Varulv [Varulvar på ett tåg] - Game over

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
1609531688374.png

LJSLarsson stängs in i vagn 7 och skickas ut för stupet. Den sista ulven är död! Bybotåget åker vidare, firar och skålar i champagne, julmust, tomtegröt och julgran.

Grattis byn! (Basenanji, Empiricus, Sidd, Lukas, Tant Ragnar, Stövelkatten och Xyas)

Välförtjänt tycker jag! Men jag måste passa på att lyfta på hatten till ulvlaget som trots att de hamnade i spotlighten tidigt sprattlade efter bästa förmåga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Roller:

  1. LJSLarsson
Fraktion: Varulv. Din kompanjon är Hellzon. Ni får prata med varandra utanför speltråden. Ni vinner om ni är lika många eller fler än byborna.
Förflyttning: (1) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget.
Förmåga: (7) Du får förflytta valfri spelare till vagnen du är i. Dock ej från sista vagnen.
Förmåga: (27) Du får nattmörda en spelare som är i samma vagn som du. Du skickar in namn på en spelare och om den befinner sig i samma vagn som du blir den nattmördad.
Letar efter: Glögg
Låser upp:
Förmåga: (29) Nattmörda valfri spelare.
Du har en biljett

  1. Hellzon
Fraktion: Varulv. Din kompanjon är LJSLarsson. Ni får prata med varandra utanför speltråden. Ni vinner om ni är lika många eller fler än byborna.
Förflyttning: (16) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget.
Förmåga: (26) Du får nattmörda en spelare som befinner sig i samma vagn som du. Du skickar in namn på en spelare och om den befinner sig i samma vagn som du blir den nattmördad.
Förmåga: (5) Du får blockera allt förmågeanvändande för en spelare som befinner sig i samma vagn som du. Du skickar in namn på en spelare och om den befinner sig i samma vagn som du blir all hens förmågeanvändande blockerat.
Letar efter: Pepparkakor
Låser upp:
Förmåga: (13) Varulvens vrede! Du nattmördar alla spelare som är i samma vagn som du. Men! När förmågan använts kommer din fraktion att avslöjas.

  1. Halo9000
Fraktion: Konduktör. Du vinner när alla spelare som är kvar på tåget har biljett. I början av varje runda kommer du att få information om hur många som inte har biljett. När spelet börjar saknar 7 spelare biljett.
Förflyttning: (3) Du får förflytta dig till valfri vagn på tåget.
Förmåga: (25) Du får ge en biljett till en spelare som är i samma vagn som du.
Letar efter: Tomteskägg
Låser upp:
Förmåga: (14) Nattmörda en spelare som inte har biljett. Du skickar in namn på valfri spelare. Om den saknar biljett blir den nattmördad.
Du har en biljett

4. Basenanji
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (23) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (24) Du kan väkta en spelare som befinner sig i samma vagn som du mot nattmord. Du skickar in namn på en spelare och om den befinner sig i samma vagn som du blir skyddad. Du kan aldrig skydda samma spelare två gånger i rad.
Letar efter: Julmust
Låser upp:
Förmåga: (10) Väkta valfri spelare. Du kan aldrig skydda samma spelare två gånger i rad.
Du har en biljett

5. Xyas
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (8) Du får förflytta dig 1-2 vagnar antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (6) Du får flytta en annan spelare med dig (den måste vara i samma vagn som du när förmågan används, och kommer sluta i samma vagn som du efter din förflyttning)
Letar efter: Champagne
Låser upp:
Förmåga: (11) Flytta valfri spelare till valfri vagn

6. Stövelkatten
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (21) Du får förflytta dig till en vagn som innehåller ett namngivet föremål. D.v.s. du skriver till mig: “Jag flyttar mig till vagn X där föremål Y finns”. Om föremål Y finns i vagn X förflyttas du till vagn X.
Förmåga: Ingen.
Letar efter: Lussekatt
Låser upp:
Förmåga: (32) Du får byta fraktion till varulvarna.

7. Tant Ragnar
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (28) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (17) Du får sia en spelare som befinner sig i samma vagn som du (och få reda på spelarens fraktion). Du skickar spelarens namn till mig, och om hen befinner sig i samma vagn som du får du veta hens fraktion.
Letar efter: Hummer
Låser upp:
Förmåga: (15) Sia en vagn och få veta om det befinner sig någon eller några icke-bybor i vagnen.

8. Sidd
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (20) Du får förflytta dig 1-2 vagnar antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (18) Du får byta plats på två vagnar, förutom den sista vagnen i tåget.
Letar efter: Risgrynsgröt
Låser upp:
Förmåga: (18) Du får även flytta den sista vagnen i tåget.

9. Empiricus
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (19) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (22) Du får kolla hur många av spelarna som är i samma vagn som du som har biljett.
Letar efter: Nyårsraketer
Låser upp:
Förmåga: (30) Byta plats på två spelare.

10. Lukas
Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
Förflyttning: (2) Du får förflytta dig en vagn antingen framåt eller bakåt i tåget
Förmåga: (4) Du får sia en spelare som befinner sig i samma vagn som du. Du skickar ett namn på en spelare till mig, och om spelaren befinner sig i samma vagn som du får du veta hens fraktion.
Letar efter: Julgran
Låser upp:
Förmåga: (12) Förflytta dig till vafri vagn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Vagnar:
1. Lussekatt
2. Pepparkakor
3. Tomteskägg
4. Risgrynsgröt
5. Julgran
6. Champagne
7. Glögg
8. Julmust
9. Hummer
10. Nyårsraketer
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha! Bästa meme..n?...t?

Tack alla för grymt kul spel! Särskilt till Vimes som arrangerade, men också till alla er på ulvlaget! Mer tankar och funderingar i morgon! Bra spelat alla!

(Läskig den där "Varulvens vrede"! Tycker att det här var Empis förtjänst som, hittade Hellzon...!)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tack för bra fixat spel @Vimes !

Tack för gott spel från alla bybor, ulvar och konduktörer!

GOTT NYTT ÅR!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Personlig reflektion: det är tvärdumt att försöka spela Subterfuge parallellt med ulvspel. Jag är uppriktigt tacksam för att ha åkt ut första rundan :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Det här spelet var väldigt kul att läsa. Jag ångrade lite att jag inte anmälde mig. Gud vad rätt ni hade i att varulvarna gärna ville låsa upp sina förmågor! Bara mörda i samma vagn känns som en riktigt elak begränsning. Det var ju så Larsson åkte dit. Hade de fått sina prylar tidigt så hade det varit en annan femma!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag blev lite frustrerad att Larsson såg ut att komma undan med sin lögn "Hur skulle jag ha kunnat veta vilken vagn Lukas skulle gå till"
Efter att jag hade sagt rakt ut vart jag planerade att gå.

Sista rösten ifrån spöktåget var för att motivera er att undersöka Larsson och hitta det
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Spöktåget var en rolig mekanik. Det var trevligt att kunna kommentera spelet med folk som följde det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Känns som ulvarna var rätt hårt nerfade? Och var stövelkattens frånvaro av förflyttning för att han helt enkelt inte ville bli frestad att byta sida 😄
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Såhär skrev jag i oktober efter kyrkogårdsspelet:

Jag har ett korvtårtespel med tågtema och på tok för många konstiga förmågor i byrålådan.
Och det var det vi spelade nu. Jag är hyfsat nöjd med balansen, men det skulle nog varit lättare för ulvarna att nå sina föremål. Basse hade förstås helt rätt i att det framför allt är ulvarna som tjänar på föremålen. Absolut blir både siande och väktande starkare av föremålen, men de är ju inte på något vis nödvändiga för bybovinst. Många av byförmågorna var visserligen kraftfulla, men tvetydigt huruvida de skulle hjäla byn (Sidd räddade t.ex. DTF-Halo). Men ulvarna har förstås ingen chans att vinna det här utan föremålen. Dock tror jag att en sämre spelande by hade blivit uppäten med hull och hår av Hellzon och Larsson.

Halos roll var nog lite för svår också. Han lyckades aldrig ge biljett till någon, och fick aldrig använda sitt nattmord. :/ Det var fint hur han hjälpte till att hålla Larsson kvar på tåget i första rundan (för Larsson hade outat att han hade biljett) dock!

Jag är nog mest nöjd med att spelet inte gick sönder trots mängden konstigheter!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Känns som ulvarna var rätt hårt nerfade? Och var stövelkattens frånvaro av förflyttning för att han helt enkelt inte ville bli frestad att byta sida 😄
Tja, alltså. Det är svårt att säga jättemycket om balans när det är så här många rörliga delar. Hade saker gått ulvarnas väg tidigt hade det nog i efterhand kunnat se ut som att byn var hårt nerfad. T.ex. Stöveln hittar sitt föremål och byter fraktion direkt. Halo börjar nattmörda bybor. Hellzon äter upp halva bybolaget med sin superförmåga... Nu blev det ju aldrig så och ulvarna fick aldrig riktigt en chans att komma in i matchen (å andra sidan lyckades ni få span på dem båda redan i första rundan...). Men hade ni inte hängt Hellzon när ni gjorde hade ni nog förlorat. Så jag vet inte. Jag tror eventuellt att ulvarnas föremål hade behövt vara någon vagn närmare dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Hur mycket var utplacerat och hur mycket var slumpat? Var det bara rollerna som var slumpade?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Hur mycket var utplacerat och hur mycket var slumpat? Var det bara rollerna som var slumpade?
Det var något form av mellanting :) Vissa saker ville jag ha långt fram i tåget för att de inte skulle försvinna som möjlighet, och så ville jag att inget föremål skulle vara för nära någon till en början. Däremot var det inte jättegenomtänkt ur ett balansperspektiv. Vid något tillfälle tänkte jag "Skitsamma, nu släpper jag ner föremålen i de kvarvarande vagnarna och ser hur det blir väl i spel."
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
(Läskig den där "Varulvens vrede"! Tycker att det här var Empis förtjänst som, hittade Hellzon...!)
Det var lite svårt att hitta mål bara. Även för Varulvens vrede. Jag skickade in en användning av den samma drag som jag blev utröstad - med hopp om att döda åtminstone någon - men den triggade förstås inte då

Kudos till @Xyas som kopplade nån gång i R1 att det kanske inte var bra att smula föremål. För min föremålsjakt var ärlig - hade jag varit bybo hade jag ändå velat veta om jag behövde rusa till vagn 8*, men sen blev jag ju lugnare när @Basenanji råsmulade att mina pepparkarkor låg i hans startvagn.
*) Jag hade eventuellt inte röstat på Stöveln för att försöka pressa fram en outning dock.

Annars har jag spelat så ärligt jag kunde. Allt om min långa förflyttning var förstås bullshit, jag visste att Larsson flyttat mig. Å andra sidan var jag ärligt förvånad att vissa drog så stora trissor på det men ni hade ju rätt förstås.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag får spelen 2020 till sex (om man räknar mitt mordmysteriumspel):
  • Haunted house (Feuflux) - bybovist
  • Kungens råd (Feuflux) - varulvsvinst
  • MESTERULV2020 (Basenanji) - bybovinst
  • Mordet på Glockenspiel (Vimes) - bybovinst
  • Varulvarnas kyrkogård (LJSLarsson) - DTF-vinst
  • Varulvar på ett tåg (Vimes) - bybovinst
En bra fångst för textbaserade forumspel så här i nådens år 2020, tycker jag!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag får spelen 2020 till sex (om man räknar mitt mordmysteriumspel):
  • Haunted house (Feuflux) - bybovist
  • Kungens råd (Feuflux) - varulvsvinst
  • MESTERULV2020 (Basenanji) - bybovinst
  • Mordet på Glockenspiel (Vimes) - bybovinst
  • Varulvarnas kyrkogård (LJSLarsson) - DTF-vinst
  • Varulvar på ett tåg (Vimes) - bybovinst
En bra fångst för textbaserade forumspel så här i nådens år 2020, tycker jag!
Hårt att vara ulv på wrnu.

Jag är jäkligt sugen på att arra och har redan ett i princip färdigt koncept, för övrigt, men det är nog fler som är heta på gröten, och man måste ju låta folk vila ut lite, också.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag är jäkligt sugen på att arra och har redan ett i princip färdigt koncept, för övrigt, men det är nog fler som är heta på gröten, och man måste ju låta folk vila ut lite, också.
Vila kan man göra när man är död/utröstad.
 
Top