säker på i slutet, men olyckligtvis tyckte jag även att Fain betedde sig varulvigt.
* Hade jag inte grönat Konrad så hade vi nog kunnat fixa det. Egentligen var det en dumhet av mig att mena att Konrad borde vara grön p.g.a. hans grönande av mig - för det började ju redan i första rundan. Det irriterande är ju att i början av sista rundan hade jag bra mycket mer varulvsping på K.K. än på Fain. SÅ det var synd att jag schabblade bort det.

Well, jag suger. Dock ett jävligt kul spel!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Ytterligare en punkt som bör beröras:

* Vi hade inga inaktiva. Ingen röstades ut p.g.a. att de var för inaktiva, och ingen riskerade egentligen SL-dödning. Detta var helt klart en av anledningarna till att spelet kändes kul och hade nerv hela tiden. (Ytterligare en, rätt uppenbart, not på detta är att det helt klart är så att mängden inaktiva minskar ju lägre deltagarantal spelet har. Vilket är en vinst för de här lite mindre spelen i jämförelse med de spel med 20+ deltagare.)
 
Top