Nekromanti Varulvar och Varkatter..

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote> Skymningen höll på att falla ovanför kunde man se att fulmånen var på väg. Uppe på kullen plågad av vinden stod två män den ena en ung man knappt 18 år ännu den andra väderbiten av ålder och hårt liv såg ut att vara i 60 år åldern trots att han var över 80 år gammal.
Yngligen vände sig emot den äldre som han älskade som en fader och respekterade lydde blint av vänskap även om han hellre skulle rostas levande än att erkänna något sådant. Frågade med en röst fylld av falsk förakt
Gubbe varför i helvete är vi här
Den äldre mannen små log
Vi väntar på flocken
Yngligen såg lite nervös ut [/quote] En hel flock eller bara några[/quote] Gamlingen skrattade
En hel flock troligen mer än en kommer att komma för att iakta och bevitna
Yngligen svalde
Bevitna vad Gubbe
åldringen satte en hand på hans axel för att lugna honom
EN strid om att vara flockens Alpha
Yngligen kunde känna hur paniken bublade inombords
Jävla Gubbe de kommer att döda mig
Åldringens hand låste som stål på hans axel
Lugn ingen kommer att döda dig Du är en broder även om du inte är varg. Men bäst vore att du ändra form innan någon gör ett mistag
Yngligen såg nervös ut men inte längre panik.
Han koncentrerade sig plötsligt började hans öron att vandra uppåt de blev spetsigare och hårigare, Hans näsa blev kortare och bredare munnen vidare hackan smalare, En lång svans växte ut där back och på armarna och benen växte nu päls, kroppen krympte nästan fem cm och istället för en ung man stod nu en ung kattman.
Gammlingen log och aktiverade sin förmåga han växte blev nästan tio cm längre och hår blev till päls utseendet mer mänskligt än en Vulfen men ändå klart vargliknande.
Nedanfördom sprang en flock stora vargar som sakta bytte skepnad till de varulvar de var.
Gamlingen vandrade utan räddsla ner med kattmanen försiktigt nästan smygande brevid honom.
Bröder flocken är utan ledare
Sa han samtidigt som han stoppade ner en kedja av guld ledar symbolen på marken.
det är dags att välja en ny Alpha jag är för gammal för svag låt striden börja.
Runt omkring honom ylande hans bröder i kör äldre än civilicationen själv. </blockquote>


[color:\\"red\\"] Var-varelser i Mundana [/color]
Varulvar och Varkatter är bara några av de varelser som existerar i mundana.
Några gemensama förmågor alla ÄKTA var-varelser har är

1 de har 3 skeppnader människa. Hybrid form. och djurform.
I den mänskliga skeppnade har de alla de förmågor en människa har utan de 'djuriska förmågor de har i sin hybrid form och djur form. I alla 3 former har de magisk förmåga att regenerera.
I sin hybrid form har de djuriska instinkter och mänskligt inteligens det är deras kraftiste form.
I sin djurform tar djuret över och de 'förlorar' inteligens.

2 De har alla två själar en mänsklig själ som ger dom mänskliga instinkter och en djur själ som ger dom djuriska instinkter. Detta ger dem fördelar och nackedar. en shaman kan inte själa deras kroppar MEN de kan aldrig lära sig shamanism. (Ande syn kan de lära sig men inte mycket mer)
Nackdelar är det att både de mänskliga instinkterna coh djurets instinkter måste få ett utlopp annars kan de bli galna.
Vidare så har de ofta svårt med lärdomsfärdigheter som magi som kräver hög disiplin.
Vidare brukar vissa fysiska färdigheter ta längre tid att träna därför de måste träna i både mänsklig och hybrid form för att till fullo lärt sig allt så räkna med att all tränings tid tar tre fyra dagar längre än normalt.


3 Både Varulvar och Var katter är i behov av mänslig blod för att överleva. Med mänskligt blod menar jag inte ÄTA döda eller dricka utan fortplantning.
Åtminstonde vart 3 generation Var-varelse måste ha en fullblods människa som mor eller far annars kommer nästa generation bli ett djur utan en droppe magi eller mänsklighet.
Så var-varelserna är bundna till mänskligheten för sin egen existens skull.

4 Regernering
En varvarelse regenererar sina skador i samma takt som normal läkning. MEN de kan läka tillbaka skador som avhuggna armar och ben OM de har tid.
Endast skador gjorda av eld, silver, magi kan ej regenereras.

5 En Var-varelse kan smitta en annan person och få denna att bli var-varelse själv. Dessa personer tappar ofta kontrollen över sin djuriska sida och blir 'monster' under fullmånens sken.

6 förvandlingen mellan mäniska, hybrid, djur är en färdighet VIL/2. och ger 1 poäng kortids utmatning per form. från människa till hybrid till varg skulle ge 2 poäng. Under Fullmånens sken ÄR förvandlingen lättare ger ej utmatning och lyckas alltid.

[color:\\"red\\"] Varulv [/color]
Varulvar är den kraftigaste av Var-varelserna OM man frågar dom själv. Det finns kraftigare som var-tigrar och Var-björnar men Varulvar ÄR de enda var-varelserna som jagar och slåss i flock. Bland de Varulvar som lever i städer är det inte ovanligt att de arbetar som legosoldater eller äventyrare.

Mänsklig form ( Eller ta för normal mänsklig kultur)
STY 3t6 10
TÅL 3t6 10
RÖR 3t6 10
PSY 3t6 10
BIL 3t6 10
VIL 3t6 10
SYN 3t6 10
HÖR 3t6 10
LUK ------ ---
AGG 3T6 10

Varg form i denna form är Djuret mer i kontroll över Varulven därmed sänkst inteligensen och instinkt tar över mer. En smittad människa kan lätt tappa kontrollen medans en född som varulv inte har problem.
Sty +4 14
TÅL +6 16
RÖR +4 14
PSY 1/2 5
BIL +0 10
( Men förstår sällan mer än psy NIVÅ )
VIL +0 10
SYN +0 10
( skarpare nattsyn kan se kontraster extremt väl men utan färgsynen )
HÖR +5 15
LUK 4T6+1 15
AGG +2 12
Anfalls manövrar:
Bett: H+Ob1T6

Hybrid form.. I denna form av både den mänskliga själen och djuret själ lika spelrum i en som är Född naturligt samarbetar dom utan problem men i en smittad kan det lätt leda till intern bråk. JAG bestämer Nä JAG osv..
STY +2 12
TÅL +6 16
RÖR +2 12
PSY 2/3 7
av normalt avrunda uppåt.
BIL +0 10
VIL +0 10
SYN +0 10
I denna form kan de se färger men inte bra och lätt blandar ihop vissa kulörer..
HÖR +5 15
LUK -5 10
AGG +1 11
Anfalls manövrar alla mänskliga +
Klor H+3
Bett H+Ob1T6


[color:\\"green\\"] Varkatt [/color]
Varkatter är av naturen envisa även i sin 'mänskliga' form de tenderar även till att vara självständiga göra saker själv.
De tenderar gärna att leva ihop i en liten grupp men arbetar jagar och sådant en och en.
Det är inte ovanligt att en Varkatt blir en äventyrare eller jobbar som akrobat i en circkus.

Mänsklig form ( Eller ta för normal mänsklig kultur)
STY 3t6 10
TÅL 3t6 10
RÖR 3t6 10
PSY 3t6 10
BIL 3t6 10
VIL 3t6+2 12
SYN 3t6 10
HÖR 3t6 10
LUK ------ --
Agg 3T6-1 9
Varkatter är inte aggresiva MEN om man får en sur då har man problem...

Katt form
Detta är deras svagaste form då de tar formen hos en normal men ovanligt stor OCH extremt stark huskatt.
STY -5 5
TÅL -4 6
RÖR +12 22
PSY 1/2 5
BIL +0 10
( Förstår sällan mer än Psy nivå )
VIL +0 12
SYN +5 15
HÖR +10 20
KÄN 3T6+4 14
Känsel är förmågan att känna lufttryck och på så sätt navigera mestadel genom morrhår och päls.
LUK 3T6 10
AND 2T6 7*
*Jag anser att katter kan se andar. Detta är naturlig syn ej färdighet så den kan ej höjas.
Agg +0 9

Hybrid form
Detta är Varkattens kraftigaste form kanske inte fysiskt men ändå..
STY -2 8
TÅL -1 9
RÖR +6 16
PSY 2/3 7
BIL +0 10
VIL +0 12
SYN +5 15
HÖR +5 15
KÄN -2 14
LUK -2 8
AND +0 7*
*naturlig förmåga kan ej höjas.
AGG +0 9

Naturliga vapen som människa PLUS
Bett H+Ob1T6+1
KLOR H+Ob2T6
En Varkats hybrid klor ÄR gjorda för slice and dice...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varbjörnar..

Var-varelser i Mundana
Några gemensama förmågor alla ÄKTA var-varelser har är

1 de har 3 skeppnader människa. Hybrid form. och djurform.
I den mänskliga skeppnade har de alla de förmågor en människa har utan de 'djuriska förmågor de har i sin hybrid form och djur form. I alla 3 former har de magisk förmåga att regenerera.
I sin hybrid form har de djuriska instinkter och mänskligt inteligens det är deras kraftiste form.
I sin djurform tar djuret över och de 'förlorar' inteligens.

2 De har alla två själar en mänsklig själ som ger dom mänskliga instinkter och en djur själ som ger dom djuriska instinkter. Detta ger dem fördelar och nackedar. en shaman kan inte själa deras kroppar MEN de kan aldrig lära sig shamanism. (Ande syn kan de lära sig men inte mycket mer)
Nackdelar är det att både de mänskliga instinkterna coh djurets instinkter måste få ett utlopp annars kan de bli galna.
Vidare så har de ofta svårt med lärdomsfärdigheter som magi som kräver hög disiplin.
Vidare brukar vissa fysiska färdigheter ta längre tid att träna därför de måste träna i både mänsklig och hybrid form för att till fullo lärt sig allt så räkna med att all tränings tid tar tre fyra dagar längre än normalt.


3 Var-varelser är i behov av mänslig blod för att överleva. Med mänskligt blod menar jag inte ÄTA döda eller dricka utan fortplantning.
Åtminstonde vart 3 generation Var-varelse måste ha en fullblods människa som mor eller far annars kommer nästa generation bli ett djur utan en droppe magi eller mänsklighet.
Så var-varelserna är bundna till mänskligheten för sin egen existens skull.

4 Regernering
En varvarelse regenererar sina skador i samma takt som normal läkning. MEN de kan läka tillbaka skador som avhuggna armar och ben OM de har tid.
Endast skador gjorda av eld, silver, magi kan ej regenereras.

5 En Var-varelse kan smitta en annan person och få denna att bli var-varelse själv. Dessa personer tappar ofta kontrollen över sin djuriska sida och blir 'monster' under fullmånens sken.

6 förvandlingen mellan mäniska, hybrid, djur är en färdighet VIL/2. och ger 1 poäng kortids utmatning per form. från människa till hybrid till varg skulle ge 2 poäng. Under Fullmånens sken ÄR förvandlingen lättare ger ej utmatning och lyckas alltid.


[color:\\"brown\\"] Varbjörn [/color]
Varbjörnar är troligen de starkaste varelser förutom troll men inte långt ifrån.
Lyckligt viss är de även extremt lugna och har tendens att förlåta folk lite FÖR snappt.
Det kräver extrama åtgärder för att göra en Varbjörn hämdlysten eller arg... Upprepade försök att döda en Varbjörn kan leda till att han slåss för att döda eller försök att döda en Varbjörns barn är alltid ett säkert sätt att väcka mordlystnad. Men annars är de nästan för förlåtande.
Det betyder inte att de inte slåss en äkta Varbjörn älskar slagsmål men de dödar helst inte.
De har även ett problem med att de gilllar att lata sig.

Mänsklig form ( Eller ta för normal mänsklig kultur)
STY 3t6 10
TÅL 3t6 10
RÖR 3t6 10
PSY 3t6 10
BIL 3t6 10
VIL 3t6 10
SYN 3t6 10
HÖR 3t6 10
LUK ------ ---
AGG 2T6 7

Björn form
Detta är deras björn form ser ut som en vanlig brunbjörn. De är något mer aggersiva i denna form än i mänsklig eller hybridform.
STY +35 44
TÅL +15 25
RÖR +6 16
PSY 1/2 5
I Denna form är djuret i kontroll.
BIL +0 10
( Men förstår sällan mer än PSY )
VIL +0 10
SYN -2 8
HÖR +4 14
LUK 3T6+4 14
Agg +2 9
Naturliga vapen (närstrid)
Slag K
Bett H+2
Klor H+1T6




Hybrid form.
I denna form ser de ut som en korsning mellan människa och björn de är stora riktiga jättar..
STY +20 30
TÅL +7 17
RÖR +0 10
PSY 2/3 7
BIL +0 10
VIL +0 10
SYN -1 9
HÖR +2 12
LUK -4 10
Agg +1 8

Naturliga vapen
Slag K
Bett H+1
Klor H+2
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Något jag glömde LÄNGD... VIKT

[color:\\"red\\"] Varulv [/color]

Människa Se normal mäniska eller enskild mänsklig kultur.
Varg form se normal varg..

Hybrid form
Längd normalt 188 cm
Vikt normalt 80 kg
Längd; STY+TÅL+3T6+150
Kvinnor är -10 cm.
Vikt Längd -108


[color:\\"green\\"] Varkatt [/color]
Människa Se normal mäniska eller enskild mänsklig kultur.
Katt form se normal huskatt och lägg till ett halvt kg i vikt och fyra cm i höjd. Små men tunga.

Hybrid form
längd normalt 162
Vikt normalt 72
längd STY+TÅL+3T6+135
Kvinnor STY+TÅL+3T6+130
Vikt längd -90
Vikt kvinnor Längd -09


[color:\\"#996600\\"] Varbjörn [/color]
Människa Se normal mäniska eller enskild mänsklig kultur.
Björnform se björn i Monster & Varelser.

Hybrid form. I denna form är det ingen skillan mellan MÄN och Kvinnor i längd eller vikt. Endast skillnad i krops form..
Längd normalt 217
Vikt 137
Längd STY+TÅL+3T6+160
Vikt Längd -80
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Varmissla! [ANT]

En vanlig människa som vid fullmåne plötsligt förvandlas till ... EN MISSLA!!! :gremlaugh:

Eller, ännu värre, en vanlig missla som vid fullmåne förvandlas till en Gûrd! :gremgrin:

Om man nu ska köra med var-whatever, kan man väl lika gärna gå hela vägen?

Var-gorilla, var-elefant, var-häst, var-älg, var-lax, var-säl, var-haj... etc etc
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varmissla! [ANT]

En vanlig människa som vid fullmåne plötsligt förvandlas till ... EN MISSLA!!!
Eller, ännu värre, en vanlig missla som vid fullmåne förvandlas till en Gûrd!
Tja ser ingen direkt mening med det. Om du läste så skulle du ha sett att jag skrev att dom kan förvandla sig NÄR som helst. Det är lättas vid fullmåne och för folk bitna av en Var-varelse blir det ofta underfullmånen som förvandlingen sker.

Sedan tror jag det skulle vara problematiskt om inte omöjligt att göra en Var-sentinell varelse. = Människa-missle var-varelse.

Då en sentinell har en själ på mycket djupare plan än ett djur som enligt neogames är utan själ.

Jag anser att djurs själar är så primitiva att de knapas räcknas.

Om man nu ska köra med var-whatever, kan man väl lika gärna gå hela vägen?

Var-gorilla, var-elefant, var-häst, var-älg, var-lax, var-säl, var-haj... etc etc
Var-Varelserna enligt mig är rester av gammal magiska förbättringar människor gjorde på sig själva för att få styrka att överleva och slåss emot demoner och monster.
Resultatet är var-varelserna.
Normalt föds man som var-varelser det kräver betydlgit mer än ett enda bett för att bli var-varelse själv.
Glömde att skriva ditt det. För att bli var-varelse så måste man bli biten upprepade gånger under loppet av flera månader. eller själv bita och äta en bit av var-varelsens kött.

En var-varelse har 2 själar en mänsklig själ och en djur själ vilket gör att en person som EJ är född utan blir var-varelse kan bli galna så göra om en annan till Var-varelse är inte något de gör för ofta.

Sedan kommer vi tillbacka till det där med överlevads potential en Var-fisk är sällan vidare användbar för överlevands skull men jag kan tänka mig att det finns Var-delfiner och andra Var-däggdjur.
Var-älg eller var-kor tvivlar jag på.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
En idé till ett samhälle/en klan/en nomadby

Sedan kommer vi tillbacka till det där med överlevads potential en Var-fisk är sällan vidare användbar för överlevands skull men jag kan tänka mig att det finns Var-delfiner och andra Var-däggdjur.
Tänkt dig ett en by någon gång för länge sedan visste att de skulle bli överfallna utav tiraker/onda varelser. Byns präst/chaman/magiker ingick därför en pakt med en gudom, eller genomförde en stor ritual, som gjorde att byn förvandlades till någon form utav hjortdjur/hästar/fåglar- På så sätt kunde hela byn fly från faran.

Nu lever hela by, eller folket som härstammat från dem, vi sidan av samhället i utmarkerna för att de aldrig skulle accepteras som de är. Vid vissa tillfällen förvandlas de alla till djur igen, och då är det kanske dags att dra vidare. Bakgrunden till deras speciella liv kanske är bortglömd eller lever kvar som en legend hos de gamla.

Det där ger en bra förklaring till varför var-djur som inte är direkt krigiska kan finnas. Det ger även en fin och mycket speciell bakgrund till en nomadstam (särskilt ifall de är fågelmänniskor). Inte så stämningsfullt beskrivet här kanske, men det kan du ju ordna själv.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: En idé till ett samhälle/en klan/en nomadby

Tänkt dig ett en by någon gång för länge sedan visste att de skulle bli överfallna utav tiraker/onda varelser. Byns präst/chaman/magiker ingick därför en pakt med en gudom, eller genomförde en stor ritual, som gjorde att byn förvandlades till någon form utav hjortdjur/hästar/fåglar- På så sätt kunde hela byn fly från faran.

Nu lever hela by, eller folket som härstammat från dem, vi sidan av samhället i utmarkerna för att de aldrig skulle accepteras som de är. Vid vissa tillfällen förvandlas de alla till djur igen, och då är det kanske dags att dra vidare. Bakgrunden till deras speciella liv kanske är bortglömd eller lever kvar som en legend hos de gamla.

Det där ger en bra förklaring till varför var-djur som inte är direkt krigiska kan finnas. Det ger även en fin och mycket speciell bakgrund till en nomadstam (särskilt ifall de är fågelmänniskor). Inte så stämningsfullt beskrivet här kanske, men det kan du ju ordna själv.
Är imponerad. Du har just nu givet en god orsak till varelser som var-hjortar/var-hästar/var-svanar som kan springa/flyga fort och snappt.

Givet viss samma förklaring kan användas åt Var-kattern och var-grävlingar. som lätt kan smyga och försvinna i skor och mark.

En Var-delfin å andra sidan måste nästan ha en annan orsak. som exempel viss för att underlätta fisket för fiskarna gjorde de en pakt och viola..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re:Förklaringar och Bakgrund. Samt nya Var

[color:\\"orange\\"] Bakgrund: [/color]
Varvarelsernas bakgrund är omtvistad och fylld av legender fruktan och mistro några anser att de är demoner och bör utrotas andra anser att de är vanliga varelser som Dvärgar och Tiraker.

Bland magiker som studerar obskyra texter och legender har kommit fram till följande.
Lång tillbaka levde ett semi nomadisk folk som dyrkade djur de levde under en svår tid demoner härjade och de var konstant tvugna att byta område att bo i.
Dessa personer lyckades utveckla en form av druid magi som idag är bortglömd genom denna magi skapade de förskämpar inhysta med djuriska krafter. Varvarelserna.

Man vet att de har ett gemensamt bakgrund och att denna nomadiska stam verkar ha delat upp sig själv i 3 olika grupper kort efter de första Var-ulvar och Var-katter var skapta.

Den gruppen som for norrut och där skapade den nu utöda Var-Isbjörnen som lär ha varit en Aggresiv och våldsam version av den normala Var-björnen.
Men även de mer fridfyllda Var-sälar och Var-Lokatt båda versioner lever friskt än idag.

Den andra gruppen höll sig till skog och slätt landskapen kring det område som idag kallas Consaber och Thalamur. Där de utvecklade Var-hjorten och den nu utöda Var-hästen finns mistankar om att kentauren på något sätt är en Magisk-mutation som härstamar från dessa Var-hästar. De även utvecklade Var-björnen och Var-grävlingen samt Var-räven och Var-Vildsvin.
Var-Vildsvin tvistas det än idag om de finns kvar eller har dött ut deras natur har alltid varigt hemlighetsfull.

Den sista gruppen vandrade söderut tills de nådde havet som de följde och så småningom korsade för att hamna i vad som i dag kallas Momolan.

De utvecklade Var-Delfiner med vars hjälp de tog sig över havet. Ättlingar än idag lever i frid i ö-värden och utanför Momolans ö-värd. Frame de upptäckte en okänd värd av djungler och öknar för att kunna överleva så tog de djuren till hjälp igen och skapade Var-panter och Var-tigern.
Även Var-Tiraker som än idag anses som ett monster med de värsta sidorna hos både människa och Tirak dominerar dessa monster.

Man tror att Var-Tiraken aggresivitet är orsaken till att många var-varelser blev utöda och vi kan vara lyckliga att Var-Tiraken är så sällsynta och drivs drivs av ett hat till alla Var-varelser i första hand och Människor och Tiraker i andra hand.
Det är tur att de ej klarar av att samarbeta med varandra under någon längre period. (Tiraker och människor i områden där dessa varelser lever har utrota vid första möjligha tillfälle)
Ofta anvädns Tatueringar för att bevisa att man ej är en Var-varelse eller shamaner och Var-katter då dessa kan se andar och en Var-varelse har 2 stycken i sig.

En känd Shaman teoriserat att sätta två sentinela själar i en och samma kropp som Var-Tiraker har ledde till att endast de dåliga sidorna vart dominanta över de positiva.

Man tror att de uttnytjade de djuriska förmågorna för att skapa skickliga jägare och krigare som kunde speja och hitta saker normalt omöjligt att upptäcka.
Då de levde i ständig skräck för demoner och monster hade de få matriela tillgångar och dessa djurmän sågs som nomaderans beskyddare.
Den Nordliga och Consabriska grenen upplöstes så småningom bland normalt folk eller blev 'djuriska'
Se angånde Var-varelser fortplantning..
Den söder vandrande grenen splitrades och sändes i flykt av Var-Tirakernas hatiska föräderi Var-delfinerna lyckades överleva utan störe problem genom havet.
Men endast de Var-Varelser som var starka och snabba nog att göma sig har överlevt till idag.

[color:\\"orange\\"]Biologi [/color]
Fortplantning: En Var-Varelse måste vart 3-4 generation helst oftare ha barn med en normal människa annars blir barnen djuriska normala djur.
I Var-Tirakernas fall Tiraker eller normala Människor.

Det är från detta legenden att Var-Varelser behöver blood och kött från människor för att överleva.
Smittbarhet: En Var-Varelse KAN föra över sin förmåga till en normal människa genom att upprepade gånger under några månaders tid bita han/henne det är främst de hatiska Var-Tiraker som gör detta. Eller genom att en vanlig människa ÄTER en bit av en Var-varelse.

Detta sätt att bli var-varelse händer oftare i kulturer där kanibalism är normalt.
Endast Människor eller Gurder eller Misslor kan bli en Var-varelser varför De andra tirakerna, Dvärgar är immuna vet man inte. Men Alvernas immunitet har med deras förbannelse att göra. (Det ryktas om att en Drezin dvärg har lyckats återupptäcka metoden att skapa Var-Varelse men det är endas lösa rykten)

Deras natur
En Var-varelse oavsett sort älskar fullmåne vare sig de kan se den eller inte älskar de känslan av en fullmåne. Underfullmånen verkar de två delarna samarbeta bättre och förvandlingen blir enklare utan problem.
För smittade händer ofta att djur delen tar överhand och 'springer iväg' drivna av instinkter.

Sårbarhet
Enlight legenderna kan endast SILVER döda en var-varelse.
Detta är en MYT ej sant. Vanligt stål eller trä kan lika gärna döda som silver.
Men en Var-Varelse kan regenerera skador till och med få en ny arm att växa ut detta tar lika lång tid som normal läkning. Endast skador av eld eller silver och magi förhindrar regenerering från att ske.
Men det gör att det finns få lytta eller handikapade Var-varelser. Det är även omöjligt för en Var-varelse att skaffa sig en Tatuering då den 'läker' bort efter bara en månad eller så.

Lustigheter
De flesta Var-varelser föredrar att använda sig av naturliga vapen vid strid eller jakt. De verkar ha en övedriven tro på sina egna förmågor inom dessa områden.
Detta gäller INTE Var-Tirakerna som verkar älska vapen mer än något annat.

Träning tar längre tid för Var-Varelser när det gäller strid de har 2 olika kroppar med helt olika grundegenskaper. Man får räkna med att vapen träning tar 1/4 längre tid än för normal människa. Mentala färdigheter tar lika lång tid som normalt.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Samt nya Var-varelser.. Var-räven. :D

[color:\\"red\\"] Var-räv [/color]
Specielt tack måste ge till Var-räven Tuva som gav mig insperation :gremlaugh:

Mänsklig form ( Eller ta för normal mänsklig kultur)
Var-rävar är några av de listigaste Var-varelser som finns de har en naturlig förmåga och talan att hitta fienders och vänners svagheter det är tur att de sällan är elaka.
STY 3t6. .. 10
TÅL 3t6. ... 10
RÖR 3t6.. .. 10
PSY 3t6.. .. 10
BIL 3t6. .. 10
VIL 3t6.. .. 10
SYN 3t6.. .. 10
HÖR 3t6.. ... 10
LUK ------... .. ---
AGG 3T6. .. 10
Längd se normal människslig kultur..

Djurform.
Detta är deras djur form som en rödräv eller silverräv Var-rävar har spridit sig mer än vad Var-ulvar har gjort men till skillnad från Var-Ulvar och Var-katter så märker man knappt att de finns till.
STY -3.. ... 7
TÅL -3.. ... 7
RÖR +12.. ... 22
PSY 1/2.. ... 5
BIL +0.. .... 10
(Ofta kan endas PSY nivå av Bild användas)
VIL +0.. ... 10
SYN +4.. ... 14
HÖR +6.. ... 16
LUK 3T6+4 14
Agg -1.. .... 9


Hybrid form
Detta är deras kraftigaste form mest mångsidiga om inte annat.
STY +0.. .. 10
TÅL +0.. ... 10
RÖR +6.. ... 16
PSY 2/3.. ... 7
BIL +0.. ... 10
VIL +0.. ... 10
SYN +2.. ... 12
HÖR +3.. ... 16
LUK 3T6+2 12
Agg +0 10
Längd: STY+TÅL+3T6+140... Vikt längd-100
Längd kvinnor: STY+TÅL+3T6+130... Vikt längd-100
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Mitt första intryck är, alldeles för mycket taget utav World of Darkness. Just det här med alla roliga sorters var-varelser, som dessutom låter så fel för mig som tonåring, jag har väll ändå mer var än dom där!
Men det är ett språkligt problem.

Problemet att införa alla dessa är dels nivån av detaljer och arbete. Jag menar, man har som ingen direkt användning av allt det här om inte spelet går rakt ut på att spela med en hel grupp av varfolk. Och, ursäkta mig, då finns Werewolf: the Apocalypse, Dark Ages: Werewolf, och Exalted. Alla med enorma mängder formändrande varelser.

Och så har vi det här med att det kanske inte passar. För att det överhuvudtaget ska vara någon idé att detaljera dessa varelser måste de ju finnas lite här och där, och då, tillsamans med, jag vet inte vad, lamior, vrakylaker och så vidare, så har vi det gamla WoD problemet, var finns de vanliga människorna?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hej heja !!

Det var ju välldans va´produktiv du blev nu då... =)
Men bra är det ju ! Kul med sådana vareleser.

/ Johan K, som blev lite inspirerad !
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: vara eller inte vara var.

Mitt första intryck är, alldeles för mycket taget utav World of Darkness. Just det här med alla roliga sorters var-varelser, som dessutom låter så fel för mig som tonåring, jag har väll ändå mer var än dom där!
Men det är ett språkligt problem.

Problemet att införa alla dessa är dels nivån av detaljer och arbete. Jag menar, man har som ingen direkt användning av allt det här om inte spelet går rakt ut på att spela med en hel grupp av varfolk. Och, ursäkta mig, då finns Werewolf: the Apocalypse, Dark Ages: Werewolf, och Exalted. Alla med enorma mängder formändrande varelser.
Nee.. Orsaken att det finns olika varelser är Officielt att man kan spela i en GRUPP där alla är VAR-varelser. Eller så spelar man där EN av spelarna är en VAR-varelse.

Exempel viss en Var-katt som passar utmärkt i en grupp där Alver/tiraker/dvärgar/människor eller andra Var-Varelser finns.

Spelar man en Varulv passar det faktist bäst om de Andra är Var-varelser också.

En Var-björn skulle även han passa i en grupp av udda individer.
Men många skulle nog bli lite irriterade/roade om spelaren verkligen spelar den som JAG tänkt mig dem.
en slags krigisk pacifist. = dom gillar att slåss men avskyr att döda eller skada någon permanent. Och förlåter alldeles förfort.
Fast Blir Var-björnen sur så räkna med bloodbad..

Och så har vi det här med att det kanske inte passar. För att det överhuvudtaget ska vara någon idé att detaljera dessa varelser måste de ju finnas lite här och där, och då, tillsamans med, jag vet inte vad, lamior, vrakylaker och så vidare, så har vi det gamla WoD problemet, var finns de vanliga människorna?
Ja var finns dom OM man sätter in Var-varelserna måste ju nästan något avlägsnas och personligen så finns det gott om varelser som Neogames har skapat som jag bara säger NEJ de finns inte..
och sen kör jag mitt eget lilla spel. Var-varelserna ÄR skapta idag jag har ingen ide om jag kommer själv använda mig av dom men det ÄR möjligt då de är intresangta.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Samt nya Var-varelser.. Var-Tiraken. :D

[color:\\"black\\"] Var-tiraken [/color]
Denna varelse har 3 skeppnader Männsklig form och Tirakform (standard tirak inte gurd eller trukh) och Hybrid form.
Ser ut som en korsning mellan människa och Tirak.
Var-Tirakerna ÄR monster de har en naturligt hat emot Var-Varelser och Människor och Tiraker.

Mycket av deras hat och avsky kommer från den dualistiska naturen två sentinella själar bunda tillsamans kämpande om kontroll och det faktum att något gick snett när de skapades.
En Var-Tirak verkar vara en koncentration av de dåliga egenskaper hos människor och Tiraker.
De har Tirakernas ilska i överflöd och människors långsinthet.
De har inga moraliska spärrar emot bakhåll och fega gifter.

Som tur är så tenderar deras avsky att dom 'dörut' Var-Tirakerna brukar sällan fortplanta sig med normala människor eller Tiraker OFTA håller sig till sin egen grupp av Var-tiraker vilket leder till att deras barn blir normala människor eller Tiraker.
Tyvär så gör dom inte alltid det så än föds dom och än ställer de till problem.

Både Sanarie och Drezin Dvärgar har upptäckt att Var-Tiraker har aktivt sökt skapa krig emellan människor och Tiraker ibland försökt lura Dvärgar och Alver till krigs stigen emot antigen Tirakerna eller mänsliga grupper. Det är främst på grund av lögner från Var-tiraker som Var-varelsern har dåligt rykte.

Grundegenskaper :gremsmile: Se regelboken för människor och Tiraker gör hybriden själv :tekopp:


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Tatueringar med silvernål?

Varkonceptet med dess möte mellan människa och djur är alltid intressant och denna tappning har sina klara poänger. Men jag har en fråga. Hur är det med tatueringar gjorda med silvernål och färgpigment med silver i sig.

Ofta används Tatueringar för att bevisa att man ej är en Varvarelse.

[...]

Men en Varvarelse kan regenerera skador till och med få en ny arm att växa ut detta tar lika lång tid som normal läkning. Endast skador av eld eller silver och magi förhindrar regenerering från att ske. Men det gör att det finns få lytta eller handikappade Varvarelser. Det är även omöjligt för en Varvarelse att skaffa sig en Tatuering då den 'läker' bort efter bara en månad eller så.
Det är säkert extra smärtsamt för varvarelsen att tatuera sig medelst försilvrad utrustning, men är detta ett möjligt sätt att undgå att tatueringarna läker bort?

Om så är fallet så kanske varkatter och varulvar inte insett det, men nog torde varrävar vara listiga nog för att funnit denna lösning (om den finns).
 
Top