Varulv [Varulvar på ett tåg] - R5

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Hur tror vi att DTF funkar i detta spel med vinstvillkor?
Vad särskiljer DTF mot oss andra?
Vi som är bybor i alla fall kan väl reda ut det!

Vad hade Halo, saker, förmågor mm?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Okej, det är inte bra att jag väntar längre. Jag hade förberett en jätterolig meme till Basse när han skulle kräva svar från mig, men nu är det dags att försöka rädda byn.

Till att börja med skall jag reveala min förmåga:

Jag har, på siffra 29, låst upp Vigilante. Jag kan mörda en annan spelare som går in i min vagn (en gång per spel). Det här spelet kommer verkligen ta knäcken på mig. 😅

Nu är jag längst bak i tåget, och en av de huvudmisstänkta, så det gör ju inte mycket från eller till. Men om Basse och Empiricus (de två gröna spelarna) vill att jag – om jag får möjlighet – skjuter Xyas eller Stövelkatten (de två jag misstänker vara sista ulven) – så försöker jag. Annars låter jag bli förmågan.

Jag har dock en viktig sak att ta upp: VI MÅSTE RÖSTA UT SIDD DENNA RUNDA
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vi har både varulvar och DTF i detta spel.

De flesta vill rösta ut mig, fine. Blir jag utröstad som bybo gör det inget om byn vinner i slutändan. Men jag är inte rätt val denna runda.

Vi vet hur ulvar vinner: när de är lika många eller fler som resten av spelarna. Nu när DTF är bekräftad är det omöjligt att det var mer än två ulvar, så det finns bara en kvar. Vi har därför minst en runda till på oss (mer om Basse lyckas vakta) innan vi är vid skarpt läge.

MEN VI VET INTE HUR DTF VINNER! DTF KAN REDAN VARA EN RUNDA IFRÅN ATT KAMMA HEM SEGERN!

Sidd flyttade Halo för att rädda honom från utröstningen. Han höll sen tyst eftersom det var rödande och sa ingenting förrän det såg ut som att Halo skulle åka ut – då hoppades han på att han skulle kunna glida förbi som nybörjare som inte visste att det var dumt att ljuga.

Röst: Sidd
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Basenanji

Jag förstår fortfarande inte varför du sett mig röd som hela spelet. Visst, Lukas bortgång rödar mig starkt - men innan det?

Jag har spelat grönt. Jag har gjort mitt bybojobb. Jag har försökt hjälpa resten av byn istället för att köra eget race.

Om du måste rösta ut mig, gör det nästa runda. Även om jag är ulven så har du ingen glädje att rösta ut mig nu om Sidd vinner.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Stövelkatten

Skall jag vara ärlig vet jag faktiskt inte längre hur röd jag tycker du är. Jag har sedan hela förra rundan fått vara på defensiven, och detta har varit ett händelserikt spel. Men min huvudkandidat som ulv är Xyas, sedan blir du över efter gröna paret Bampericus och DTF-Sidd. Det är därför jag lägger min vigilante-förmåga i resten av byns händer istället för att försöka skjuta själv.

Men det är Sidd vi måste få ut denna runda, sen kan vi bena ut ifall det är du, jag eller Xyas som är sista ulven.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Xyas

Du tror att jag är sista ulven. Jag tror att du är sista ulven.

Oavsett vem som är det så förlorar båda två om Sidd vinner efter den här rundan.

Spöktåget är emot mig. Basse är emot mig. Du har goda chanser att rösta ut mig nästa runda. Men vi måste lägga striden åt sidan en runda till för byns skull.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Empiricus

Du är den grönade bybon. Det är därför jag låter dig och Basse bestämma om jag skall använda min vigilante-förmåga (trots att oddsen är små att jag kommer nå någon).

Oddsen för att byn vinner ökar om vi utesluter dtf-vinst den här rundan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hur tror vi att DTF funkar i detta spel med vinstvillkor?
Vad särskiljer DTF mot oss andra?
Vi som är bybor i alla fall kan väl reda ut det!

Vad hade Halo, saker, förmågor mm?
Sorry Sidd - jag är övertygad om att du är Halos dtf-kumpan. Du vill skapa brus för att vinna tid.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ok Larsson...du tror jag är DTF.
Bra att reda ut det tydligen...jag trodde jag var tokgrön så som jag spelat.
En massa ryckiga saker du för fram, verkar lite desperat...

Jag tror det är 4 bybor kvar, 1 ulv och 1 DTF och
gissar att dessa två scum finns bland främs Stövelkatten, Xyas men nu lurar du Larsson upp lite som kandidat.

Jag som inte ens ärligt viste vad förkortningen DTF stod för...
Du påstår att Sidd skulle vinna som DTF denna som du säger sista runda?: här har du lite att förklara: hur kan en ensam DTF vinna i detta läge och vad tyder på att det är sista rundan?... Har du förklaringar för de påståendena?

Bra att du vill sammarbeta med de grönaste byborna men vad är det som ska hetsa upp Basse med din outning?

Du svarade inte på min Halo och DTF-fråga så det verkar som att du inte vill prata om det...?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det här med att nattmorden inte blir av varje gång tycker jag är konstigt.
Jag trodde ”den sista” ulven borde låst upp förmågan att nattmörda över hela tåget.
Och att ulven skulle avstå nattmord är väl inte troligt.
Alla vagnars saker är ju uträtt.
Vem/vilka har INTE lyckats nå sitt föremål och ”låst upp” sin uppgradering?

...måste gå tillbaka och kolla förflyttningar.
Hjälp till att luska ut det please.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag som inte ens ärligt viste vad förkortningen DTF stod för...
Du påstår att Sidd skulle vinna som DTF denna som du säger sista runda?: här har du lite att förklara: hur kan en ensam DTF vinna i detta läge och vad tyder på att det är sista rundan?... Har du förklaringar för de påståendena?
Jag vet inte att det finns en DTF kvar. Jag vet inte heller att du är den sista i DTF-laget. Däremot försöker jag estimera vad som ger byn störst chans att vinna.

Det skrämmande med DTF är att de kan vinna på olika sätt. De kan ha samma vinstkriterier som ulvarna (som zombierna förra spelet). Ett annat vanligt sätt är att infektera andra spelare (som Cult Leader i kortspelet Ultimate Werewolf).
Eftersom vi vet hur ulvarna vinner - och antar att det bara är en ulv kvar - vet vi att vi har minst en runda kvar mot dem. Men eftersom DTF är en stor x-faktor måste vi eliminera dem så fort som möjligt.

Även om vi är i ett worst case scenario - att du är grön och jag är sista ulven - är det fortfarande rätt för byn att rösta ut dig först. Man utesluter då en okänd DTF-vinst och har en runda kvar för att rösta ut sista ulven.

Det viktigaste är inte att vara den bybo som lever längst, utan att spela så att man hjälper byn vinna i slutändan. Därför förespråkar jag utröstning av dig.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Larsson varför tror du Spöktåget är ute efter dig?
Tant Ragnar - Anser att jag röstade ut honom är rödande
Lukas - Anser att jag var i samma vagn som han dog rödande
Hellzon - Röstar på mig för att rädda sista ulven
Halo - Röstar på mig för att rädda sista DTF
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger "We shall overcome"...

Nä, men vi kan väl få ha lite nyårstrevligt? De tunga analyserna kan få vänta till nyårsdagen tycker jag.

Tills dess kan vi väl grubbla över hur det kommer sig att ulvarna inte utfört nattmord, hur folk kommer placera sig nu när tåget är kortare än nånsin, om någon annan läbbig överraskning väntar utöver svåranalyserad DTF och: finns det en DFF? En fjärde fraktion?

Ha en trevlig nyårskväll alla varulvsspel diggare!

Gott nytt år!
🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja Gott Nytt År allihopa.

Måste väl vara DSF nu när vi är sex sista spelare kvar...
Alla mot ClownLoket eller...
Förslag: alla samlas i en vagn utom jag som sätter den vagnen sist och eftersom jag är bybo och då blir ensam kvar så vinner byn.
Den som säger emot måste vara scum...
Ok alla med på det.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Mer samlade tankar från mig i morgon, en sak bara:
Tant Ragnar - Anser att jag röstade ut honom är rödande
Lukas - Anser att jag var i samma vagn som han dog rödande
Hellzon - Röstar på mig för att rädda sista ulven
Halo - Röstar på mig för att rädda sista DTF
Lukas var tydlig med en tidig förmåga och en tidig förflyttning. I scenariot Ulv-Larsson är det är inte osannolikt att Lukas siade Larsson innan Larsson mördade Lukas. Spöktågets röst KAN vara stärkt av ett siande.

Gott nytt på er! Ses på andra sidan, och tänk på att ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Så lite nattmord av ulvarna: kan det vara så att de har försökt med Basse nån gång som skyddat sig själv och prickat DTF som har nån form av skydd, kanske egen Väktare?

Vad tror byn?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så lite nattmord av ulvarna: kan det vara så att de har försökt med Basse nån gång som skyddat sig själv och prickat DTF som har nån form av skydd, kanske egen Väktare?

Vad tror byn?
Jag misstänker att de har en liknande funktion som Lukas hade med sin siarförmåga, Lukas behövde ju ange vilken som skulle sias så kanske ulvarna behöver ange vilken som skulle nattmördas och de har antingen missat eller blivit väktade hittills.

Natt 1: Hellzons skumma förflyttning första natten KAN ju ha varit orsakad av DTF, och då kanske Hellzon siktade på fel person, Larsson hamnade med dig Sidd efter att du flyttade en vagn, så han kunde inte förutse det heller. För xyas gäller samma sak som för Hellzon, mordoffer Basse kanske vaktade sig själv och katten stod still.
Natt 2: Hellzon kanske inte gissade att det var Sidd som skulle gå till samma vagn utan xyas eller basse? Larsson borde kunnat anta att Stövelkatten skulle gå till vagn 10, eftersom vi pratade om det i rundan så det borde kunnat bli ett nattmord där. Stöveln å andra sidan kunde inte veta om någon annan skulle gå till den vagnen.
Natt 3: Lukas dör i vagnen med Larsson, Hellzon är utröstad, ulvxyas hade kunnat mörda mig i vagn 10 iom att X gick dit och det var allmänt känt att mina raketer fanns där. Katten går till vagn 4, och hade väl stannat och mördat mig i vagn 10 om hen vore ulv.

Om man utgår ifrån att ulvarna bara kan nattmörda i sin egen vagn och måste välja vem de skall försöka så är det Larsson som sticker ut mest. Kan de nattmörda bortom vagnarna så hade jag väl dött denna runda iom att jag är helt grönad av Lukas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, börjar ni kvickna till nu efter festligheterna igår? Vi hade himla kul med god mat dryck och spel. Inget riktigt brädspel, men lite frågesport a la SVT. Helt okej!

Nu står det ju mellan @Sidd och @LJSLarsson men för att kickstarta 2021 vill jag att @Stövelkatten rätar ut några frågetecken. Ledsen om jag tjatar om något du redan berättat, men förklara för mig som om jag vore 94 år gammal med demens.

1. Varför ville du inte ta det föremål du kunde tagit? Vad säger att du riskade att hamna i sista vagnen?
2. Motivera din förflyttning.
3. Varför var du så ointresserad av spelet i början? Finns säkert rimliga svar! Kör på!
 
Top