Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 3

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläget genom rundan
Vem röstar?När?Från?På vem?
Xyas2020-10-14 22.24OröstatVimes
KrilleW2020-10-15 06.27OröstatSidd
Genesis2020-10-15 06.41OröstatVimes
Sidd2020-10-15 07.58OröstatKrilleW
Empiricus2020-10-15 12.36OröstatVimes
Halo90002020-10-15 17.45OröstatVimes
Korpa2020-10-15 19.06OröstatSidd
Vimes2020-10-15 19.28OröstatEmpiricus
Hellzon2020-10-15 19.33OröstatHalo9000
KrilleW2020-10-15 21.45SiddStövelkatten
Hellzon2020-10-15 23.14Halo9000Sidd
Stövelkatten2020-10-16 17.05OröstatXyas
Tant Ragnar2020-10-16 18.01OröstatVimes
Sidd2020-10-17 08.11KrilleWVimes
Vimes2020-10-17 09.01EmpiricusSidd
Halo90002020-10-17 10.29VimesStövelkatten
Xyas2020-10-17 13.57VimesIngen
Genesis2020-10-17 14.11VimesIngen
Stövelkatten2020-10-17 14.11XyasSidd
KrilleW2020-10-17 14.18StövelkattenIngen
Tant Ragnar2020-10-17 14.44VimesSidd
Empiricus2020-10-17 14.45VimesKrilleW
Genesis2020-10-17 15.52IngenSidd
Xyas2020-10-17 16.10IngenSidd
Sidd2020-10-17 16.45VimesStövelkatten
KrilleW2020-10-17 17.58IngenSidd

Röstläget i slutet av rundan
Vem röstar?När?Från?På vem?
Korpa2020-10-15 19.06OröstatSidd
Hellzon2020-10-15 23.14Halo9000Sidd
Vimes2020-10-17 09.01EmpiricusSidd
Stövelkatten2020-10-17 14.11XyasSidd
Tant Ragnar2020-10-17 14.44VimesSidd
Genesis2020-10-17 15.52IngenSidd
Xyas2020-10-17 16.10IngenSidd
KrilleW2020-10-17 17.58IngenSidd
Halo90002020-10-17 10.29VimesStövelkatten
Sidd2020-10-17 16.45VimesStövelkatten
Empiricus2020-10-17 14.45VimesKrilleW
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sitter det en ensam zombie bland de där fyra så känns det nog rätt svettigt just nu men att stå över nattmord för att låta ulvarna nöta ner byn låter ju som att ge upp i förtid ändå.
Jag började räkna på det här men insåg att jag inte vill bjuda team Z på den matten. Några grundförutsättningar som ger oss antalen i scumfraktionerna dock:

* 2 ulvar känns orimligt svårt för ulvarna med en så stackad by. De var minst 3.
* Vi har med rollsnack grönat alla utom 6. Av dessa anses jag och Genesis som gröna på beteende - 4 kvar, benämns "De Fyra".
** 3 ulvar, 1 zombie - 3 scum kvar. Ryms bland De Fyra om zombien hade otur med nattmordet.
** 3 ulvar, 2 zombies - 4 scum kvar. Vi måste räkna med Genesis som potentiell scum för att zombies ska ha kunnat försöka nattmörda en ulv och misslyckats.
** 4 ulvar, 1 zombie. 4 scum kvar som ovan, här saknar väl ulvarna tracker.
** 4 ulvar, 2 zombies. 5 scum kvar. Jag är grön, så här har zombies redan skippat nattmord. Inte så sannolikt scenario då zombies inte vet hur många ulvar det finns.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
I mina dataset har jag enbart grönat och rödat de som bekräftats genom död. Någon med mer tid att klicka på färgdroppen och namnen kan få roa sig med resten.

Vimes spökclaim kommer klockan på fredag 18.31. I claimet utgår också Vimes från att Xyas kan verifiera att Vimes talar sanning. Vi vet att Sidd var ulv, och vid tiden för claimet har Sidd 2 röster, Vimes har 5. Efter claimen och innan xyas bekräftar Vimes så röstar Sidd på Vimes och Vimes på Sidd, Halo byter från Vimes till Katten. 5 mot 3.

Här kan vi göra några antaganden:
Tills Xyas bekräftar Vimes utsago på lördag klockan 13.57 är det oklart för by och ulv om Vimes är en zombie som chansar eller verkligen sitter på samma info som Xyas (det är för mig tämligen otroligt nu att dessa två är zombies).
Efter Xyas bekräftar Vimes har ulvarna en ganska kort stund på sig att anpassa sig vad som skett. Sidd blir ett drev med ton väldigt fort och Sidd behöver spela med en framtida utröstning över huvudet.
Så vad gör då Sidd från Vimes claim tills döden, och finns det något där som pekar på ändrat beteende för att skydda ulvkumpan/er eller sprida skit i vattnet?
Post #166, #167 och #169 på morgonen efter claimet är typ "no u" där Sidd än mer trycker på att hen inte har att göra med Vimes och inte borde bli sammankopplad där.
Post #175 - Sidd har inga problem att lägga en röst på någon av sina andra scumkandidater. Lägger ingen röst eller nämner någon kandidat.
Post #188 - Använder Genesis som försvar till sin röst på Vimes, annars liten känga till långa statistikgenomgångar eller poster med kommentarer.
Post #205 - outar sig som inte spöke.
---Xyas bekräftar Vimes---
Post #228 - Här är Sidd primedrev, och börjar försöka kasta misstankar på Stövelkatten. Röstar inte på katten
Post #240-245 - Besviken över att ingen annan hoppar på Katten, vill ha annat drev. Säger att det inte finns någon "dold kunskap" om hen. Ber xyas om motivering för röst. Försöker övertala korpa att tänka på balansen re stövelkatten. Listar sina röda: Stövelkatten, Korpa, Tant Ragnar och Genesis. Röstar till slut på katten, påpekar sedan igen om balansen i byn och antalet spöken.
Post #249-250 - Kommentar till Hellzon om att S inte kan vara zombie för att då skulle S kunna nattmörda katten. Och nu blir också Hellzon skum i Sidds ögon.
Post #269 - Mer frenesi mot korpa för att peka på stövelkatten som enligt Sidd inte är bybotracker
Post #271 - Blaj
Post #278 - Blaj
Post #291 - Blaj
Post #298 - Blaj

Så, starkt misstrofokus på Stövelkatten genomgående. Kort listning på röda i form av Stövelkatten, Korpa, Tant Ragnar och Geneis. Vi vet ju att Korpa är grön. Katten lär rimligtvis inte vara på samma lag som Sidd efter det där. Frånvarande trots tidigare mängd duster denna och förra runda är KrilleW från Sidds rödlista.

Man kan rimligen anta att ulvtelefonen gått varm med coachning och diskussioner kring hur Sidds sista timmar borde användas, så det borde rimligtvis finnas någon tanke med att lägga fram just denna rödlista och fokusera på katten.

Also, efter att jag öppnar upp för ett försök till drev på KrilleW så stannar ändå Sidd på Stövelkatten.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Glömde skriva ändå: Utan att bjussa på för mycket matte så finns det absolut scenarier där zombies vill skippa nattmord för att inte bli utrökta ihop med ulvarna.

Lite kul att jämföra med Vimes teorier nu när vi fått en massa outningar. Orimliga setups i rött, mina kommentarer i fetstil:

A. 2 ulvar, 0 zombier - minst en powerroll i byn (siare/väktare) behöver försvinna för att det ska vara rimligt tror jag, är båda powerrollerna i spel är båda ulvarna trackers. 1 spöke. Den går bort, för mycket powerroller på bysidan.

B. 2 ulvar 1 zombie - typ som ovan, här måste ulvlaget ha trackers för att det ska vara blanaserat. Eventuellt något extra spöke i jämförelse med A. Går bort av samma anledning som A


C. 2 ulvar 2 zombier - här skulle jag göra båda ulvarna till trackers. Byn blir av med en power men kanske ha full uppsättning spöken. Vi har en bytracker så nä. OM inte ulvarna har båda trackers, för då vet de ju att det inte kommer motclaims. Hmm...

D. 3 ulvar, 0 zombier - byn har både väktare och siare, ulvlaget har minst en tracker. 1-2 spöken. Faller på teorin att Larsson inte har hittat på en ball zombiefraktion och inte använt den. Plus att ulvlaget inte får båda trackers i det här scenariot.

E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker. Klart mest sannolikt.

F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget. Om zombies har skippat nattmord så.

G. 4 ulvar, 0 zombier - Byn har båda sina powers och 2-3 spöken. Eventuellt har ulvarna en tracker, men jag tror inte det. Faller igen på Lex Den Balla Zombiefraktionen Är Med. Är det så här så är vi dock körda så fort vi missar en lynch.

H. 4 ulvar, 1 zombie - Som ovan, mer sannolikt att ulvarna har en tracker och byn har antagligen 3 spöken. Vi verkar ju inte ha 3 spöken.


I. 4 ulvar, 2 zombier - byn är körd, det blir zombie- eller ulv-vinst. Allt annat åsido så finns det inte 6 möjliga scum.

Vimes satte E som mest trolig med C och F som utmanare. Kul att se att det står sig. C är ju lite av ett specialfall som kullkastar det vi tror vi vet om Stövlis grönhet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Katten lär rimligtvis inte vara på samma lag som Sidd efter det där
Eller så är det precis vad de vill att vi ska tro. I scenariot där Stöveln är ulv sitter han säkert i vetskap att han varken kan trackas eller sias, och blir extremt grönad av Ulvsidds dödsryckningar.

Helzon: om jag kan nattmörda katten som du antyder är ulv behöver jag ju inte sätta en röst på Stövelkatten
Det här togs upp. Jag sa aldrig ens att Stövlis var ulv, Stövlis som tracker är farlig för Zombie-Sidd (om han nu hade överlevt rundan).

Hursomhelst, sprickan i den planen är ju att Stöveln är rätt lessen ändå, för vi pratar om scenario C ovan där Stövlis och Sidd är ensamma ulvtrackers, och halva ulvlaget just blivit utröstat. Sen har jag inte stenkoll på i vilken ordning saker händer (Stövelns outning saknas i Empis tidslinje ovan), det får jag kolla upp när klockan inte är 2 på natten.

Men det är ju som du antyder KrilleW vi ska peta på nu.

Röst: KrilleW
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
I. 4 ulvar, 2 zombier - byn är körd, det blir zombie- eller ulv-vinst. Allt annat åsido så finns det inte 6 möjliga scum.
Attans, glömde räkna minus ett här. Med fem scum kvar efter Sidds död går det ju, men det är fortfarande osannolikt.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Tack Stövelkatten för din geniala idé.
Nedan ser man en sammanställning och en utveckling på de individuella färgskalorna som man stämplat på varandra under rundornas gång.

Radnamnen färgskalar namnkolumnerna, så du läser från vänster till höger. Under rundan har kandidaten antingen uppgraderats, nedgraderats eller fortsatt med samma färg.
Vid frågetecknen nämns kandidaten, men får ingen färg, en del använder inte färger alls.
Vid otydlighet som att gröna en kandidat från rött t.ex. blir gräsgrön.
Gulröda = orange
Gröngula = gräsgrön

Färskala.png

När jag utläser denna så verkar ju Hellzon väldigt helylle. Kan givetvis vara en bra taktik också eller ruskigt mycket erfarenhet.
Ser även lite rödande ut på Xyas, men det gjorde det ju även på Basse, så inget är riktigt säkert.

Dax för en nattfösare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Seriöst, den här rundan lär de ju ha försökt med Halo, Empi, Tant Ragnar eller kanske KrilleW. Om vi tänker att nån av dem är zombie och två är Sidds medulvar så hade zombien 2/3 chans att träffa en ulv! Fortfarande 1/3 om det mot förmodan bara finns en ulv i den högen. Osis.

För att: Stövelns trackerclaim är oemotsagt. Om Stöveln ljuger så gamblar han sin existens på att bybotracker saknas eller att det var KK. (Och på att Empi inte sitter och håller på att hen är zombien eller det tredje spöket.) Så Stöveln är helgrön och tracker. Alltså finns det zombier, så alternativet att zombier inte finns går bort.

Struntar de i nattmord? Nej, jag tror inte det. Sitter det en ensam zombie bland de där fyra så känns det nog rätt svettigt just nu men att stå över nattmord för att låta ulvarna nöta ner byn låter ju som att ge upp i förtid ändå.


Från R2. Håller med, men se ovan.


Också från R2. Vill bara bemöta det här. Jag kan absolut hålla med om att jag och @Genesis har skedat onödigt mycket. Han är väl en i den stora hög som listat mig som grön av oklar anledning, och jag har hållit honom som grön för att... du sagt att han är det? Och för att han varit aktiv. Jag tror faktiskt det är därifrån det kommer.
Jag låg vaken och funderade på katten innan jag somnade igår. Jag vet inte att jag kan hålla med om att "stöveln är helgrön och tracker" - hjälp mig förstå om jag har rätt här:

Att stövlen är tracker tror jag på - känns som ett snårigt claim som kan vältas när som helst om hen ljuger om det.

Grönar det stöveln? Nja. Jag tror inte på scenariot att stöveln är ulv - det skulle ju vara att sätta en stor måltavla på ryggen för zombies att nattmörda - trackern är duktig på att hitta powerroller och zombies. Möjligen att stövlen tar en vild chansning att zombies saknas, men det låter osannolikt. Sannolikheten för zombies har väl kanske gått ner något litet i och med att ingen ulv verkar saknas i R3 (förutom sidd), men det visste vi inte i R2.

Alternativt, katten är zombie och tracker. I det fallet har hen exakt inget att förlora på att outa sig som tracker - ulvarna går hen säker för pga zombie (och trackerförmågan är ju värdelös mot ulvar utan förmågor ändå), och mot byborna har hen en fin grön roll som går lätt att spela (vilket gör hen säker mot en eventuell bybotracker). Extra bonus för att det går att sakta men säkert går att få fram en eventuell väktare - vilket är relevant för endgame zombie.

Alternativt, katten är bybo och tracker. I det här fallet behöver vi acceptera att xyas och vimes roller lyckligtvis passade ihop (vilket jag nu anser bevisat), och att det dessutom kom det ett slumpmässigt copy/paste-fel som råkar passa ihop med det förra sammanträffandet. Vilket såklart är en möjlighet också.

Allt detta betraktat så ser jag katten som möjlig zombie. Vi har minst en ulv kvar, så vi borde inte rösta ut en zombie den här rundan - återstår att hitta ett vettigt alternativ!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
För att: Stövelns trackerclaim är oemotsagt. Om Stöveln ljuger så gamblar han sin existens på att bybotracker saknas eller att det var KK. (Och på att Empi inte sitter och håller på att hen är zombien eller det tredje spöket.) Så Stöveln är helgrön och tracker. Alltså finns det zombier, så alternativet att zombier inte finns går bort.
Skulle vilja ta detta till diskussion innan jag går med på att Katten är grön. Gamlar han verkligen så mycket? Vid outningstillfället är Vimes och Xyas confirmed men han menar att han gjorde en miss att outa.

Kan se flera scenarier:

Katten är bybo och tracker och gjorde verkligen en miss.

Katten är ulv och tracker och gjorde en miss.

Katten är Zombie och tracker och gjorde en miss.

Jag ser alla dessa alternativ som ungefär lika trovärdiga.

Alternativt så försöker Zulv Katten gambla att byn inte har en tracker. Det är rimligt eftersom Vimes och Xyas just har hittat en sätt att gröna sig. Ett sätt som antagligen är rätt frustrerande för de båda icke bylagen då det känns som att det var en miss från SL.

I vilket fall så är det inte otroligt att en Zulv katt väljer att göra ett risk move i det läget och skulle en bybotracker till outa så kan ju katten bara rycka på axlarna och säga att byn fick två trackers och att vi troligen har fem zulfar i spelet eller dyklikt? Alternativt försöka dreva ut den outande trackern.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Mina röda: Stövelkatten, Korpa, TantRagnar och nån till typ Genesis som driver byfrågor starkt men verkar lukta Zombie...
Motsatt då så är ovan gröna. Tror inte hen skulle våga att anklga sina egna som röda ärligt talat.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Motsatt då så är ovan gröna. Tror inte hen skulle våga att anklga sina egna som röda ärligt talat.
Tvärtom så är det ett väldigt safe drag om han tror att han är påväg att åka ut. Det finns säkert ulvkamrater bland de där fyra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Kan se flera scenarier:

Katten är bybo och tracker och gjorde verkligen en miss.

Katten är ulv och tracker och gjorde en miss.

Katten är Zombie och tracker och gjorde en miss.

Jag ser alla dessa alternativ som ungefär lika trovärdiga.
Det gör ju inte jag. Zombietracker öht håller jag för väldigt osannolikt, vad ska den göra liksom?

Ulvtracker utan bybotracker som kan motclaima Stövlo känns också osannolikt, men visst, gjorde ulvstöveln ett äkta misstag och red med det och svettades ett tag innan det visade sig att inget motclaim kom så kanske. Fast skulle ulvtrackern skriva in sin roll i ett dokument?

Nja, jag tror ändå vi kan hålla Stöveln för grön.
Varför har de inte skjutit på dig eller Genesis?
Vi är väl allmänt mycket grönare än den Röda Kvartetten, och vi får anta att zombiefraktionen jagar ulvar på i stort sett samma sätt som vi. Ingendera sidan har någon siare, båda sidor läser speltrådarna. Enda skillnaden är att om inte zombies har stått över nattmord så har de internt grönat någon som ses som röd allmänt.

Visst, de kan ha försökt med mig, Genesis eller rentav Korpa men det känns ju inte som deras förstaval.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Stämmer fortfarande? :unsure:
Nej, naturligtvis inte. Det känns extremt osannolikt att Vimes skulle vara något annat än spöke. Vi har inte havt något annat spökclaim, så antingen Vimes eller Xyas är spöke, eller båda. Om Xyas ljuger så hittade han på det där med beskrivningarna och gissade rätt. Om Vimes ljuger så lyckades han chansa om vilka skillnader i beskrivningarna som fanns. Båda dessa scenarion är sjukt osannolika. Jag hade fel när jag skrev det där.

Det skrevs som svar på Empiricus teori som sade att Basse och Vimes skulle vara på ulvlaget tillsammans, vilket jag såg som väldigt osannolikt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men vi väljer alltså att tolka Larssons fluffbeskrivning av sidd som ulv som fakta, och utesluter möjligheten att vi dödat vad som förmodligen var den enda zombien?
 
Top