Nekromanti Varulvsakademiens Ordlista (VAOL)

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Platt visning - Det enda sättet att kunna följa med ordentligt i ett varulvsspel. Platt visning och 99 inlägg per sida ställer du in under Mina saker -> Ändra inställningar -> Diskussionsvisning och Antal inlägg att visa per sida vid platt diskussionsvisning. Se Trådad visning.
Det sjuka är att jag kört med trådad visning hela tiden och aldrig fattat riktigt vad som menas med platt visning...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Recca said:
Platt visning - Det enda sättet att kunna följa med ordentligt i ett varulvsspel. Platt visning och 99 inlägg per sida ställer du in under Mina saker -> Ändra inställningar -> Diskussionsvisning och Antal inlägg att visa per sida vid platt diskussionsvisning. Se Trådad visning.
Det sjuka är att jag kört med trådad visning hela tiden och aldrig fattat riktigt vad som menas med platt visning...
:gremshocked:

Är det sant? Alltså, och i de spelen du varit med i har det ju skrivit jäkligt mycket. Hur har du kunnat navigera 800-inläggs-rundor i trådad visning? Det är ju helt galet!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Recca said:
Platt visning - Det enda sättet att kunna följa med ordentligt i ett varulvsspel. Platt visning och 99 inlägg per sida ställer du in under Mina saker -> Ändra inställningar -> Diskussionsvisning och Antal inlägg att visa per sida vid platt diskussionsvisning. Se Trådad visning.
Det sjuka är att jag kört med trådad visning hela tiden och aldrig fattat riktigt vad som menas med platt visning...
:gremshocked:

Är det sant? Alltså, och i de spelen du varit med i har det ju skrivit jäkligt mycket. Hur har du kunnat navigera 800-inläggs-rundor i trådad visning? Det är ju helt galet!
Det finns säkert nån fördel med att se alla diskussioner som ett stort sammanhang också. Men mitt främsta trick är nog att inga trådar har sprungit iväg mer än ett par sidor max mellan mina inloggningar. o.o
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Vimes said:
Recca said:
Platt visning - Det enda sättet att kunna följa med ordentligt i ett varulvsspel. Platt visning och 99 inlägg per sida ställer du in under Mina saker -> Ändra inställningar -> Diskussionsvisning och Antal inlägg att visa per sida vid platt diskussionsvisning. Se Trådad visning.
Det sjuka är att jag kört med trådad visning hela tiden och aldrig fattat riktigt vad som menas med platt visning...
:gremshocked:

Är det sant? Alltså, och i de spelen du varit med i har det ju skrivit jäkligt mycket. Hur har du kunnat navigera 800-inläggs-rundor i trådad visning? Det är ju helt galet!
Det finns säkert nån fördel med att se alla diskussioner som ett stort sammanhang också. Men mitt främsta trick är nog att inga trådar har sprungit iväg mer än ett par sidor max mellan mina inloggningar. o.o
Jag tror inte att det finns någon som helst fördel med trådad visning faktiskt. Du måste hålla koll på datum för olika poster, svar till någon postas långt ifrån alltid i rätt gren, det tar längre tid att bli uppdaterad i vad som händer just nu, helhetsintrycket försvinner, det är större risk för att du tar upp saker som redan tagits upp på andra ställen i tråden och att du argumenterar mot gamla belägg.

Jag tycker visserligen att du är en ganska bra spelare, men jag har tyckt att du varit lite off emellanåt och det här kan vara en stor förklaring till det :gremsmile:. Byt till platt visning och 99 inlägg per sida så kommer du bli ännu bättre!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Men mitt främsta trick är nog att inga trådar har sprungit iväg mer än ett par sidor max mellan mina inloggningar. o.o
Vänta lite här nu, det springer inte iväg några sidor alls i trådad visning. Du har nog använt platt visning (åtminstone för det mesta för det blir platt visning när man klickar på senaste inlägg/senaste diskussion). Det skulle förklara varför du svarade mitt i tråden på Varulvskalendarium när du postade ditt spel också. Skillnaden är i så fall att du bara sett 25 inlägg åt gången, och det är ju ok, om än onödigt när du kan se 99 :) Mysterium löst?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Lurking - När en deltagare i spelet i hemlighet läser och rör sig i tråden utan att aktivt delta i den.

Edit: Hm... Wow.. Jag upptäckte just att detta är nåt form av vedertaget internetuttryck. <.<'
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vill du att jag tar med Lurking? Jag kan göra om Aktivitet en aning istället kanske. Det känns inte som en term nån behöver hålla koll på egentligen, jag har aldrig sett den användas utan att samtidigt förklaras. "och K.K. är en jeffla lurking som läser tråden utan att skriva nåt" typ...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså, Mukwa. Någonstans måste du nog bestämma dig hur du vill att VAOL ska vara. Ska den vara ganska stram och bara ha de varulvsspelsspecifika termerna som outning, DTF, scum tell och så vidare, eller ska den vara bredare (så som den är nu) med begrepp som röd, paranoia, aktivitet etc. Om den ska vara bredare borde definitivt lurking vara med. Men, nota bene, lurking är en aktivitet man ägnar sig åt, man lurkar, och då är man en lurker. Man är inte en lurking.

Jag tycker, egentligen, att det bästa och mest användbara för nybörjare vore att strama upp VAOL och bara ha med de termer som nybörjare inte kan förstå utan att fråga eller kolla upp. Det innebär att i varje fall halva listan borde strykas.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vimes said:
(...)Men, nota bene, lurking är en aktivitet man ägnar sig åt, man lurkar, och då är man en lurker. Man är inte en lurking.
Bara så länge "lurk-" förblir ett låneord. Om man försvenskar det, använder vi inte "-ing" bara för att markera presens, pågående aspekt (som i engelskan) utan också för att markera adjektiv som en slags attribut (ful bli fuling osv.).

Så om man ägnar sig åt att lurka, är det kongruent att man är en lurking. :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jojo, men vi pratar väl om hur ordet faktiskt används här?

Dessutom finns det viss poäng i att skilja på lurk och lurk. Vi har väl någon betydelse av lurk (se bonnlurk) som allmän slusk. Det finns alltså en poäng i att behålla lånordets specifika egenskaper för att signalera att det är den engelska betydelsen av lurker vi menar. :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Förslagsvis har vi en stram ordlista VAOL med varulvsspelens facktermer. Det skulle faktiskt kunna vara en bra resurs för spelare som är nya. Som jag sa till Vico och Recca på DanCon är jag rädd att vi (med vår aktivitet och allt mer massiva metakunskap) skrämmer bort nykomlingar. En bra ordlista kan mycket väl rädda varulvsspelens återväxt på WRNU!!!1

Men vi borde kanske ha en slangordlista också. Med varulvslingot vi slänger oss med.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Det man skulle kunna göra är att lägga till en grupp till i den nuvarande listan motsvarande roller fast för slang uttryck som kan förekomma ispelet.
Dvs vi har en tre delad lista:
"Maffia-termer"
"Roller"
"WRNU-maffia-Slang"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Det man skulle kunna göra är att lägga till en grupp till i den nuvarande listan motsvarande roller fast för slang uttryck som kan förekomma ispelet.
Dvs vi har en tre delad lista:
"Maffia-termer"
"Roller"
"WRNU-maffia-Slang"
Jag röstar för denna kompromiss! :gremlaugh:
Röst: Kompromissen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Recca said:
Jag röstar för denna kompromiss! :gremlaugh:
Röst: Kompromissen
Drev var det här!

Röst: Kompromissen
Röst: Kompromissen

För övrigt så är jag nöjd med Dr.Snuggles-Jerusalems fix och doningar. Mukwa har ju också varit högst delaktig för den delen så en guldpeng till dig också!

Jag själv har drabbats av någon form av sjukdom. Eftersom jag är av manligt kön sätter dessa skyhöga siffror på 38.9 graders feber sina spår..

Just nu skriver jag i ett delerium och eftersom det är varulvsspel inblandat slår hjärtat nått extra litet slag här och där, vilket i sin tur leder till nån form av feberyrsel.

Firar av mitt ett tusen femhundrade inlägg med en:
Brun7

Överlever jag natten så är jag redo för !Paxens familjen i möra.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ja, ni har helt klart poänger! På frågan vad jag vill att VAOL ska vara är vad vi vill att den ska vara (sen hamnar förstås jag i nån form av icke-deliberativ maktposition eftersom det var jag som initierade det).

Jag tycker också att Vics idé är kalas. Jag fixar det mer tematiskt under ytterligare en rubrik. Men inte prexis nu.

Ska vi rensa ut det roliga/meningslösa(paranoia/beroendeframkallande)?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Ska vi rensa ut det roliga/meningslösa(paranoia/beroendeframkallande)?
Personligen så tycker jag det, eftersom det inte bidrar till ökad förståelse för vad ett maffa/varulvsspel är.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nu har jag ordnat allt i tre rubriker. Blev det bättre? Är det nåt som ska flyttas eller slängas?
 
Top