Varulv [Varulvar på ett tåg] - Game over

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för ett spännande och rörigt spel, Vimes! Jag hade superkul trots tunga dagar med mycket plugg, sista tentan på utbildningen osv. Lite befriande dock att inte föra nästan några listor, excel-ark eller liknande. :)

Jag gillade att det var en hel del rörliga delar, jag tror det hjälpte ulvlaget lite mer än byn och byn här på forumet är ju rätt skarp. Sedan var det en del oflyt för ulvarna , men så kan det gå. Alla spelade ju egentligen väl tyckte jag, det var inte många saker som gjorde mig supermisstänksam, förutom grejen med Hellzon och Lukas och sieriet, och jag är också imponerad av Sidd som gjorde ett starkt spel. Visst går det lättare att spela bybo när man inte är ulv? ;)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hårt att vara ulv på wrnu.

Jag är jäkligt sugen på att arra och har redan ett i princip färdigt koncept, för övrigt, men det är nog fler som är heta på gröten, och man måste ju låta folk vila ut lite, också.
Vila kan man göra när man är död/utröstad.
Visa ord!

Och nu förväntar jag mig såklart också uppföljarna "Varulvar på en båt" och "Varulvar på ett flygplan". Och "Varulvar på is"!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Hårt att vara ulv på wrnu.

Jag är jäkligt sugen på att arra och har redan ett i princip färdigt koncept, för övrigt, men det är nog fler som är heta på gröten, och man måste ju låta folk vila ut lite, också.
Det vore superkul om du har ett koncept du vill hålla i, Genesis! Ge oss nån vecka så kör vi!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tackar allihopa för gott deltagande och Vimes för strålande fixande.
Det var riktigt kul och jag tror jag lärde mig mycket denna gång.
Första spelet senast trodde jag mig ha koll som ulv men jag fattade ju egentligen inte va ni andra antydde hela tiden, var bara skiträdd för att bli påkommen och kunde inte bara låssas vara bybo...
En stor ursäkt till byn denna gång då jag ju hade fel typ hela tiden och bara inte kunde låta bli att kaosspela med min förmåga att byta vagnar. När jag dessutom turligt lyckades hitta mitt föremål direkt så var jag bara tvungen i R2 att pröva att byta även sista vagnen då jag trodde folk varfel ute med Halo. Denna manöver trodde jag att jag skulle bli hjälte på men kaosade ännu mer... Kan dock tänka mig att även ulvarna tyckte det snurrade lite väl även för dom...
Spelet blev tom rivit samtalsämne i familj & släkt när 10-talet från alla olika generationer desperat försökte rädda mig från usla beslut och skällde ut mig varje runda under pågående felteorier... Inget hjälpte ju så till er alla: ett stort Sorry!
På återseende/ Gott Nytt År
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack så mycket för gott spel.

Nattmord i samma vagn
Den här nerfen kändes hård. Skulle man använda den i början av spelet skulle folk direkt röda en (särskilt när många av de gröna bybor som själv hade förmågor som funkade på samma sätt), och ifall man väntade skulle de två siarna få chans att gröna folk.
Vi utförde bara ett enda nattmord, det på Lukas, och det var ju det som blev spikan i kistan för mig - och då var vi ändå i runda 4.

Nattmordet på Lukas
Det var ett svårt beslut.
Jag var på väg bakåt i tåget (eftersom jag via Hellzon visste var mitt föremål var) och jag visste att Lukas var på väg framåt. De enda andra i närheten att sia var Emp (som var redan grönad) och Stövelkatten (som överlag rörde sig konstigt och hade små intressen av att ta sig bakåt). Jag antog därför att Lukas skulle sia mig, vilket skulle leda till 100% risk till förlust, och satsade istället på att mörda honom och kanske sänka risken till 85%.
Jag hade kunnat fly framåt istället, men jag skulle ju behöva mörda någon förr eller senare ändå, och med två redan grönade bybor skulle det inte ha hållit spelet ut.
(Du får gärna bekräfta @Lukas om du hade tänkt sia mig, eller ifall jag oroade mig i onödan)

Den höga komplexiteten
Första rundan var jag lite skeptisk till att spelet var så krångligt ... men det blev faktiskt rätt kul ändå. Det låter en stretcha lite andra skills än enklare varulvsspel, till exempel snabb anpassningsförmåga till minimal information. Vill ge mig själv en liten klapp på axeln för att jag korrekt lyckades lista ut hur DTF:n fungerade. 😁
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
ROLIGASTE MOMENTS:

Meme-master Basse

Detta är ju ett spel som går ut på att ljuga folk rakt upp i ansiktet och anklaga andra för att vara jävla lögnare, så det är lätt att glömma bort att vi spelar för att ha kul. Skönt att Basse livade upp stämningen precis lagom mycket utan att deraila spelet.

"Va fan? KAN VI INTE ENS RÖSTA UT BYBOR?"
När Halo inte blev utröstad föll mina och Hellzons hakor i golvet. Vi hade förlikat oss med att vi skulle behöva hålla på våra nattmord ett bra tag, men att även utröstning kunde vara off the table var värsta kallduschen jag upplevt i ett varulvsspel.
Nu är ju kaos mer skadligt för byn än ulvarna, så förvirringen gagnade nog oss ändå.

Gröna Sidds kaosmanöver
Folk som varit med lite är ofta lätta byten för ulvarna, eftersom byborna inte har koll på hur man brukar spela. Då kan ulvarna skrämma upp byn och få de nya utröstade för säkerhets skull. Jag försökte ju det i sista rundan, och hade Sidd inte spelat så stabilt de första rundorna hade jag nog lyckats - så en eloge till dig där! ⭐
Men när man sitter och tror att spelet inte kan bli knasigare ... och så erkänner Sidd att det var han som av misstag räddade onda Halo utan att erkänna det för någon. Det här spelet, asså. 😂
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Alltid lika kul att följa varulvstrådarna, och alltid lika imponerad av er spelare som lyckas göra vettiga analyser. Jag känner mig som en analfabet i en diskussion om Dostojevski... Det mekaniska är alltid kul dock och här var det mer kaos än något parti jag kan minnas. :) När vagnar började byta plats... oj.
 
Last edited:

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tack alla för ett bra och roligt spel!

Det kändes ruskigt svårt att spela ensam dtf, min plan var att försöka rösta ut biljettlösa och vänta med ulvjakten men jag gjorde några rejäla missar.

Den första var att starta biljettgate. Kändes i efterhand klart dumt att visa på att jag kände till biljetterna och försökte styra det hela åt annat hål genom att peka på Lukas men Basse var på hugget och släppte aldrig misstankarna.

Jag hade kunnat gå två steg in i Basses vagn istället för tre steg in i empiricus. Vägde större chans att kunna dela ut biljetter mot att inte röja min förflyttning.

Sen givetvis när jag misstänkte empiricus mitt i omröstningen dag 2. Han hade just gått igenom mitt spel och grönat mig för att sen rösta på mig. Jag tappade det lite där och byn förstod direkt. Tur att Sidd var på min sida med sitt vagnbyte då men det hade jag förstås ingen aning om. Trodde först att jag hade extraliv eller var odödlig med tanke på att jag var ensam på mitt lag. Därför betedde jag mig nog lite kaxigare än vad jag borde rundorrna därpå. När sidd avslöjade att han räddat mig så tänkte jag att det var lika bra att komma med en rövare om upplåst väktarförmåga och hoppas på det bästa.

Att ta ut Tant Ragnar runda ett kändes dock givet då jag inte ville bli siad och redan hade en hygglig koll på vart åtminstånde en av ulvarna befann sig. I mitt pm fick jag ju veta hur många som hade biljett från start och när både LJS, Emp och Basse outat biljett så visste jag en av dem ljög.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack igen! :D
Lite tankar och tack från mig.

Korta rundor FTW
Så skönt med korta rundor! Jag är mer av en intuitiv, utåtriktad spelare och gillar när det går undan. Passade mig och temat jättebra och höll både intresse och informationsmängd på en bra nivå.

Empiricus drag
Empi var starkaste bybon som tog Hellzon. I och för sig var det också bra av byn att följa med och inte borra ned sig i något annat dumt. Sedan tror jag att bybouppställningen var särskilt stark i det här partiet. Jag saknade dock Empis excelark för mina blev aldrig särskilt klargörande...

Balanserat?
Oerhört svårt att svara på. Partiet var ett semi-stängt spel vill jag påstå: i och med att vi inte visste ulvarnas vinstvillkor eller om en DTF var med så fanns det stor osäkerhet med. Jag tyckte att spelet var himla svårt de först tre rundorna. Om Stövelkatten hade gått över tidigt och Hellzon fått in sin vrede kunde partiet slutat betydligt snabbare och i ulvarnas favör. Nu uppfattade jag det som att det kaosiga vagnsförflyttandet hjälpte byn på ett oväntat sätt. Ensam som DTF låter tufft, men ändå bra avvägning att sju personer var biljettlösa. Summa summarum: ja, balanserat mellan lagen

Spökkoden är här för att stanna?
Spökkoden är ju oerhört rolig och funkade finfint. Jag utgick (korkat nog) från att endast bybor kunde få rösta som spökkod så jag fick lite skrämselhicka när Empi började resonera om huruvida det kan vara en ulv som "spökar". Kul!

Sidds listighet och Lukas stilbyte
@Sidd stod för en elegant listighet som jag vill lyfta fram: ulvarna lär ju förstås sprida ut sig för att hitta sina föremål. Hade jag tänkt på det tidigare hade jag kanske också fokuserat mer på hur folk förflyttade sig. Det var en kul grej att analysera tycker jag och kul mekanik som gör att jag kan sitta och grubbla länge.

Jag gillade också Lukas lite välvilliga, ärliga och rättframma spelstil. Det är fint att hitta sitt sätt att spela på och sedan stå för det! Hoppas du tycker samma @Lukas?

Varulvsvåren 2021
Det slår mig att @Feuflux, @Vimes och @LJSLarsson verkligen har höjt den kreativa kvalitén på varulvsspelen det här året. Nu är jag jättenyfiken på vad @Genesis kan koka ihop! Att varulvsspel kan utvecklas så mycket tyder på en härlig spelform som blir svår att tröttna på. Jag ser redan fram emot nästa match och - förstås med tanke på våran batalj i den här matchen - nästa Mäster Ulv.

Tack till alla! Vi ses snart igen. Tänk om jag blir ulv då? Eller vaniljbybo? Det var länge sedan...
 
Top