Nekromanti Varulvar i Eon...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tjena tjena tjena...

Satt & funderade häromdagen & kom då fram till att jag skulle konstruera en "modul" till Eon, som handlar om varulvar! Jag tycker nämligen att dessa varelser är riktigt tuffa, om man bara behandlar dem på ett smart sätt. Hade därför tänkt mig följande upplägg:

Det finns två "typer" av varulvar, som båda är mycket lika, men samtidigt väldigt olika. Den första är lykantropen, som är en varelse som drabbats av den hemska vargsjukan, en magisk sjukdom som i slutändan leder till förvandlandet till varg. Den andra typen är lupinen, en varelse som från födseln besitter förmågan att anta ulvform. Lykantropen är ett blodtörstigt monster, som dock till utseendet är mycket likt lupinen och också i dess grundkrafter - alla varulvar, både lupiner & lykantroper kan anta Best- & Ulvhamn, där Ulvhamn i princip är detsamma som en stor varg och Besthamn är en blandning mellan människa och varg (& en fruktansvärd stridsmaskin). Alla varulvar fruktar dessutom silver, då denna metall är bane för dem.

Lupiner besitter dessutom förmågan till Månmagi - en mystisk form av magi, som är centrerad kring månen. Genom denna magi, som naturligtvis är starkare på natten & svagare på dagen, kan en lupin åkalla månbestar (se M&M), utnyttja månens krafter och helt enkelt utföra olika former av månmagi. Enda skillnaden är att lupiner är mycket skickliga på denna form av magi och de kan utnyttja den nästan "instinktivt".

Tja, det var väl det jag kommit fram till, än så länge. Vad tycker ni? Skulle det funka? Risken är väl att det blir lite väl mycket Werewolf - the Apocalypse (ännu ett av de utmärkta WoD-spelen) över det hela, men det är inte det som är min avsikt - snarare är jag ute efter att skapa varulvar som är unika för Eon, men ändå tillräckligt lika den legendariska varulven i myten. Exempelvis kommer det inte att bli något Gaia- och Wyrminspirerat jux här.

Tja, det var alltså min tanke. Vad tycks?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tuff idé - kör hårt, och du har väl redan kollat här?´

Nix, det hade jag icke! Men det där skulle ju i så fall utgöra ett exempel på en "lykantrop", inte "lupin" (enligt min beskrivning). Kan nog hämta lite info och hjälp från den där sidan, men hade tänkt mig att det skulle bli lite mera utförligt om både lupiner & lykantroper. T.ex. skulle lykantroperna drivas av Blodtörst - en egenskap som gör dem starkare, men oxå blodtörstiga, aggressiva monster. Lupiner styrs istället av Vreden, en egenskap som gör dem aggressiva och våldsamma, men oxå ger dem en del speciella krafter (mer skada i närstrid, fler handlingar i en runda, osv). Lupinens Vrede styrs av månens faser, medan Blodtörst styrs av lykantropens födointag - människokött ger Blodtörstpoäng...

Vi får väl se om det blir någe bra av det. Lägger ut det snart på Nätet. Kom, som sagt, dock gärna med förslag & idéer fram tills dess.
:gremcool:
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Härligt att se folk som orkar skriva på något sådant. Visst kan du ta med detta i en modul. Men du behöver väl inte ta med det i hela modulen?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En lupin är även ett slags blomma juh... jag får för min del bara associationer till "Dennis Moore"-sketchen med Monty Python när jag hör det :gremgrin:.
 

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Du tänker alltså att en lykantrop typ får Blodförlust av att inte få människokött? Säg, ett kryss varje timme/halvtimme. Det skulle faktiskt bli trevligt! Men det kanske passar bättre till vampyrer...

Ta och skicka in lykantropen och lupinen till den där "tävlingen" som Neogames hade. Bästa monster får vara med i "Monsterboken"! Kul...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Blommor i Eon?

För Lupiner är väl en sorts blommor eller?

Nä, skämt åsido go for it! Goda idéer skall man ju inte förspilla på att göra ingenting!

Skicka dem som ett förslag på "monster" till neogames tävling.

Eller satsa på det som en artikel i codex.

Eller skriv grymt som f_n och få neogames att publicera det.

Eller var en välvillig själ och lägg upp det på nätet.

Men framförallt gör någonting av din idé och låt dig inte avskräcka av hycklande inlägg som det här på forumet.

Men för guds skull se till att det inte blir någon world av darkness ripoff!!!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Kunde inte ev. flera monster komma med om dom alla ansågs tillräckligt bra? Så det är la alla dugliga och inte det bästa som kommer med?

Nåja, skit sak samma, spelar ju ingen jätteroll!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
En lupin är även ett slags blomma juh...

Aj då, kanske ska fundera lite mer över det namnet... :gremsmirk:
"Lupin" är väl även latin för varg, och det var ju naturligtvis därifrån namnet kom...
:gremcool:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Du tänker alltså att en lykantrop typ får Blodförlust av att inte få människokött?

Nix, en lykantrop ska inte få blodförlust av att inte äta kött. Däremot är det Blodtörst, en hunger efter människokött och blod som driver dem. Konsumerandet av X kilo människokött (eller alvkött, eller dvärgkött, osv) betyder att varulvens sjukdom inte förvärras en fas. Och ja, sjukdomen ska alltså vara indelad i fyra faser - mild, allvarlig, mycket allvarlig och fullständig (d.v.s. lykantropen förvandlas till en ovanligt elak & ondskefull varg). Blodtörst är då lykantropernas egna term på den "kraft" (d.v.s. en kombination av magisk drivkraft, hunger och blodtörst) som driver dem. Lupiner kallar denna kraft istället för Vreden, eftersom den gör dem väldigt våldsamma och aggressiva. Däremot ger den dem inte samma blodstörst och hunger efter människokött.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
""Lupin" är väl även latin för varg, och det var ju naturligtvis därifrån namnet kom..."

Nja. Grundformen för substantivet "varg" är "lupus". Om det finns någon skum böjning (latin har ju ett antal) som blir "lupin" vet jag inte, men jag tror inte det.

Personligen tycker jag att du har satt ner nosen för långt in i World of Dorkness och försökt direktöverföra deras "lupines". :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Lupus är nog det latinska ordet för varg som du söker...

Mitt i prick, där satt den! Tackar tackar, min latin är tydligen en smula rostig... :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nja. Grundformen för substantivet "varg" är "lupus". Om det finns någon skum böjning (latin har ju ett antal) som blir "lupin" vet jag inte, men jag tror inte det.

Åhå, tackar tackar. Som sagt, min latin är inte vad den brukar vara. Får nog använda mig av "lupus" istället. Men hur blir det i plural? Lupuser? :gremwink:

Personligen tycker jag att du har satt ner nosen för långt in i World of Dorkness och försökt direktöverföra deras "lupines".

Tja, det är ju per definition omöjligt att läsa för mycket WoD, eller "sätta ner nosen för lång in". Jag menar, det kan ju inte bli bättre än perfekt... :gremwink: Men visst, du har säkert rätt i att det delvis kan vara därifrån som jag fått termen "lupiner", även om jag faktiskt är långt ifrån någon expert på just Werewolf.
:gremcool:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Får nog använda mig av "lupus" istället. Men hur blir det i plural? Lupuser?"

Lupii, skulle jag tro, men jag är inte säker.

"Tja, det är ju per definition omöjligt att läsa för mycket WoD, eller "sätta ner nosen för lång in"."

Jag gick förbi den gränsen omkring 1993 eller 1994 eller så, så definitionen verkar inte riktigt stämma överens med verkligheten. :gremwink:

"Jag menar, det kan ju inte bli bättre än perfekt..."

Inget spel kan bli mer än perfekt, men WoD har låååååååång väg kvar... :gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Blommor i Eon?

Men för guds skull se till att det inte blir någon world av darkness ripoff!!!

Tja, du har väl hört uttrycket "learn from the Master..." :gremwink:

Allvarligt talat, så är det (som jag skrev i grundinlägget) helt klart min avsikt att inte göra någon Werewolf-kopia, utan att varulven i Eon ska vara unik.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Lupii, skulle jag tro, men jag är inte säker.

Ok, har du möjlighet att kolla upp det? Vore mycket vänligt!

Jag gick förbi den gränsen omkring 1993 eller 1994 eller så, så definitionen verkar inte riktigt stämma överens med verkligheten.

Är det inte snarare som så att det är DU som inte stämmer överens med verkligheten? :gremwink:

Inget spel kan bli mer än perfekt, men WoD har låååååååång väg kvar...

Nu är ju ioförsig WoD inget spel, utan en spelvärld! Mage - the Ascension (exempelvis) är ett spel, World of Darkness världen som spelet utspelar sig i. :gremwink: Dessutom, de olika spelen till WoD har ju inte helt identiska spelvärldar, om man ska vara helt korrekt. De är inte helt kompatibla, faktiskt. Exempelvis klingar världen i Mage ganska illa tillsammans med de andra WoD-spelen. Visst, det går att sammanfoga dem, om man är beredd att hoppa över/bortse ifrån lite av de enskiljda spelens metafysik. Men White Wolf erkänner ju själva att deras olika spel inte är tänkta att ha helt identiska världar, utan att varje spel förändrar WoD-världen en smula, för att den ska passa bättre in i spelets känsla. Nåja, nog om det. Min poäng är denna; WoD är inte ens en spelvärld, det är ett samlingsnamn på flera olika versioner av vår fysiska värld, i vår nutid (med vissa reservationer - det finns WoD-spel som utspelar sig i dåtid). Därför utgör det snarare ett exempel på en spelstil, eller ett rollspelspelkoncept. Sålunda inte ett spel. Nu är ni lite visare.
:gremcool:

Nåja, den här debatten har jag sett förr, så vi kanske inte behöver dra upp den igen.
:gremgrin:
 
Top