Nekromanti Vart tog Zhanerna vägen?

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Har en fråga. På flera ställen i olika moduler nämns de primitiva zhanstammarna som lever i Tarkas, hade sett fram emot att läsa mer om dem i B&M, till min stora besvikelse saknades dessa i boken. Tycker det är MYCKET synd, då jag är interesserad av den arabiska kulturen, och gjärna hade velat spela i den i EON.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Östzhanerna i Tarkas kommer att beskrivas i Västlandenmodulen. Den biten har jag någotsånär färdig. Fokuset ligger dock på västzhanerna i Mûhad och bortom, så östzhanerna beskrivs primärt ur perspektiven religion, politik, språk och stammar. Deras historia tas upp, förstås, men deras kultur får inte så mycket utrymme, annat än som zhanernas fornkultur/gemensamma kultur. Kanske kunde man skriva mer om dem i en Fenix-artikel? Jag erbjöd mig att skriva om östzhanerna i Barbarer & Människofolk och flytta allt jag redan skrivit om dem dit, men i slutändan var utrymmet för begränsat. Så det är i 'Västlanden' du får läsa om östzhanerna.

Men de är inte araber. De är zhaner.

- Ymir, påpekar
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Såvitt jag har fattat så påminner zhanerna ganska mycket om araberna (religion, Mhim - Allah, kultur, då zhanerna precis som araberna har sitt kulturella centrum i ökenområden, osv.)
Är det Fel?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Re: Vart tog Zhanerna och darkenerna vägen?

Jag skulle vilja påstå att Daak-tron är betydligt mer muslimsk än kristen, då det i Daak-tron saknas Jesus-gestalt. Det finns dock fyra profeter i Daaktron (Jordesoldaten, Udar, Milargok, Ljusbringaren). Har för mig att islam har fem viktiga profeter (Adam, Abraham, Moses, Jesus, Mohammed). Dock finns det många likheter med katolska/ortodoxa kyrkan. Om detta har jag skrivit tidigare.

Nåväl, det är mycket möjligt att zhanerna påminner om araber, men det gör minsann jargierna med. Åtminstone teologiskt.

Förresten, vill ni se mer om darkenerna så får ni börja propsa för en Sydlanden-modul. Vem vet...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Zhanerna har givetvis några drag av araberna, men också mycket som skiljer dem åt. Det finns många kulturer i vår värld som haft sitt centrum i ökenområden, och gör inte misstaget att blanda ihop araberna med andra muslimska kulturer - så framträdande grejer som lökkupoler och turbaner kommer ju tex från turkfolken. Min inspiration till zhanerna kommer från en uppsjö ting, och det är min förhoppning att de till sist blir en kultur som känns nästan lika unik som cirefalierna. Med andra ord: Varken direkta pseudoaraber eller solklara pseudoturkar.

- Ymir, överambitiös?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Överambitiös [OT]

Min inspiration till zhanerna kommer från en uppsjö ting, och det är min förhoppning att de till sist blir en kultur som känns nästan lika unik som cirefalierna. Med andra ord: Varken direkta pseudoaraber eller solklara pseudoturkar.

- Ymir, överambitiös?


Det tycker jag inte, skulle vara verkligen trevligt att få se att zhanernas kultur är unik och inte någon rippoff på araber eller turkar. Sedan skulle det vara intressant att läsa om zhanernas unika kultur :gremlaugh:

Jaggernaut hoppas.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Kommer kanske i Västlanden [NT]

På tal om Västlanden, när, ungefär, kommer den släppas?

Frågan har säkerligen redan ställts, men sökfunktionen fungerar dåligt idag..
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Kommer kanske i Västlanden [NT]

Ja, påtal om Västlanden... Sökfunktionen funkar utmärkt för mig, och det är alltid kul att länka till egna trådar. :gremtongue: Eh, jaja.
Här frågas det lite av mig om Västlanden, delvis om släppningstid, och här svaras det lite av författaren, Ymir förstås.

-Hjalle, länkar.
 
Top