Varulv Varulvarnas kyrkogård - slutet

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@LJSLarsson hur tyckte du själv att det fungerade? Var det något som gick bättre/sämre/annorlunda än du hade föreställt dig?
En sak som inte blev som planerad var att zombierna valde att ligga lågt.

Det var ju mycket scumm i spelet, och min balanseringstanke var att det ändå skulle funka för byn eftersom varulvar och zombier skulle vilja göra sig av med andra scummlaget först. Men ni zombier vände ju det helt överända genom att använda ulvarna som buffert istället. ;-)
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag glömde: tack @LJSLarsson för ett fint arrangerat spel! Jag gillade typ alla designbeslut här: semiöppet, vettig DTF och spökröster.
Påhak på detta! Det här var ett av de roligaste uppläggen jag spelat. Tror inte jag spelat något upplägg med DTF tidigare men gör det gärna igen. Gav en ny dimension till spelaranalyserna, särskilt mot slutet då, vilket kan ha att göra med att det naturliga zombiestrategin var att "spela död".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag glömde: tack @LJSLarsson för ett fint arrangerat spel! Jag gillade typ alla designbeslut här: semiöppet, vettig DTF och spökröster.

Jag har dock en fråga: var det möjligt att siare kunde vara spöken? Min roll var ju "Bybo - spöke"...

Och en till: när arrangerar @Basenanji sitt spel med konsttema?
Äsch, jag är tyvärr inte alls redo att gå vidare med det här spelet! 😔

Vi får se framöver! Men räkna inte med att jag arrar nåt förrän tidigast i vår.

Men andra vill nog hitta på något! Vad tror du Vimes? Sugen? Eller @Feuflux ? @Empiricus 😀
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En sak som inte blev som planerad var att zombierna valde att ligga lågt.

Det var ju mycket scumm i spelet, och min balanseringstanke var att det ändå skulle funka för byn eftersom varulvar och zombier skulle vilja göra sig av med andra scummlaget först. Men ni zombier vände ju det helt överända genom att använda ulvarna som buffert istället. ;-)
Jag har inte så mycket att jämföra med (då jag inte spelat förut), men nog kändes det rätt bekvämt att spela zombie. Liksom, så länge man inte var rödlistad (eller rödlistad men bekräftad zombie) så hade man inte så mycket att oroa sig för.

Kunde man tänka sig någon sorts mekanism för att göra livet lite mer osäkert för Z? Typ en byboroll som fick nattmörda Z? Eller att trackern fick möjlighet att tracka två åt gången, men fick bara svar på om hen fick träff, men inte på hur många eller vilken. En anti-väktare som gjorde Z sårbara för ulvars nattmord?

Jag vet inte, något som hade gjort det svårare för Z att bara vänta ut spelet och jaga ulv som en annan bybo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Zombiemördare i byn låter som en rätt vettig mekanik!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Men andra vill nog hitta på något! Vad tror du Vimes? Sugen?
Jag har ett korvtårtespel med tågtema och på tok för många konstiga förmågor i byrålådan. Finns det intresse arrangerar jag gärna, men behöver nog lite tid från spikat spelarantal till spelstart för att det ska bli någorlunda balanserat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Äsch, jag är tyvärr inte alls redo att gå vidare med det här spelet! 😔

Vi får se framöver! Men räkna inte med att jag arrar nåt förrän tidigast i vår.

Men andra vill nog hitta på något! Vad tror du Vimes? Sugen? Eller @Feuflux ? @Empiricus 😀
Det jag skissar på är ännu mindre varulvsspel än Vimes mordgåtespel så jag tror inte ens jag kommer köra i varulvssforumet utan forumrollspel. Så jag tycker inte ni ska ta hänsyn till mig alls. Designen rör sig i snigelfart men får jag ett ryck kan det bli spel väldigt snart. Eller så kommer det ta flera månader...
Som det ser ut nu så är det 5 spelare som dels ska jobba tillsammans med ett huvudmål (eller ja, tre huvudmål) men samtidigt utföra flest sido-uppdrag. Klarar man huvudmålet vinner den med flest klarade sidouppdrag (den mest effektive i gruppen!), men bommar man huvudmålet vänds listan (du slösade tid på en massa sidotrams! VS du slösade inte alls tid utan försökte verkligen).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det jag skissar på är ännu mindre varulvsspel än Vimes mordgåtespel så jag tror inte ens jag kommer köra i varulvssforumet utan forumrollspel. Så jag tycker inte ni ska ta hänsyn till mig alls. Designen rör sig i snigelfart men får jag ett ryck kan det bli spel väldigt snart. Eller så kommer det ta flera månader...
Som det ser ut nu så är det 5 spelare som dels ska jobba tillsammans med ett huvudmål (eller ja, tre huvudmål) men samtidigt utföra flest sido-uppdrag. Klarar man huvudmålet vinner den med flest klarade sidouppdrag (den mest effektive i gruppen!), men bommar man huvudmålet vänds listan (du slösade tid på en massa sidotrams! VS du slösade inte alls tid utan försökte verkligen).
Låter spännande!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det jag skissar på är ännu mindre varulvsspel än Vimes mordgåtespel så jag tror inte ens jag kommer köra i varulvssforumet utan forumrollspel. Så jag tycker inte ni ska ta hänsyn till mig alls. Designen rör sig i snigelfart men får jag ett ryck kan det bli spel väldigt snart. Eller så kommer det ta flera månader...
Som det ser ut nu så är det 5 spelare som dels ska jobba tillsammans med ett huvudmål (eller ja, tre huvudmål) men samtidigt utföra flest sido-uppdrag. Klarar man huvudmålet vinner den med flest klarade sidouppdrag (den mest effektive i gruppen!), men bommar man huvudmålet vänds listan (du slösade tid på en massa sidotrams! VS du slösade inte alls tid utan försökte verkligen).
Låter mycket lovande!
 
Top