Nekromanti Varulvar i DoD 6

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Hej, och hjärtligt välkommna till 2001!

Efter lite löst prat på det ack så trevliga Skräckforumet om skräck i DoD 6 så klämde Magnus Seter ur sig att varulvar minsann skulle kunna funka bra som skräckelement i ovan nämnda rollspel. På grund av detta fick jag någon bisarr lust att skriva ett skräckäventyr till spelet i fråga, som bygger till viss del på våra ludna vänner. Dessvärre har jag inte boken här för tillfället (jag har faktiskt inte hunnit titta i den alls ännu, men så blir det med kollektivt ägande), så vad jag undrar så här lite snabbt för att komma igång är:

Beskrivs varulvar alls i grundboken? Isåfall, kan någon lägga fram en sammanfattning med de viktigaste skillnaderna och likheterna jämfört med den klassiska varulvsmytologin?

Tack på förhand!

-Gaxar, som tänkte dela med sig av äventyret till dom som vill ha sen... /images/icons/cool.gif

Och stopp ett tag, jag fyller ju år idag! Då var man 19 minsann... se där.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Grattis!

/images/icons/smile.gif

Nåja, hursdomhelst står varulvarna nämnda i regelboken, men jag komemr tyvärr inte ihåg faktan runt dem. Sorry (har inte tid eller tillgång att kolal det heller...)

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Grattis på födelsedagen /images/icons/smile.gif
Du, det där äventyret måste du skicka till [e-post]erik.d@djingis.m.se[/e-post)

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Huh?

Html: en funkade inte... äääh... skitsamma

Drakar och Demoner - Fantasy när den är som bäst
/images/icons/cool.gif
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Hipp hipp hurra på din födelsedag!

Om endast två år får du gå till systemet och köpa sprit.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Om endast två år får du gå till systemet och köpa sprit.

Läskig som jag är har jag redan en flickvän som tar hand om den delen åt mig... /images/icons/cool.gif

-Gaxar, som skall kila iväg till en polare och fixa hem DoD-boken idag
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Grattis!

Mm varulvar det är typ standard varulven i regelboken har jag för mig.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
VARULV

VARULV

Varulv betecknar en person som ändrar skepnad till vargform och då blir aggressiv och äter människokött. Varulvar är vanligtvis människor som drabbats av en sorts förbannelse som ger dem förmågan att ändra skepnad till en varg med otroliga krafter. Under fullmåne (inträffar tre nätter per månad) förvandlas de till fruktansvärda bestar vid månens uppgång och kan inte återgå till mänsklig form förrän månen går ner. Det sägs att vissa även kan bestämma själva vid vilka andra tidpunkter som förvandling kan ske. Förvandlingen tar 2 SR.
Varulvar tar endast halv skada (avrundat nedåt) från vanliga eller naturliga vapen. Denna halvering genomförs efter att att vapnet har trängt igenom varulvens skinn. Samma gäller icke magisk eld. Silvervapen eller magiska vapen har normal effekt. Varulvar behöver luft för att överleva, så vanliga sätt att döda dem är genom dränkning eller strypning. Om en varulv dödas när den är i vargform återgår den till människoform.
En rollperson drabbas av varulvssjukdomen lykantropi om han blir biten och erhåller minst 1 poängs skada av en varulv i vargform. Rollpersonen kommer då att varje natt med fullmåne att förvandlas till en varulv. SL sköter även spelarens rollpersoner när de befinner sig i varulvsskepnad. Att bota lykantropi är mycket svårt och kräver stark magi. Ytterst få personer som insjuknar blir någonsin friska igen. Det går däremot att avvärja själva omvandlingen till varulv genom att äta minst 10 gram stormhatt några timmar innan fullmånen skulle tvinga en till vargskepnad.
När en människa får vargskepnad så minskas hans normala intelligens och den mänskliga delen av själen förträngs till förmån för bestialiska drifter. En varulv tillbringar sina nätter med att leta efter ett offer att äta. När en varulv återfår sin mänskliga skepnad känner han sig alltid svag och vill bara sova under 2T4 + 4 timmar. När han sedan vaknar upp brukar han komma ihåg vad han gjorde i varulvsform och får svår ångest för detta.
Det är mycket svårt att se att en människa har blivit varulv. Ett osäkert tecken är att varulvar har kraftig hårväxt, till exempel på händerna och i ansiktet. Men många människor har sådan hårväxt utan att ha smittats av lykantropi. Personer som har drabbats av lykantropi undviker att röra vid silver. Även andra raser än människor kan drabbas av lykantropi men det är mer sällsynt. Alver är helt immuna. Halvlängdsmän och dvärgar får ett FYS-slag för att motstå.

Grundegenskaper
Styrka x3
Fysik x1,5
Smidighet x1,5
Storlek x1
Intelligens x0,5
Psykisk kraft x1
Spiritism x0,5
Karisma x0,2

Naturliga vapen
Bett, FV 10, 1T10

Naturligt skydd: Skinn, RV 4.
Förflyttning: L 11.
Färdigheter och förmågor: Varulven behåller alla de färdigheter han besitter i mänsklig skepnad när han byter form. De färdigheter som har INT som grundegenskap halveras.

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: VARULV

Gosse <B>Neros</B> (bättre än Nosse, huh?). Du <EM>har</EM> inget liv el.? Precis som jag.. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som snart går över till åldern 21
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: VARULV

Han som snart går över till åldern 21

Då får du ju köpa sprit. Finfint. Kan man få lite ;)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nejjj!

Undvik rusdrycker, hjälpmedel för nattens bestar! Hoooommmmm!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: VARULV

Fråga inte varför jag gjorde det... jag är väl snällast på forumet helt enkelt:) Vad gäller mitt liv så är det alltid närvarande, det händer bara att jag inte använder det så mycket...

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

Carch

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
19
Location
Luleå, Sverige
Re: VARULV

Jag undrar hur man tolkar grundegenskaperna när det står som det gör EX. "Styrka x3" vad menas med "x3" det enda jag kan komma på är gånger 3, isåfall VAD gånger 3=?

MVH


Carch
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: VARULV

Gånger det värdet som varulven hade innan den blev varulv och när den inte är i ulvhamn.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: VARULV

Jag undrar hur man tolkar grundegenskaperna när det står som det gör EX. "Styrka x3" vad menas med "x3" det enda jag kan komma på är gånger 3, isåfall VAD gånger 3=?

Ehh... STY, till exempel. Om din polare Bengt-Oskar blir biten av en varulv och drabbas av lykantropi så kommer han vid nästa fullmåne att försöka äta upp dig med sitt STY-värde gånger 3. Om du som spelledare inte behöver förvandla någons rollperson utan bara vill ha lite varulvar som river runt i deras läger, så får du nog hitta på lämpliga värden själv. Om det finns några medelvärden för rasen människa i regelboken (jag tror inte det, men är inte säker) så använd dem med varulvens modifikationer.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 
Top