Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Gällande Krille så har jag nu främst kollat på denna runda.

  1. Chockad post
  2. Kommentar om Sidds post om varför bara 1 nattmord
  3. Röst på Sidd
  4. Post om ifall Tant Ragnar är suspekt pga att hen går och lägger sig. Fråga om ifall ulvarna förhandsväljer sitt offer.
  5. Svar till Sidd som röstat på KrilleW pga felposten. Skriver om en ev utvisning som en förlust isåfall.
  6. Utveckling av posten direkt innan.
  7. Svar till Larsson re felpost
  8. Fortsatt diskussion med Sidd gällande felposten
  9. Svarar Genesis med en misstanke om 3 ulvar och en zombie. Eller ingen zombie.
  10. Rättar sig om att det inte vore tur med noll zombier
  11. Analysinlägg samt röst på Katten – Här tycker jag att det inte finns någon tydlig koppling mellan kommentarerna under varje spelares namn och färgen på dessa. Exvis Stövelkatten som är röd för Krille och som verkar ha typ liknande kommentarer som Hellzon som är gulgrön. Det luktar fabricerat. Skum post
  12. Försvar av varför Katten är röd. Här är Sidd inte så farlig trots allt, men Halo9000s ifrågasättande av Sidd behöver enligt KrilleW utforskas. Skum post
  13. Väntar med spänning på Tant Ragnars sammanfattning¨
  14. Blidkande inlägg mot Hellzon, ”ramlade på Stövelkatten”
  15. Svar på Halos fråga om KrilleWs röst på Sidd. Direkt efter denna post (4 min senare) droppar Sidd att hen röstade på KrilleW för att hen hoppas att fler skall haka.
  16. Röstsammanställning
  17. Svar till xyas om massoutning ”för min del, inga problem. Men skulle nog tänkt annorlunda om jag hade en annan roll” Skum post
  18. Outning som bybo. Säger att det borde vara den vanligaste bluffrollen och att man borde räkna byborna. Skum post
  19. Tycker att startinlägget denna runda plötsligt går att läsa som att KK var ulv och mördades av zombierna. Skum post
  20. ”Ja, nu ser jag” om att KK nattmördades av ulvar i startinlägget.
  21. Tycker det är kul med Sidds misstankar på Krille, ”känns lite lönlöst att dreva på en bybo om du nu är ulv... Mysko detta”. Skum post
  22. Tycker Genesis förklaring på varför Vimers lever är vettig. Men beskriver den som ett försvar och att den kan avgöra Krilles röstande.
  23. Svar till Katten om Kattens åsikt på Krilles röst. Ändrar inte sin röst.
  24. Röstsammanställning där Stövelkatten felaktigt sägs ej ha röstat. Denna post är långt efter förra, ca 18 timmar senare. Håller kvar sin röst på Stövelkatten trots ett hyfsat försvar, vill inte ta ansvarför att Vimes åker ut.
  25. Antar att drevet mot Vimes är för att ta reda på om han är ulv.
  26. Påtalas att Stövelkatten röstar på Xyas
  27. Ny röststatus
  28. Blankröstar
  29. Ny röststatus
Testade att gå post-by-post, och reagerade på att flera poster helt enkelt verkar skumma, eller med andra ord inte är skrivna ur ett byboperspektiv. Särskilt förhållandet mellan Sidd och Krille genom rundan känns väldigt mycket som ett försök av ett team till att vara antagonistiska mot varandra.

Analysinlägget som Krille gör torsdag 21.45 känns väldigt mycket som en framklämd analys för att verka ta ställning men många av åsikterna stämmer inte med den senare bedömningen grön-röd som görs.
Ojdå, kom åt nåt kortkommando??

Trevlig analys Empi, riktigt skoj att läsa. Kan hålla med om att jag ibland försöker komma fram till nåt vettigt. Alla andra gör ju det.
Men ska nog göra som du i fortsättningen och skriva mer sällan och vettigt.
I mitt fall ta en riktig funderare och skumläsa igenom min post flera gånger om innan den till slut postas.

Röst: Sidd
Med motiveringen, ett tåg utan dess like. Sätter mig längst bak.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Kanske fyra ulv, en zombie eller tre ulv, två zombies. Det låter magstarkt att 38% av befolkningen är skum.
Tre ulv, två zombier känns väldigt kämpigt för ulvarna, eller? De kan ju inte ha ihjäl zombier, utan måste förlita sig på byn. Det sätter dem i rejält underläge, även om de har utslagsröst.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tre ulv, två zombier känns väldigt kämpigt för ulvarna, eller? De kan ju inte ha ihjäl zombier, utan måste förlita sig på byn. Det sätter dem i rejält underläge, även om de har utslagsröst.
Jo jag håller nog med om det så isåfall skulle det finnas fyra ulvar och en zombie om vi ska tro byns aktuella outningsläge. Alternativt att väktaren inte finns?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jo jag håller nog med om det så isåfall skulle det finnas fyra ulvar och en zombie om vi ska tro byns aktuella outningsläge. Alternativt att väktaren inte finns?
Xyas trodde ju på ett "inga nollor"-scenario. Verkar ju rimligt hittills. @Xyas, vad baserade du det på?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nu är det snart dags för mig att spela rollspel. I nuläget känner jag mig okej med att låta min röst ligga kvar på Sidd. Ska försöka ge min "slutet av R1"-lista som folk kan analysera med tanke på resultatet av rundan. Uppmuntrar andra att göra detsamma. Kanske med mer motiveringar än jag har tid med här.

Grönsta:
Vimes
Xyas
Hellzon

Limelunda:
Stövelkatten
Korpa

Gultorp:
KrilleW (Efter Empis genomgång)
Tant Ragnar
Empiricus

Oranjestad (huvudstad på Aruba och Sint Eustatius!):
Halo

Rödlunda:
Sidd

Hade jag inte röstat på Sidd så hade jag röstat på Halo. Skulle vilja se mer analys av honom i nästa runda. Jag skulle även vilja undersöka Korpa och Tant ragnar mer. Jag känner att jag har svårt att placera dem just nu, och de riskerar att glida ned ett snäpp på min lista.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Bekräftat gröna:
Basenanji (Siare)
Konrad Konvalj
Stövelkatten (Tracker)
Vimes (Spöke)
Xyas (Spöke)

Bedömt gröna:
Hellzon
Korpa

Från oklart till rött:
Empiricus
Genesis
Halo9000
Tant Ragnar
KrilleW
Sidd
För att vara supertydlig innan rundans slut så håller jag helt med om "gröna delen" av Stövlis lista, både bekräftade och bedömda. Och då är det ju hans rödingar kvar att titta på.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Xyas trodde ju på ett "inga nollor"-scenario. Verkar ju rimligt hittills. @Xyas, vad baserade du det på?
Inget mer än magkänsla att jag tror att det skulle vara svårt att som spelorganisatör ha med de här häftiga rollerna i uppläget, och sen inte använda dem. Eller jag skulle inte ha den självdisciplinen i alla fall.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja Korpa 2 byn har väktare!
Spelet har 2 trackers!
Byn har inte tracker!
Stövelkatten påstår sig vara bybo tracker!
Falskt

...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Var sitter nödbromsen på det här tåget?
Ser ni inte det rädda stackars råddjuret på spåret?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nu är det snart dags för mig att spela rollspel. I nuläget känner jag mig okej med att låta min röst ligga kvar på Sidd. Ska försöka ge min "slutet av R1"-lista som folk kan analysera med tanke på resultatet av rundan. Uppmuntrar andra att göra detsamma. Kanske med mer motiveringar än jag har tid med här.

Grönsta:
Vimes
Xyas
Hellzon

Limelunda:
Stövelkatten
Korpa

Gultorp:
KrilleW (Efter Empis genomgång)
Tant Ragnar
Empiricus

Oranjestad (huvudstad på Aruba och Sint Eustatius!):
Halo

Rödlunda:
Sidd

Hade jag inte röstat på Sidd så hade jag röstat på Halo. Skulle vilja se mer analys av honom i nästa runda. Jag skulle även vilja undersöka Korpa och Tant ragnar mer. Jag känner att jag har svårt att placera dem just nu, och de riskerar att glida ned ett snäpp på min lista.


Stövelkatten, Korpa och Sidd är min nuvarande analys på ulvlaget.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att du har mig på den där listan kan jag väl typ förstå, men Korpa? Hur motiverar du det?
Jag har poängterat tidigare att hennes sista inlägg inför Basses utröstning luktar ulv. Sen misstänker jag starkt att en ulv gömde sig på drevet mot Sidd i runda 1. Kan inte se att tre ulvar hänger på Basse för det vore väldigt osannolikt. Nu tror jag att ulv Sidd drevas ut för att ge mer gröna poäng.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Halo är min andrahandskandidat efter sidd. Korpa börjar segla upp så smått från att ha varit helgrön förra rundan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har poängterat tidigare att hennes sista inlägg inför Basses utröstning luktar ulv. Sen misstänker jag starkt att en ulv gömde sig på drevet mot Sidd i runda 1. Kan inte se att tre ulvar hänger på Basse för det vore väldigt osannolikt. Nu tror jag att ulv Sidd drevas ut för att ge mer gröna poäng.
Det här är ju en intressant metadiskussion. Om scumlagen kommer från de mindre inarbetade spelarna - Krille, Sidd, Tant Ragnar, Korpa, Genesis - så blir de svårare att förutsäga. Och sannolikt är de ju delvis från det ledet. Empi och du Halo är mer insatta i forumsmetat och skulle förmodligen sprida ut er mer.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det här är ju en intressant metadiskussion. Om scumlagen kommer från de mindre inarbetade spelarna - Krille, Sidd, Tant Ragnar, Korpa, Genesis - så blir de svårare att förutsäga. Och sannolikt är de ju delvis från det ledet. Empi och du Halo är mer insatta i forumsmetat och skulle förmodligen sprida ut er mer.
Samtidigt så behövs det ju bara en insatt för att det ska kunna hända. Tror du att vi har ett n00b ulvlag?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Nu går jag och biter ihop en ca 1:1/2timme tillbaks ca 21:30.
Allt kan hända glöm inte det!
obs sant
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Tror du att vi har ett n00b ulvlag?
Magen säger det (scumlag då, inte specifikt ulvlag) och det finns ju flera konfigurationer där det kan vara så. Jag tänker ffa Sidd som ensam zombie som är något frustrerad att det inte har gått bra för henom en sekund det här partiet. Det finns ju även totalt fem noobs att plocka av, klart att de kan ha blivit inslumpade i ena scumlaget. Det räcker ju att du Halo eller Empi är good guy så är det ju så.

Vilken som helst av noobsen kan ju också vara i lag (gäller båda scumlagen) med någon mer erfaren och fått tipset att köra sitt rejs och inte tänka så mycket på att varken hålla avstånd mot eller gå i försvar för sina medscum.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Right, har läst igenom eftermiddagens poster nu.

Ser inget som helst alternativ till att både xyas och Vimes är gröna. Det känns otroligt bra att ha Vimes med i laget igen, och att jag kan vara säker på att jag kan lita på vad han säger, måste jag säga! Och xyas också, såklart - du har en lite tystare stil än Vimes, men det går inte att förneka att du levererar bra med de inlägg du gör!

Tycker att kattens felskrivning och oavsiktliga claim känns konstlat - det var ju ett sammanträffande att just xyas och Vimes roller och claim passade så pass bra, så då är det lite väl mycket att smälta att kattens roll passar ihop med detta lyckliga sammanträffande?

Halo misstänkte jag främst för att jag såg en koppling mellan ulv-Vimes och ulv-halo i R1, men den teorin faller ju i och med att Vimes är grön - halo blir grönare för mig då.
 
Top