Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Xyas brukar man få dra inlägg ur, det är en grej att han knappt postar i R1, och Björn Den Gode (inte med nu) brukar oja om att någon gång måste det ju straffa sig.
Tycker väl nog att det har straffat sig ganska många gånger... :D
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
SORRY. Jo, jag har varit med ett tag

Ja det var ett dåligt exempel med PM:en, baserat på nåt scenario där döda spelare diskuterar i PM. Vilket de ju inte får, och ffa inte i det här spelet.
SORRY, det kommer säkert jättemycket jargong från mig. Det finns en ordbok här på varulvsforumet: https://www.rollspel.nu/threads/varulvsakademiens-ordlista-vaol.55064/
Jag har varit med på ganska mycket varulvsspel, mer förr på guldåldern när vi kunde vara 20 pers i ett parti och jag hade mer tid. Jag har insett att jag har svårt att låta bli att leva och andas såna här spel när jag är involverad i dem så jag måste kolla så kalendern är ren ett tag framåt innan jag går med.

Lite tankar om användare och vad som brukar hända, delvis för våra nykomlingars skull.

@Xyas brukar man få dra inlägg ur, det är en grej att han knappt postar i R1, och Björn Den Gode (inte med nu) brukar oja om att någon gång måste det ju straffa sig.

@Konrad Konvalj och @Basenanji brukar trassla in sig och bli supermisstänkta pga sina personligheter snarare än nån objektiv ulvighet, det har de ju lyckats med direkt i det här partiet också.

@Vimes är en vass spelare både som bybo och ulv och får inte alltid leva så länge för det. Hans lite hårda stil i de senaste inläggen är rätt typisk.
Tack för lite bakgrundshistoria och karaktärsutdrag. Uppskattat.
Förstår att mina konstiga frågor ur Vimes synvinkel var lite virriga. Alla ska vi lära oss den "hårda" skolan, precis som vargarna i flock! Fast som bybo då.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,447
Location
Köping
Hu vad fult mitt förra inlägg blev. Inte optimalt med mobil.
Tycker det borde vara helt tvärt om. Genom massoutning så kan vi jämföra det påstådda upplägget med den info vi har från startinlägget och hitta orimliga claims.

Och spökkod verkar töntigt.
Fast vad får vi ut av massoutning? Avslöjar förmodligen siaren, väktaren och/eller trackers, hur många vi nu har av varje, i utbyte mot att kanske snärja en oförsiktig scum som claimat roller som vi vet att det finns max en av.

De riktiga siare/bybotrackers ska ju också vara tysta tills de har en siad/trackad ulv/misstänkt zombie, eller möjligtvis för att paja ett ulvigt siarclaim. En som siats grön kan vara zombie, och vice versa för trackad grön.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Hu vad fult mitt förra inlägg blev. Inte optimalt med mobil.

Fast vad får vi ut av massoutning? Avslöjar förmodligen siaren, väktaren och/eller trackers, hur många vi nu har av varje, i utbyte mot att kanske snärja en oförsiktig scum som claimat roller som vi vet att det finns max en av.

De riktiga siare/bybotrackers ska ju också vara tysta tills de har en siad/trackad ulv/misstänkt zombie, eller möjligtvis för att paja ett ulvigt siarclaim. En som siats grön kan vara zombie, och vice versa för trackad grön.
Jag håller med om detta. Vi vill inte ge skummisarna en lista på spöken så att de kan fokusera på de andra rollerna.

Också: den som siats röd är garanterat ulv. Vi har inga falska ulvar. Den som trackats "ovanlig" kan vara siare, väktare eller spöke.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,500
Jaha, nu har Halo kommit in i spel. Bra bra. Xyas är med i matchen. Bra.

Jag har fått två röster på mig och tja, det får jag väl ta. Men ni som verkligen tycker att jag är scummig, läs mina poster lite noggrannare. Ni tar helt enkelt fel och förväxlar min misstänksamhet (vilket är grönande) med ulvscum. Jag har faktiskt ett rätt prima exempel på att jag är bybo om man letar lite i mina poster.

h u r s o m h e l s t

Jag kanske kunde bli mer engagerad i speldesignen, men min läsning gör ändå att jag ser följande som byns sätt att vinna på:

  • Rösta ut ulvar och zombisar
  • Använda siare och väktare optimalt
  • Göra återkommande listor där vi pekar ut vilka vi tycker är gröna och röda

Knappast nobelpris för innovativt spel, utan hederligt 4-4-2. Men grejen är att jag ser spelet mer som att vi bybor har små chanser att knipa en särskild fraktion, eller använda oss av nån konstig kod el dyl. Upplägget ter sig för mig lite som ett hyperbalanserat nollsummespel där massa detaljer neutraliserar varandra.

Det jag kan tänka mig är att det gynnar byn om ulvar och zombisar tvinga visa upp hur de lierar sig. Jag vill att vi pressar på det. Jag skulle önska (även om det nog är svårt) att scumlagen tvingas offra sina medlemmar.

Sedan tror jag mest på att det är färre zombisar än ulvar. Jag tror också att trackern är med på ulvlaget.

Sedan, a propos att vara konstruktiv: det finns många sätt att vara konstruktiv på. Att få folk att diskutera och delta i spelet är ett.
Och det har jag bidragit med den här rundan. Och det vet ju Vimes så jag tycker att han nog beter sig scummigt faktiskt.

Min lista just nu:

Empiricus grön, konstruktiv och analytisk
Genesis gulröd nojjig, hoppig, räv-gate
Halo9000, gul pga av räv-gate
Hellzon, grön, analytisk resonlig
Konrad Konvalj, gul, knepp kåd
Korpa, vet för lite om Korpa, men verkar resonlig
KrilleW, grön, bra intryck
Siddr, vet för lite om Siddr, verkar nybörjaraktig
Stövelkatten, gröngul, helt ok, men kan göra mer
Tant Ragnar, grön, rolig, verkar vettig
Vimes, gulröd eftersom han vill stänga ned diskussioner och det där om stackade roller som är scummigt
Xyas, vet ju lite om honom, men det är inte ovanligt att han spelar passivt
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,500
Röst: Stövelkatten

Action, go, go go! Jag vill se dig kommentera händelseutvecklingen! Har du några konstruktiva förslag på hur vi bäst går vidare? Vilka är dina gröna och röda alternativ?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det är absolut bra att göra lite listor. Såklart kan ulvar göra listor, för då kan vi köra dem mot senare ställningstaganden.

Som typ...

Att du kallar Stövelkatten gröngul, men ändå röstar på honom i nästa inlägg, när du har flera andra som du i din lista klassar som mer misstänkta (Genesis, Halo, KK och jag).

Ska man göra en lista och säga att man misstänker folk får man väl agera på det istället för att rösta på någon gröngul med en uppmaning om aktivitet? Det här gör ju din lista till inget annat än ytterligare ett inlägg fyllt med luft från din sida.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Det kommer att bli svårt att somna, men nu ska jag göra ett försök. Blir spännande att se vad nattugglorna kommit fram till imorgon. Godnatt!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Katten är inne!

Har läst ikapp tråden och vette fan vad det finns att gripa efter egentligen. Men lite generella tankar följer iaf:

Bra att diskussionen om spökkod är avslutad och etablerad. Håller med om att det skulle varit en klockren grej för ulvakräk att hålla fast vid men tycker inte riktigt att KK kvalar in som sådan.

Gillar Empiricus snygga observation i inlägg #56 där han hittar Rävception-mönstret hos Genesis och Halo9000. Oavsett om det stämmer eller ej så tyder det i alla fall på att Empiricus lagt kraft på att läsa tråden ordentligt.

Hittade en svag tell på Genesis i inlägg #18 och #19, där han snabbt som rackarn skjuter in en zombieanklagelse lite sådär appropå. Vette fasen varför jag reagerade på det, kanske för att det kändes som något som sköts in lite sådär opportunt.

Skönt att Vimes tog på sig att lista alla möjliga spelupplägg. Otacksam uppgift!
Eftersom Vimes skrev boken, bokstavligen, om varulvsspelandets konst så tänker blint köpa hans bedömning kring troligaste upplägg. Tror i och för sig inte att spökena ska värderas så högt som power och att det nog är fullt möjligt att vi har spöken med utan att bli snuvade på förmågor. Särskilt om de inte kan ha stackade roller. Med detta i bakhuvudet så skulle jag tippa på att upplägget är antingen E eller F. Tror kanske lite mer på F - vad är det för mening att zombierna har ett lag med en spelare i som i E liksom?

Så ni slipper leta reda på inlägget: said:
E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker.

F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget.
Har för lite på Sidd, Tant Ragnar och KrilleW. Får lite ulvvibes av den sistnämnda, analysen av deltagarna känns lite mellanmjölkig, men det är svårt att ta det på allvar just nu. Har ju inte spelat med någon av de tre tidigare.

Har nog inga tydliga rödingar än, snarare en massa med gula-brandgula hunddjur där man hittar Genesis, Halo9000, KrilleW och kanske Basenanji.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,520
Location
Oktoberlandet
Okej
För att vara med lite i vandrandet bland kyrkogårdens gravstenar så gör jag ett instick.
Efter att kikat igenom diskussionen så verkar ju Basenanji, KK, Vimes och Genesis vildaste aktiva vilket om sanningen ska fram ju inte egentligen behöver vara misstänkt men men...

Vimes: verkar vara giftigaste räven (hoppas jag triggar andra nu) men vågar inte rösta pån som skriver tjusiga manualer om spelet mm

Röst: Basenanji (motivering: har Vimes röst på sig)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag jobbar sporadiska tider iom timvikarie på boende så jag sitter på en buss på väg hem nu. Jag vägrar långa svar via mobil men ska dela med mig av tankar och en magkänsleping när jag är hemma och kan skriva.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Massoutning - yay or nay? Nay. Jag håller med om att massoutning bara gynnar ulvarna som får veta vilka de inte behöver fokusera på i första hand. Zombie(sarna?) blir inte direkt gladare av det heller då de behöver sålla ulvarna från riktiga bybor oavsett.

Vilka roller finns och hur många ulvar? Jag joinar team mest sannolikt 3 och tror att det finns en del roller i spel, mest troligt både siare och väktare. Jag hade gjort så åtminstone om jag hade varit den som bestämde. Spökrollerna är för svaga för att påverka för mycket.

Min magkänsla från början av rundan pingade på följande citat av Basenanji, inlägg #6:
Jag inbillar mig att zombisar och varulvar just nu sitter och PMar varandra för att lägga upp strategier. Därför kanske de ligger lågt just nu? Det kan alltså vara värt att syna passiva deltagare så här i början.
Jag läste det som "Hörni, fokusera på de som inte har skrivit så mycket än och kolla vad grön JAG är!", mest pga att rollerna kom ut igår kväll. De började knappast snacka tidigt måndag morgon.

Sen har Basse skrivit mer, förstås, men jag har inte orkat göra mer än skumma igenom inläggen under bussresan. Imorgon är jag ledig så då hoppas jag att jag kan läsa mer kritiskt då. Jag avvaktar med min röst också då jag helst inte vill basera den på en magkänsla.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Stövelkatten: Har mest diskuterat spökkoden men uppfattar honom som en stark bybo spelare baserat på tidigare partier. Gröngul

K.K: Tycker dels han har en bra poäng med att släppa in nybörjare i spelet och tyckte det var roligt att han la in Vimes där, kanske för att se vilka som reagerade på det. Men jag har som sagt också kritiserat honom för det draget, tror dock inte att det var ett ulvdrag utan mer ett drag som kan gynna ulvarna. Jag tror inte heller att spökkoden är ulvig. Gröngul


Tant Ragnar: Får bra känningar från den här nya spelaren. Argumenterar självständigt och vågar gå mot strömmen. Grönish

Genesis: Nybörjare men är hen by eller scum? Svårt att säga. Många inlägg känns som övertydliga och desperata försök att gröna sig. En nybörjarulv torde få lite tips från medulvar om hur hen ska spela? Gul

Vimes: Spelar grönt, gräver djupt om Basse. Har inte sett någon riktig ulvtendens ännu. Grön

Sidd: Har inte gjort mycket väsen än. Rösten på Vimes är intressant. Sidd verkar misstänka både Basse och Vimes? Tror han att det är två ulvar som försöker distansera sig från varrandra? Får mig att ifrågasätta den lilla riddarens nybörjar skap. Håller ögonen på. Gul


Basenanji: All over the place som vanligt men lite mindre spretiga inlägg än vanligt vilket tyder på att något är annorlunda. Vimes har rätt i att det är mycket luft men samtidigt är vi fortfarande i fluffphase. Lägger en snabb röst på mig när Empiricus kommer med sitt räv gate och är också snabb på att smöra in sig hos K.K. Hans inlägg om PM i början av partiet kan också ses som att han grönar K.K efter bara ett inlägg. Något skumt är i görningen här. Gulröd


Empiricus: Ger till en början ett gott intryck men det faller såklart när han kommer med det där om rävarna. Såklart att man behöver hitta något att gå på men det här var något av det mest luftslottiga jag sett. Det grönar faktiskt mer än det rödar för en ulv hade spelat mer försiktigt? Oklart. Gul


Hellzone: Har inte fått någon känsla än men verkar vara en gammal veteran dvs väldigt bra att för oss att ha kvar om han skulle vara by.

Korpa: Kommer med vettiga inlägg och verkar vilja analysera. Grön


Xyas: Vill se en massoutning. Det känns inte bra eftersom jag inte kan se fördelen med att eventuell siare blir synlig för ulvarna. Det är rödande.

KrilleW: Trevar sig fram och ger ett intryck av nybörjare, troligen grön då han inte ser ut att spela över såsom Sidd och Genesis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
lite besviken att det inte skrivits mer under natten. Bybor: om ni skriver mycket så finns det mer att analysera. Att bli synad är bra om du är bybo!

Jag har funderat lite över min röst. Jag har ingen bra motivering mot Halo, och hans senaste analys känns skarp och hjälpsam. Basse har ett starkare case mot sig. Jag inser att jag knappt skrivit något om Basse. Hoppas ha mer tid att skriva mina tankar senare, men just nu har han de starkaste indicierna.

Röst: Basenanji
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
lite besviken att det inte skrivits mer under natten. Bybor: om ni skriver mycket så finns det mer att analysera. Att bli synad är bra om du är bybo!

Jag har funderat lite över min röst. Jag har ingen bra motivering mot Halo, och hans senaste analys känns skarp och hjälpsam. Basse har ett starkare case mot sig. Jag inser att jag knappt skrivit något om Basse. Hoppas ha mer tid att skriva mina tankar senare, men just nu har han de starkaste indicierna.

Röst: Basenanji
Kan du vid tillfälle spalta upp caset i några få punkter?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag kan hålla med om att massoutning kan hjälpa ulvarna, men om alla bybor drar till med ett siar- eller trackerkort så kan vi åtminstone förvirra dem om det nu skulle krävas av oss.
Är alltså både för- och emot.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag kan hålla med om att massoutning kan hjälpa ulvarna, men om alla bybor drar till med ett siar- eller trackerkort så kan vi åtminstone förvirra dem om det nu skulle krävas av oss.
Är alltså både för- och emot.
Alltså de som står på byns sida ska ju inte ljuga vid en outning. Det blir inge bra.

Men desto mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att vi borde massouta. Så som upplägget är med (ungefär) känt antal roller ställer till det extra för ulvar och zombies som måste ljuga, och vi har två byfientliga grupper som inte kan koordinera sitt ljugande med varandra = mer lögnkaos = bra för byn, samt att outande kan potentiellt exponera varulvarna för zombierna också = fler döda ulvar = bra för byn.

(nu tänker du kanske "men Xyas, vi vet ju inte om det finns zombies!", och då frågar jag hur troligt är det att Larsson skulle hitta på det här coola upplägget, och sen ha karaktärsstyrkan inte använda det till mer än en rökridå på så här många spelare?)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Problemet är att det inte är farligt för fiendelagen att ljuga vid en massoutning. Rollerna är avslöjade så man kan inte peta till en zulv på formuleringar heller och ingen BEHÖVER claima en power roll. Det är därför de tjänar på det men inte vi. Hade vi vetat ett maxantal på "vanliga bybor" så hade det varit en annan sak för då hade det blivit för många, men nu finns det inget tak på den siffran.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Kan du vid tillfälle spalta upp caset i några få punkter?
Ja! Jag ska försöka bli lite mer organiserad. Inser att jag varit lite väl all over the place. Det är min varulvsspelspepp som skinit igenom. Ska försöka posta färre snabbt utslängda gankar och mer genomtänkta analyser. Jag skriver dock mycket på mobil, vilket gör det ena lättare än det andra.
 
Top